Discutii Foto/video
Mult prea fortat HDR-ul. Incearca sa il faci sa para mai "natural", mai a poza, nu pictura. Scopul HDR e sa mareasca gama dinamica a culorilor, nu sa "picteze" pozele. Sper sa nu deranjeze critica, are scop constructiv.
Si eu agreez mult HDR-ul in anumite situatii, dar citeste si mini tutorialul asta despre greseli in HDR.
Si eu agreez mult HDR-ul in anumite situatii, dar citeste si mini tutorialul asta despre greseli in HDR.
Trebuie ceva condiții speciale să scoți chestii deosebite. Ce-i drept rezultatele pot fi spectaculoase. Uită de HDR o vreme p?nă ai trepied și folosești exclusiv expuneri multe ?n format RAW. De exemplu -3 -2 -1 0 +1 +2 +3 EV.
Știu că ?ți faci de lucru cu el așa, dar cam e un drum puțin fără final.
Uite, ?ți poți concentra efortul spre altceva, c?nd nu ai subiecte
~ Beef with broccoli and oyster sauce ~ [02] by c6t9, on Flickr
Broccoli - Teaser by c6t9, on Flickr
The green onion by c6t9, on Flickr
Ideea de bază este să ?nțelegi corelația ?ntre lumină, ad?ncime de c?mp și claritate. Sper să termin prezentarea pe tema asta c?t mai repede, n-am avut timp.
Preiau ce am scris și pentru altcineva cu aceeași problemă:
De ce nu sunt de acord cu Auto?
?n linii mari.
Nu ai NICI un control. Bagă blitz, stabilește zonele de focalizare, expunerea, ad?ncimea de c?mp. Găsesc toate astea mult prea enervante.
Astfel Auto cade. Desigur nu se aplică acolo unde nu ai alternative (dar la DSLR ai mereu).
Urmează P. Aici poți stabili ISO (unele aparate pot fi setate să decidă și singure cu ISO Auto), activarea blitz-ului, punctele de focalizare (poți seta aparatul să decidă el dacă vrei, dar este bine să-i spui tu unde anume va focaliza)*. Aparatul controlează expunerea și ad?ncimea de c?mp.
S. Aparatul controlează ad?ncimea de c?mp, care este corelată și cu luminozotatea, deoarece ?nchiderea diafragmei mărește ad?ncimea de c?mp, dar scade cantitatea de lumină care ajunge la senzor.
A. Aparatul controlează numai expunerea.
M. Tu ai control. Este recomandat mai ales c?nd cunoști bine condițiile ?n care se fac fotografiile, c?nd folosești blitz-ul etc.
(*la toate se aplică lucrurile pe care le-am spus despre ISO și focalizare)
Știu că ?ți faci de lucru cu el așa, dar cam e un drum puțin fără final.
Uite, ?ți poți concentra efortul spre altceva, c?nd nu ai subiecte
~ Beef with broccoli and oyster sauce ~ [02] by c6t9, on Flickr
Broccoli - Teaser by c6t9, on Flickr
The green onion by c6t9, on Flickr
Ideea de bază este să ?nțelegi corelația ?ntre lumină, ad?ncime de c?mp și claritate. Sper să termin prezentarea pe tema asta c?t mai repede, n-am avut timp.
Preiau ce am scris și pentru altcineva cu aceeași problemă:
De ce nu sunt de acord cu Auto?
?n linii mari.
Nu ai NICI un control. Bagă blitz, stabilește zonele de focalizare, expunerea, ad?ncimea de c?mp. Găsesc toate astea mult prea enervante.
Astfel Auto cade. Desigur nu se aplică acolo unde nu ai alternative (dar la DSLR ai mereu).
Urmează P. Aici poți stabili ISO (unele aparate pot fi setate să decidă și singure cu ISO Auto), activarea blitz-ului, punctele de focalizare (poți seta aparatul să decidă el dacă vrei, dar este bine să-i spui tu unde anume va focaliza)*. Aparatul controlează expunerea și ad?ncimea de c?mp.
S. Aparatul controlează ad?ncimea de c?mp, care este corelată și cu luminozotatea, deoarece ?nchiderea diafragmei mărește ad?ncimea de c?mp, dar scade cantitatea de lumină care ajunge la senzor.
A. Aparatul controlează numai expunerea.
M. Tu ai control. Este recomandat mai ales c?nd cunoști bine condițiile ?n care se fac fotografiile, c?nd folosești blitz-ul etc.
(*la toate se aplică lucrurile pe care le-am spus despre ISO și focalizare)
Nu ma deranjeaza critica, dimpotriva...
Sincer, eu chiar incercam sa dau imaginilor un aspect cat mai pastelat, mai pictural.
Variantele mai soft, mai putin fortate au fost sterse, tocmai pentru ca nu aratau a ...pictura..
Cred ca am vizionat hdr-urile slabe, alegand tocmai exemplele gresite.
Tutorialul este foarte la obiect.
@c6t9
Am in plan achizitionarea unui trepied, dar momentan ma gandesc sa nu exagerez totusi cu HDR-urile,sa invat bazele fotografiei si abia dupa sa trec la efecte speciale si alte minuni.
Zilele trecute am inghetat pe balcon, incercand sa fotografiez intersectia din fata blocului noaptea, la un shutter speed mic, pentru obtinerea acelor dare de lumina.
In ceea ce priveste formatul, folosesc numai raw-ul pentru ca am vazut cateva teste de rezolutie intre jpeg si raw, am facut cateva fotografii in aceleasi conditii dar in formate diferite, iar la zoom se vad intr-adevar, diferentele.
Sincer, eu chiar incercam sa dau imaginilor un aspect cat mai pastelat, mai pictural.
Variantele mai soft, mai putin fortate au fost sterse, tocmai pentru ca nu aratau a ...pictura..
Cred ca am vizionat hdr-urile slabe, alegand tocmai exemplele gresite.
Tutorialul este foarte la obiect.
@c6t9
Am in plan achizitionarea unui trepied, dar momentan ma gandesc sa nu exagerez totusi cu HDR-urile,sa invat bazele fotografiei si abia dupa sa trec la efecte speciale si alte minuni.
Zilele trecute am inghetat pe balcon, incercand sa fotografiez intersectia din fata blocului noaptea, la un shutter speed mic, pentru obtinerea acelor dare de lumina.
In ceea ce priveste formatul, folosesc numai raw-ul pentru ca am vazut cateva teste de rezolutie intre jpeg si raw, am facut cateva fotografii in aceleasi conditii dar in formate diferite, iar la zoom se vad intr-adevar, diferentele.
Pare un sfat prostesc, dar te poți ?mbrăca bine și pe balcon. Dar nu-l iau nici eu ?n seamnă prea des, de multe ori mi-au ?nghețat oasele pe acolo.
?n principiu doar niște "d?re" nu-s greu de scos. C?nd vrei să fie ?ntr-un anumit fel (de exemplu să controlezi c?t alb și c?t roșu vei avea), atunci e mai complicat. Trebuie să anticipezi c?nd și c?t va trece mașina și să declanșezi cu o expunere care să se ?ncadreze ?n acel interval ?n funcție de nevoi. Asta faci ?ntr-un cadru c?t de c?t controlat, o intersecție e prea complicată.
Din m?nă n-ai cum să scoți ceva, o asemenea expunere presupune secunde bune.
Există o teoretizare a evoluției ?n fotografie. O sinteză ar fi cam așa:
Descoperi camera - modul auto - fotografiezi orice (toate imaginile ți se par excelente) - descoperi HDR-ul (apare fascinația) - blocaj și cădere (HDR nu cere nimic deosebit pe partea de tehnică fotografică la ?nceput, dar te ține ocupat) - descoperi controlul manual, dar nu-l ?nțelegi - descoperi că există alternative la obiectivul de kit (vechile imagini par prin comparație niște glume) - ?ți cumperi un trepied - ?ți pui primele ?ntrebări despre ad?ncimea de c?mp - descoperi tehinica fotografică (?ți dai seama că nu știi nimic și că imaginile nu exprimă nimic) - ?nveți expunerea și limitările tehnice, ?nțelegi controlul manual - dezvolți pe baza lor noi idei pentru compoziție - schimbi subiectele banale sau le pui ?ntr-o altă lumină (imaginile tale capătă valoare, numărul cadrelor scade dramatic) - ?ncepi să faci bani din asta - te perfecționezi.
Nu este așa de complicat dacă asta vrei să faci, dar se poate ?ntinde pe o perioadă destul de ?ndelungată, că doar nu te dedici fotografiei 24/24 și nici nu ai o vastitate de subiecte. Eu de exemplu nu am ce fotografia pentru că nu-mi permit să plec de nebun și să caut chestii.
Nu este nici ieftin dacă ai anumite ținte. Unii au un talent nativ ?n abordarea subiectelor, cu viziuni foarte originale și deosebit de interesante. Majoritatea este redundantă ?n compoziție, lucru destul de ușor de ?nțeles, deoarece ?n miliardele de imagini aruncate pe net zilnic este destul de greu să păstrezi ceva unic. Chiar c?nd am avut o idee nouă pentru mine, după o vreme am văzut că ea mai fusese folosită. Probabil este inevitabil.
Din păcate la cursurile de pe la noi (și probabil că modelul vine din alte părți), chiar de cur?nd mi s-a spus că prima lecție și multe altele sunt axate pe Photoshop. Practic pornești de la final. Păi c?nd vezi ce poti face acolo, ce rost mai are să te agiți cu alte "nimicuri". Click Click Click și gata imaginea perfectă.
Ai pierdut legătura cu fotografia chiar ?nainte ca ea să apară.
?n principiu doar niște "d?re" nu-s greu de scos. C?nd vrei să fie ?ntr-un anumit fel (de exemplu să controlezi c?t alb și c?t roșu vei avea), atunci e mai complicat. Trebuie să anticipezi c?nd și c?t va trece mașina și să declanșezi cu o expunere care să se ?ncadreze ?n acel interval ?n funcție de nevoi. Asta faci ?ntr-un cadru c?t de c?t controlat, o intersecție e prea complicată.
Din m?nă n-ai cum să scoți ceva, o asemenea expunere presupune secunde bune.
Există o teoretizare a evoluției ?n fotografie. O sinteză ar fi cam așa:
Descoperi camera - modul auto - fotografiezi orice (toate imaginile ți se par excelente) - descoperi HDR-ul (apare fascinația) - blocaj și cădere (HDR nu cere nimic deosebit pe partea de tehnică fotografică la ?nceput, dar te ține ocupat) - descoperi controlul manual, dar nu-l ?nțelegi - descoperi că există alternative la obiectivul de kit (vechile imagini par prin comparație niște glume) - ?ți cumperi un trepied - ?ți pui primele ?ntrebări despre ad?ncimea de c?mp - descoperi tehinica fotografică (?ți dai seama că nu știi nimic și că imaginile nu exprimă nimic) - ?nveți expunerea și limitările tehnice, ?nțelegi controlul manual - dezvolți pe baza lor noi idei pentru compoziție - schimbi subiectele banale sau le pui ?ntr-o altă lumină (imaginile tale capătă valoare, numărul cadrelor scade dramatic) - ?ncepi să faci bani din asta - te perfecționezi.
Nu este așa de complicat dacă asta vrei să faci, dar se poate ?ntinde pe o perioadă destul de ?ndelungată, că doar nu te dedici fotografiei 24/24 și nici nu ai o vastitate de subiecte. Eu de exemplu nu am ce fotografia pentru că nu-mi permit să plec de nebun și să caut chestii.
Nu este nici ieftin dacă ai anumite ținte. Unii au un talent nativ ?n abordarea subiectelor, cu viziuni foarte originale și deosebit de interesante. Majoritatea este redundantă ?n compoziție, lucru destul de ușor de ?nțeles, deoarece ?n miliardele de imagini aruncate pe net zilnic este destul de greu să păstrezi ceva unic. Chiar c?nd am avut o idee nouă pentru mine, după o vreme am văzut că ea mai fusese folosită. Probabil este inevitabil.
Din păcate la cursurile de pe la noi (și probabil că modelul vine din alte părți), chiar de cur?nd mi s-a spus că prima lecție și multe altele sunt axate pe Photoshop. Practic pornești de la final. Păi c?nd vezi ce poti face acolo, ce rost mai are să te agiți cu alte "nimicuri". Click Click Click și gata imaginea perfectă.
Ai pierdut legătura cu fotografia chiar ?nainte ca ea să apară.
Crezi ca m-am gandit vreo clipa sa ma imbrac ca pentru afara?Mi se pusese pata pe fotografierea intersectiei...am cronometrat timpul in care masinile parcurgeau distanta dintre 2 intersectii, timpul in care traversau intersectia, am cautat pozitionarea optima a aparatului, am cautat momentul potrivit, am refacut setarile intervalului de expunere de zeci de ori si...rezultatul...o imagine semi-haotica, care nu transmiteau nimic, poate doar chinul fotografului incepator
In ceea ce priveste cursurile de fotografie, ai mare dreptate...am descarcat cateva cursuri de pe la altii si, oricat de interactive ar fi, oricat de multe explicatii s-ar da, tot teoretice sunt. Aproape ca mai utile ar fi intalnirile de sfarsit de saptamana prin parcuri sau in alte locuri ce ar putea oferii subiecte.
Un lucru este sigur...practica, practica si iar practica.
Poate ne intalnim la un moment dat si stam de vorba mai pe larg.
Merci mult de sfaturi.
In ceea ce priveste cursurile de fotografie, ai mare dreptate...am descarcat cateva cursuri de pe la altii si, oricat de interactive ar fi, oricat de multe explicatii s-ar da, tot teoretice sunt. Aproape ca mai utile ar fi intalnirile de sfarsit de saptamana prin parcuri sau in alte locuri ce ar putea oferii subiecte.
Un lucru este sigur...practica, practica si iar practica.
Poate ne intalnim la un moment dat si stam de vorba mai pe larg.
Merci mult de sfaturi.
Tin sa va contrazic putin cu , cursurile foto.
Andrei zice de ceea ce gaseste pe net ca fiind cursuri si e normal ca acolo n-ai sa vezi practica explicata
Eu deja particip la un curs de fotografie si am inceput cu tehnica (s-a explicat cam tot ce tine de tehnica fotografica), apoi compozitia, regulile compozitiei si s-a trecut la practica. Din totalul de 2,5 luni, doar 2 saptamani a fost teorie si restul e practica in care primesti explicatii, teme de facut si indicatii, plus raspunsuri la eventualele intrebari pe care le ai. Photoshop cred ca vom avea o sesiune pe la sfarsitul cursului dar accentul se pune pe tehnica si compozitie, partea ce o poti scoate cu aparatul.
Consider ca aceste cursuri fac foarte bine oricui are un DSLR. Desi stiam deja ce este ISO, difragma, timpul de expunere, white-balance, camp de profunzime, metode de focusare si masurare a luminozitatii si sa le si aplic, tot am avut multe de invatat si inca mai am, mai ales pe partea artistica
Lumina buna sa aveti
Andrei zice de ceea ce gaseste pe net ca fiind cursuri si e normal ca acolo n-ai sa vezi practica explicata
Eu deja particip la un curs de fotografie si am inceput cu tehnica (s-a explicat cam tot ce tine de tehnica fotografica), apoi compozitia, regulile compozitiei si s-a trecut la practica. Din totalul de 2,5 luni, doar 2 saptamani a fost teorie si restul e practica in care primesti explicatii, teme de facut si indicatii, plus raspunsuri la eventualele intrebari pe care le ai. Photoshop cred ca vom avea o sesiune pe la sfarsitul cursului dar accentul se pune pe tehnica si compozitie, partea ce o poti scoate cu aparatul.
Consider ca aceste cursuri fac foarte bine oricui are un DSLR. Desi stiam deja ce este ISO, difragma, timpul de expunere, white-balance, camp de profunzime, metode de focusare si masurare a luminozitatii si sa le si aplic, tot am avut multe de invatat si inca mai am, mai ales pe partea artistica
Lumina buna sa aveti
Partea artistică nu se poate preda. Din păcate. Dar se pot pune ?n perspectivă anumite chestii. De unde le iei, nu contează. Am mai spus asta. Ideal este să furi de peste tot. (problema apare la cei care p?nă să fure, se formează ?ntr-un anumit fel)
De exemplu fotografierea unei clădiri.
Știm că p?nă la apăsarea declanșatorului trebuie să stabilim POV-ul (sau la noi punct de stație) care va pune ?n valoare cel mai bine clădirea sau va transmite mesajul dorit, concomitent cu stabilirea expunerii și ad?ncimii de c?mp. Astea trei merg ?mpreună de fiecare dată, dacă schimbi una dintre ele, celelalte două ?și pot pierde ?nsemnătatea.
Și aici poți vedea că o poziție bună este una puțin laterală pe care să cadă lumina astfel ?nc?t clădirea să prindă volum, elementele arhitecturale să fie subtil sugerate, dar privirea să fie ghidată către ele.
Și apar două neajunsuri.
Unul ține de o cunoaștere mai largă. C?nd e cea mai bună lumină? Sau care sunt elementele arhitecturale?
Acum c?teva luni am văzut un album cu poze ale unei clădiri fotografiate ?n diverse momente ale zilei și ?n toate anotimpurile. Dacă nu erai atent, clădirea părea mereu alta.
Al doilea ține de simțul estetic propriu. El poate fi educat, nu contest, dar fiecare se exprimă ?ntr-un fel unic. Pentru a cizela ceva, trebuie să și ai ce. Și parcă nici nu aș fi de acord cu această idee. Tiparele sunt indezirabile. Un profesor adevărat te ajută să de dezvolți, să-ti cauți un stil al tău, nu să-ți vorbească despre reguli. Prima regulă, nu există reguli. Și acum ai libertatea să faci ce simți.
Dacă cauți să faci din fotografie un hobby, toate bune și frumoase, depui eforturi să evoluezi. Dacă ești doar un trecător ocazional prin această artă și cauți să furi niște instantanee timpului, cam greu să vorbim despre partea artistică ?nvățată. Probabil că vei situa orice subiect ?n niște reguli prestabilite și cam asta e. Fără să ai ?nțelegerea deplină a ceea ce fotografiezi. Probabil nu vei privi niciodată lucrurile ca un joc geometric al luminii și umbrelor pe un fond coloristic predeterminabil.
Deci nu e nimic rău ?n a te duce la orice cursuri și a lua contact cu percepții c?t mai variate. Important este să te poziționezi corect.
Am o problemă similară și cu cei care citesc mult și se laudă cu asta. ?și pierd esența și vorbesc numai cu citate.
Eu sunt des ?ntrebat ?n momentul ?n care centrez un subiect (de exemplu), de ce nu respect regulile, "reguli" pe care le-am prezentat chiar eu. Și răspunsul este simplu, nu le văd aplicabilitate acolo și explic cum am g?ndit cadrul. De cele mai multe ori reacția este una de blocaj. Oamenii nu știu atunci c?nd se aplică și c?nd nu se aplică. Ei vor linii bine delimitate ?n care să activeze. Fotografia este mult mai liberă ?n exprimare.
De exemplu fotografierea unei clădiri.
Știm că p?nă la apăsarea declanșatorului trebuie să stabilim POV-ul (sau la noi punct de stație) care va pune ?n valoare cel mai bine clădirea sau va transmite mesajul dorit, concomitent cu stabilirea expunerii și ad?ncimii de c?mp. Astea trei merg ?mpreună de fiecare dată, dacă schimbi una dintre ele, celelalte două ?și pot pierde ?nsemnătatea.
Și aici poți vedea că o poziție bună este una puțin laterală pe care să cadă lumina astfel ?nc?t clădirea să prindă volum, elementele arhitecturale să fie subtil sugerate, dar privirea să fie ghidată către ele.
Și apar două neajunsuri.
Unul ține de o cunoaștere mai largă. C?nd e cea mai bună lumină? Sau care sunt elementele arhitecturale?
Acum c?teva luni am văzut un album cu poze ale unei clădiri fotografiate ?n diverse momente ale zilei și ?n toate anotimpurile. Dacă nu erai atent, clădirea părea mereu alta.
Al doilea ține de simțul estetic propriu. El poate fi educat, nu contest, dar fiecare se exprimă ?ntr-un fel unic. Pentru a cizela ceva, trebuie să și ai ce. Și parcă nici nu aș fi de acord cu această idee. Tiparele sunt indezirabile. Un profesor adevărat te ajută să de dezvolți, să-ti cauți un stil al tău, nu să-ți vorbească despre reguli. Prima regulă, nu există reguli. Și acum ai libertatea să faci ce simți.
Dacă cauți să faci din fotografie un hobby, toate bune și frumoase, depui eforturi să evoluezi. Dacă ești doar un trecător ocazional prin această artă și cauți să furi niște instantanee timpului, cam greu să vorbim despre partea artistică ?nvățată. Probabil că vei situa orice subiect ?n niște reguli prestabilite și cam asta e. Fără să ai ?nțelegerea deplină a ceea ce fotografiezi. Probabil nu vei privi niciodată lucrurile ca un joc geometric al luminii și umbrelor pe un fond coloristic predeterminabil.
Deci nu e nimic rău ?n a te duce la orice cursuri și a lua contact cu percepții c?t mai variate. Important este să te poziționezi corect.
Am o problemă similară și cu cei care citesc mult și se laudă cu asta. ?și pierd esența și vorbesc numai cu citate.
Eu sunt des ?ntrebat ?n momentul ?n care centrez un subiect (de exemplu), de ce nu respect regulile, "reguli" pe care le-am prezentat chiar eu. Și răspunsul este simplu, nu le văd aplicabilitate acolo și explic cum am g?ndit cadrul. De cele mai multe ori reacția este una de blocaj. Oamenii nu știu atunci c?nd se aplică și c?nd nu se aplică. Ei vor linii bine delimitate ?n care să activeze. Fotografia este mult mai liberă ?n exprimare.
De acord cu tine cu o singura mentiune, ar fi bine sa stii regulile pe care le incalci
La partea artistica, poate nu a fost foarte clara ideea mea, nu e predata o materie matematica ci mai degraba sunt explicate reactiile oamenilor la anumite compozitii. Cum e mai placut ochiului sa oferi o imagine unitara, cum sa folosesti liniile din cadru, culorile, textura, etc. In principiu, cel mai important aspect, sa gandesti putin cadrul inainte de a apasa butonul. Si la aceasta gandire ma refeream eu cand am spus de partea artistica.
Am vazut si am facut in trecut multe poze fara subiect, cu mari spatii goale sau poate prea aglomerate nestiind aceste aspecte. Acum, parca privesc cu alti ochi cand vreau sa fac o fotografie si gandesc 1 minut compozitia inainte sa apas pe declansator, ceea ce in trecut nu faceam.
Andrei, iti recomand sa citesti putin pe aici si orice alte materiale gasesti: http://photoinf.com/General/Robert_Berd ... Design.htm
De fapt tot http://photoinf.com detine chestii interesante.
@i2c, cursul care il fac e in Cluj, unde sunt si eu insa stiu ca sunt astfel de cursuri prin mai toate orasele mari.
La partea artistica, poate nu a fost foarte clara ideea mea, nu e predata o materie matematica ci mai degraba sunt explicate reactiile oamenilor la anumite compozitii. Cum e mai placut ochiului sa oferi o imagine unitara, cum sa folosesti liniile din cadru, culorile, textura, etc. In principiu, cel mai important aspect, sa gandesti putin cadrul inainte de a apasa butonul. Si la aceasta gandire ma refeream eu cand am spus de partea artistica.
Am vazut si am facut in trecut multe poze fara subiect, cu mari spatii goale sau poate prea aglomerate nestiind aceste aspecte. Acum, parca privesc cu alti ochi cand vreau sa fac o fotografie si gandesc 1 minut compozitia inainte sa apas pe declansator, ceea ce in trecut nu faceam.
Andrei, iti recomand sa citesti putin pe aici si orice alte materiale gasesti: http://photoinf.com/General/Robert_Berd ... Design.htm
De fapt tot http://photoinf.com detine chestii interesante.
@i2c, cursul care il fac e in Cluj, unde sunt si eu insa stiu ca sunt astfel de cursuri prin mai toate orasele mari.
Incearca pe www.f64.ro . Sunt mereu cursuri acolo.
Cine este conectat
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 7 vizitatori