Tipuri de franare si eficienta lor

Generalitati vis-a-vis de automobilele Mitsubishi
Scrie răspuns
Avatar utilizator
gabitzu
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Mar Apr 24, 2007 4:04 pm

Mesaj de gabitzu » Joi Oct 08, 2009 4:52 pm

Ia sa ma bag si eu cu un exemplu concret trait pe pielea mea:

Am fost acum 2 ierni la munte cu anvelopele stock (turanza all season zic ei.. de vara zic eu).
Toate bune si frumoase, drum uscat pana m-am apropiat de Vatra Dornei unde a inceput sa ninga destul de tare si zapada sa se depuna. Dupa 10 km deja era depusa bine, mergeam numai cu treapta II si ma rugam sa stea pe sosea. Am avut unde sa testez si frana de motor, pe care stiam sa o folosesc destul de bine iarna (de pe fosta dacie) insa imi bloca foarte des rotile - motivul era ca retrogradam din 2 in 1 din cauza ca in treapta 2 nu tinea foarte bine, crestea turatia crestea viteza peste limita unde voiam sa tin masina, incercam sa ajut si cu frana de serviciu insa la cauciucurile alea va dati seama ca nu prea avea eficienta nici ea... Asa ca m-am lasat de frana de motor si-am folosit doar frana de serviciu impreuna cu ABS-ul care m-au tinut cat de cat pe traiectorie.

Deci in concluzie si frana de motor blocheaza rotile, mai ales in cazuri de genul meu (aderenta slaba cauciucuri) si exact unde am neaparata nevoie am observat ca mai bine ma descurc cu frana de serviciu (chit ca-mi intra ABS-ul).

Avatar utilizator
driverx
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Sâm Sep 20, 2008 8:35 pm

Mesaj de driverx » Joi Oct 08, 2009 5:01 pm

In viteza I-a orice forte generate de motor is amplificate cel mai tare la roata. Trebuia sa ramai in 2-a si cateodata sa mai franezi. NU sa stai in continuu pe o frana usoara. Asa mergi cel mai corect, te expui la riscuri cel mai putin si uzezi cel mai putin masina...

Avatar utilizator
gabitzu
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Mar Apr 24, 2007 4:04 pm

Mesaj de gabitzu » Joi Oct 08, 2009 5:50 pm

Iti dai seama ca nu scoteam din viteza sau sa debraiez cand foloseam frana de serviciu, o tineam in treapta 2 insa frana de motor era o mica parte (sa zicem 20% din franarea masinii) in raport cu cea de serviciu.

Nu pun in calcul si coborarea undei vai cu , curba la stanga unde masina nu a mai vrut sa-si tina traiectoria drumului iar eu pus in fata alegerii de a lua parapetul dreapta si coborarea in cu frana de mana trasa pentru a lua curba, am facut pe viteazul pilot de raliu si-am derapat vreo 50 m in drift.
Insa toate astea au fost din vina mea, nu se merge iarna la munte cu sandalutze

Avatar utilizator
PaulT
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Mar Noi 18, 2008 10:07 pm

Mesaj de PaulT » Joi Oct 08, 2009 7:03 pm

Modul de franare de motor de la camioane cu obturarea evacuarii este de fapt comun oricarui autoturism echipat cu motor diesel.Frana de motor(la motoarele pe benzina) este generata de vacuumul creeat pe circuitul de admisie(care franeaza pistonul in timpul admisiei) datorita clapetei de acceleratie inchise,la care se adauga bineinteles frecarile interne(in procent destul de nesemnificativ) si nu are nici o legatura cu compresia motorului.Energia depusa pentru a comprima aerul din cilindru in ciclul de compresie se elibereaza in ciclul urmator(imaginati-va ca impingeti manual un piston intr-un cilindru etans...in clipa in care nu se mai actioneaza asupra pistonului aerul comprimat se destinde revenind la pozitia initiala).La motoarele diesel unde debitul de aer este constant diferind numai cantitatea de motorina injectata,daca nu ar fi obstructionata fie admisia fie evacuarea,efectul franei de motor ar fi aproape nul.
ABS-ul nu a inlocuit sub nici o forma frana de motor.Sunt doua lucruri total diferite.Apasarea ambreiajului la cea mai mica tentativa de frana este cel putin absurd si ilogic.Instructorii in general nu se obosesc sa predea tehnici de condus corecte(din pacate),fiind mult mai simplu sa spuna"cum apesi frana apesi ambreiajul"...Ambreiajul se calca doar la pornirea de pe loc,schimbarea vitezelor si,eventual la franarea pana la oprirea masinii.Spun eventual pentru ca la o frana normala,care duce pana la orire completa,se poate scoate din viteza fara nici o problema fara a calca ambreiajul.Tot ce trebuie este sa prinzi momentul potrivit,adica intre reinceperea alimentarii la apropierea de turatia de ralanti si turatia de ralanti(deci dupa momentul in care ecu comanda reinceperea alimentarii).Mai clar este vorba de momentul in care transmisia nu e in tensiune(nici in frana de motor nici in tractiune).Cu putin exercitiu oricine poate invata foarte repede.

Avatar utilizator
DeBogdan
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Vin Iun 22, 2007 11:59 pm

Mesaj de DeBogdan » Vin Oct 09, 2009 10:17 am

In situatia franei de motor vad ca nici unul dintre voi n-a luat in calcul energia necesara invingerii inertiei pieselor din motor aflate in miscare de rotatie / translatie. Aceasta energie care poate fi consumata pentru miscarea fortata a volantei, arborelui cotit, bielelor pistaoenlor , arborilor cu came, diverse agregate auxiliare creste in stransa legatura cu patratul turatiei, respectiv vitezei de deplasare (biele si pistoane). Si energia consumata pentru accelerarea pieselor mai sus amintite este muuult mai mare decat cea necesara pompajului aerului. De aceea, daca incercati veti observa ca acest fenomen de frana de motor este cu atat mai eficient cu cat turatia motorului este mai mare.
Amintiti-va ce spunea Negrutzy - retrogradarea a doua sau mai multe trepte, una cate una nu sarind trepte de viteza - in felul asta se accelereaza progresiv componentele motorului si in felul asta se consuma energia cinetica a masinii pentru a invinceg energia fortelor de inertie ale componentelor motorului.

La camioane se folosesc intradevar retardere - fie cu obturarea admisiei 9foarte ineficiente), fie cu blocarea evacuarii, fie cu ajutorul franelor electrodinamice pe transmisie.

Avatar utilizator
Apple
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Vin Iun 13, 2008 4:57 pm
Contact:

Mesaj de Apple » Vin Oct 09, 2009 11:18 am

bai gata, v-o zic si nu mai intru pe topicul asta ca fac peri albi.
In general, merg destul de tare, si cu turatii in jur de 3-4000. Asta pentru ca nu-mi place sa merg subturat.
La astfel de turatii, cel putin in oras, nu am de ce sa folosesc mai mult de a treia. iar a treia bag de obicei cam pe la 50 spre 60, mai mult spre 60. In conditiile astea, mie mi se pare absolut normal sa retrogradez mai bine in a doua decat sa calc din 5 in 5 secunde frana de serviciu doar de dragul de a o calca si a frana nu stiu cum. Ating pedala de frana aproape micronic, fooooarte usor cat sa aprinda doar ledurile de la spate, nu sa ma ajut de ea in franare. Calc pedala de frana normal, ca sa franez cu frana de serviciu, doar atunci cand imi scade turatia sub 1500, in caz de urgenta, in caz ca se pune rosu.
In rest toate franarile le fac doar din retrogradare. Si nu ma risc deloc, deoarece imi place sa prevad traficul pe 100-200 metri in fata. Iar asta n-am invatat la scoala ci am ajuns eu sa o invat si sa o aplic, din experienta personala.

In afara orasului, depinde de situatie. Daca nu ma grabesc, oricum nu e foarte aglomerat si sunt alte situatii, deci frana nu prea e necesara. Iar daca ma grabesc, oricum schimb foarte sus, astfel ca mereu am rezerva o treapta de viteza si imi place sa evit accelerand decat franand. Luati statisticile si uitati-va. Ma refer la statistici de genul: in majoritatea accidentelor in care s-a pierdut aderenta, s-a derapat sau s-a intamplat ceva care parea de neevitat ce au facut soferii oare? Au reactionat conform instinctului si au franat. Raman la parerea ca o frana nu inseamna ca ai facut tot ce ai putut sa eviti ceva. Poti sa accelerezi si sa intorci masina din frana de mana de exemplu.

Avatar utilizator
DeBogdan
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Vin Iun 22, 2007 11:59 pm

Mesaj de DeBogdan » Vin Oct 09, 2009 1:38 pm

Apple,

La fel de bine poti sa mergi si subturat, adica cu treapta a 5-a, incepand de la 45 -50 km in sus.
De acolo poti sa selectezi la nevoie ce treapta vrei.

Avatar utilizator
nini
EVO I
Mesaje: 1
Membru din: Mie Mai 21, 2008 10:01 pm

Mesaj de nini » Vin Oct 09, 2009 4:04 pm

pe mine la scoala de soferi m-a invatat instructorul sa calc si ambreiajul cand calc frana doar cand sunt in viteza I-a sau a II-a.
acum eu nu aplic intotdeauna acest sfat, dar intradevar calc ambele pedale doar la viteze foarte mici cand exista riscul opririi motorului in mers.
nu mai stiu daca mi-a explicat de ce sa apas ambele pedale ( au cam trecut 12 ani de atunci) dar ma gandesc ca explicatia ar fi ca se evita oprirea motorului in mers.

Avatar utilizator
Apple
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Vin Iun 13, 2008 4:57 pm
Contact:

Mesaj de Apple » Vin Oct 09, 2009 5:35 pm

QUOTE (DeBogdan @ Oct 9 2009, 01:38 PM) Apple,

La fel de bine poti sa mergi si subturat, adica cu treapta a 5-a, incepand de la 45 -50 km in sus.
De acolo poti sa selectezi la nevoie ce treapta vrei.

sa faci tu asa... da' nu-mi place sa merg subturat deci ar fi exclus...

Avatar utilizator
PaulT
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Mar Noi 18, 2008 10:07 pm

Mesaj de PaulT » Vin Oct 09, 2009 7:53 pm

QUOTE (Apple @ Oct 9 2009, 11:18 AM) bai gata, v-o zic si nu mai intru pe topicul asta ca fac peri albi.
In general, merg destul de tare, si cu turatii in jur de 3-4000. Asta pentru ca nu-mi place sa merg subturat.
La astfel de turatii, cel putin in oras, nu am de ce sa folosesc mai mult de a treia. iar a treia bag de obicei cam pe la 50 spre 60, mai mult spre 60. In conditiile astea, mie mi se pare absolut normal sa retrogradez mai bine in a doua decat sa calc din 5 in 5 secunde frana de serviciu doar de dragul de a o calca si a frana nu stiu cum. Ating pedala de frana aproape micronic, fooooarte usor cat sa aprinda doar ledurile de la spate, nu sa ma ajut de ea in franare. Calc pedala de frana normal, ca sa franez cu frana de serviciu, doar atunci cand imi scade turatia sub 1500, in caz de urgenta, in caz ca se pune rosu.
In rest toate franarile le fac doar din retrogradare. Si nu ma risc deloc, deoarece imi place sa prevad traficul pe 100-200 metri in fata. Iar asta n-am invatat la scoala ci am ajuns eu sa o invat si sa o aplic, din experienta personala.

In afara orasului, depinde de situatie. Daca nu ma grabesc, oricum nu e foarte aglomerat si sunt alte situatii, deci frana nu prea e necesara. Iar daca ma grabesc, oricum schimb foarte sus, astfel ca mereu am rezerva o treapta de viteza si imi place sa evit accelerand decat franand. Luati statisticile si uitati-va. Ma refer la statistici de genul: in majoritatea accidentelor in care s-a pierdut aderenta, s-a derapat sau s-a intamplat ceva care parea de neevitat ce au facut soferii oare? Au reactionat conform instinctului si au franat. Raman la parerea ca o frana nu inseamna ca ai facut tot ce ai putut sa eviti ceva. Poti sa accelerezi si sa intorci masina din frana de mana de exemplu.


Nota 10.Asa procedez si eu.Doar ca la turatii ceva mai mici(nu mult...).La fel si cu situatiile de urgenta...De mult mai multe ori am evitat accidente prin manevre decat prin frana...

DeBogdan--Cu cat ai turatie mai mare ai si vacuum care franeaza pistoanele pe masura.

Scrie răspuns

Înapoi la “Generalitati”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 14 vizitatori