Tipuri de franare si eficienta lor
QUOTE (Adriancar @ Oct 8 2009, 10:05 AM) ....
Apropos , stiti cum se face franarea la camioane ;prin simpla apasare a unei supape cu piciorul stang .Supapa actioneaza atat cama pompei de injectie mecanice rezultand un debit nul la injectoare dar si o clapeta care obtureaza evacuarea.
Bravo. Bun exemplu. Da' oricum n-ai cu cine. Acuma urmeaza sa apara cativa sa zica ca or fo tampiti aia care or inventat asa ceva, mai bine puneau un ABS "mai mare" sa aiba grija cum coboara cat de cat constant 30 tone la vale
Apropos , stiti cum se face franarea la camioane ;prin simpla apasare a unei supape cu piciorul stang .Supapa actioneaza atat cama pompei de injectie mecanice rezultand un debit nul la injectoare dar si o clapeta care obtureaza evacuarea.
Bravo. Bun exemplu. Da' oricum n-ai cu cine. Acuma urmeaza sa apara cativa sa zica ca or fo tampiti aia care or inventat asa ceva, mai bine puneau un ABS "mai mare" sa aiba grija cum coboara cat de cat constant 30 tone la vale
cineva mai sus a zis ca :
"practic la masinile moderne frana de motor a fost inlocuita cu ABS-ul"
Frana de motor este un efect al retrogradarii in treapta inferioara, si anume un efect de franare a masinii, pe cand ABS-ul este un dispozitiv (zic dispozitiv pentru ca nu stiu exact din punct de vedere mecanic despre ce e vorba) care actioneaza atunci cand se blocheaza rotile datorita franarii. Cam asta e stiu eu, poate jeff sau cineva avizat poate explica exact ce e cu ABS-ul.
Astea fiind spuse ABS NU inlocueiste frana de motor, fiecare e cu treaba lui, nu se exclud, actioneaza ambele , dar in mod diferit, in operatiunea de franare.
Ca si paranteza, am avut de furca cam un an de zile cu nevasa-mea pe motiv ca idiotul de intructor cu care a facut scoala de soferi a invatat-o sa calce intai ambeiajul si apoi frana. Si inca nu sun t convins ca a scapat de acest obicei. Din ce stiu eu, cred ca e mai bine sa calci intai frana (inclusiv din motive de frana de motor) , dar cine stie ... poate are cineva explicatii pentru varianta inversa ( intai ambreiaj si apoi frana), dar alte explciatii decat "pentru a proteja ambreiajul" ca exista situatia in care iti sare pietonul in fata, etc, iar fractiunea de secunda pierduta pentru ca s-a apasat intai ambreiajul e diferenta in viata si moartea pietonului/soferului/pasagerilor.
Daca se considera offtopic, rog moderatorii pentru iertare si eventual deschiderea unui topic legat de bune practici in ale condusului.
Oricum legat de consumul in frana de motor e o chesti interesanta de stiut ca tinde catre 0 dar pentru consum 0 de combustibil recomand bicicleta .
"practic la masinile moderne frana de motor a fost inlocuita cu ABS-ul"
Frana de motor este un efect al retrogradarii in treapta inferioara, si anume un efect de franare a masinii, pe cand ABS-ul este un dispozitiv (zic dispozitiv pentru ca nu stiu exact din punct de vedere mecanic despre ce e vorba) care actioneaza atunci cand se blocheaza rotile datorita franarii. Cam asta e stiu eu, poate jeff sau cineva avizat poate explica exact ce e cu ABS-ul.
Astea fiind spuse ABS NU inlocueiste frana de motor, fiecare e cu treaba lui, nu se exclud, actioneaza ambele , dar in mod diferit, in operatiunea de franare.
Ca si paranteza, am avut de furca cam un an de zile cu nevasa-mea pe motiv ca idiotul de intructor cu care a facut scoala de soferi a invatat-o sa calce intai ambeiajul si apoi frana. Si inca nu sun t convins ca a scapat de acest obicei. Din ce stiu eu, cred ca e mai bine sa calci intai frana (inclusiv din motive de frana de motor) , dar cine stie ... poate are cineva explicatii pentru varianta inversa ( intai ambreiaj si apoi frana), dar alte explciatii decat "pentru a proteja ambreiajul" ca exista situatia in care iti sare pietonul in fata, etc, iar fractiunea de secunda pierduta pentru ca s-a apasat intai ambreiajul e diferenta in viata si moartea pietonului/soferului/pasagerilor.
Daca se considera offtopic, rog moderatorii pentru iertare si eventual deschiderea unui topic legat de bune practici in ale condusului.
Oricum legat de consumul in frana de motor e o chesti interesanta de stiut ca tinde catre 0 dar pentru consum 0 de combustibil recomand bicicleta .
Si eu am invatat la scoala de soferi ca intii se calca ambreiajul, apoi frina (sau cvasi-simultan), la frinarea puternica in vederea opririi masinii pe loc.
Explicatia instructorului a fost ca daca apesi doar frina, creste distanta de frinare prin faptul ca frina trebuie sa invinga inertia masinii plus puterea motorului transmisa la roti. Are o logica. Nu e necesar in cazul reducerii vitezei pentru ajustarea distantei fata de partenerul din fata, de ex.
@ adriancar
La mpc presiunea din cilindru in cadru ciclului de compresie este mai mare decit la mas. Presiunea trebuie sa fie suficient de mare incit sa determine aprinderea amestecului. Volumul camerei de ardere este mult mai mic la mac.
In consecinta este mai greu sa rotesti un mac decit un mas.
(si) de aceea se pun acumulatori de capacitate mai mare la diesel.
Explicatia instructorului a fost ca daca apesi doar frina, creste distanta de frinare prin faptul ca frina trebuie sa invinga inertia masinii plus puterea motorului transmisa la roti. Are o logica. Nu e necesar in cazul reducerii vitezei pentru ajustarea distantei fata de partenerul din fata, de ex.
@ adriancar
La mpc presiunea din cilindru in cadru ciclului de compresie este mai mare decit la mas. Presiunea trebuie sa fie suficient de mare incit sa determine aprinderea amestecului. Volumul camerei de ardere este mult mai mic la mac.
In consecinta este mai greu sa rotesti un mac decit un mas.
(si) de aceea se pun acumulatori de capacitate mai mare la diesel.
@xxi
Stimate domn ,aici sunt destul de multi colegi de forum care lucreaza in bransa .
Faceti ,va rog diferenta intre frana de serviciu (apasarea pedalei),frana de motor (retrogradarea) ,frana de siguranta(poate fi unul dintre circuitele franei de serviciu).
Ambreierea nu se face doar pentru protejarea ambreiajului ci a intregului circuit cinematic si ca ultima instanta pentru a nu se oprii motorul.
Evident franarea se face fara ambreiere , aceasta actiune fiind intreprinsa doar cand viteza vehiculului necesita schimbarea treptei sau in cazul extrem evitarea opririi motorului.Exista desigur si cazul cand se franeaza de urgenta pana la oprirea vehiculului inclusiv a motorului (cazul pietonului kamikaze).
Apasarea in mod repetat a pedalei de ambreiaj duce in primul rand la uzarea rulmentului de presiune.
Stimate domn ,aici sunt destul de multi colegi de forum care lucreaza in bransa .
Faceti ,va rog diferenta intre frana de serviciu (apasarea pedalei),frana de motor (retrogradarea) ,frana de siguranta(poate fi unul dintre circuitele franei de serviciu).
Ambreierea nu se face doar pentru protejarea ambreiajului ci a intregului circuit cinematic si ca ultima instanta pentru a nu se oprii motorul.
Evident franarea se face fara ambreiere , aceasta actiune fiind intreprinsa doar cand viteza vehiculului necesita schimbarea treptei sau in cazul extrem evitarea opririi motorului.Exista desigur si cazul cand se franeaza de urgenta pana la oprirea vehiculului inclusiv a motorului (cazul pietonului kamikaze).
Apasarea in mod repetat a pedalei de ambreiaj duce in primul rand la uzarea rulmentului de presiune.
Ok, mea culpa pentru apelativ
Dar nu mi se pare normal ca un proaspat absolvent de scoala de soferi sa apese intai ambreiajul si apoi frana indiferent de situatie. Aici cred ca instructorul respectiv nu si-a facut tocmai profesional treaba.
Cu voia dumneavoastra as vrea sa elucidez situatia cand e bine sa se calce intai ambreiajul , enumerand cateva situatii:
1) franare usoara/relativ usoara pentru ajustarea vitezei fata de masina din fata.
- ce cred eu: de multe ori e suficienta ridicarea de pe acceleratie, daca nu , se apasa usor frana/retrogradeaza/ambele
2) oprirea masinii
- se aplica punctul 1 , plus debreiere pentru evitarea opririi motorului
3) franare de urgenta
- cine mai are timp sa se ocupe de ambreiaj ? sfrana blana, si bineinteles ca apoi daca nu esti mortaciune ai timp sa apesi si ambreiajul astfel incat sa nu opresti motorul
Prin urmare in majoritatea cazurilor cred ca intai se apasa frana apoi ambreaijul , chiar daca ambreaijul il calci aproape simultan, primeaza frana.
Posibil sa gresesc sau sa existe situatii in care ambreiajul se calca inaintea franei. rog exemple si de asemnea sa ma corectati unde am gresit in ratinamentul de mai sus.
Dupa atatia ani de condus, incep sa imi pun semne de intrebare daca fac bine ce fac.
Dar nu mi se pare normal ca un proaspat absolvent de scoala de soferi sa apese intai ambreiajul si apoi frana indiferent de situatie. Aici cred ca instructorul respectiv nu si-a facut tocmai profesional treaba.
Cu voia dumneavoastra as vrea sa elucidez situatia cand e bine sa se calce intai ambreiajul , enumerand cateva situatii:
1) franare usoara/relativ usoara pentru ajustarea vitezei fata de masina din fata.
- ce cred eu: de multe ori e suficienta ridicarea de pe acceleratie, daca nu , se apasa usor frana/retrogradeaza/ambele
2) oprirea masinii
- se aplica punctul 1 , plus debreiere pentru evitarea opririi motorului
3) franare de urgenta
- cine mai are timp sa se ocupe de ambreiaj ? sfrana blana, si bineinteles ca apoi daca nu esti mortaciune ai timp sa apesi si ambreiajul astfel incat sa nu opresti motorul
Prin urmare in majoritatea cazurilor cred ca intai se apasa frana apoi ambreaijul , chiar daca ambreaijul il calci aproape simultan, primeaza frana.
Posibil sa gresesc sau sa existe situatii in care ambreiajul se calca inaintea franei. rog exemple si de asemnea sa ma corectati unde am gresit in ratinamentul de mai sus.
Dupa atatia ani de condus, incep sa imi pun semne de intrebare daca fac bine ce fac.
Nu-i corect !
Topicul s-a mutat din alta parte unde se punea problema ruperii transmisiei.
Deci,noi unde discutam?
@xxi
Confirm ca toate afirmatiile sunt corecte .
Pentru circuit inchis pot sa va spun cand se ambeiaza intai ,(eu asa procedez-fara sa stie sotia care face economie la rulmentii de presiune).
Deci cand trebuie sa schimb directia (la intersectie sau viraje pronuntate peste 90 de grade ) ambreiez introduc intr-o treapta inferioara si franez usor in timp ce debreiez la fel de usor dupa care pot negocia virajul accelerand dupa prima treime a lui.Mentionez ca nu mai folosesc demult miscarea "calcai - varf ".
Topicul s-a mutat din alta parte unde se punea problema ruperii transmisiei.
Deci,noi unde discutam?
@xxi
Confirm ca toate afirmatiile sunt corecte .
Pentru circuit inchis pot sa va spun cand se ambeiaza intai ,(eu asa procedez-fara sa stie sotia care face economie la rulmentii de presiune).
Deci cand trebuie sa schimb directia (la intersectie sau viraje pronuntate peste 90 de grade ) ambreiez introduc intr-o treapta inferioara si franez usor in timp ce debreiez la fel de usor dupa care pot negocia virajul accelerand dupa prima treime a lui.Mentionez ca nu mai folosesc demult miscarea "calcai - varf ".
Cred ca se poate face din nou split topic si infiinta un topic nou despre tipuri de franare si eficienta lor.
Ca sa comentez si eu: nu mai stiu cum m-au invatat la scoala de soferi, pot sa va spun cum procedez eu: la franare in trafic, pentru reducerea vitezei in general, nu apas ambreiajul, doar frana. Ambreiajul il apas simultan cu frana doar la viteza f mica, respectiv cand opresc de tot la semafor, trecere etc. Asa imi vine firesc, din experienta.
Legat de frana de motor comparativ intre diesel si benzinar: nu am sesizat ca la diesel sa fie mai pregnanta senzatia. Conduc 1.5did, 1.9tdi si 2.0t benzina, zilnic, de cativa ani, frana de motor o simt cam la fel.
Altceva: ABS e eficient pe asfalt ud, cu aderenta slaba, eventual pe gheata - daca se mai poate vorbi de franare pe gheata - dar pe zapada e mai sanatos ca rotile sa se blocheze. Blocandu-se rotile, aduna in fata lor zapada (analogie cu lama de buldozer) si franeaza mai eficient decat tropaitul ABS-ului.
Per total: cel mai eficient este sa se franeze la limita intrarii ABS. Pilotii talentati franeaza mai bine cu o masina fara ABS.
Ca sa comentez si eu: nu mai stiu cum m-au invatat la scoala de soferi, pot sa va spun cum procedez eu: la franare in trafic, pentru reducerea vitezei in general, nu apas ambreiajul, doar frana. Ambreiajul il apas simultan cu frana doar la viteza f mica, respectiv cand opresc de tot la semafor, trecere etc. Asa imi vine firesc, din experienta.
Legat de frana de motor comparativ intre diesel si benzinar: nu am sesizat ca la diesel sa fie mai pregnanta senzatia. Conduc 1.5did, 1.9tdi si 2.0t benzina, zilnic, de cativa ani, frana de motor o simt cam la fel.
Altceva: ABS e eficient pe asfalt ud, cu aderenta slaba, eventual pe gheata - daca se mai poate vorbi de franare pe gheata - dar pe zapada e mai sanatos ca rotile sa se blocheze. Blocandu-se rotile, aduna in fata lor zapada (analogie cu lama de buldozer) si franeaza mai eficient decat tropaitul ABS-ului.
Per total: cel mai eficient este sa se franeze la limita intrarii ABS. Pilotii talentati franeaza mai bine cu o masina fara ABS.
Nu te supara Adriancar, dar frana de motor NU e doar cand retrogradezi. E o prostie. E o prostie cu care ma tot aburesc si astia de la Mitsubishi.
Retrogradarea, sau chiar invers, re-punerea intr-o treapta superioara (util cand frana de motor e puternica dar aderenta este foarte slaba) e doar o unealta prin care tu dozezi taria franei de motor. Cum frana de serviciu e prezenta atata timp cat este frecare intre disc si placuta, si practic transforma energia cinetica in caldura iar dozarea ei se face din pedala de frana, la fel frana de motor e cauzata de vacuum (valabil doar la motoare pe benzina) + frecari interne din motor (mai neglijabile) iar dozarea ei se face prin treapta de viteza. Motorul la o turatie data X va opune aceasi forta si in treapta a 3-a si in treapta a 4-a, dar fortele de pe roti o sa fie diferite din cauza cutiei, a diferentelor de cuplu intre cele doua viteze..
Retrogradarea, sau chiar invers, re-punerea intr-o treapta superioara (util cand frana de motor e puternica dar aderenta este foarte slaba) e doar o unealta prin care tu dozezi taria franei de motor. Cum frana de serviciu e prezenta atata timp cat este frecare intre disc si placuta, si practic transforma energia cinetica in caldura iar dozarea ei se face din pedala de frana, la fel frana de motor e cauzata de vacuum (valabil doar la motoare pe benzina) + frecari interne din motor (mai neglijabile) iar dozarea ei se face prin treapta de viteza. Motorul la o turatie data X va opune aceasi forta si in treapta a 3-a si in treapta a 4-a, dar fortele de pe roti o sa fie diferite din cauza cutiei, a diferentelor de cuplu intre cele doua viteze..
Cine este conectat
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 12 vizitatori