Automotive World by Ciprian Nimu

La un pahar de vorba..
Avatar utilizator
radu-lancer
EVO VII
Mesaje: 931
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Mar Sep 22, 2020 12:51 pm

Pregatirea autoturismului pentru iarna


Buna ziua


Iata ca iarna se pregateste sa se instaleze confortabil in zona tarii noastre si, cum si in acest anotimp trebuie sa circulam, este bine sa avem in vedere verificarea unor componente ale masinii pe care o conducem.

Ø Anvelope de iarna Anvelopele de iarna sunt elementul vital de siguranta atunci cand temperatura scade sub 7 grade Celsius. Indiferent daca aveti sau nu tractiune integrala, pneurile de iarna sunt recomandabile pentru ca inseamna, in primul rand, siguranta si, in al doilea rand, scad mult sansele sa ramaneti inzapeziti. Pentru ca un pneu sa asigure o aderenta perfecta, cauciucul trebuie sa fie flexibil. Compozitia pneurilor de vara isi pierde progresiv flexibilitatea atunci cand temperaturile scad sub 7°C. Sub aceasta temperatura, o anvelopa de vara devine o bucata de plastic dur si nu are aderenta corecta nici pe suprafete uscate. Pe zapada sau suprafata inghetata, anvelopele de vara sunt total nefolositoare.

Conform Legii 161/2011, anvelopele de iarna sau all-seson (denumire comerciala) sunt obligatorii atunci cand drumurile sunt acoperite cu gheata, zapada sau polei. Pentru autovehiculele cu masa maxima autorizata de pana la 3,5 tone, este obligatorie echiparea cu anvelope de iarna pentru toate rotile masinii. Pentru cele cu masa maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si cele de transport persoane cu o capacitate mai mare de 8+1 persoane, anvelopele de iarna sunt obligatorii pentru rotile de tractiune. Atat Legea 161/2011 cat si Directiva 92/23 a Consiliului Europei specifica faptul ca sunt acceptate pentru circulatia pe timp de iarna, numai anvelopele de iarna sau all-season care sunt inscriptionate M&S, M+S, M.S, MS (Mud & Snow - noroi si zapada), fara a fi imperativ necesara prezenta altor simboluri.
Reglementarile legale stipuleaza o adancime minima admisa a canalelor de pe anvelope de 1,6 mm. In realitate, incepand de la 4 mm adancime, aderenta scade foarte mult, fiind recomandata inlocuirea pneurilor ce prezinta acest nivel de uzura. De asemenea, este bine sa nu utilizati anvelope mai vechi de 5 ani, dar neuzate. In acest caz, imbatranirea cauciucului il face dur, uneori chiar casant, avand repercusiuni asupra sigurantei la rulare si determinand marirea distantei de franare. Putem afla varsta anvelopei verificand ultimul grup de cifre din numarul DOT, acestea reprezentand saptamana si anul de productie.

Pe cat posibil, incercati sa montati acelasi tip de anvelope pe toate rotile. In cazul in care cele doua punti primesc anvelope cu profiluri diferite puteti experimenta derapaje, deoarece aderenta pneurilor poate fi diferita pe acelasi tip de carosabil, in functie de compozitia si profilul acestora.

Foarte importante sunt si verificarea si ajustarea presiunii in pneuri. Iarna, din cauza frigului si a inghetului, aderenta pe sosea scade foarte mult. De aceea este recomandat sa avem cauciucurile umflate la presiunea corespunzatoare, pentru a beneficia de un comportament optim al pneurilor, atat in timpul deplasarii, cat si in cazul in care suntem nevoiti sa franam de urgenta.

In masura in care conditiile atmosferice impun montarea unui set de lanturi, este bine sa stiti ca utilizarea lor si pe drum uscat duce la uzuri premature ale anvelopelor, ale elementelor suspensiei si directiei.

Incepand din luna Noiembrie 2012, anvelopele vandute in Uniunea Europeana sunt prevazute cu o eticheta care contine informatii despre contributia la economia de combustibil, gradul de eficienta in conditii de carosabil umed si nivelul de zgomot in mers. In acest mod, vom primi informatii extrem de importante in formularea deciziei de achizitionare.

Sa vedem ce contine eticheta:

1. cid:image004.jpg@01CEE507.525C1020 Contributia anvelopei la economia de carburant, determinata de gradul de rezistenta la rulare. In timpul deplasarii, anvelopa se deformeaza datorita incarcarii vehiculului si contactului cu suprafata drumului. Ca urmare, pneul se incalzeste, iar energia se pierde sub forma de caldura. Cu cat deformarea este mai mare, cu atat si rezistenta la rulare este mai mare, determinand consum si emisii de CO2 ridicate. Anvelopele au o contributie de pana la 20% din consumul total al unui autoturism si de pana la 35% in cazul unui camion. Normele de marcare prevad 7 clase (de la A la G), diferenta de la o clasa la alta semnificand o variatie a consumului intre 2,5% si 4,5%. Mai exact, un autovehicul echipat cu anvelope clasa A va consuma cu 0,5 litri la 100 km mai putin carburant decat unul echipat cu anvelope clasa G, respectiv o diferenta de 100 de litri pe an (la un rulaj de 20.000 km).

2. cid:image005.jpg@01CEE507.525C1020 Aderenta pe carosabil umed. Canalele din profilul anvelopei sunt proiectate pentru a evacua apa existenta pe carosabil, fiind evitata acvaplanarea. De aceea, anvelopele au un rol major in ceea ce priveste tinuta de drum si distanta de franare. Diferenta intre clase reprezinta o crestere sau scadere a distantei de franare cu 3 pana la 6 metri, in cazul unei decelerari complete de la viteza de 80 km/h. De la clasa A la clasa F, distanta de franare creste cu aproximativ 15 metri.

3. cid:image006.jpg@01CEE507.525C1020 Nivelul de zgomot emis in mers. Acest marcaj comunica nivelul de zgomot emis in exterior (nu in habitaclu), masurarea realizandu-se in decibeli. Sunt cuantificate trei niveluri:

· trei unde sonore - anvelopa indeplineste reglementarile actuale

· doua unde sonore - anvelopa indeplineste viitoarele norme europene

· o unda sonora - anvelopa emite cu 3 decibeli mai putin decat impun viitoarele norme europene

Ø Lichid pentru curatare parbriz Este recomandabil sa folositi un lichid special pentru spalarea parbrizului care nu ingheata la temperaturi negative, trebuind sa reziste la o temperatura de cel putin -20o C. Rezervorul de lichid pentru spalat parbrizul este indicat sa fie tinut la un nivel aproape de maxim. Datorita concentratiei destul de mari de alcool, lichidul nu va ingheta, insa exista posibilitatea sa se intample lucrul acesta cu eventualele cantitati mici ce pot ramane pe furtunasele ce duc la duzele de pe capota sau la faruri. Astfel, parbrizul nu mai poate fi curatat corespunzator, iar in cazul deplasarilor pe autostrada sau drumuri nationale, poate fi pusa in pericol siguranta proprie si a celorlati participanti la trafic. De asemenea, pompa si rezervorul de lichid pot fi distruse prin inghetarea acestuia.

Ø Amestecul de antigel Verificati concentratia de antigel din sistemul de racire al masinii in unitatile service. Daca nu este suficient antigel, circuitul de racire al motorului poate ingheta si astfel poate provoca daune importante. Antigelul este necesar si la temperaturi pozitive, deoarece protejeaza de coroziune si creste temperatura de fierbere a lichidului de racire. Atentie la alegerea antigelului, fiind necesar sa respectati indicatiile producatorului. Circuitul de racire poate fi distrus ca urmare a utilizarii unui amestec de substante nepotrivite. In perioada de iarna, este indicat sa verificati periodic punctul de inghet al lichidului de racire si, la nevoie, sa completati cu antigel. Daca limita de inghet este prea ridicata, completati cu antigel pana cand se ajunge la nivelul dorit. Aceasta trebuie sa fie in jurul valorii de -35o C, pentru Romania.

Ø Stergatoare parbriz Daca stergatoarele sunt deteriorate, ele trebuie schimbate, durata medie de viata a acestora fiind de 1 an. In cazul in care acestea nu lucreaza eficient, este greu sa obtineti o vizibilitate buna, iar pe timp de iarna acest lucru este foarte important, conditiile atmosferice fiind mai grele decat in restul anului. Pentru a nu le scurta durata de viata, nu utilizati stergatoarele pe geamul inghetat.

In masura in care stergatoarele sunt blocate din cauza depunerii de gheata, nu actionati comanda electrica intrucat motorul mecanismului va fi activat si va ramane sub tensiune, putand fi deteriorat.

Ø Becurile Verificati daca instalatia de iluminare a masinii functioneaza corect si daca exista becuri arse sau care nu ilumineaza corespunzator. Este util sa aveti un set de becuri de rezerva in masina, pentru cazuri de urgenta. De asemenea, este necesara verificarea unghiului de iluminare a farurilor si, daca este cazul, reglarea acestuia.

Ø Sistemul electric Asigurati-va ca sistemul de dezghetare a lunetei si oglinzilor functioneaza corect. Chiar daca este iarna si temperatura in habitaclu in mod sigur nu este prea mare, este indicat ca macar o data pe luna sa porniti sistemul de aer conditionat sau climatizare timp de 10-15 minute, din motive ce tin de intretinerea acestora.

O problema ce apare in mod constant iarna, atunci cand temperatura exterioara este mult mai mica decat cea interioara, este reprezentata de geamurile aburite. Pentru a scapa de acest impediment, folositi ventilatorul aerotermei pe trepte mai mari decat de obicei, cu sistemul de aer conditionat activ, astfel incat in masina sa se creeze curenti de aer cu rol dezumidificator.
Sistemul de franare Verificati instalatia de franare. Aceasta trebuie sa functioneze ireprosabil si placutele sa nu prezinte uzura avansata. Daca placutele uneia dintre roti sunt foarte uzate, masina nu va frana liniar si puteti avea surpriza unui derapaj lateral la o frana mai puternica pe zapada.

Este bine sa nu folositi frana de mana atunci cand se inregistreaza temperaturi scazute. Cablul care actioneaza sistemul poate ingheta si puteti avea surpriza neplacuta de a nu putea elibera frana.


Ø Curele si furtunuri In mod uzual aceste elemente au o durata lunga de utilizare. Verificati gradul de uzura inainte de sosirea anotimpului hibernal, intrucat temperaturile scazute accelereaza deteriorarea lor.


Ø Acumulatorul Cand temperaturile sunt scazute, puterea unei baterii se reduce. Verificati densitatea si nivelul electrolitului in baterie, precum si gradul de incarcare, in unitatile service. Este necesara si verificarea functionarii alternatorului in vederea utilizarii unei tensiuni de incarcare corecte. Operatiunea se realizeaza in cateva minute si veti avea certitudinea ca masina va porni in decursul sezonului rece.

Iarna, ziua este mai scurta, luminile sunt folosite aproape permanent, aeroterma functioneaza pentru a asigura incalzirea habitaclului, stergatoarele si dezaburirea sunt utilizate mult mai des. Concluzia ar fi ca sunt mai multi consumatori in functiune si, de aceea, este nevoie sa ne asiguram ca acumulatorul este in regula. In plus, daca deplasarile sunt pe distante scurte, bateria nu se incarca suficient. Ca urmare, la un moment dat, acumulatorul nu va mai face fata, iar motorul nu va mai porni. In situatiile extreme, acumulatorul nu mai poate fi recuperat.

Motorul poate fi pornit doar daca primeste curent de la alta masina sau daca acumulatorul este incarcat de la priza cu ajutorul unui redresor. In situatia in care pornirea se face prin alimentare de la acumulatorul unei alte masini, este recomandat sa procedati astfel:

- cablul rosu se conecteaza la plusul acumulatorului masinii in pana si apoi la plusul acumulatorului masinii care da curent;

- cablul negru se conecteaza la polul minus al acumulatorului masinii care da curent si apoi la polul minus al acumulatorului masinii ramase in pana.


Ø Esapamentul Iarna circulam cu geamurile inchise. Este, de asemenea, posibil sa ramaneti inzapeziti, cu esapamentul poate ingropat in zapada, gazele de esapament avand posibilitatea sa patrunda in masina. Pentru a evita acesta situatie foarte periculoasa, verificati toba de esapament si toata coloana dintre aceasta si galeria de evacuare.

Ø Covorase de cauciuc Pentru a proteja mocheta din interiorul masinii, este recomandat sa folositi covorase de cauciuc care sa opreasca apa.

Ustensile utile pe timp de iarna O racleta pentru curatarea parbrizului si a farurilor, cat si un spray special, care ajuta la topirea ghetii depuse pe geamuri, sunt intotdeauna utile iarna in masina. De asemenea, sunt recomandate cabluri pentru alimentarea bateriei, trusa de lanturi corespunzatoare rotilor masinii, o perie pentru zapada, spray pentru dezghetarea incuietorilor, manusi, rezerva pentru lichidul de spalare a parbrizului.
Inainte de a pleca la un drum lung in afara localitatii, aveti grija de cateva aspecte importante: asigurati-va ca aveti bateria de la telefonul mobil incarcata, incercati sa aveti in masina un sac de nisip si o lopata, alimentati masina de fiecare data cand aveti ocazia, motorul fiind singura sursa de caldura daca va inzapeziti. O lanterna, manusi, haine calduroase, apa si mancare sunt, de asemenea, importante pentru siguranta dumneavoastra.
Fişiere ataşate
thumbnail (2).jpg
thumbnail (2).jpg (24.48 KiB) Vizualizat de 4571 ori
thumbnail (1).jpg
thumbnail (1).jpg (11.14 KiB) Vizualizat de 4571 ori

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO VII
Mesaje: 931
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Mie Sep 23, 2020 11:35 am

Circulatia pe autostrada


Buna ziua



Autostrazile sunt elemente de infrastructura cu importanta ridicata asupra nivelului de dezvoltare al unei regiuni sau chiar tari. Desi reteaua de autostrazi este foarte putin dezvoltata in tara noastra, modul in care este recomandat sa actionam atunci cand parcurgem acest gen de drumuri este bine sa fie cunoscut, avand influente directe asupra confortului si sigurantei deplasarii. Autostrazile sunt deseori blamate pentru monotonia pe care o determina, insa au un avantaj ce nu poate fi contestat - permit ajungerea la destinatie intr-un timp mai scurt si, cel putin teoretic, cu mai putin stres pentru sofer, fata de celelalte categorii de drumuri. Bineinteles, ele reprezinta si terenul preferat de joaca al celor care obisnuiesc sa calce pedala de acceleratie pana la podea, dar acesta este un comportament periculos atat pentru cel care il pune in practica, cat si pentru ceilalti participanti la trafic.

Gradul de siguranta oferit este destul de mare datorita faptului ca aceasta categorie de drum ofera mai multe benzi pe sens, nu exista intersectii si sunt prevazute cu separatoare intre sensurile de deplasare. Insa viteza cu care se circula poate ridica mari probleme atunci cand aderenta este scazuta si/sau vizibilitatea este precara. Accidentele in lant care se produc au ca efect un numar insemnat de victime si pagube materiale importante. Viteza ridicata si traficul aglomerat conduc la situatia in care soferii nu au timp sau spatiu pentru a evita accidentul.

Este bine sa adoptam o conduita care sa previna situatiile periculoase, in care producerea unui accident este iminenta. In acest sens sunt de mentionat urmatoarele:

Ø Atunci cand intrati pe autostrada de pe un drum adiacent, utilizati banda de accelerare si mariti viteza de deplasare, astfel incat in momentul cand treceti pe banda 1, asigurandu-va in prealabil, sa rulati cu o viteza cat mai apropiata de a celorlalte autovehicule aflate pe aceasta banda. Astfel, ceilalti soferi nu vor fi obligati sa franeze sau sa efectueze manevre periculoase de evitare.

Ø In masura posibilitatilor, utilizati cat mai mult banda 1 pentru deplasare, urmand ca banda 2 sau 3 sa fie utilizate pentru depasiri. Realizati depasirea numai dupa ce v-ati asigurat ca efectuarea manevrei se face in siguranta si fara a stanjeni soferii care merg pe banda de viteza, urmand sa reveniti pe banda 1, imediat ce situatia o permite. Avand in vedere vitezele ridicate de deplasare, este posibil ca o masina din spate ce pare a fi la distanta mare, sa ajunga rapid in apropierea dumneavoastra. De aceea, este bine sa va asigurati temeinic inainte de a incepe manevra de depasire si, odata inceputa procedura, aceasta sa se desfasoare cat mai rapid. Altfel, este posibil ca autovehiculul din spate sa nu poata frana in timp util sau in conditii de siguranta.

Ø Daca este posibil, treceti temporar pe banda 2, dupa ce v-ati asigurat, atunci cand observati un alt autovehicul pe banda de accelerare, pentru a-i face loc. Evitati manevrele bruste sau franarea puternica.

Ø Daca va aflati pe banda 2 si observati ca se apropie un alt autovehicul cu viteza ridicata, asigurati-va si incercati sa treceti pe banda 1 imediat ce situatia va permite. Nu intrati din scurt in spatele unei masini ce se deplaseaza cu viteza mai mica pentru ca va trebui sa franati puternic si puteti pierde controlul volanului. Realizati manevra de schimbare a benzii numai atunci cand v-ati indepartat suficient si nu exista pericol de a acrosa acea masina.

Ø Respectati indicatiile panourilor luminoase montate deasupra fiecarei benzi, acolo unde acestea exista. Pe aceste panouri este comunicata viteza optima de deplasare pe banda respectiva, in scopul fluidizarii traficului. Atentie: daca un panou indica “X”, inseamna ca banda respectiva este blocata incepand de la urmatorul panou.

Ø Nu depasiti pe partea dreapta si, in niciun caz, pe banda de urgenta. Este foarte probabil ca cel depasit sa nu se astepte la aceasta situatie si sa va acroseze, iar pe banda de urgenta pot aparea obstacole neprevazute.

Ø Nu dati curs provocarilor sau intrecerilor pe autostrada. Viteza ridicata poate avea consecinte dintre cele mai neplacute.

Ø Desi deplasarea este monotona si poate amorti simturile, pastrati un nivel ridicat al atentiei. Atunci cand va apropiati de un blocaj (lucrari pe autostrada, accident, etc.) incercati sa franati cat mai din timp, fara a brusca comenzile si semnalizati cu luminile de avarie. In acest fel, ceilalti soferi care vin din spate vor fi avertizati si vor avea, la randul lor, timp sa reactioneze, evitandu-se accidentele in lant.

Ø Folositi un sistem de navigatie pentru a va indica din timp traseul pe care trebuie sa il urmati. In situatia in care ati ratat iesirea pe un drum adiacent, nu opriti pe banda de urgenta si nu mergeti cu spatele, deoarece puteti fi lovit de celelalte autovehicule. Utilizati urmatoarea iesire pentru a va intoarce pe celalalt sens si apoi sa accesati iesirea catre drumul dorit.

Ø In cazul deplasarilor lungi, gradul de oboseala acumulata poate fi mare, aparand pericolul de a adormi la volan. Chiar si momente scurte de neatentie pot genera accidente grave, intrucat viteza de deplasare este ridicata. Nu uitati ca este indicat sa faceti pauze pentru relaxare la fiecare 3 ore sau oricand va simtiti obosit, durata lor trebuind sa fie de cel putin 10 minute. In timpul opririlor, iesiti din masina si faceti putina miscare de inviorare.

Ø Evitati oprirea si stationarea pe banda de urgenta, intrucat pericolul de a fi lovit de o masina care circula cu viteza ridicata este foarte mare. In cazul imobilizarii autovehiculului in aceasta zona, din motive tehnice, este necesara semnalizarea cu luminile de avarie si triunghiuri reflectorizante. Este indicat sa montati ambele triunghiuri reflectorizante in spate, unul la aproximativ 75m., iar celalalt la aproximativ 150m, astfel incat ceilalti soferi sa va poata vedea din timp si sa aiba suficient spatiu de franare, daca este cazul.

Ø Vorbiti cat mai putin la telefonul mobil, chiar daca aveti dispozitiv maini libere, si nu desfasurati alte activitati in timp ce conduceti, deoarece o fractiune de secunda de neatentie poate genera un accident grav.



Un alt motiv pentru care autostrazile sunt preferate este faptul ca, desi poate parea paradoxal, avand in vedere vitezele de deplasare ridicate, consumul de combustibil inregistrat este mai mic decat cel obtinut pe alte categorii de drumuri. Aceasta datorita faptului ca viteza este mentinuta relativ constanta, fara franari si accelerari repetate.



In majoritatea tarilor europene, circulatia pe autostrada este taxata, fie sub forma unor sume platite la statiile de taxare, fie prin obligativitatea achizitionarii unor viniete. Atunci cand circulati in afara tarii, verificati care este modul de taxare pe tronsoanele de drum pe care le veti traversa si asigurati-va ca aveti vinietele necesare. Verificarile sunt realizate prin sisteme automatizate, iar amenzile sunt consistente.

Autostrazile reprezinta un progres semnificativ in domeniul transportului terestru, permitand scurtarea timpului de parcurgere a distantelor si aducand comoditate in procesul de conducere a autovehiculelor. Insa pericolele sunt prezente si in acest caz. Viteza ridicata si lipsa de varietate din timpul deplasarii, care poate genera neatentie, au potential de generare a unor accidente cu consecinte dintre cele mai grave. Participantii la trafic trebuie sa dea dovada de prudenta si responsabilitate.

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO VII
Mesaje: 931
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Vin Sep 25, 2020 9:10 am

Cutiile de viteze automate




Buna ziua



La inceputul secolului trecut, cutiile de viteze nu aveau inca trepte sincronizate, iar conducerea autovehiculelor era solicitanta si dificila. Ca atare, constructorii auto analizau posibilitatile de eliminare a schimbarilor de trepte de catre sofer. Tehnologiile care stau la baza modului de functionare a cutiilor automate au fost dezvoltate in Germania inca din primul deceniu al secolului XX si au fost utilizate in aplicatii maritime. Tot in Germania a fost prezentat primul prototip de cutie automata. Aceasta dispunea de numai doua trepte de viteza si nu a fost introdusa in productie de serie.

De abia in 1938, General Motors a prezentat cutia automata hidraulica HydraMatic. Aceasta dispunea de 4 + 1 trepte si, in timp, s-a dovedit o solutie eficienta si fiabila. In timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, anumite modele de tancuri fabricate de General Motors utilizau cutii automate HydraMatic. Ulterior, cutiile automate au evoluat foarte mult, acaparand segmente tot mai mari din productia mondiala de autovehicule.



Din punct de vedere al solutiilor constructive utilizate, cutiile automate pot fi:

Cutia de viteze automata cu convertizor de cuplu

Constructia acestui tip de cutie permite ca transmisia sa fie decuplata automat de motor, atunci cand turatia acestuia scade sub o anumita valoare, nefiind necesar un ansamblu ambreiaj. Rolul acestuia este preluat de un hidrotransformator de cuplu care transmite miscarea catre cutia de viteze prin intermediul uleiului de transmisie. Valoarea de cuplu ce trece prin convertizor variaza in functie de turatia motorului. Va fi mai mica in cazul in care motorul este la ralanti si creste pe masura ce marim turatia. Convertoarele de cuplu ale cutiilor actuale pot multiplica cuplul de doua sau trei ori.

Principiul de functionare este asemanator cu miscarea transmisa prin intermediul aerului de catre doua ventilatoare asezate fata in fata, dintre care unul este pornit. Va rog sa accesati acest link.

Convertizorul de cuplu ofera avantajul decuplarii automate a motorului de cutia de viteze la turatie redusa si al amplificarii cuplului motor, dar prezinta si dezavantajul transmiterii miscarii prin fluid, aparand pierderi de energie din cauza frecarilor produse. Pentru a diminua acest neajuns, cutiile actuale sunt prevazute cu un ambreiaj care este actionat la o anumita viteza de deplasare (in general 20 - 25 km/h), creand o legatura mecanica intre componentele hidroconvertizorului. In continuare, ambreiajul va mai fi deblocat numai in momentul schimbarii treptelor de viteza si la reducerea vitezei de deplasare.

Din punct de vedere constructiv, cutia de viteze automata cu convertizor de cuplu este mult mai complexa decat cea manuala, incluzand un ansamblu de mecanisme planetare cu ambreiaje si frane multidisc. Mai exact, schimbarea treptelor de viteza se realizeaza prin actionarea inseriata a mecanismelor planetare, ambreiajele avand rolul de a egala vitezele de rotatie ale acestora, iar franele multidisc de a le bloca pe loc. Intregul proces este controlat de catre unitatea electronica de comanda. Va rog sa accesati acest link si acest link.



Cutia de viteze automata cu dublu ambreiaj

Aceasta are la baza o cutie manuala, cu pinioane sincronizate. Diferenta majora consta in faptul ca arborele central, care este conectat la volanta motorului prin intermediul unui modul cu doua ambreiaje, are in componenta 2 axe concentrice. Axul interior se ocupa de vitezele pare (2, 4, 6), iar axul exterior se ocupa de vitezele impare (1, 3, 5), fiecare dispunand de cate unul dintre ambreiaje.

Avantajul pe care il aduce aceasta configuratie este reprezentat de posibilitatea de preselectie a treptelor. Mai exact, la plecarea de pe loc, unitatea electronica de comanda solicita cuplarea treptei 1 si preselectarea treptei 2. Ambreiajul axului exterior este cuplat, iar celalalt este decuplat de transmisie, dar va fi actionat rapid atunci cand este necesara schimbarea treptei. Astfel, comutarea fluxului de putere de pe un ambreiaj pe celalalt se realizeaza in mai putin de 1 secunda. In acelasi mod se realizeaza si retrogradarile de treapta, cu mentiunea ca intervalul de timp necesar este putin mai mare, la fel ca si in cazul retrogradarii mai multor trepte o data.

Ambreiajele utilizate pot fi:

- uscate, cu actionare electrica - utilizate pentru motoare cu cuplu maxim mai mic de 250 Nm. Prezinta avantajul unui consum mai redus, dar se uzeaza mai rapid

- inchise ermetic in baie de ulei, cu actionare hidraulica - utilizate pentru motoare cu cuplu maxim mai mare de 250 Nm. Consumul este mai mare, din cauza pierderilor prin frecare, insa cuplarile sunt mai line si durata de utilizare este mai indelungata

Va rog sa accesati acest link.

http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/2 ... 600x0w.jpg



Cutia de viteze cu variatie continua


Conceptul acestui tip de transmisie dateaza din 1490, atunci cand Leonardo da Vinci a schitat o varianta simplificata. Tehnologia a fost cizelata in timp, iar la momentul actual sta la baza unui tip de cutie automata ce este utilizata pe scara larga in cazul scuterelor, al snowmobilelor, si, la nivel mai redus, in cazul autoturismelor. Cutia CVT (Continuous Variable Transmission) permite varierea vitezei autovehiculului in conditiile mentinerii turatiei motorului in plaja de functionare eficienta. Accelerarea se desfasoara liniar, fara intreruperi sau socuri.

CVT asigura un numar infinit de rapoarte de transmisie, modificate in mod continuu intre o valoare minima si una maxima. Cuplarea cutiei cu motorul se realizeaza prin intermediul unui hidrotransformator (convertizor de cuplu). Acesta transmite miscarea catre fulia conducatoare. Rotatia se propaga mai departe prin intermediul unei curele metalice sau a unui lant catre fulia condusa. Cele doua fulii au cate doua conuri dispuse fata in fata, unul fix si unul mobil ce se deplaseaza axial, fiind actionat, in marea majoritate a cazurilor, hidraulic. Varierea raportului de transmitere se realizeaza prin modificarea pozitiei partilor mobile, aceasta trebuind sa se produca sincronizat, in sens opus, pentru a mentine cureaua permanent tensionata. In situatia in care avem raza mica de infasurare a curelei pe fulia conducatoare si mare pe fulia condusa, discutam despre o treapta inferioara de viteza. Pe masura ce raportul razelor se inverseaza, se face trecerea in trepte superioare. Intregul proces este coordonat de o unitate electro-hidraulica de comanda.

Rolul convertizorului de cuplu este si acela de decuplare a transmisiei de motor si de amplificare a cuplului transmis, iar pozitia de mers inapoi se realizeaza cu ajutorul unui mecanism planetar.

Cutiile CVT au o particularitate ce necesita un timp de acomodare pentru un sofer obisnuit cu cutiile de viteze in trepte. Este vorba despre faptul ca viteza de deplasare creste in timp ce turatia motorului ramane relativ constanta. Accelerarea brusca nu se transpune imediat in cresterea vitezei de deplasare, fiind favorizat un stil de conducere relaxat.


Cutia de viteze robotizata

Constructia acesteia se bazeaza pe o cutie manuala clasica, careia i s-a grefat un ansamblu de servomecanisme electrice sau electrohidraulice ce inlocuiesc timoneria manetei de viteze si actioneaza ambreiajul. Intregul proces de schimbare a treptelor este complet automatizat, fiind controlat de o unitate electronica de comanda, in baza unui algoritm prestabilit. Aceasta adapteaza turatia motorului in momentul schimbarii treptelor, comanda actionarea ambreiajului si selectarea treptelor.

Schimbarea treptelor se poate realiza si manual, prin actionarea manetei sau a padelelor de la volan. De data aceasta, unitatea electronica are rolul de a preveni sau bloca manevrele gresite ale soferului, asigurand protejarea ansamblului de transmisie.







In ceea ce priveste exploatarea unei cutii automate, este bine sa aveti in vedere urmatoarele aspecte:

§ in cazul unei cutii robotizate, este imperativ necesar sa trecem selectorul in pozitia N (Neutru) in timpul stationarii la semafor, pentru a evita uzura prematura a ansamblului ambreiaj. La celelalte tipuri, trecerea in pozitia Neutru se recomanda in cazul stationarii pe o perioada mai lunga de 1 - 2 minute

§ nu este recomandat sa treceti selectorul in pozitia N in timpul deplasarii, intrucat actionarea subansamblelor se realizeaza hidraulic, presiunea fiind proportionala cu turatia motorului. La turatii ridicate, presiunea este mare si va uza accelerat piesele componente

§ in cazul deplasarii inapoi, asteptati oprirea completa a masinii inainte de a selecta pozitia D (Drive). In caz contrar, suprasolicitati componentele interne si scurtati durata de viata a cutiei

§ pentru stationare, actionati frana de mana si apoi selectati pozitia P (Park). In pozitia P a cutiei de viteze, blocarea se realizeaza numai prin intermediul unei piese metalice de dimensiuni mici care va trebui sa suporte toata presiunea, putandu-se deforma in timp. Atentie insa la perioadele cu temperaturi foarte scazute. Atunci este recomandat sa evitati utilizarea franei de mana

§ la fel ca si in cazul cutiilor manuale, este bine sa nu accelerati brusc pana cand motorul nu ajunge la temperatura optima de functionare. Uleiul hidraulic care asigura functionarea cutiei automate are vascozitate mai mare la inceput si va forta piesele componente

§ in cazul imobilizarii, este recomandat sa nu realizati tractarea pe roti, ci sa apelati la transportul pe platforma



In ultima perioada de timp, tehnologia cutiilor de viteze automate a avansat considerabil, aducand noi atuuri pentru acestea. Astfel, pe langa factorul de comoditate care a consacrat cutia automata inca de la aparitie, acum discutam si de avantaje cum ar fi consum mai redus sau sportivitate mai accentuata, fata de cutiile manuale. Cunoasterea tipurilor de cutii automate si a modului lor de functionare va permite exploatarea eficienta si de lunga durata a acestora.



Fişiere ataşate
image014.jpg
image014.jpg (10.8 KiB) Vizualizat de 4558 ori
image013.jpg
image013.jpg (23.04 KiB) Vizualizat de 4558 ori
image009.jpg
image009.jpg (20.68 KiB) Vizualizat de 4558 ori
image004.jpg
image004.jpg (25.33 KiB) Vizualizat de 4558 ori

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO VII
Mesaje: 931
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Joi Oct 01, 2020 9:17 am

Acumulatorul auto



Buna ziua


Acumulatorul este unul dintre subansamblele importante ale autovehiculului, asigurand necesarul de energie electrica, atat pentru pornirea si functionarea motorului, cat si pentru alimentarea echipamentelor existente. De aceea, este important sa utilizam un acumulator corect dimensionat in raport cu capacitatea motorului, caracteristicile constructive ale acestuia si consumul insumat al dispozitivelor electrice existente.
Din punct de vedere constructiv, acumulatorul auto este format din 6 celule galvanice de tip plumb-acid care transforma energia chimica in energie electrica, producand o tensiune de 2V fiecare. Acestea sunt montate intr-o carcasa din polipropilena, tensiunea insumata pe care o furnizeaza fiind de 12V. Celulele galvanice sunt alcatuite din placi metalice ce sunt scufundate intr-o solutie de acid sulfuric diluat cu apa distilata, numita electrolit, care are rolul de a facilita reactia electrochimica. Electrodul pozitiv este realizat din dioxid de plumb, iar cel negativ din plumb. Pentru a preveni scurtcircuitele, placile metalice sunt izolate cu folii subtiri de plastic prevazute cu pori fini ce permit curentului electric sa circule intre placi.
Curentul electric este generat prin reactia chimica dintre electrozi si electrolit, proces ce duce la consumarea rezervelor chimice interne si, in timp, la epuizarea acestora, insa procesul este reversibil si repetitiv. Pe masura ce acumulatorul se descarca, structura chimica a placilor de plumb devine asemanatoare, electrolitul isi reduce concentratia si tensiunea scade. Regenerarea capacitatii acumulatorului se realizeaza prin curentul de incarcare furnizat de catre alternator. Acesta inverseaza reactiile chimice si reinstaleaza diferentele chimice dintre placi, permitand utilizarea acumulatorului o perioada indelungata.

Bateria functioneaza pe baza unui proces continuu de incarcare-descarcare. In principiu, sunt intalnite doua situatii:

Ø in cazul in care motorul este oprit, echipamentele electrice care functioneaza primesc energie electrica de la acumulator, acesta descarcandu-se.

Ø atunci cand motorul este pus in miscare, consumatorii porniti primesc energie electrica de la alternator, surplusul fiind directionat catre baterie, care se incarca. In cazul in care consumatorii solicita mai multa energie electrica decat poate genera alternatorul, acumulatorul furnizeaza diferenta necesara.

Acumulatorul are si rolul de stabilizator de tensiune în sistemul electric, preluand tensiunea inalta care ar deteriora subansamblele electrice.

Atunci cand suntem pusi in situatia de a inlocui acumulatorul, este necesar sa achizitionam unul adecvat din punctul de vedere al intensitatii curentului electric pe care va trebui sa il furnizeze la pornirea motorului si al spatiului disponibil in compartimentul alocat de catre constructor. In ceea ce priveste capacitatea - valoarea sarcinii electrice stocate, exprimata in amperi-ora (Ah), trebuie respectata valoarea ceruta de producator, fiind acceptata o valoare cu maxim 25-30% mai mare, dar niciodata mai mica, deoarece acumulatorul va fi suprasolicitat si durata lui de serviciu va fi redusa. In cazul in care autovehiculul este echipat cu sistem start-stop automat, este recomandata achizitionarea unei baterii cu specificatii conforme cu cerintele particulare ale acestuia.
De asemenea, este necesara efectuarea operatiunilor de verificare a instalatiei electrice inainte de inlocuirea acumulatorului, pentru a identifica eventualele defectiuni care ar putea scurta perioada de utilizare a acestuia.
Inainte de a realiza montajul trebuie ca motorul masinii sa fie oprit, cheia scoasa din contact si sa fie intrerupta alimentarea tuturor consumatorilor, pentru a fi evitate scurtcircuitele. Va fi deconectata mai intai borna negativa (-) a acumulatorului uzat si apoi cea pozitiva (+). Montarea noului acumulator pe autovehicul va fi realizata astfel incat sa nu fie permise vibratii sau jocuri, apoi procedura va fi parcursa in sens invers, respectiv cablul pozitiv va fi primul conectat la borna pozitiva si, dupa aceea, cablul negativ se va conecta la borna negativa.Pe toata perioada de utilizare a acumulatorului este necesara verificarea periodica a nivelului electrolitului, cu frecventa mai mare in perioadele calduroase. Completarea se va face numai cu apa distilata si nu cu acid sulfuric. In cazul in care frecventa de completare este ridicata sau densitatea electrolitului este mai mare de 1,28 g/cm3, este posibil ca bateria sa fie supraincarcata, releul regulator fiind incorect reglat. Daca densitatea electrolitului este mai mica de 1,24 g/cm3, bateria este subincarcata fiind necesara, de asemenea, o reglare a releului. Acesta trebuie sa furnizeze o tensiune de 13,6 - 14,4 V, valoarea maxima a intensitatii trebuind sa fie de 40 mA. Atat supra cat si subincarcarea conduc la uzura prematura a acumulatorului.
Pentru acumulatorii fara intretinere, este suficienta verificarea indicatorului de stare. Daca acesta este de culoare verde, bateria este incarcata si in buna stare de functionare. Indicatorul de culoare neagra arata faptul ca bateria este descarcata.
In cazul in care autovehiculul are circuit electric de 24 V, cu doi acumulatori inseriati, este necesar ca acestia sa aiba aceeasi constructie si acelasi producator, fiind recomandat ca, atunci cand este necesara inlocuirea, aceasta sa se faca simultan pentru ambele baterii.
In decursul utilizarii, poate aparea o descarcare accidentala a acumulatorului datorata unor consumatori conectati permanent, defectarii sistemului de incarcare, temperaturii scazute din timpul iernii, deplasarii cu autoturismul numai pe distante scurte sau stationarii o perioada lunga de timp a autovehiculului, fiind necesara incarcarea cu un aparat ce furnizeaza curent continuu (redresor). In acest caz, trebuie ca bateria sa fie demontata de pe masina si sa fie depozitata intr-o incapere adecvata, ferita de caldura si radiatii solare, cu ventilatie buna. Daca acumulatorul este cu intretinere vor fi desfacute capacele care permit completarea cu electrolit. Se va conecta intai conectorul pozitiv (+) al redresorului la borna pozitiva (+) a bateriei si apoi vor fi pusi in contact polii negativi (-). Dupa aceasta redresorul va fi conectat la reteaua electrica. Intensitatea curentului de incarcare trebuie sa nu depaseasca 10% din capacitatea acumulatorului. Timpul de incarcare necesar poate ajunge la 24-48 ore in cazul in care acumulatorul era complet descarcat.

In situatia in care pornirea se face prin alimentare de la acumulatorul unei alte masini, este recomandat sa procedati astfel:

· cablul rosu se conecteaza la borna pozitiva a acumulatorului masinii in pana si apoi la borna pozitiva a acumulatorului masinii care da curent

· cablul negru se conecteaza la polul minus al acumulatorului masinii donor si apoi la o piesa metalica neizolata din compartimentul motor al masinii ramase in pana

· dupa ce s-a reusit startarea motorului masinii care a primit curent, cablurile se detaseaza in ordine inversa.Temperaturile scazute inregistrate in timpul iernii reduc considerabil puterea acumulatorului, acesta functionand la 40% din capacitate la o temperatura de -20°C. In plus, in aceste conditii, cerintele motorului privitoare la energia de pornire cresc. De aceea, este necesara oprirea consumatorilor (faruri, ventilatie, unitate audio) inainte de pornirea motorului. De asemenea, gradul de incarcare al acumulatorului influenteaza punctul de inghet al acestuia. Temperaturi de -15°C pot determina inghetarea unui acumulator incarcat la jumatate din capacitate.
Atunci cand acumulatorul nu este incarcat corespunzator din cauza regimului de exploatare al autovehiculului (deplasari pe distante scurte, rulaj la turatie redusa a motorului determinat de traficul aglomerat) poate surveni sulfatarea. Aceasta se datoreaza acoperirii placilor din celulele galvanice cu sulfat de plumb si duce la iesirea din uz a acumulatorului.

In situatia in care nu utilizati acumulatorul pentru o perioada de timp, este recomandat sa il incarcati complet inainte de depozitare si sa verificati periodic densitatea electrolitului. Daca este cazul (valoare a densitatii mai mica de 1,24 g/cm3 - corespunzatoare unui nivel de incarcare mai mic de 75% din capacitate), acumulatorul va trebui reincarcat. O temperatura ridicata in spatiul de depozitare va grabi procesul de descarcare.
Atunci cand manipulati bateria, trebuie sa acordati o atentie marita, deoarece acidul sulfuric ataca materialele cu care vine in contact si poate produce rani grave. De asemenea, gazele emanate sunt explozive, fiind interzisa prezenta unei flacari sau scantei in apropierea acumulatorului montat pe masina sau in curs de incarcare. Este indicat sa purtati ochelari de protectie, precum si echipament special.

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO VII
Mesaje: 931
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Mie Oct 07, 2020 1:22 pm

Pregatirea autoturismului pentru concediu




Buna ziua


Anotimpul estival isi intra treptat in drepturi, perioada de concedii se apropie cu pasi repezi, iar masina personala reprezinta o alternativa de transport extrem de interesanta. In cazul in care masina dumneavoastra va va insoti in cursul concediului este bine sa fie pregatita. Iata cateva aspecte care trebuiesc verificate si ajustate, daca este cazul:

Nivelul uleiului. Este foarte important ca uleiul sa fi fost schimbat la timp si nivelul acestuia sa fie in limitele specificate pe joja de ulei. In caz contrar, completati pana la nivelul maxim. Pentru a realiza o citire cat mai exacta este necesar ca masina sa fie stationata pe o suprafata plana si motorul sa fie rece.
In cazul in care distanta parcursa in timpul concediului ar determina depasirea cu mai mult de 500 km a limitei de rulaj solicitata de catre constructor pentru efectuarea reviziei, este bine sa realizati operatiunea de mentenanta inainte de plecare. Luati cu dumneavoastra un flacon de ulei pentru eventuale completari.

Nivelul lichidelor. Verificati nivelul lichidelor de racire, de frana, de servodirectie (daca este cazul) si cel al spalatorului de parbriz. Din cauza temperaturilor ridicate din aceasta perioada, sistemul de racire al masinii este solicitat foarte mult. Daca este necesar, completati cu apa distilata la nivelul recomandat. De asemenea, pastrarea nivelului celorlalte lichide la cotele recomandate este foarte importanta pentru siguranta si confortul deplasarii. Completati numai cu lichide care respecta specificatiile indicate de producator.
Utilizati solutie speciala de vara pentru completare in vasul spalator de parbriz, aceasta ajutand la indepartarea insectelor de pe parbriz si prevenind zgarierea si matuirea acestuia.

Sistemul de franare. Pentru a evita surprizele neplacute, este recomandat sa realizati o verificare a sistemului de franare si a suspensiilor intr-un service autorizat. In cazul in care masina dumneavoastra este echipata cu jante din aliaj puteti verifica usor grosimea placutelor. Asigurati-va ca acestea sa aiba cel putin 5 mm grosime a stratului de frictiune.
Este bine sa realizati si o proba a capacitatii de franare. Aceasta ar trebui sa se realizeze pe un drum asfaltat uniform, prin franare constanta de la o viteza de 60 km/h. Daca oprirea se face repede si fara devieri de la traiectorie, atunci sistemul functioneaza corect. Daca apar zgomote de frecare metalica sau trepidatii in directie, atunci inseamna ca trebuie sa apelati la un service specializat.

Presiunea in pneuri. Acesta este un alt factor important pentru comportamentul autoturismului si siguranta rutiera. Asigurati-va ca presiunea sa fie cea indicata de producatorul masinii dumneavoastra, valorile fiind precizate in manualul de utilizare. Astfel, evitati uzura prematura a anvelopelor si consumul suplimentar de combustibil. De asemenea, anvelopele trebuie sa fie adecvate anotimpului, sa nu fie uzate si sa nu aiba taieturi.
In cazul in care sesizati o uzura neuniforma a anvelopelor, este indicat sa realizati o verificare a geometriei directiei intr-un service specializat. O geometrie deficitara a trenului de rulare va determina dificultati in mentinerea traiectoriei autovehiculului si va influenta negativ stabilitatea in cazul franarii de urgenta.

Roata de rezerva. In cazul in care autoturismul este dotat cu roata de rezerva, verificati starea acesteia si reglati presiunea daca se impune. Nu uitati de cric si cheie roti. Este indicat sa aveti in masina o pompa de aer sau un compresor electric si o lanterna.
Sistemul de iluminare. Asigurati-va ca toate becurile masinii functioneaza. In caz contrar, nu plecati la drum fara sa rezolvati problema. Recomandarea este sa aveti si becuri de rezerva pentru drum.
Sistemul de climatizare. Verificati functionarea corecta a instalatiei de aer conditionat. Daca este necesar, faceti o vizita in service pentru verificarea si completarea nivelului agentului de racire si inlocuirea filtrului de polen. Este bine sa luati in considerare si realizarea unui tratament antiseptic al instalatiei de climatizare.
Stergatoarele de parbriz. Verificati starea lamelelor de cauciuc si buna functionare a angrenajelor. Inlocuiti sau remediati, daca este cazul.
Subansamblele de cauciuc. Inspectati cu atentie furtunele si curelele auxiliare. Acestea nu trebuie sa prezinte semne de imbatranire, fisuri sau crapaturi. Daca observati nereguli, realizati o verificare in service si inlocuiti piesele uzate.
De asemenea, este bine sa aveti in vedere urmatoarele:

Stabilirea rutei Stabiliti cu exactitate traseul pe care il veti parcurge si luati in calcul o marja de timp pentru probleme neprevazute. Verificati daca exista rute ocolitoare, pentru situatia in care traficul este aglomerat, si daca exista zone de drum care se afla in constructie, pentru a castiga timp pretios. Pastrati la indemana o harta sau un dispozitiv pentru navigatie. Nu in ultimul rand, realizati o lista cu numerele de telefon si adresele reprezentantelor diplomatice ale Romaniei din tarile prin care veti trece.

Este recomandabil sa consultati legislatia privitoare la regulile de circulatie din tara de destinatie si ale celor pe care le veti tranzita, in special cu privire la viteza maxima legala, daca dispozitivele detector radar sunt legale, etc. Pentru incalcarea acestor reguli puteti plati amenzi substantiale.

Volumul de bagaje Scoateti din masina obiectele care s-au adunat in timp si nu prezinta utilitate. Incercati sa nu va supraincarcati cu bagaje. Fiecare 50 de kilograme in plus cresc consumul de carburant cu 2%. Luati in considerare formarea unor bagaje de forma plana si de mici dimensiuni, astfel incat sa poata fi utilizat cat mai eficient volumul de portbagaj. In masura in care este necesar un portbagaj aditional, montat pe plafonul masinii, consumul de combustibil poate creste considerabil.

Sarcina suplimentara generata de un volum mare de bagaje va determina distante mai mari de oprire in cazul franarii de urgenta si un comportament mai putin adecvat al autovehiculului la abordarea virajelor, fiind afectata tinuta de drum.

Consumul de combustibil Pretul combustibililor a atins niveluri record in ultima perioada, motiv pentru care deplasarea cu masina poate deveni cu adevarat costisitoare. Este recomandata folosirea moderata a acceleratiei si evitarea supraincarcarii autoturismului. De asemenea, este indicata utilizarea sistemului cruise control (pilot automat), daca automobilul este echipat cu acest dispozitiv, intrucat va fi pastrat un regim constant de turatie a motorului. Sunt momente, precum traficul aglomerat din marile orase, sau pe sosele virajate, cand e mai bine sa nu folositi sistemul cruise control, pentru ca va mari consumul.

Pastrati spatiu suficient fata de masina in spatele careia rulati, folositi, pe cat posibil, frana de motor, si incercati sa anticipati cat mai mult situatiile de trafic. In masura posibilitatilor, incercati sa nu sofati agresiv sau cu viteza mare. In medie, pentru fiecare 25 de kilometri pe ora in plus, consumul va creste cu pana la 20%. Pe langa economia de combustibil, pastrarea vitezei in limitele legale si un stil de condus relaxat va vor ajuta sa evitati amenzile si accidentele rutiere.

In cazul in care circulati pe autostrada este mai avantajos, din punctul de vedere al economiei de combustibil, sa porniti sistemul de climatizare decat sa deschideti geamuri. Aceasta intrucat un geam deschis la viteza mare va produce nu numai zgomot in habitaclu, ci si o modificare a coeficientului aerodinamic si, implicit, consum mai mare.

Siguranta pasagerilor Avand in vedere riscul existent la fiecare deplasare cu masina, este imperativa folosirea centurii de siguranta de catre toti pasagerii. De asemenea, este absolut necesara utilizarea unor scaune speciale pentru copii. Pentru confortul si siguranta acestora, folositi scaune potrivite cu varsta copilului si adaptabile la bancheta din spate a masinii dumneavoastra. Pentru nou-nascuti este necesar un scaun special, cu plasa de protectie si care sa fie asezat cu spatele la sensul de mers.

Gradul de oboseala Este indicat sa faceti pauze pentru relaxare la fiecare 3 ore, durata lor trebuind sa fie de cel putin 10 minute. Evitati insa stationarile pe banda de urgenta a autostrazii sau pe marginea neamenajata a drumurilor nationale, pentru ca pot fi foarte periculoase. Ar fi ideal daca aceste opriri ar include vizitarea unei atractii locale de pe traseu.


In ceea ce priveste documentele, verificati existenta urmatoarelor:

certificatul de inmatriculare si cartea de service a masinii (pentru cazurile de solicitare a garantiei)
asigurarea RCA care sa includa si cartea verde sau asigurare separata pentru tarile in care nu este valabila cartea verde, precum si asigurarea CASCO (daca este cazul). De asemenea, este indicat sa aveti si un formular pentru constatare amiabila.
rovigneta si chitanta cu care a fost achitata. In cazul in care parasiti tara, va rog sa tineti cont de faptul ca exista posibilitatea ca vignetele pentru autostrada sa nu fie considerate valide, daca nu sunt lipite in locurile indicate.
in cazul in care masina face obiectul unui contract de leasing, este necesara imputernicire scrisa din partea societatii de leasing, pentru a putea calatori in afara tarii.
daca masina este inmatriculata pe persoana juridica, este necesara imputernicire din partea companiei, in care sa se precizeze numarul de inmatriculare al autovehiculului, precum si traseul pe care se circula sau cel putin tarile tranzitate.

Acestea sunt aspecte importante atunci cand va pregatiti sa plecati in concediu. Daca sunt indeplinite, veti evita situatiile neplacute in momentele cand doriti sa va bucurati de timpul liber. Nu uitati sa va inarmati cu rabdare si sa aveti in masina si vesta reflectorizanta, triunghiul reflectorizant, extinctorul si trusa medicala de prim ajutor.

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO VII
Mesaje: 931
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Vin Oct 09, 2020 9:17 am

Seria de sasiu a autovehiculelor



Buna ziua

Autovehiculele sunt individualizate prin seria de sasiu sau VIN (Vehicle Identity Number). Acest sir unic de caractere este utilizat pe intreaga durata de viata a masinii, similar codului numeric personal (CNP) in cazul oamenilor. Seria de sasiu este trecuta in toate documentele autovehiculului si nu se modifica la schimbarea proprietarului, exportul/importul masinii sau in orice alt moment de modificare a actelor. VIN permite identificarea tuturor caracteristicilor autovehiculului - tara si fabrica unde a fost produs, motorizare, carburant, pachet de echipare. Totodata este utilizat pentru operatiunile de garantie, asigurare, inmatriculare/reinmatriculare in circulatie si identificare in caz de furt.

In cazul autovehiculelor inmatriculate in Romania, seria de sasiu este inscrisa in Certificatul de inmatriculare (“Talon”) la pozitia 3, daca acesta a fost emis inainte de anul 2007 si la pozitia E, pentru documentele emise dupa 2007. Va rog sa regasiti atasat imagini cu cele doua variante.


Seria de sasiu a inceput sa fie poansonata pe caroserii incepand de la jumatatea secolului trecut, mai exact din 1954, o data cu cresterea numarului de masini produse la nivel mondial. Initial, fiecare producator utiliza un mod de codificare propriu, facand dificila, daca nu chiar imposibila, operatiunea de identificare si clasificare. Lucrul acesta este explicabil, daca tinem cont de faptul ca scopul urmarit era de cod intern, care sa ofere o descriere exacta a autovehiculului.


Forma actuala a VIN a fost stabilita si standardizata de catre Administratia Nationala de Siguranta a Traficului din Statele Unite ale Americii in anul 1981, in baza documentelor ISO 3779 si ISO 3780, emise de catre Organizatia Internationala de Standardizare. Incepand din acel moment, producatorii auto au inceput sa utilizeze serii de sasiu formate din 17 caractere. Conform standardului adoptat, sirul de caractere nu poate sa includa literele “I”, “O” sau “Q” pentru a evita confuzia cu cifrele “1” si “0”.


Vin Barcode


Seria de sasiu este utilizata pentru mopeduri, scutere, motociclete, remorci si vehicule cu motor. In cazul autoturismelor, numarul VIN poate fi regasit in diverse locuri ale caroseriei:

- in zona inferioara a parbrizului

- in fata scaunului pasager dreapta

- in stanga scaunului soferului, etc

pe un element nedemontabil, unde sa nu poata fi sters sau deteriorat. La autovehiculele produse in ultima perioada de timp, VIN este inscris si pe o placuta metalica montata pe stalpul median din dreapta, in partea de jos.


Fiecare caracter sau segment de caractere are o semnificatie anume.

Primul caracter indica tara in care a fost realizata fabricatia. Mai jos regasiti o parte din codurile utilizate

Cel de-al treilea caracter indica tipul vehiculului sau divizia de fabricatie. In cazul producatorilor cu cifre de productie mai mici de 500 unitati/an, acest caracter va fi intotdeauna 9. Segmentul format din primele 3 caractere din seria de sasiu este denumit Identificator Mondial al Producatorului (WMI - World Manufacturer Identifier).

Segmentul de caractere 4 - 8 indica date de descriere a vehiculului. Aici se regasesc informatii privitoare la serii de fabricatie, tip motor, tip caroserie, etc. De exemplu, caracterul 8 identifica tipul motorului.

Cel de-al noualea caracter este cel de verificare. A fost introdus incepand cu anul 1981 si este calculat pe baza unei formule matematice ce ia in calcul mai multi parametri din seria de sasiu. Ca regula, valoarea se va situa in intervalul 0 - 9, insa, daca rezultatul calculului este 10 se va inscrie litera “X”.

Cel de-al zecelea caracter indica anul modelului

Cel de-al unsprezecelea caracter indica fabrica in care s-a realizat asamblarea.


Segmentul de caractere 12 - 17 este utilizat pentru individualizarea autovehiculului. Conform standardizarii, ultimele 4 caractere sunt, in mod obligatoriu, numerice si indica ordinea in care vehiculele au parasit linia de fabricatie.

In cazul autovehiculelor inmatriculate in Romania, seria de sasiu poate sa nu includa 17 caractere numai in urmatoarele cazuri:

- autovehicul fabricat inainte de anul 1982

- VIN acordat de politie si poansonat de o unitate service autorizata, anterior anului 1994

- VIN generat si poansonat de RAR, dupa 1994

Seria de sasiu individualizeaza autovehiculul si este importanta pe toata durata de utilizare a acestuia pentru operatiunile de inmatriculare, asigurare, achizitionare piese de schimb, etc. Este important sa stim unde o regasim in documentele masinii si, de asemenea, unde este poansonata pe caroserie. Cunoscand semnificatia caracterelor, putem afla date importante despre autovehicul doar pe baza VIN-ului.
Fişiere ataşate
Certificat inmatriculare model vechi.jpg
Certificat inmatriculare model vechi.jpg (75.83 KiB) Vizualizat de 4499 ori
Certificat inmatriculare model nou.jpg
Certificat inmatriculare model nou.jpg (87.37 KiB) Vizualizat de 4499 ori
image009.jpg
image009.jpg (11.12 KiB) Vizualizat de 4499 ori
image008.jpg
image008.jpg (11.21 KiB) Vizualizat de 4499 ori

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO VII
Mesaje: 931
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Mie Oct 14, 2020 9:31 am

Aerodinamica autovehiculelor



Buna ziua



Studiul modului de curgere a aerului este deosebit de important in industria auto, aerodinamica avand un rol primordial in ceea ce priveste performantele dinamice si consumul de combustibil. Coeficientul aerodinamic cuantifica rezistenta opusa de aer la inaintarea unui autovehicul. Cu cat valoarea acestuia este mai mica cu atat rezistenta aerului este mai redusa. Rezistenta aerului actioneaza pe 3 directii: longitudinal, lateral si vertical. Componenta importanta este cea longitudinala (axa x), coeficientul aferent fiind notat cu Cx.

In timpul deplasarii unui autovehicul, in partea din fata a acestuia aerul este comprimat si presiunea creste, iar in partea din spate presiunea scade, intrucat aerul dislocat nu este inlocuit imediat. Pentru ca forta de rezistenta a aerului sa fie cat mai redusa, trebuie ca forma vehiculului sa fie cat mai aerodinamica, volumul de aer dislocat fiind mai mic in acest caz. Din acest punct de vedere, forma care produce rezistenta minima pentru curgerea aerului este cea de picatura de apa. Coeficientul aerodinamic al acesteia este de 0,04. Spre comparatie, valoarea cea mai buna obtinuta la ora actuala pentru autoturismele de serie este de 0,22.

Inginerul roman Aurel Persu (1890 – 1977) a proiectat si construit, cu resurse proprii, primul automobil aerodinamic din lume. Brevetul a fost obtinut in 1924, in Germania , constructia realizandu-se in intervalul 1922 -1924. In anul 1969, automobilul a fost donat, in stare de functionare, Muzeului National Tehnic „Dimitrie Leonida”, avand peste 120.000 km parcursi.

Tot in deceniul 3 al secolului trecut, inginerul elvetian Wunibald Kamm, ca urmare a studiilor aerodinamice, a stabilit faptul ca, daca o forma de lacrima este intrerupta brusc, fluxul de aer se va desprinde mai usor de pe ea. Forma aceasta de caroserie este cunoscuta sub denumirea de Kammback si este utilizata in special pentru modelele hibride sau electrice.

Luand in calcul latimea si inaltimea caroseriei se poate determina aria suprafetei transversale maxime. Aceasta este, alaturi de coeficientul aerodinamic, un parametru constant si direct proportional in stabilirea rezistentei la inaintare. Mai exact, cu cat caroseria este mai masiva, avand latime si inaltime mai mari si, implicit, suprafata transversala mai mare, cu atat va fi mai mare si rezistenta opusa de aer. In aceasta privinta, este de mentionat faptul ca portbagajele suplimentare montate pe plafon maresc suprafata transversala si rezistenta aerului la inaintare, fiind recomandata montarea lor doar in perioadele in care sunt necesare.

Viteza de deplasare a autovehiculului este, de asemenea, determinanta atunci cand discutam de rezistenta aerului. Aceasta deoarece rezistenta creste o data cu viteza la puterea a doua, iar forta de contracarare este egala cu viteza la puterea a treia. Mai exact, la viteze de deplasare mai mici de 40 km/h, rezistenta aerului are valori reduse si nu va determina un efort important din partea motorului pentru mentinerea deplasarii. Deja la o viteza de 125 km/h, aproximativ 25 CP sunt necesari pentru pastrarea unei valori constante a vitezei, pentru ca la o viteza de 200 km/h, efortul de mentinere sa solicite aproximativ 100 CP din partea motorului.

Aerodinamica este deosebit de importanta, fiind necesar ca proiectantii de autovehicule sa tina seama de curentii de aer care trebuie sa raceasca motorul si sistemul de franare si, de asemenea, sa mentina redus nivelul de zgomot la interior. Forta de apasare pe caroserie determinata de forma acesteia si de elementele aditionale montate este des discutata pentru masinile sport. In cazul masinilor uzuale, de strada, este mai putin important sa se obtina o forta de apasare mare, de insemnatate mult mai mare fiind ca proiectarea sistemelor aerodinamice sa fie realizata astfel incat forta de apasare sa fie mentinuta in orice situatie.

Pentru a imbunatati coeficientul aerodinamic al autoturismelor, constructorii aplica masuri punctuale:

· monteaza deflectoare la rotile fata, acestea prezentandu-se sub forma unor scuturi de mici dimensiuni pozitionate in fata rotilor

· atunci cand forma caroseriei permite, monteaza eleroane de dimensiuni reduse in prelungirea plafonului pentru a minimiza turbulentele din spatele masinii

· reduc, pe cat posibil, dimensiunea grilei radiatorului, astfel incat sa asigure racirea corecta, dar cu un flux cat mai redus de aer. In cazul in care grila de admisie nu este optimizata, aerodinamica are de suferit, deoarece cu cat este absorbit mai mult aer in compartimentul motor, cu atat va exista un efect de franare din partea acestuia. In cazul unor modele, grila radiatorului este activa, fluxul de aer putand fi redirectionat pe langa masina atunci cand nu este necesara racirea

· incearca sa realizeze un planseu cat mai plat, pentru a limita turbulentele create de elementele de suspensie si de sistemul de evacuare. In acest mod este imbunatatita si stabilitatea, obtinandu-se si o reducere a zgomotului de rulare

· monteaza spoilere fata cat mai joase pentru a limita fluxul de aer care circula pe sub masina si in zona pragurilor. Astfel, aerul va curge corect pe langa autovehicul si nu va interfera cu rotile

Un autovehicul cu coeficient aerodinamic bun are capacitatea de a atinge o viteza maxima mai mare fata de un autovehicul asemanator, insa cu o aerodinamica mai putin performanta, deoarece puterea dezvoltata de motor are de invins o rezistenta mai redusa a aerului. Tot din aceleasi considerente, consumul de combustibil va fi mai redus, iar zgomotul la vant va avea valori mai bune. Modul in care aerul curge pe caroserie si pe sub autovehicul are un rol important in obtinerea unei forte de apasare adecvate si a unei tinute de drum mai dinamice. Avand in vedere toate aceste aspecte, putem afirma faptul ca, la alegerea unui autoturism, coeficientul aerodinamic este un parametru care ar trebui luat in considerare, acesta fiind unul dintre factorii care reflecta eficienta.
Fişiere ataşate
image005.jpg
image005.jpg (19.78 KiB) Vizualizat de 4457 ori
image004 (1).jpg
image004 (1).jpg (16.34 KiB) Vizualizat de 4457 ori
image003.jpg
image003.jpg (11.93 KiB) Vizualizat de 4457 ori

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO VII
Mesaje: 931
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Lun Oct 26, 2020 9:19 am

Cutiile de viteze - cutia manuala



Buna ziua



Cutiile de viteze sunt nelipsite in cazul autovehiculelor echipate cu motoare cu ardere interna, avand rolul de a adapta cuplul produs de motor si turatia acestuia la cerintele impuse de punerea in miscare si varierea vitezei de deplasare. In plus, cutia de viteze permite deplasarea inapoi a autovehiculului, avand in vedere faptul ca arborele cotit al motorului are un singur sens de rotatie, face posibila decuplarea motorului de restul sistemului de transmisie in timpul stationarii si permite optimizarea consumului de combustibil, acesta fiind direct proportional cu turatia motorului. Din punct de vedere constructiv, sunt disponibile doua variante:

· cutii de viteze manuale

· cutii de viteze automate



Este de notorietate faptul ca zona Americii de Nord, Australia si Japonia prefera cutiile automate in proportie de peste 80%. Cu aproximativ acelasi procent, cutiile manuale domina piata europeana. Ca atare, piata de desfacere a autovehiculelor este cea care dicteaza, in primul rand, echiparea cu cutii de viteze manuale sau automate.

Constructia cutiei de viteze manuale presupune existenta mai multor perechi de mecanisme cu roti dintate. De exemplu, pentru o cutie cu 6 trepte pentru mers inainte si 1 treapta pentru mers inapoi, sunt utilizate 7 perechi de mecanisme care vor fi cuplate sucesiv pentru a varia cuplul si turatia motorului. In cadrul acestor perechi, pinioanele primare sunt fixe pe arbore, in timp ce pinioanele secundare se misca liber, rotindu-se chiar daca axul este oprit - autovehiculul stationeaza. Pentru a fi cuplate si decuplate treptele de viteza, se utilizeaza mansoane de cuplare.

Este de mentionat faptul ca rotile dintate au diametre diferite, permitand multiplicarea sau demultiplicarea cuplului transmis de catre axul actionat de motor. Proportia dintre numarul de dinti ai pinionului condus si cel al pinionului conducator va determina raportul de multiplicare/demultiplicare. Mai exact, in cazul in care roata condusa are 32 dinti, iar roata conducatoare 14 dinti, raportul va fi 32 / 14 = 2,286 la 1. La fiecare 2,286 rotatii ale arborelui principal se efectueaza 1 rotatie a arborelui secundar.

Treapta 1 a cutiei de viteze are raportul de demultiplicare cel mai mare, asigurand necesarul de cuplu pentru punerea in miscare a autovehiculului. Rapoartele pentru treptele intermediare sunt setate in functie de diferite criterii - consum redus, acceleratie, fiabilitate. Vehiculul va atinge viteza maxima proiectata in treapta cu raport unitar (priza directa) sau apropiat. Ultima treapta este proiectata pentru raport subunitar, asigurand valori reduse ale consumului de combustibil, intrucat motorul va functiona la turatii economice, in conditiile deplasarii cu viteze ridicate. Proiectarea unei cutii de viteze nu poate fi realizata pentru a se obtine valori optime atat pentru timpii de accelerare, cat si pentru consumul de combustibil, in acelasi timp.

Schimbarea treptelor de viteze se face in sus (de la treapta x la treapta x+1) si in jos (de la treapta x la treapta x-1) si include doua etape:

§ selectia mansonului de cuplare - miscare a levierului cutiei de viteze stanga - dreapta

§ angajarea treptei - miscare a levierului cutiei de viteze inainte - inapoi

In etapa de angajare se realizeaza sincronizarea turatiei arborelui de intrare cu cea a arborelui de iesire, respectiv reducerea vitezei de rotatie a axului primar, la schimbarile in sus si accelerarea rotatiei acestuia, la schimbarile in jos. Operatiunea se realizeaza cu ajutorul inelelor sincronizatoare. Intregul procedeu dureaza mai putin de 1 secunda si nu este perceptibil pentru sofer.



Grila de selectie in forma literei H a treptelor cutiei de viteze manuale nu a fost utilizata de la inceput. Initial, levierul cutiei de viteze era montat pe coloana de directie, in spatele volanului, avand o actionare liniara. Pe masura ce tehnologiile au evoluat si numarul de trepte ale cutiei de viteze s-a marit, grila de selectie s-a modificat si levierul a fost mutat in zona dintre scaunele fata. Lucrul acesta s-a intamplat la finalul deceniului al saselea al secolului trecut.

Constructorii auto si-au dorit sa previna selectarea eronata de catre soferi a treptei de mers inapoi in timpul deplasarii autovehiculului, precum si retrogradarea prea multor trepte o data. Grila H impune miscari inainte-inapoi si stanga-dreapta care maresc gradul de constientizare a selectiei. In plus, acest mod de aranjare ocupa mai putin loc si ofera confort in selectia treptelor.

Din punct de vedere al exploatarii, este bine sa avem in vedere urmatoarele aspecte:

Ø cutia de viteze are nevoie de o perioada de timp pentru a ajunge la temperatura optima de functionare, la fel ca si in cazul motorului. Lucrul acesta se observa mai ales in cazul perioadelor reci, selectia treptelor fiind ingreunata la inceput. Recomandarea este sa evitati schimbarile bruste si turarea excesiva a motorului, la inceputul deplasarii

Ø durata de viata a cutiei de viteze poate fi extinsa daca aplicati procedeul de debreiere dubla, in cazul retrogradarilor de treapta, cat de des posibil. Acesta presupune apasarea pedalei de ambreiaj, trecerea levierului cutiei de viteze in punctul mort, eliberarea pedalei de ambreiaj, marirea turatiei motorului, apasarea din nou a pedalei de ambreiaj si cuplarea rapida a treptei inferioare. In acest mod, ridicati turatia motorului la nivelul la care se va afla in treapta inferioara, sincronizarea realizandu-se mai eficient

Ø in cazul in care, la plecarea de pe loc, cuplarea treptei 1 este ingreunata, in special la masinile cu grad de uzura avansat, este bine sa nu fortati actionarea levierului. Eliberati pedala de ambreiaj si apoi actionati-o inca o data. In mod normal, veti putea realiza selectia mult mai usor

Ø in majoritatea cazurilor, cutiile de viteze nu dispun de inel sincronizator pentru treapta de mers inapoi, fiind necesara oprirea completa a vehiculului inainte de cuplare si acordarea unui scurt ragaz pentru ca viteza de rotatie a pinioanelor sa se egaleze. In felul acesta nu vom mai auzi zgomote metalice si vom prelungi durata de exploatare a cutiei

Ø desi, in general, producatorii auto solicita numai completarea nivelului de ulei in cutie, schimbarea acestuia la anumite intervale de timp este de luat in calcul



Ansambul de mecanisme cu roti dintate denumit generic cutie de viteze are rolul de a armoniza posibilitatile energetice ale grupului propulsor cu cerintele autovehiculului, asigurand optimizarea performantelor dinamice si de consum. Cunoasterea constructiei si a modului de functionare permite intretinerea si exploatarea adecvata a cutiei de viteze, avand un rol important in imbunatatirea experientei de conducere.



Voi reveni in mesajul urmator asupra detaliilor privitoare la cutiile de viteze automate.
Fişiere ataşate
image002.jpg
image002.jpg (7.28 KiB) Vizualizat de 4338 ori
image010.jpg
image010.jpg (5.87 KiB) Vizualizat de 4338 ori

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO VII
Mesaje: 931
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Mie Noi 25, 2020 9:15 am

⛸️ Gheața neagră

Buna ziua



Sezonul rece creeaza conditiile pentru aparitia celui mai periculos fenomen meteo, poleiul. Gradul ridicat de risc este determinat de faptul ca, in marea majoritate a cazurilor, acesta nu poate fi detectat in timp util. De cele mai multe ori poleiul apare pe suprafete izolate, sub forma unei pelicule subtiri. Acest strat fin de gheata este incolor, fiind foarte greu de depistat pe asfalt (aspect care determina denumirea de gheata neagra). Poleiul se formeaza cu precadere pe sectoarele de drum care au parte de curenti de aer cu efect de racire accentuat, pe poduri, unde vantul raceste mai mult carosabilul, in zonele cu viraje si diferente de nivel care favorizeaza acumularea umezelii.

Motivele aparitiei poleiului sunt multiple:

· ceata, care aduce mai multa umiditate pe sosea

· temperatura exterioara aflata in jurul punctului de inghet, fapt ce determina topirea partiala a zapezii acumulate pe marginea drumului si, apoi, inghetarea peliculei de apa formate

· fenomenul de ploaie inghetata - stratul de aer rece, mai greu, se afla la suprafata solului, iar cel de aer cald, mai usor in straturile superioare ale atmosferei. Picaturile de apa ingheata doar in momentul in care ating solul sau obiecte cu temperaturi negative de la sol

Este foarte important ca, in momentele in care conditiile meteo pot favoriza aparitia poleiului, sa reduceti viteza de deplasare. Incercati sa urmariti reflexia luminii pe suprafata carosabila. In cazul in care stralucirea este mai puternica decat in mod normal, este foarte probabil sa existe un strat de polei. Noaptea, acest procedeu este mai dificil de aplicat din cauza gradului redus de iluminare.

In cazul in care ati intrat pe o zona cu strat de gheata, este imperativ necesar sa nu bruscati comenzile, sa nu decelerati puternic si sa mentineti directia cu corectii fine din volan. Puteti apela si la frana de motor, dar fara bruscarea autovehiculului. In mod normal, suprafata acoperita cu gheata neagra este de cativa metri, astfel incat ar trebui sa recastigati aderenta in scurt timp. In cazul in care poleiul apare pe suprafete mari (ploi sau lapovite urmate de scaderea brusca a temperaturii) este indicat sa intrerupeti deplasarea si sa asteptati ca suprafata carosabila sa fie tratata cu materiale antiderapante. In caz contrar, continuarea deplasarii poate fi extrem de periculoasa.

In general, stratul fin de gheata este mai persistent pe arterele mai putin circulate. Ca atare, acordati atentie sporita rularii pe drumurile putin circulate, mai ales pentru ca valorile reduse de trafic aduc tentatia vitezei. In plus, nu uitati faptul ca trebuie respectata pozitia corecta a mainilor pe volan, si asta nu doar in cazul unor conditii meteo nefavorabile (va rog sa accesati acest link). Manevrarea volanului cu ambele maini, cu prizele corecte, va permite redresarea autovehiculului, in cazul aparitiei unor situatii limita.

De asemenea, perioadele de crepuscul si noaptea sunt cele mai periculoase din punctul de vedere al posibilitatii de a intalni gheata neagra, intrucat temperaturile sunt scazute si favorizeaza inghetul la sol. Este de importanta vitala ca deplasarea sa se faca cu viteze reduse, distanta fata de autovehiculul antecesor sa fie suficienta pentru a permite oprirea in conditii de siguranta si luminile sa fie utilizate corespunzator.

Gheata neagra reprezinta un pericol real si greu de detectat. Adoptarea unei conduite preventive, dublate de o atentie sporita vor face sarcina mai usoara si vor reduce riscul producerii unor evenimente nedorite.

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO VII
Mesaje: 931
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Vin Dec 04, 2020 8:45 am

Cum conducem in perioada de iarna2



Buna ziua



Indiferent de gradul de experienta acumulat la volan, conditiile de trafic specifice anotimpului hibernal ridica probleme pentru toti soferii. Nivelul de stres intregistrat atunci cand ne confruntam cu zapada, polei, viscol poate fi mult redus atunci cand aplicam conduita adecvata.

Plecand de la premisa ca masina este corect pregatita pentru iarna, este bine sa acordam atentie stilului de conducere. Conform statisticilor Politiei Rutiere, cele mai grave accidente sunt provocate de doua categorii de participanti la trafic: soferii fara experienta, care constientizeaza cu intarziere schimbarile meteo si nu stiu cum sa reactioneze si cei care percep modificarile vremii, dar se comporta ca si cand nu s-ar fi schimbat nimic, neadaptand stilul de conducere si viteza de deplasare la starea drumului. Sa nu uitam ca un carosabil acoperit cu zapada sau gheata nu va permite deplasarea cu viteza maxima legala pe acel tronson de drum. Situatiile intalnite in perioada de iarna impun atentie la conduita:

· Plecarea de pe loc este recomandat a se efectua cu accelerare usoara, dozand forta de apasare a pedalei. In cazul in care rotile se invartesc in gol, se va cupla treapta a doua a cutiei de viteze pentru a reduce cuplul transmis. Accelerarea puternica va determina patinarea rotilor, chiar daca utilizam anvelope de iarna.

· In timpul deplasarii, pastrati o distanta suficienta fata de autovehiculul din fata, astfel incat sa puteti frana in conditii de siguranta. Folositi cat mai mult frana de motor, retrogradand cu cate o treapta, pericolul ruperii aderentei fiind mult diminuat fata de utilizarea franei de serviciu. Pedala de frana trebuie actionata fin, completand frana de motor si evitand blocarea rotilor. In cazul in care conduceti o masina fara sistem ABS, apasati ferm pedala de frana pana la limita blocarii rotilor. Eliberati pedala si franati din nou. Daca masina este echipata cu ABS, nu trebuie decat sa apasati pedala de frana cu o intensitate corelata cu situatia de trafic, iar acesta isi va face simtita prezenta, permitandu-va sa evitati obstacolul atunci cand observati ca distanta de franare este insuficienta.

· Acordati atentie sporita perioadelor in care temperatura este apropiata de 0o Celsius (-3o Celsius pana la +3o Celsius). In aceste perioade stratul de gheata este in curs de formare sau de topire si suprafetele acoperite de polei alterneaza cu cele uscate. Aderenta anvelopelor atinge cel mai scazut prag posibil, fiind necesar ca deplasarea sa se realizeze cu precautie.

· Virajele pot reprezenta un potential pericol atunci cand carosabilul este alunecos. Reduceti viteza suficient inainte de intrarea in curba, astfel incat sa puteti trece in siguranta. Intotdeauna este mai usor sa franam in linie dreapta decat dupa ce am intrat in viraj. In plus, cu cat cuplul transmis rotilor directionale este mai mic, cu atat virarea se efectueaza mai usor. Pastrati viteza constanta si nu franati cat timp aveti rotile bracate, urmand ca, la iesirea din viraj, accelerarea sa se faca progresiv.

· Derapajul este o situatie cu care ne putem confrunta pe timp de iarna. Daca acesta apare pe puntea fata, eliberati pedala de acceleratie, manevrati volanul in sens invers deraparii, retrogradati in treapta inferioara a cutiei de viteze si apasati usor frana pana cand obtineti controlul. Deraparea spatelui apare mai des in cazul masinilor cu tractiune pe spate si este foarte periculoasa. In aceasta situatie eliberati progresiv acceleratia si rotiti cu calm volanul in sensul deraparii, pentru a evita rotirea masinii, dar fara a actiona frana. Mai exact, daca spatele pleaca in stanga este necesar sa viram stanga, iar daca alunecarea se produce in dreapta este necesar sa viram dreapta. Apoi accelerati usor pentru a mentine viteza si a restabili echilibrul.

· La urcarea rampelor, utilizati cea mai mare treapta de viteza in care motorul inca trage, astfel incat sa diminuati puterea transmisa rotilor, reducandu-se astfel posibilitatea ca acestea sa se invarta in gol. Incercati sa pastrati o viteza constanta. La coborarea pantelor, utilizati cat mai mult posibil frana de motor.

· Adaptati viteza de deplasare la conditiile de iarna. Nu uitati ca aderenta anvelopelor pe un carosabil acoperit cu zapada sau gheata reprezinta numai 30% din cea inregistrata pe asfalt uscat. Cine merge prea repede are sanse mari sa ajunga in afara drumului.

· In intersectii, atunci cand puneti in miscare autoturismul la culoarea verde a semaforului, porniti incet si incercati sa va asigurati ca cei care ar trebui sa se opreasca, reusesc sa faca acest lucru, tinand cont de faptul ca asfaltul poate fi acoperit cu zapada sau gheata.

· Acordati o atentie sporita pietonilor aflati in apropierea caii de rulare, indeosebi in zonele intens circulate. Acestia pot aluneca si pot ajunge in fata masinii.

· Reduceti cat mai mult posibil orice alte activitati atunci cand va aflati la volan (discutii telefonice - chiar daca utilizati car-kit maini libere, setari sau reglaje Radio-CD, ceas, GPS, etc.) deoarece conditiile de iarna penalizeaza mult mai rapid si cu consecinte mult mai grave secundele de neatentie.

· In zilele cu caderi abundente de zapada si imediat dupa, analizati alternativa deplasarii cu mijloacele de transport in comun. Luati in calcul dificultatea deplasarii cu autovehiculul propriu, cat si cea a gasirii unui loc de parcare la destinatie. In plus, cu cat sunt mai putine masini in trafic, cu atat va fi mai facila si mai rapida actiunea utilajelor de deszapezire.

Este foarte important ca masina sa fie curatata complet de zapada inainte de a pleca la drum. Avem nevoie de vizibilitate prin toate geamurile, de faruri si lampi spate vizibile pentru ceilalti participanti la trafic. O atentie sporita este bine sa fie acordata degajarii oglinzilor retrovizoare de zapada si gheata. Stratul de zapada lasat pe capota sau acoperis va fi antrenat de curent pe masura ce viteza de deplasare creste si ne va incomoda atat pe noi cat si pe cei aflati in spatele nostru.

Daca sunteti nevoiti sa conduceti in afara localitatii, iarna, pe vreme nefavorabila, este bine sa verificati prognoza meteo si rapoartele privitoare la starea drumurilor. Codurile de avertizare au urmatoarele semnificatii:

Ø Cod Verde - nu sunt prognozate fenomene meteorologice periculoase.

Ø Cod Galben - sunt prognozate fenomene meteorologice specifice perioadei respective (averse, intensificari ale vantului, temperaturi scazute sau ridicate, ninsori), insa acestea vor avea caracter temporar. Nivelul de risc este mediu.

Ø Cod Portocaliu - sunt prognozate fenomene meteorologice periculoase, de intensitate mare (ninsori puternice, intensificari ale vantului, temperaturi scazute sau ridicate). Nivelul de risc este mediu spre ridicat.

Ø Cod Rosu - sunt prognozate fenomene meteorologice de intensitate foarte mare. Nivelul de risc este ridicat.

Inainte de a pleca la drum, alimentati rezervorul autoturismului si apoi realimentati periodic, in cursul deplasarii. Nu va urcati obosit la volan, verificati sistemul de ventilatie si luminile inainte de plecare. Este bine sa purtati haine calduroase, dar care sa nu va restrictioneze miscarile. Asigurati-va ca aveti in masina lichide si mancare neperisabila si verificati ca bateria telefonului mobil sa fie incarcata. Anuntati o persoana cunoscuta asupra rutei pe care urmeaza sa o parcurgeti si a orei la care estimati sosirea. In timpul deplasarii, folositi pe cat posibil drumurile principale si adaptati viteza de deplasare la conditiile de drum si trafic. Nu in ultimul rand, este bine sa va inarmati cu rabdare, sa va pastrati calmul, sa anticipati situatiile de trafic si sa fiti toleranti fata de ceilalti soferi.

In situatia in care conditiile meteorologice nu va mai permit deplasarea si ramaneti inzapeziti, incercati sa aflati daca exista o localitate in apropiere unde sa va puteti adaposti. Daca sunteti nevoiti sa ramaneti in masina, nu intrati in panica si folositi telefonul mobil pentru a cere ajutor. Verificati ca zapada sa nu blocheze teava de esapament, existand pericolul intoxicarii cu gazele emise. De asemenea, in perioada in care motorul este pornit, deschideti din cand in cand geamul. Incercati sa va miscati permanent, in special extremitatile, pentru a tine circulatia in miscare si a evita degeraturile. In masura in care in masina sunt mai multi pasageri, dormiti pe rand, daca sunteti singur este imperativ necesar sa ramaneti treaz.

Daca va blocati in zapada, eliberati zonele din fata si din spatele rotilor. In masura in care autoturismul este echipat cu sistem de control al tractiunii, este indicat sa il decuplati, astfel incat sa puteti tura motorul atat cat este necesar. Incercati sa realizati un balans fata-spate pentru a inainta putin cate putin si nu virati rotile. Daca sunteti insotit puteti incerca, pe langa clasicul impins, sa solicitati pasagerului sa se aseze pe capota, deasupra uneia dintre rotile motrice, greutatea suplimentara putand rezolva, in unele cazuri, situatia.

Indiferent de solutia aleasa, nu turati foarte mult motorul, intrucat frecarea realizata de catre rotile fara aderenta va topi zapada sau gheata si va veti impotmoli si mai rau. Daca introduceti obiecte sub roti pentru a castiga aderenta, nu stati in spatele masinii pentru ca acestea pot fi aruncate, riscul de a fi lovit fiind unul foarte mare.

O maniera de conducere anticipativa, adaptata la conditiile de drum si pastrarea unei marje de siguranta sunt conditii esentiale pentru a ajunge cu bine la destinatie. Traficul in conditii de iarna este dificil pentru noi toti, insa daca manifestam intelegere si ne ajutam reciproc, ne putem face viata mai usoara.

Scrie răspuns

Înapoi la “Cafenea”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 14 vizitatori