Automotive World by Ciprian Nimu

La un pahar de vorba..
Avatar utilizator
radu-lancer
EVO VII
Mesaje: 931
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Joi Iun 06, 2019 1:50 pm

INCEPAND DE ASTAZI VOM PUBLICA DIFERITE ARTICOLE REDACTATE DE CATRE UN PROFESIONT PENTRU TOTI IUBITORII AUTO SI NU NUMAI!!!

Cum procedam in cazul unui accident

Sfaturile utile, program politie, unde sa te adresezi in caz de accident, constatare amiabila,etc

Accidentele de circulatie nu sunt dorite, dar devin realitate in anumite momente. Legislatia rutiera catalogheaza drept accidente de circulatie evenimentele in care sunt implicate autovehicule, ca urmare a nerespectarii regulilor de circulatie, si care au ca rezultat prejudicii materiale sau pierderi de vieti omenesti. Este necesar ca, in cazul producerii unui accident, cei implicati sa procedeze corect din punct de vedere legal. Pentru aceasta, trebuie sa fie cunoscute datele cu privire la accident si prejudiciile produse, in vederea intocmirii unui proces verbal corect. De importanta capitala sunt: locul producerii accidentului si topografia exacta a acestuia, directia de circulatie a vehiculelor implicate si numerele lor de inmatriculare, numele si numerele de telefon ale conducatorilor auto, dar si ora producerii accidentului.

Daca accidentul a avut loc pe un drum privat sau pe un drum care nu este deschis circulatiei publice, se aplica regulile stabilite de catre administratorul proprietatii in cauza. In cazul in care nu exista astfel de reguli, sunt aplicate cele privind circulatia pe drumuri publice, coroborate cu prevederile codurilor civil si penal.

In cazul unui accident usor, soldat doar cu pagube materiale, conducatorii auto trebuie sa elibereze cat mai repede posibil carosabilul sau, daca avariile suferite nu permit acest lucru, autovehiculele trebuiesc deplasate cat mai aproape de bordura si semnalizate corespunzator. In cazul in care masina dumneavoastra a suferit avarii grave (scurgeri de lichide, scurtcircuite electrice), este recomandabil sa nu incercati sa porniti motorul, ci sa impingeti masina sau sa asteptati sa va fie remorcata, dupa ce in prealabil ati decuplat bornele bateriei, pentru a se evita producerea unui incendiu. Daca au fost implicate mai mult de doua autovehicule, conducatorii auto trebuie sa se prezinte la sectia de politie pe raza careia s-a produs accidentul, pentru intocmirea documentelor de constatare, in termen de cel mult 24 de ore de la eveniment, avand asupra lor:
- permisul de conducere
- cartea de identitate
- certificatul de inmatriculare al autovehiculului
- polita RCA valabila si, daca este cazul, copie polita CASCO
- documentele de transport, conform legislatiei in vigoare.

In Bucuresti, va puteti adresa, in functie de locul producerii accidentului, catre urmatoarele sedii ale Biroului cercetari accidente cu avarii:
Accidente usoare Sector 1 - Calea Grivitei nr. 208, tel. 021.323.30.30 interior 33453. Program 24 ore
Accidente usoare Sector 2 - Str. Splaiul Unirii nr. 311 (incinta Auto Cobalcescu), tel. 021.323.30.30 interior 33454, 33455. Program 24 ore
Accidente usoare Sector 3 - Str. Splaiul Unirii nr. 311 (incinta Auto Cobalcescu), tel. 021.323.30.30 interior 33456, 33457. Program 24 ore
Accidente usoare Sector 4 - Str. Splaiul Unirii nr. 311 (incinta Auto Cobalcescu), tel. 0374102360 sau 021.323.30.30 interior 33458, 33459. Program 24 ore
Accidente usoare Sector 5 - Str. Splaiul Unirii nr. 311 (incinta Auto Cobalcescu), tel. 0374102360 sau 021.323.30.30 interior 33458, 33459. Program 24 ore
Accidente usoare Sector 6 - Calea Grivitei nr. 208, tel. 021.323.30.30 interior 33452 sau 33453. Program 24 ore

In situatia in care accidentul s-a produs intre doua autovehicule se poate realiza constatarea amiabila. Aceasta presupune solutionarea accidentelor usoare de circulatie exclusiv prin intermediul societatilor de asigurari, fara a mai apela la Politie. Procedura se poate aplica numai atunci cand sunt indeplinite concomitent urmatoarele conditii:
- s-a produs un accident rutier soldat doar cu pagube materiale (fara vatamari corporale), in care sunt implicate maximum doua vehicule, care detin polita RCA valabila la data producerii accidentului
- accidentul a avut loc pe teritoriul Romaniei, pe drumuri publice sau pe drumuri care nu sunt deschise circulatiei publice
- nu a fost comisa o infractiune prevazuta de Codul Rutier (conducere sub influenta alcoolului, fara inspectie tehnica periodica la zi, autovehicul neinmatriculat sau avand numere false etc).
Formularul de constatare amiabila va fi completat cu informatii conforme cu datele din permisul de conducere, certificatul de inmatriculare al vehiculului si polita de asigurare RCA. Este necesar sa verificati ca si datele celuilalt vehicul implicat sa fie corect completate. Ambii soferi vor completa acelasi formular, il vor semna si vor pastra cate un exemplar al acestuia. Pentru a putea efectua reparatiile necesare ca urmare a producerii accidentului, este necesara obtinerea documentului de introducere in reparatie prin prezentarea la societatea de asigurari cu autovehiculul avariat. Acest document este eliberat de catre asiguratorul RCA al celuilalt conducator auto, daca solicitati despagubiri sau de catre asiguratorul dumneavoastra daca sunteti de vina pentru accident. Autorizatia de reparatie se poate elibera si de catre asiguratorul dumneavoastra CASCO. In cazul in care un vehicul inmatriculat in Romania este accidentat pe teritoriul Romaniei de un vehicul inmatriculat in alta tara, va fi necesar sa va adresati corespondentului asiguratorului strain sau Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (BAAR). Tot acestuia va veti adresa atunci cand vinovatul pentru producerea daunei nu detine o asigurare obligatorie RCA, valabila la data producerii accidentului.
Societatile de asigurari isi rezerva dreptul de a stabili despagubirile cuvenite partilor. In acest sens, completarea si semnarea documentului de constatatare amiabila nu reprezinta o recunoastere a raspunderii conducatorilor auto, ci un cumul de elemente si fapte care vor contribui la solutionarea dosarelor de dauna. Este important de precizat faptul ca depunerea formularului de catre oricare dintre cei doi soferi reprezinta avizare de dauna si, in consecinta, asiguratorul este obligat sa constate pagubele si sa stabileasca vinovatia. In cazul in care se realizeaza constatul amiabil, nu se mai aplica amenzi si nu se suspenda permisul de conducere. In schimb, odata cu introducerea sistemului bonus-malus, soferii care inregistreaza daune pe polita RCA, sunt penalizati de catre asiguratori prin majorarea tarifului de prima pentru anul urmator, iar conducatorii auto fara daune beneficiaza de o reducere a acestor tarife.
Daca asiguratorii RCA ai celor doua vehicule implicate in accident nu cad de acord cu privire la partea vinovata sau soferii nu sunt de acord cu modul in care asiguratorii au stabilit vinovatia, atunci cei care se considera nedreptatiti trebuie sa se adreseze instantei de judecata. Soferul declarat nevinovat de justitie va fi despagubit de catre asiguratorul RCA al celuilalt autovehiculul implicat. In cazul stabilirii unei culpe comune, fiecare sofer va fi despagubit numai pentru partea de prejudiciu corespunzatoare procentului de culpa care s-a retinut in sarcina celuilalt conducator auto. Daca asiguratorul RCA al unuia dintre conducatorii auto implicati in accident refuza plata despagubirilor, considerand ca nu clientul sau, ci celalalt sofer este vinovat, primul sofer trebuie sa se adreseze propriului asigurator RCA, solicitand medierea. Daca raspunsul Comisiei de Mediere este nefavorabil, va fi necesara adresarea catre instanţa de judecata.

In cazul unui accident grav, care a avut ca urmare vatamarea corporala sau decesul unei persoane, conducatorii auto implicati au obligatia de a anunta imediat politia. Chiar si persoanele cu mici zgarieturi sunt considerate a fi suferit vatamare corporala. Este interzisa schimbarea pozitiei vehiculelor implicate in accident, modificarea starii locului sau stergerea urmelor accidentului fara acordul agentilor de politie care cerceteaza evenimentul. Foarte important de retinut in acest caz este sa nu se paraseasca locul producerii accidentului. Aceasta reprezinta o infractiune si se pedepseste conform legii.
Daca persoanele implicate in accident sunt in stare medicala critica, apelati imediat numarul de urgenta 112 si acordati primul ajutor in conformitate cu indicatiile operatorului. Primul ajutor se va acorda fara miscarea victimei, cu exceptia cazului in care se inregistreaza pericol de incendiu, de explozie sau alte situatii periculoase.
Nu uitati sa semnalizati accidentul, pentru a evita cresterea numarului de victime.

In situatiile in care nu s-a putut realiza constatarea amiabila, dupa ce au fost intocmite documentele privitoare la accident, este necesar sa va adresati cat mai repede posibil societatii de asigurari. Documentele de care aveti nevoie pentru deschiderea dosarului de dauna sunt urmatoarele:
- proces verbal sau autorizatie de reparatie primite la sectia de Politie, in original
- copie a politei de asigurare tip CASCO - daca este cazul
- copie a politei de asigurare RCA vinovat accident
- imputernicire pe numele dumneavoastra de la proprietarul autoturismului (firma de leasing, persoana juridica) - daca este cazul
- copie si original carte de identitate proprietar sau utilizator
- copie si original permis conducere sofer
- copie si original certificat de inmatriculare auto

Documentele de care aveti nevoie pentru deschiderea comenzii de reparatie la service sunt:
- nota de constatare, in care sunt trecute avariile si solutiile de reparatie (emisa de societatea de asigurari)
- cerere de despagubire avarii, in original, semnata si stampilata de proprietarul autovehiculului (formular emis de catre societatea de asigurari)
In cazul unui accident grav, care a avut ca urmare vatamarea corporala sau decesul unei persoane, conducatorii auto implicati au obligatia de a anunta imediat politia. Chiar si persoanele cu mici zgarieturi sunt considerate a fi suferit vatamare corporala. Este interzisa schimbarea pozitiei vehiculelor implicate in accident, modificarea starii locului sau stergerea urmelor accidentului fara acordul agentilor de politie care cerceteaza evenimentul. Foarte important de retinut in acest caz este sa nu se paraseasca locul producerii accidentului. Aceasta reprezinta o infractiune si se pedepseste conform legii.
Daca persoanele implicate in accident sunt in stare medicala critica, apelati imediat numarul de urgenta 112 si acordati primul ajutor in conformitate cu indicatiile operatorului. Primul ajutor se va acorda fara miscarea victimei, cu exceptia cazului in care se inregistreaza pericol de incendiu, de explozie sau alte situatii periculoase.
Nu uitati sa semnalizati accidentul, pentru a evita cresterea numarului de victime.

In situatiile in care nu s-a putut realiza constatarea amiabila, dupa ce au fost intocmite documentele privitoare la accident, este necesar sa va adresati cat mai repede posibil societatii de asigurari. Documentele de care aveti nevoie pentru deschiderea dosarului de dauna sunt urmatoarele:
- proces verbal sau autorizatie de reparatie primite la sectia de Politie, in original
- copie a politei de asigurare tip CASCO - daca este cazul
- copie a politei de asigurare RCA vinovat accident
- imputernicire pe numele dumneavoastra de la proprietarul autoturismului (firma de leasing, persoana juridica) - daca este cazul
- copie si original carte de identitate proprietar sau utilizator
- copie si original permis conducere sofer
- copie si original certificat de inmatriculare auto

Din momentul in care autoturismul este preluat de catre unitatea service, etapele efectuarii reparatiei sunt urmatoarele:
- intocmirea necesarului de piese dupa demontare si confruntarea acestuia cu nota de constatare primita de la societatea de asigurari
- trimiterea cererii de reconstatare piese (daca este cazul) catre societatea de asigurari, insotita de fotografiile pieselor avariate, constatate in urma demontarii
- analizarea cererii de reconstatare de catre societatea de asigurari. Raspunsul este transmis intr-un interval de aproximativ 2 zile
- efectuarea reparatiilor
- intocmirea devizului final de reparatii si transmiterea acestuia catre societatea de asigurari
- analizarea devizului de reparatie de catre societatea de asigurari si emiterea acceptului de plata (fara de care nu se poate elibera autoturismul din service). Durata analiza si raspuns: aproximativ 2 zile. Exceptie fac autoturismele asigurate la societatile cu care unitatea service are incheiat un acord de decontare directa
- pregatirea autovehiculului pentru predare catre propietar

Avand in vedere faptul ca, uneori, viata ne aduce in fata unor situatii mai putin placute, este important sa cunoastem procedura de solutionare a accidentelor. Pastrarea calmului si discutia normala cu ceilalti conducatori auto implicati sunt conditii esentiale pentru solutionarea rapida si eficienta a incidentului.

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO VII
Mesaje: 931
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Mie Iul 03, 2019 8:56 am

Concediul se apropie. Masina este pregatita?


Anotimpul estival isi intra treptat in drepturi, perioada de concedii se apropie cu pasi repezi, iar masina personala reprezinta o alternativa de transport extrem de interesanta. In cazul in care masina dumneavoastra va va insoti in cursul concediului este bine sa fie pregatita. Iata cateva aspecte care trebuiesc verificate si ajustate, daca este cazul:

Nivelul uleiului. Este foarte important ca uleiul sa fi fost schimbat la timp si nivelul acestuia sa fie in limitele specificate pe joja de ulei. In caz contrar, completati pana la nivelul maxim. Pentru a realiza o citire cat mai exacta este necesar ca masina sa fie stationata pe o suprafata plana si motorul sa fie rece.
In cazul in care distanta parcursa in timpul concediului ar determina depasirea cu mai mult de 500 km a limitei de rulaj solicitata de catre constructor pentru efectuarea reviziei, este bine sa realizati operatiunea de mentenanta inainte de plecare. Luati cu dumneavoastra un flacon de ulei pentru eventuale completari.

Nivelul lichidelor. Verificati nivelul lichidelor de racire, de frana, de servodirectie (daca este cazul) si cel al spalatorului de parbriz. Din cauza temperaturilor ridicate din aceasta perioada, sistemul de racire al masinii este solicitat foarte mult. Daca este necesar, completati cu apa distilata pana la nivelul recomandat de producator. De asemenea, pastrarea nivelului celorlalte lichide la cotele recomandate este foarte importanta pentru siguranta si confortul deplasarii. Completati numai cu lichide care respecta specificatiile indicate de producator.
Utilizati solutie speciala de vara pentru completare in vasul spalator de parbriz, aceasta ajutand la indepartarea insectelor de pe parbriz si prevenind zgarierea si matuirea acestuia.

Sistemul de franare. Pentru a evita surprizele neplacute, este recomandat sa realizati o verificare a sistemului de franare si a suspensiilor intr-un service autorizat. In cazul in care masina dumneavoastra este echipata cu jante din aliaj puteti verifica usor grosimea placutelor. Asigurati-va ca acestea sa aiba cel putin 5 mm grosime a stratului de frictiune.
Este bine sa realizati si o proba a capacitatii de franare. Aceasta ar trebui sa se realizeze pe un drum asfaltat uniform, prin franare constanta de la o viteza de 60 km/h. Daca oprirea se face repede si fara devieri de la traiectorie, atunci sistemul functioneaza corect. Daca apar zgomote de frecare metalica sau trepidatii in directie, atunci inseamna ca trebuie sa apelati la un service specializat.

Presiunea in pneuri. Acesta este un alt factor important pentru comportamentul autoturismului si siguranta rutiera. Asigurati-va ca presiunea sa fie cea indicata de producatorul masinii dumneavoastra, valorile fiind precizate in manualul de utilizare, pe stalpul median sau pe spatele usitei de alimentare cu combustibil. Astfel, evitati uzura prematura a anvelopelor si consumul suplimentar de combustibil. De asemenea, anvelopele trebuie sa fie adecvate anotimpului, sa nu fie uzate si sa nu prezinte taieturi.
In cazul in care sesizati o uzura neuniforma a anvelopelor, este indicat sa realizati o verificare a geometriei directiei intr-un service specializat. O geometrie deficitara a trenului de rulare va determina dificultati in mentinerea traiectoriei autovehiculului si va influenta negativ stabilitatea in cazul franarii de urgenta.

Roata de rezerva. In cazul in care autoturismul este dotat cu roata de rezerva, verificati starea acesteia si reglati presiunea daca se impune. Nu uitati de cric si cheie roti. Este indicat sa aveti in masina o pompa de aer sau un compresor electric si o lanterna.
Sistemul de iluminare. Asigurati-va ca toate becurile masinii functioneaza. In caz contrar, nu plecati la drum fara sa rezolvati problema. Recomandarea este sa aveti si becuri de rezerva pentru drum.
Sistemul de climatizare. Verificati functionarea corecta a instalatiei de aer conditionat. Daca este necesar, faceti o vizita in service pentru verificarea si completarea nivelului agentului de racire si inlocuirea filtrului de polen. Este bine sa luati in considerare si realizarea unui tratament antiseptic al instalatiei de climatizare.
Stergatoarele de parbriz. Verificati starea lamelelor de cauciuc si buna functionare a angrenajelor. Inlocuiti sau remediati, daca este cazul.
Subansamblele de cauciuc. Inspectati cu atentie furtunele si curelele auxiliare. Acestea nu trebuie sa prezinte semne de imbatranire, fisuri sau crapaturi. Daca observati nereguli, realizati o verificare in service si inlocuiti piesele uzate.
De asemenea, este bine sa aveti in vedere urmatoarele:
Stabilirea rutei Stabiliti cu exactitate traseul pe care il veti parcurge si luati in calcul o marja de timp pentru probleme neprevazute. Verificati daca sunt posibile rute ocolitoare, pentru situatia in care traficul este aglomerat, si daca exista zone de drum care se afla in reabilitare, pentru a castiga timp pretios. Pastrati la indemana o harta sau un dispozitiv pentru navigatie. Nu in ultimul rand, realizati o lista cu numerele de telefon si adresele reprezentantelor diplomatice ale Romaniei din tarile prin care veti trece.
Este recomandabil sa consultati legislatia privitoare la regulile de circulatie din tara de destinatie si ale celor pe care le veti tranzita, in special cu privire la viteza maxima legala, daca dispozitivele detector radar sunt legale, etc. Pentru incalcarea acestor reguli puteti plati amenzi substantiale.
Volumul de bagaje Scoateti din masina obiectele care s-au adunat in timp si nu prezinta utilitate. Incercati sa nu va supraincarcati cu bagaje. Fiecare 50 de kilograme in plus cresc consumul de carburant cu 2%. Luati in considerare formarea unor bagaje de forma plana si de mici dimensiuni, astfel incat sa poata fi utilizat cat mai eficient volumul de portbagaj. In masura in care este necesar un portbagaj aditional, montat pe plafonul masinii, consumul de combustibil poate creste considerabil.
Va rog sa aveti in vedere faptul ca sarcina suplimentara generata de un volum mare de bagaje va determina distante mai mari de oprire in cazul franarii de urgenta si un comportament mai putin adecvat al autovehiculului la abordarea virajelor, fiind afectata tinuta de drum.
Consumul de combustibil Pretul combustibililor a atins niveluri record in ultima perioada, motiv pentru care deplasarea cu masina poate deveni cu adevarat costisitoare. Este recomandata folosirea moderata a acceleratiei si evitarea supraincarcarii autoturismului. De asemenea, este indicata utilizarea sistemului cruise control (pilot automat), daca automobilul este echipat cu acest dispozitiv, intrucat va fi pastrat un regim cat mai constant de functionare a motorului. Sunt momente, precum traficul aglomerat din marile orase, sau pe sosele virajate, cand e mai bine sa nu folositi sistemul cruise control, pentru ca va mari consumul.
Pastrati spatiu suficient fata de masina in spatele careia rulati, folositi, pe cat posibil, frana de motor, si incercati sa anticipati cat mai mult situatiile de trafic. In masura posibilitatilor, incercati sa nu sofati agresiv sau cu viteza mare. In medie, pentru fiecare 25 de kilometri pe ora in plus la viteza, consumul va creste cu pana la 20%. Pe langa economia de combustibil, pastrarea vitezei in limitele legale si un stil de condus relaxat va vor ajuta sa evitati amenzile si accidentele rutiere.
In cazul in care circulati pe autostrada este mai avantajos, din punctul de vedere al economiei de combustibil, sa porniti sistemul de climatizare decat sa deschideti geamuri. Aceasta intrucat un geam deschis la viteza mare va produce nu numai zgomot in habitaclu, ci si o modificare a coeficientului aerodinamic si, implicit, consum mai mare.
Siguranta pasagerilor Avand in vedere riscul existent la fiecare deplasare cu masina, este imperativa folosirea centurii de siguranta de catre toti pasagerii. De asemenea, este absolut necesara utilizarea unor scaune speciale pentru copii. Pentru confortul si siguranta acestora, folositi scaune adecvate varstei copilului si adaptabile la bancheta din spate a masinii dumneavoastra. Pentru nou-nascuti este necesar un scaun special, cu plasa de protectie si care sa fie asezat cu spatele la sensul de mers.
Gradul de oboseala Este indicat sa faceti pauze pentru relaxare la fiecare 3 ore, durata lor trebuind sa fie de cel putin 10 minute. Evitati insa stationarile pe banda de urgenta a autostrazilor sau pe marginea neamenajata a drumurilor nationale, pentru ca pot fi extrem de periculoase. Ar fi ideal daca aceste opriri ar include vizitarea unei atractii locale de pe traseu.
In ceea ce priveste documentele, verificati existenta urmatoarelor:

certificatul de inmatriculare si cartea de service a masinii (pentru cazurile de solicitare a garantiei)
asigurarea RCA care sa includa si cartea verde sau asigurare separata pentru tarile in care nu este valabila cartea verde, precum si asigurarea CASCO (daca este cazul). De asemenea, este indicat sa aveti si un formular pentru constatare amiabila
rovigneta si chitanta cu care a fost achitata. In cazul in care parasiti tara, va rog sa tineti cont de faptul ca exista posibilitatea ca vignetele pentru autostrada sa nu fie considerate valide, daca nu sunt lipite in locurile indicate
in cazul in care masina face obiectul unui contract de leasing, este necesara imputernicire scrisa din partea societatii de leasing, pentru a putea calatori in afara tarii
daca masina este inmatriculata pe persoana juridica, este necesara imputernicire din partea companiei, in care sa se precizeze numarul de inmatriculare al autovehiculului, precum si traseul ce urmeaza a fi parcurs sau cel putin tarile tranzitate

Acestea sunt aspecte importante atunci cand va pregatiti sa plecati in concediu. Daca sunt indeplinite, veti evita situatiile neplacute in momentele cand doriti sa va bucurati de timpul liber. Nu uitati sa va inarmati cu rabdare si sa aveti in masina si vesta reflectorizanta, extinctorul, trusa medicala de prim ajutor si triunghiurile reflectorizante.

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO VII
Mesaje: 931
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Lun Iul 08, 2019 1:08 pm

Pericolul invizibil

Calitatea aerului pe care il respiram este un subiect aflat permanent in discutie si este bine sa stim ce implica participarea la traficul cotidian, din acest punct de vedere. Atunci cand ne deplasam in interiorul unui autovehicul avem avantajul ca putem controla, intr-o anumita masura, compozitia aerului din habitaclul acestuia.

Zi de zi suntem expusi unui gaz invizibil, inodor si otravitor: dioxidul de azot (NO2). Oxizii de azot se formeaza in procesul de combustie, atunci cand carburantii sunt arsi la temperaturi inalte. In special motoarele Diesel emit aceste gaze, in diverse cantitati, in functie de sistemele de depoluare de care dispun. O cercetare independenta realizata de International Council on Clean Transportation (ICCT) arata ca 91% dintre motoarele Diesel Euro 6 aflate in circulatie depasesc limitele legale ale emisiilor in traficul real. Impreuna cu ceilalti poluanti, dioxidul de azot concura la aparitia efectului de sera, formarea smogului si a ploilor acide, reducerea vizibilitatii in zonele urbane si deteriorarea calitatii apei.

Conform studiilor efectuate, in momentul in care rulam in trafic, in interiorul autoturismului se inregistreaza in mod frecvent niveluri de 100 - 200 micrograme NO2, desi limita maxima admisa pentru un aer sanatos este de 40 micrograme NO2. Situatiile cele mai daunatoare sunt cele in care stationam in coloana si, mai ales, ambuteiajele din tuneluri sau pasaje subterane. Dioxidul de azot are un grad de toxicitate ridicat, expunerea la concentratii mari putand fi fatala. Inhalarea de cantitati reduse, pe termen lung, determina iritatii ale cailor respiratorii, dificultati de respiratie si afectarea tesutului pulmonar. Totodata reduce imunitatea organismului si favorizeaza aparitia unor boli precum pneumonie, gripa, astm, cancer si accidente vasculare cerebrale.

Numai in anul 2014, emisiile de dioxid de azot au provocat aproximativ 6.000 de decese premature (mai devreme de 65 de ani) in Germania, conform informatiilor publicate de DBU (Oficiul Federal German pentru Mediu). La nivelul Uniunii Europene, sunt estimate de catre Agentia Europeana pentru Mediu 430.000 de decese premature pe an ca urmare a deteriorarii calitatii aerului, iar un studiu al IHME (Institute for Health Metrics and Evaluation) arata faptul ca, la nivel mondial, numarul de decese premature puse pe seama poluarii aerului a ajuns la 5,5 milioane pe an.

In aerul respirat se regaseste si un alt element posibil iritant. Aproximativ 10% din populatia Europei sufera de efecte alergice datorate polenului. In timpul sezonului de varf, fiecare metru cub de aer poate contine pana la 3.000 de granule ale acestuia. Alergiile (rinitele alergice) sunt din ce in ce mai des intalnite, creand disconfort, dar si pericole, atunci cand ne aflam la volan. Un procent important dintre soferi este afectat de alergii, insa, de multe ori, acestea nu prea sunt luate in serios.

Din pacate, polenul si praful sunt periculoase si pentru cei care nu manifesta sensibilitate in mod uzual. Persoanele care nu sunt alergice, prezinta un risc crescut cu 30% de a produce un accident fata de cele cu fond alergen. Aceasta deoarece ultimii urmeaza tratamente si aplica metode de reducere a efectului alergiei.

Sistemul imunitar percepe substantele alergene, precum polenul, mucegaiul sau praful, ca fiind periculoase. In urma contactului cu alergenul, organismul produce anticorpi, care, circuland prin organism, declanseaza simptomele alergiei. Acestea constau in stranut, ochi rosii si inlacrimati, secretii abundente ale nasului, tuse. In situatii extreme, poate aparea socul anafilactic care produce modificari cardiovasculare ce pot ajunge pana la stop cardiac sau obstructie completa a cailor aeriene si deces prin sufocare. In ceea ce priveste conducerea autovehiculelor, pericolul este reprezentat si de accesele de stranut repetat, fiecare stranut fiind insotit de inchiderea ochilor. In cazul deplasarii cu o viteza de 50 km/h, inchiderea ochilor pe durata unui stranut va insemna parcurgerea unei distante de 10-15 metri fara a vedea, ceea ce este foarte mult, mai ales in traficul urban.Din pacate, cei mai afectati de deteriorarea calitatii aerului respirat sunt copiii, din ce in ce mai multi suferind de afectiuni respiratorii sau chiar astm. Este important sa ii protejam pe perioada deplasarii cu autoturismul.

Solutia optima pentru a neutraliza sau reduce cat mai mult efectele factorilor poluanti si alergeni este sa realizam ventilatia autovehiculului strict prin intermediul sistemului de climatizare, geamurile trebuind sa fie inchise. Astfel, aerul va fi purificat de catre filtrul de habitaclu. In ceea ce il priveste, va recomand sa montati un filtru de polen cu carbon activ. Conform studiilor publicate, acesta are capacitatea de a reduce cu pana la 92% concentratia de dioxid de azot care patrunde in habitaclu prin sistemul de ventilatie, retinand in mod eficient si particulele de polen. Intervalul de inlocuire al elementului filtrant nu trebuie sa depaseasca 12 luni, insa este bine sa verificati starea acestuia in mod periodic si sa il inlocuiti imediat ce constatati o incarcare ridicata cu praf si particule vegetale, astfel incat fluxul de aer sa nu fie obturat.

Marea majoritate a autovehiculelor sunt echipate de catre producatori cu filtre de habitaclu clasice, fara carbon activ. Puteti sa solicitati montarea unui astfel de subansamblu la urmatoarea revizie sau il puteti inlocui chiar dumneavoastra. De cele mai multe ori, operatiunea este destul de facila, necesitand consultarea manualului de utilizare al vehiculului. Atentie la sensul de montare, acesta fiind marcat cu o sageata.In masura in care avem grija de aerul pe care il respiram in habitaclu, vom avea mai putine probleme legate de alergii si, pe termen lung, putem diminua riscul aparitiei unor afectiuni grave. In plus, siguranta deplasarii nu va mai fi afectata de accesele de stranut

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO VII
Mesaje: 931
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Joi Iul 18, 2019 11:03 am

Cel mai important aspect in pregatirea pentru sezonul cald?

Buna ziua

Sezonul cald se apropie cu pasi repezi si este necesar sa avem in vedere faptul ca, in intervalul calendaristic Aprilie - Octombrie, este recomandata utilizarea anvelopelor de vara, fiind necesara inlocuirea celor de iarna. In acest sens este indicat sa tineti cont de urmatoarele aspecte:

Ø varsta anvelopei este un element important. Este recomandat sa nu utilizati anvelope mai vechi de 5 ani, chiar daca adancimea profilului este inca buna. In acest caz, imbatranirea cauciucului il face dur, uneori chiar casant, avand repercusiuni asupra sigurantei la rulare si determinand marirea distantei de franare. Putem afla varsta anvelopei verificand ultimul grup de cifre din numarul DOT, acestea reprezentand saptamana si anul de productie.

Ø adancimea minima a profilului, admisa prin reglementarile legale, este de 1,6 milimetri. Pentru anvelopele de vara se impune o adancime de cel putin 3 milimetri. Cu un profil mai mic de atat, pneul poate pierde aderenta pe suprafete ude, iar distanta de franare va fi periculos de lunga.

Ø pe cat posibil, incercati sa montati acelasi tip de anvelope pe toate rotile. In cazul in care cele doua punti primesc anvelope cu profiluri diferite puteti experimenta derapaje, deoarece aderenta pneurilor poate fi diferita pe acelasi tip de carosabil, in functie de compozitia si profilul acestora.

Nu combinati anvelope de vara cu cele de iarna, intrucat siguranta si performantele dinamice vor fi puternic afectate.

Ø realizati ajustarea presiunii in anvelope, conform indicatiilor producatorului, operatiune ce trebuie efectuata si ulterior, in mod periodic. Un nivel de presiune mai mic decat cel recomandat de producator va determina cresterea consumului de combustibil, uzura accelerata a anvelopelor si comportament rutier precar al autovehiculului. Presiunea in anvelope mai mare decat cea solicitata de fabricant va determina uzura neuniforma, reducerea nivelului de confort si risc de explozie.

Ø pentru montajul rotilor, folositi numai prezoane potrivite. Daca sunt prea scurte, se poate intampla ca roata sa iasa de pe ax, iar cele prea lungi vor distruge subansamblele din butuc.

Ø atunci cand montati roata pe masina, strangeti suruburile in diagonala. Opriti strangerea atunci cand cheia scoate un zgomot dupa ce a parcurs un sfert de rotatie. Strangerea incorecta poate determina deteriorari ale jantei sau, in cel mai rau caz, pierderea rotii in mers.

Pentru a realiza o strangere corecta a roţilor este indicat sa folositi o cheie dinamometrica. Astfel veti putea doza forta aplicata asupra prezoanelor, protejand elementele de fixare si ansamblul de franare.
Este necesar ca depozitarea anvelopelor sa se realizeze in mod adecvat, in locuri uscate, ferite de surse de caldura si de actiunea directa a soarelui. Evitati contactul anvelopelor cu combustibili, uleiuri, etc. In cazul in care anvelopele sunt stocate fara jante, acestea vor fi pozitionate vertical una langa alta, pentru a evita deformarea. Atunci cand pneurile raman montate pe jante, rotile vor fi stivuite in pozitie orizontala. Este bine ca anvelopele sau rotile sa fie pastrate in saci de depozitare, rolul acestora fiind de protectie fata de ozonul din aer, care poate cauza uscarea si craparea cauciucului anvelopelor.
In mod constant revine in actualitate intrebarea care punte a masinii ar trebui sa primeasca anvelopele cu cel mai mic grad de uzura. Instinctiv, ne gandim ca acestea ar trebui montate pe puntea fata, in ideea ca avem nevoie de tractiune maxima pe rotile folosite pentru a vira masina. Acest lucru este corect, dar stabilitatea este data de axul spate. O punte spate stabila va pastra masina pe traiectorie, aspect mult mai important decat comportamentul directiei pe puntea fata. Atunci cand rotile fata derapeaza, situatia este mult mai usor de controlat de catre sofer, decat daca puntea spate scapa de sub control.
Constructorii de masini tin cont de acest lucru, prin faptul ca majoritatea modelelor sunt setate pentru un caracter preponderent subvirator (masina tinde sa iasa in afara virajului). Subvirarea se poate combate usor, prin reducerea accelerarii sau actionarea franei, respectiv diminuarea vitezei de deplasare, reactii instinctive pentru majoritatea soferilor. Daca se pierde aderenta pentru puntea spate, apare fenomenul de supravirare, care se combate prin contrabracare si accelerare controlata, comportament care nu constituie gest reflex pentru multi soferi.
De asemenea, acvaplanarea reprezinta un pericol real, fiind un factor important in formularea recomandarii ca profilul anvelopelor sa fie mai adanc pentru rotile puntii spate, in cazul in care nu este posibil sa utilizam anvelope cu grad similar de uzura pe toate rotile. Cu cat adancimea profilului este mai mica, cu atat mai redusa este viteza la care anvelopa poate evacua in mod eficient apa de pe carosabil. Din momentul in care se depaseste limita critica de viteza, se va forma o pelicula de apa pe care masina pluteste si nu mai este controlabila.
In cazul in care doriti schimbarea dimensiunilor jantelor si anvelopelor autovehiculului, este bine ca alegerea sa fie facuta astfel incat diametrul rotii (janta + anvelopa) sa ramana neschimbat sau sa se modifice foarte putin. Acest lucru este important pentru a nu afecta siguranta rularii, pentru a evita situatia in care rotile ating aripile masinii si pentru a pastra cat mai corecte indicatiile vitezometrului de la bord.
De exemplu: masina este echipata cu jante 16” si anvelope cu dimensiuni 205/55 R16 si doriti montarea unor jante 17". In acest caz dimensiunile corecte pentru anvelope vor fi 225/45 R17. Va rog sa accesati acest link pentru a calcula corespondentele intre diferite dimensiuni.
Recomandarea este sa verificati, in primul rand, dimensiunile comunicate de producator si oferite ca echipare originala. Acestea sunt de obicei trecute intr-un tabel din manualul de utilizare/cartea tehnica a masinii impreuna cu presiunile de umflare aferente fiecarei dimensiuni si tip de utilizare (normala/autostrada sau incarcare maxima).
Ca si regula, la schimbarea dimensiunilor jantelor si anvelopelor se va schimba si presiunea de umflare. Anvelopele cu flanc mai jos, montate pe jante de dimensiuni mai mari decat cele initiale, au nevoie de o presiune de aer mai ridicata pentru a sustine greutatea masinii si pentru a nu se deforma excesiv la denivelari si gropi. Lipsa presiunii corespunzatoare poate duce la distrugerea prematura a anvelopelor, zgarierea si deteriorarea jantelor sau chiar la accidente de circulatie.
Desi reprezinta un consumabil cu cost de procurare ridicat si perioada de utilizare indelungata, achizitia anvelopelor si intretinerea lor sunt tratate, de multe ori, ca un rau necesar. In masura in care vom citi si analiza marcajele si etichetele care insotesc pneurile, vom putea optimiza raportul dintre calitate, fiabilitate si valoare de achizitie si vom putea prelungi durata de serviciu a anvelopelor.

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO VII
Mesaje: 931
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Lun Aug 26, 2019 1:10 pm

Tehnologii de propulsie alternative


Buna ziua

Inca de la aparitia primelor motoare cu ardere interna, oamenii si-au pus problema dezvoltarii tehnologiilor de propulsie alternative. Scopul era simplificarea sistemelor de propulsie si nu reducerea consumului sau inlocuirea combustibililor fosili. De altfel, autovehicule hibride si electrice au fost realizate inca din secolul al XIX-lea. In anul 1839 a fost realizat primul autoturism electric de catre Sir Robert Anderson in Scotia. Momentul de cotitura in dezvoltarea autovehiculelor cu propulsie electrica l-a reprezentat patentarea inventiei fizicianului francez Gaston Planté - acumulatorul plumb-acid, in 1859. Deja in 1886, pe strazile din Londra, circula un taxi cu sistem de propulsie electrica, pentru ca in 1898 sa existe flote de taxiuri electrice in Londra si New York.

In anul 1898, Ferdinand Porsche construieste Lohner Electric Chaise, acesta avand propulsie strict electrica si fiind prima masina cu tractiune fata. Este urmat de Semper Vivus (“intotdeauna viu”) in anul 1900 - primul autoturism hibrid. Acesta utiliza un motor alimentat cu benzina si doua motoare electrice. Motorul cu aprindere prin scanteie antrena un dinam, energia electrica produsa fiind stocata in bateria de acumulatori si apoi utilizata pentru propulsie de catre cele doua motoare electrice montate in rotile fata.

Au urmat mai multe incercari din partea producatorilor auto in directia proiectarii si eficientizarii autovehiculelor hibride si electrice. Dezavantajele acestora erau reprezentate de costurile de productie ridicate si autonomia redusa. Ritmul accelerat de inovare a motoarelor cu ardere interna a marit avantajul acestora si a polarizat interesul conducatorilor auto, lasand in umbra prototipurile si seriile limitate de autovehicule electrice si hibride. In plus, descoperirea de noi campuri petroliere si exploatarea acestora a facilitat reducerea preturilor combustibililor. Totusi, ultimele decenii ale secolului XX au readus in atentie tehnologiile de propulsie alternative, pe fondul crizei petrolului si al preocuparii fata de protectia mediului:

Ø in anul 1969, General Motors a creat hibridul GM 512 ce putea rula si in mod complet electric, cu viteza redusa

Ø in 1970, MITSUBISHI Motors incepe dezvoltarea unui prototip de autovehicul electric de clasa mica, ce va deveni ulterior modelul MITSUBISHI i-MiEV

Ø inginerii americani Victor Wouk si Charlie Rosen au realizat, tot in 1970, un prototip complet functional care era pus in miscare de functionarea in tandem a unui motor pe benzina si unul electric. Autoturismul a fost certificat de Agentia de protectie a mediului din SUA ca fiind conform cu standardele acesteia

Ø in anul 1989, Audi propune modelul hibrid Audi Duo care dispunea de un motor pe benzina ce antrena puntea fata si unul electric ce antrena puntea spate. Acesta nu s-a dovedit eficient si a fost imbunatatit ulterior

Ø in 1996 General Motors produce in serie mica modelul electric EV1 in scopul testarii comportamentului unui astfel de vehicul in conditii reale. Toate autoturismele EV1 au fost retrase apoi de catre producator, starnind numeroase controverse.
Adevarata “era a hibridelor” incepe la jumatatea anilor ’90 cu modelele Toyota Prius si Honda Insight. Din acest moment, autovehiculele hibride si, apoi, cele cu propulsie strict electrica, revin in atentia publicului, progresand constant in ceea ce priveste autonomia si afisand valori de consum din ce in ce mai reduse. La ora actuala, modele hibrid sau electrice se regasesc in gama tuturor concernelor importante din industria auto.
Din clasa autovehiculelor cu propulsie alternativa fac parte hibrizii, echipati cu un motor cu aprindere interna si unul sau mai multe motoare electrice, si masinile propulsate exclusiv de motoare electrice. Acestea din urma nu emit deloc noxe.
Hibrizii sunt impartiti in trei categorii:

· Hibrizii partiali (mild-hybrid) sunt cei care nu pot rula in mod complet electric. In acest caz, motorul electric are rolul de “a ajuta” motorul termic, oferind un surplus de putere atunci cand este nevoie, dar nu este suficient de puternic pentru a asigura singur propulsia. Motorul termic functioneaza si ca generator, asigurand incarcarea bateriilor. De asemenea, energia eliberata in timpul franarii este transformata in energie electrica si stocata.

· Hibrizii totali (full-hybrid) pot parcurge un numar limitat de kilometri doar cu ajutorul motorului electric. In general, motorul electric asigura pornirea de pe loc (daca accelerarea nu este brusca) sau sustine motorul termic la punerea in miscare a autovehiculului si la accelerari puternice, beneficiind de avantajul cuplului maxim prezent indiferent de turatie. In timpul rulajului, motorul electric poate asigura propulsia daca se accelereaza lent si nu se depaseste o anumita viteza. Distanta posibil a fi parcursa in mod complet electric este limitata, in functie de capacitatea acumulatorilor. La unele modele, este implementat modul “sailing” care opreste motorul termic si foloseste numai motorul electric pentru deplasare, atunci cand viteza este stabilizata. Motorul termic asigura si incarcarea acumulatorilor, fiind regenerata si energia de franare. Computerul de bord monitorizeaza permanent nivelul de incarcare al acumulatorilor si comanda trecerea de la propulsia electrica la cea asigurata de motorul termic si invers, in mod automat si fara intreruperi in fluxul de putere. Intotdeauna este pastrat un nivel minim de incarcare al bateriei care poate fi folosit pentru un surplus de putere. In acest fel sunt obtinute performante dinamice adecvate si este prelungita durata de functionare a bateriei.

· Hibrizii cu incarcare de la sursa externa (plug-in hybrid) sunt echipati cu acumulatori ce pot fi incarcati la reteaua de furnizare a energiei electrice, nemaifiind necesara pornirea motorului termic, daca distanta parcursa intre incarcari este mai mica sau egala cu autonomia oferita de baterii. Emisiile de noxe sunt zero in aceasta situatie. Aditional economiei de combustibil, rularea in mod electric asigura un caracter dinamic accentuat, intrucat cuplul maxim este prezent pe toata plaja de turatie. Dupa epuizarea energiei din bateria de acumulatori, este pornit motorul termic care va asigura propulsia, incarcand simultan si bateria. Si in acest caz, in timpul decelerarii, energia cinetica este convertita in energie electrica si stocata in acumulatori, in loc sa se piarda sub forma de caldura.

Un caz aparte il reprezinta modelul MITSUBISHI Outlander PHEV care este propulsat de catre doua motoare electrice montate pe cele doua punti. Incarcarea acumulatorilor se poate realiza la priza sau de catre motorul termic, care nu participa la deplasarea masinii. De asemenea, este realizata si regenerarea energiei de franare. Atunci cand se ruleaza cu viteze ridicate, motorul termic este conectat la transmisie. In aceasta situatie, randamentul motoarelor electrice este redus, fiind necesar aportul motorului alimentat cu benzina.
In functie de modalitatea de interconectare a motoarelor electrice si a motorului termic se disting doua configuratii:

· Hibrid in serie - motorul cu ardere interna actioneaza generatorul de curent. Acesta furnizeaza energie ce este stocata in baterii si utilizata de motorul electric care asigura propulsia. Motorul termic nu actioneaza direct rotile.

· Hibrid in paralel - atat motorul cu ardere interna cat si motorul electric pot actiona rotile motoare, separat sau impreuna. De mentionat ca actionarea separata este posibila numai in cazul hibrizilor totali. Modul de propulsie este decis de computerul central in functie de conditiile de exploatare.

Motoarele termice ce echipeaza modelele hibrid sunt, in general, de cilindree redusa, acestea avand un randament mai bun. In timpul deplasarii, energia de franare este regenerata, fiind folosita pentru incarcarea bateriei. In vederea imbunatatirii gradului de recuperare a energiei degajate in timpul procesului de franare, este in curs de dezvoltare un nou sistem ESP care coordoneaza electronic forta de franare a motorului electric cu cea a franei de frictiune. Astfel, energia nu se mai pierde sub forma de caldura si decelerarea este mai eficienta.
Capacitatea cinetica a motorului electric se adauga celei a motorului cu combustie interna, astfel incat performantele sunt comparabile cu cele ale motoarelor termice de capacitate mai mare, dar valorile de consum sunt net mai mici. Soferul primeste permanent informatii cu privire la consumul inregistrat si modalitatile de reducere a acestuia, prezentate pe un ecran specializat. Pentru obtinerea acestor caracteristici concura si sistemul stop-start automat (motorul termic este oprit in timpul stationarii si repornit automat atunci cand se doreste reluarea deplasarii), utilizarea unor materiale usoare pentru caroserie, a anvelopelor cu coeficient de frecare redus si a unei aerodinamici intens studiate.
Pana la momentul initierii scandalului emisiilor (in Septembrie 2015, Agentia pentru Protectia Mediului din Statele Unite a anuntat constatarea unei programari software frauduloase a motoarelor diesel TDI produse de Grupul VAG in intervalul 2009-2015, acestea depasind limitele de emisii de oxizi de azot (NOx) de pana la 35 de ori fata de limita legala) modelelor hibrid le era greu sa se impuna pe piata europeana. Aici, motoarele Diesel aveau o imagine foarte buna, obtinand consumuri reduse si performante dinamice ridicate. Aspectele legate de costul acumulatorilor si al motoarelor electrice erau mult mai usor acceptate pe pietele din SUA si Japonia, unde motorul Diesel este considerat a fi adecvat numai pentru autoutilitare. Autoturismele hibrid (motor benzina + motor electric) asigura valori de consum similare cu cele echipate cu motoare Diesel, dar nivel mult mai scazut al noxelor decat in cazul acestora. Avantajul pretului de achizitie mai mic de care dispuneau motorizarile cu aprindere prin compresie se diminueaza constant, iar balanta s-ar putea inversa o data cu introducerea obligativitatii indeplinirii normelor de poluare Euro 7.

Autovehiculele hibrid si electrice depind in mare masura de tipul si capacitatea acumulatorilor utilizati. Acestia pot fi:

· Acumulatori nichel-metal-hidrid (NiMH) - sunt in prezent sursa standard de energie pentru o mare parte dintre vehiculele hibrid

· Acumulatori litiu-ion (Li-Ion) - dispun de o concentrare mai mare de energie in comparatie cu bateriile NiMH, avand o masa proprie cu 20% - 35% mai mica. In plus, nu sufera de “efectul de memorie”. Deocamdata sunt utilizati la scara mai redusa, din cauza costurilor mai mari de productie

Pentru a asigura o durata de serviciu cat mai mare pentru bateriile de acumulatori, constructorii auto seteaza sistemul de incarcare astfel incat sa nu permita descarcarea completa a acestora. Nivelul de incarcare se va situa intotdeauna peste 20-30%.Posibilitatea de a conduce autoturisme silentioase, cu emisii de noxe reduse sau inexistente devine din ce in ce mai apropiata de realitate. Tehnologiile alternative de propulsie capata o importanta din ce in ce mai mare, chiar daca motorul cu ardere interna va continua sa domine piata auto si in urmatoarea perioada de timp.
Voi reveni in mesajul urmator cu detalii in ceea ce priveste autovehiculele complet electrice.

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO VII
Mesaje: 931
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Joi Oct 17, 2019 11:22 am

Buna ziua

Turbocompresorul a fost inventat de catre inginerul elvetian Alfred Büchi in anul 1905, fiind utilizat initial in industria aeronautica. Supraalimentarea a fost utilizata in productia de serie a autovehiculelor incepand cu deceniul 6 al secolului trecut, pentru a imbunatati performantele motoarelor. Initial motoarele echipate cu turbocompresor inregistrau consumuri mari de combustibil, dar evolutia actuala a tehnologiei permite adevarate “minuni” cu ajutorul downsizing-ului. In detaliu, este vorba despre supraalimentarea unor motoare de cilindree redusa, fapt ce permite atingerea unor performante dinamice bune, in conditiile unor valori reduse de consum, cel putin teoretic. Turbocompresorul devine, astfel, un element din ce in ce mai des intalnit.

Motoarele cu ardere interna au nevoie de oxigen din aerul atmosferic pentru a realiza combustia. Mai exact, producerea energiei care sa asigure propulsia vehiculului presupune incendierea amestecului de combustibil si aer in camera de ardere. Sistemele de supraalimentare aduc o cantitate mai mare de aer in camera de combustie, permitand arderea mai rapida si obtinandu-se astfel un surplus de putere si de cuplu din partea motorului. In practica, sunt intalnite doua sisteme de supraalimentare:

· turbocompresorul. Acesta este format din doua subansamble: turbina si compresorul, interconectate prin intermediul unui ax central. Turbina este antrenata de gazele rezultate in urma arderii combustibilului si transmite rotatia catre compresor care aspira aer din galeria de admisie si il comprima inainte de a fi introdus in cilindrii motorului. Din cauza comprimarii, a transferului de caldura de la turbina la compresor si a frecarilor ce apar, temperatura aerului creste pana la aproximativ 200° Celsius si i se diminueaza densitatea (densitatea aerului scade direct proportional cu temperatura). Ca urmare, consumul de combustibil creste, iar performanta motorului scade. Pentru a anula acest efect, fluxul de aer trece printr-un radiator, denumit intercooler, fiind racit inainte de a ajunge in camera de ardere. Astfel sunt “inghesuite” mai multe molecule de oxigen in cilindrii motorului, putand fi injectata o cantitate mai mare de combustibil. Pentru a evita autoaprinderea, este recomandata evitarea utilizarii carburantilor cu cifra octanica redusa. Va rog sa accesati acest link.

Avantajele utilizarii acestui dispozitiv constau in faptul ca nu influenteaza greutatea autoturismului si permite obtinerea unor consumuri mai reduse decat in cazul compresorului mecanic, in conditiile unor costuri de productie mai mici. Dezavantajul consta in existenta unei intarzieri in raspunsul la solicitari (asa-numitul “gol turbo”).

Intervalul de timp necesar pentru ca turbocompresorul sa atinga viteza de rotatie la care poate functiona eficient se numeste gol turbo (“turbo-lag”). Acesta se manifesta sub forma unei intarzieri a raspunsului la apasarea brusca a pedalei de acceleratie, atunci cand motorul lucreaza la turatie scazuta. Fenomenul este determinat de presiunea scazuta a gazelor de esapament si de timpul necesar pentru ca turbina sa-si depaseasca inertia de rotatie si sa ajunga la viteza necesara pentru a realiza comprimarea adecvata a aerului. Pentru a contracara acest aspect negativ, sunt montate doua sau mai multe turbine de dimensiuni diferite, astfel incat fluxul de aer comprimat sa fie cat mai uniform pe toata plaja de turatie a motorului. Aceasta este o solutie constructiva scumpa, care nu se aplica decat in cazul anumitor modele cu tenta sportiva.





· compresorul mecanic este antrenat direct de catre motor prin intermediul unei curele sau lant, producand acelasi efect de supraalimentare. Avantajul adus de catre compresorul mecanic este raspunsul prompt. Dezavantajele constau in consumul mai mare de combustibil fata de utilizarea unui turbocompresor, intrucat o parte din puterea motorului este utilizata pentru actionarea compresorului, inregistrarea unui randament scazut la turatii inalte, determinat de frecarile dintre piesele rotorului si costurile de productie mai mari. In prezent, este utilizat din ce in ce mai rar in productia de serie mare a autovehiculelor. Va rog sa accesati acest link.








Puterea motorului este determinata de turatie si de cuplul dezvoltat. Pentru a mari puterea, constructorii au la dispozitie urmatoarele posibilitati:

Ø cresterea turatiei maxime. Aceasta se poate realiza pana la un anumit nivel, in functie de rezistenta mecanica a pieselor implicate. De asemenea, pe masura ce creste turatia, scade randamentul ca urmare a frecarilor mai mari.

Ø cresterea cuplului prin marirea capacitatii cilindrice. In aceasta situatie, motorul va putea arde o cantitate sporita de amestec aer-combustibil si va genera o energie mai mare. Dezavantajul consta in faptul ca se mareste sensibil consumul.

Ø cresterea cuplului prin marirea presiunii de alimentare cu aer, ca urmare a montarii unui turbocompresor sau a unui compresor mecanic. Turbocompresorul este cea mai eficienta metoda dintre cele prezentate, maximizand raportul dintre puterea obtinuta si consum.

Turbocompresoarele utilizate de catre industria auto se impart in doua categorii:

1. turbina montata in galerie de evacuare cu geometrie fixa. Dimensionarea ansamblului turbina-compresor se face de asa natura incat presiunea aerului aspirat sa aiba valori mari la turatii mici ale motorului. Atunci cand motorul atinge valori ridicate de turatie, presiunea devine prea mare, putand avea consecinte negative asupra functionarii propulsorului. De aceea, se monteaza o supapa de refulare (wastegate) in galeria de evacuare. La o valoare prestabilita a presiunii aerului, aceasta se deschide prin actionare pneumatica si redirectioneaza gazele de ardere, astfel incat sa fie ocolita turbina. Aceasta solutie a fost utilizata initial de catre producatorii auto, acum fiind pe cale de disparitie..

2. turbina montata in galerie de evacuare cu geometrie variabila. In acest caz sunt montate niste pale in galeria de evacuare care ajusteaza sectiunea de curgere a gazelor de evacuare, fiind influentata astfel viteza de deplasare a gazelor si, implicit, turatia turbinei. Mai exact, unitatea electronica ECU comanda pozitia palelor si realizeaza controlul precis al presiunii de supraalimentare, fiind sporit randamentul motorului. Si in acest caz se utilizeaza intercooler-ul pentru racirea aerului comprimat si cresterea densitatii.

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO VII
Mesaje: 931
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Mar Noi 19, 2019 1:31 pm

❄️ Cum evitam neplacerile rutiere in sezonul rece




Buna ziua



Desi semnele sunt inca modeste, iarna se pregateste sa se instaleze confortabil in zona tarii noastre. Cum si in acest anotimp trebuie sa circulam, este bine sa avem in vedere verificarea unor componente ale masinii pe care o conducem.

Ø Anvelope de iarna Anvelopele de iarna sunt elementul vital de siguranta atunci cand temperaturile scad sub 7 grade Celsius. Indiferent daca aveti sau nu tractiune integrala, pneurile de iarna sunt obligatorii pentru ca inseamna, in primul rand, siguranta si, in al doilea rand, reduc mult posibilitatea sa ramaneti blocat in zapada. Pentru ca un pneu sa asigure o aderenta perfecta, cauciucul trebuie sa fie flexibil. Compozitia pneurilor de vara isi pierde progresiv flexibilitatea atunci cand temperaturile scad sub 7°C. Sub aceasta temperatura, o anvelopa de vara devine o bucata de plastic dur si nu are aderenta corecta nici pe suprafete uscate. Pe zapada sau suprafata inghetata, anvelopele de vara sunt total nefolositoare.

Conform Legii 161/2011, anvelopele de iarna sau all-seson (denumire comerciala) sunt obligatorii atunci cand drumurile sunt acoperite cu gheata, zapada sau polei. Pentru autovehiculele cu masa maxima autorizata de pana la 3,5 tone, este obligatorie echiparea cu anvelope de iarna pentru toate rotile masinii. Pentru cele cu masa maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si cele de transport persoane cu o capacitate mai mare de 8+1 persoane, anvelopele de iarna sunt obligatorii pentru rotile de tractiune. Atat Legea 161/2011 cat si Directiva 92/23 a Consiliului Europei specifica faptul ca sunt acceptate pentru circulatia pe timp de iarna, numai anvelopele de iarna sau all-season care sunt inscriptionate M&S, M+S, M.S, MS (Mud & Snow - noroi si zapada), fara a fi imperativ necesara prezenta altor simboluri.


Reglementarile legale stipuleaza o adancime minima admisa a canalelor de pe anvelope de 1,6 mm. In realitate, incepand de la 4 mm adancime, aderenta scade foarte mult, fiind recomandata inlocuirea pneurilor ce prezinta acest nivel de uzura. De asemenea, este bine sa nu utilizati anvelope mai vechi de 5 ani, dar neuzate. In acest caz, imbatranirea cauciucului il face dur, uneori chiar casant, avand repercusiuni asupra sigurantei la rulare si determinand marirea distantei de franare. Putem afla varsta anvelopei verificand ultimul grup de cifre din numarul DOT, acestea reprezentand saptamana si anul de productie.

Pe cat posibil, incercati sa montati acelasi tip de anvelope pe toate rotile. In cazul in care cele doua punti primesc anvelope cu profiluri diferite puteti experimenta derapaje, deoarece aderenta pneurilor poate fi diferita pe acelasi tip de carosabil, in functie de compozitia si profilul acestora.

Foarte importante sunt si verificarea si ajustarea presiunii in pneuri. Iarna, din cauza frigului si a inghetului, aderenta pe sosea scade foarte mult. De aceea este recomandat sa avem cauciucurile umflate la presiunea corespunzatoare, pentru a beneficia de un comportament optim al pneurilor, atat in timpul deplasarii, cat si in cazul in care suntem nevoiti sa franam de urgenta.

In masura in care conditiile atmosferice impun montarea unui set de lanturi, este bine sa stiti ca utilizarea lor si pe drum uscat duce la uzuri premature ale anvelopelor, ale elementelor suspensiei si directiei. La achizitia setului de lanturi, este bine sa aveti in vedere posibilitatea ca montajul sa se poata efectua si cu manusi. De asemenea, pentru situatia in care va trebui sa le montati noaptea, luati in masina o lanterna cu suport pentru cap.

Incepand din luna Noiembrie 2012, anvelopele vandute in Uniunea Europeana sunt prevazute cu o eticheta care contine informatii despre contributia la economia de combustibil, gradul de eficienta in conditii de carosabil umed si nivelul de zgomot in mers. In acest mod, primim informatii extrem de importante in formularea deciziei de achizitionare.


Sa vedem ce contine eticheta:


1. Contributia anvelopei la economia de carburant, determinata de gradul de rezistenta la rulare. In timpul deplasarii, anvelopa se deformeaza datorita incarcarii vehiculului si contactului cu suprafata drumului. Ca urmare, pneul se incalzeste, iar energia se pierde sub forma de caldura. Cu cat deformarea este mai mare, cu atat si rezistenta la rulare este mai mare, determinand consum si emisii de CO2 ridicate. Anvelopele au o contributie de pana la 20% din consumul total al unui autoturism si de pana la 35% in cazul unui camion. Normele de marcare prevad 7 clase (de la A la G), diferenta de la o clasa la alta semnificand o variatie a consumului intre 2,5% si 4,5%. Mai exact, un autovehicul echipat cu anvelope clasa A va consuma cu 0,5 litri la 100 km mai putin carburant decat unul echipat cu anvelope clasa G, respectiv o diferenta de 100 de litri pe an (la un rulaj de 20.000 km).

2. Aderenta pe carosabil umed. Canalele din profilul anvelopei sunt proiectate pentru a evacua apa existenta pe carosabil, fiind evitata acvaplanarea. De aceea, anvelopele au un rol major in ceea ce priveste tinuta de drum si distanta de franare. Diferenta intre clase reprezinta o crestere sau scadere a distantei de franare cu 3 pana la 6 metri, in cazul unei decelerari complete de la viteza de 80 km/h. De la clasa A la clasa F, distanta de franare creste cu aproximativ 15 metri.

3. Nivelul de zgomot emis in mers. Acest marcaj comunica nivelul de zgomot emis in exterior (nu in habitaclu), masurarea realizandu-se in decibeli. Sunt cuantificate trei niveluri:

· trei unde sonore - anvelopa indeplineste reglementarile actuale

· doua unde sonore - anvelopa indeplineste viitoarele norme europene

· o unda sonora - anvelopa emite cu 3 decibeli mai putin decat impun viitoarele norme europene



Ø Lichid pentru curatare parbriz Este recomandabil sa folositi un lichid special pentru spalarea parbrizului care nu ingheata la temperaturi negative, trebuind sa reziste la o temperatura de cel putin -20o C. Nu amestecati lichidul de vara cu cel de iarna, intrucat pot aparea depuneri care sa blocheze orificiile de stropire. Daca achizitionati lichide concentrate, intotdeauna diluati-le cu cantitatea de apa indicata pe ambalaj.

Rezervorul de lichid pentru spalat parbrizul este indicat sa fie tinut la un nivel aproape de maxim. Datorita concentratiei destul de mari de alcool, lichidul nu va ingheta, insa exista posibilitatea sa se intample lucrul acesta cu eventualele cantitati mici ce pot ramane pe furtunasele ce duc la duzele de pe capota sau la faruri. Astfel, parbrizul nu mai poate fi curatat corespunzator, iar in cazul deplasarilor pe autostrada sau drumuri nationale, poate fi pusa in pericol siguranta proprie si a celorlati participanti la trafic. De asemenea, pompa si rezervorul de lichid pot fi distruse prin inghetarea acestuia.


Ø Amestecul de antigel Verificati concentratia de antigel din sistemul de racire al masinii in unitatile service. Daca nu este suficient antigel, circuitul de racire al motorului poate ingheta si astfel poate provoca daune importante. Antigelul este necesar si la temperaturi pozitive, deoarece protejeaza de coroziune, evita formarea spumei, previne efectul de cavitatie la nivelul pompei de apa si creste temperatura de fierbere a lichidului de racire. Atentie la alegerea antigelului, fiind necesar sa respectati indicatiile producatorului. Circuitul de racire poate fi distrus ca urmare a utilizarii unui amestec de substante nepotrivite. In perioada de iarna, este indicat sa verificati periodic punctul de inghet al lichidului de racire si, la nevoie, sa completati cu antigel. Daca limita de inghet este prea ridicata, completati cu antigel pana cand se ajunge la nivelul dorit. Aceasta trebuie sa fie in jurul valorii de -35o C, pentru Romania.


Ø Stergatoare parbriz Daca stergatoarele sunt deteriorate, ele trebuie schimbate, durata medie de viata a acestora fiind de 1 an. In cazul in care acestea nu lucreaza eficient, este greu sa obtineti o vizibilitate buna, iar pe timp de iarna acest lucru este foarte important, conditiile atmosferice fiind mai grele decat in restul anului. Pentru a nu le scurta durata de viata, nu utilizati stergatoarele pe geamul inghetat.

In masura in care stergatoarele sunt blocate din cauza depunerii de gheata, nu actionati comanda electrica intrucat motorul mecanismului va fi activat si va ramane sub tensiune, putand fi deteriorat. Pentru a evita blocarea, puteti ridica discret stergatoarele in timpul stationarii, utilizand cate un dop de pluta crestat pentru fiecare dintre ele.


Ø Becurile Verificati daca instalatia de iluminare a masinii functioneaza corect si daca exista becuri arse sau care nu ilumineaza corespunzator. Este util sa aveti un set de becuri de rezerva in masina, pentru cazuri de urgenta. De asemenea, este necesara verificarea unghiului de iluminare a farurilor si, daca este cazul, reglarea acestuia.


Ø Sistemul electric Asigurati-va ca sistemul de dezghetare a lunetei si oglinzilor functioneaza corect. Chiar daca este iarna si temperatura in habitaclu in mod sigur nu este prea mare, este indicat ca macar o data pe luna sa porniti sistemul de aer conditionat sau climatizare timp de 10-15 minute, din motive ce tin de intretinerea acestora.

O problema ce apare in mod constant iarna, atunci cand temperatura exterioara este mult mai mica decat cea interioara, este reprezentata de geamurile aburite. Pentru a scapa de acest impediment, folositi ventilatorul aerotermei pe trepte mai mari decat de obicei, cu sistemul de aer conditionat activ, astfel incat in masina sa se creeze curenti de aer cu rol dezumidificator.


Ø Sistemul de franare Verificati instalatia de franare. Aceasta trebuie sa functioneze ireprosabil si placutele sa nu prezinte uzura avansata. Daca placutele uneia dintre roti sunt foarte uzate, masina nu va frana liniar si puteti avea surpriza unui derapaj lateral la o frana mai puternica pe zapada.

Este bine sa nu folositi frana de mana atunci cand se inregistreaza temperaturi scazute. Cablul care actioneaza sistemul poate ingheta si puteti avea surpriza neplacuta de a nu putea elibera frana. In cazul in care se intampla acest lucru, turnati apa calda pe rotile spate pana cand se deblocheaza. Nu fortati deplasarea cu rotile blocate, intrucat exista riscul de a deteriora sistemul de franare spate si/sau anvelopele.

Ø Curele si furtunuri In mod uzual aceste elemente au o durata lunga de utilizare. Verificati gradul de uzura inainte de sosirea anotimpului hibernal, intrucat temperaturile scazute accelereaza deteriorarea lor.

Ø Acumulatorul Cand temperaturile sunt scazute, puterea unei baterii se reduce. Verificati densitatea si nivelul electrolitului in baterie, precum si gradul de incarcare, in unitatile service. Este necesara si verificarea functionarii alternatorului in vederea utilizarii unei tensiuni de incarcare corecte. Operatiunea se realizeaza in cateva minute si veti avea certitudinea ca masina va porni in decursul sezonului rece.

Iarna, ziua este mai scurta, luminile sunt folosite aproape permanent, aeroterma functioneaza pentru a asigura incalzirea habitaclului, stergatoarele si dezaburirea sunt utilizate mult mai des. Concluzia ar fi ca sunt mai multi consumatori in functiune si, de aceea, este nevoie sa ne asiguram ca acumulatorul este in regula. In plus, daca deplasarile sunt pe distante scurte, bateria nu se incarca suficient. Ca urmare, la un moment dat, acumulatorul nu va mai face fata, iar motorul nu va mai porni. In situatiile extreme, acumulatorul nu mai poate fi recuperat.

Motorul poate fi pornit doar daca primeste curent de la alta masina sau daca acumulatorul este incarcat de la prize, cu ajutorul unui redresor. In situatia in care pornirea se face prin alimentare de la acumulatorul unei alte masini, este recomandat sa procedati astfel:

- cablul rosu se conecteaza la plusul acumulatorului masinii in pana si apoi la plusul acumulatorului masinii care da curent;

- cablul negru se conecteaza la polul minus al acumulatorului masinii care da curent si apoi la o piesa metalica neizolata din compartimentul motor al masinii ramase in pana.

Este de mentionat faptul ca acumulatorul donator ar trebui sa aiba capacitate egala sau mai mare cu a celui care trebuie resuscitat si ca este imperativ necesar ca ambele sa aiba aceeasi tensiune - nu vom utiliza un acumulator de 12 volti pentru reanimarea unuia de 24 de volti sau invers.


Ø Esapamentul Iarna circulam cu geamurile inchise. Este, de asemenea, posibil sa ramaneti inzapeziti, cu esapamentul poate ingropat in zapada, gazele de esapament avand posibilitatea sa patrunda in masina. Pentru a evita acesta situatie foarte periculoasa, verificati toba de esapament si toata coloana dintre aceasta si galeria de evacuare.

Ø Covorase de cauciuc Pentru a proteja mocheta din interiorul masinii, este recomandat sa folositi covorase de cauciuc care sa opreasca apa.

ØUstensile utile pe timp de iarna O racleta pentru curatarea parbrizului si a farurilor, cat si un spray special, care ajuta la topirea ghetii depuse pe geamuri, sunt intotdeauna utile iarna in masina. De asemenea, sunt recomandate cabluri pentru alimentarea bateriei, trusa de lanturi corespunzatoare rotilor masinii, o perie pentru zapada, spray pentru dezghetarea incuietorilor, manusi si rezerva pentru lichidul de spalare a parbrizului.
Inainte de a pleca la un drum lung in afara localitatii, aveti grija de cateva aspecte importante: asigurati-va ca aveti bateria de la telefonul mobil incarcata, incercati sa aveti in masina un sac de nisip si o lopata, alimentati masina de fiecare data cand aveti ocazia, motorul fiind singura sursa de caldura daca va inzapeziti. O lanterna, manusi, haine calduroase, apa si mancare sunt, de asemenea, importante pentru siguranta dumneavoastra.

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO VII
Mesaje: 931
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Mar Noi 26, 2019 10:28 am

Sistemele de supraalimentare - exploatare si intretinere


Buna ziua

Turbocompresoarele sunt proiectate astfel incat sa aiba o durata de serviciu mai mare decat cea a motoarelor. Insa conditiile de exploatare nu sunt intotdeauna ideale, fiabilitatea turbinelor depinzand mult de modul de utilizare si intretinere. Piesele componente ale turbocompresorului sunt realizate foarte exact, avand tolerante mici. Turatiile pe care le pot atinge sunt de pana la 240.000 rot/min. Din cauza acestor solicitari, se impune o echilibrare perfecta si un debit de ulei adecvat.

Din punct de vedere constructiv, turbocompresorul nu pierde ulei, deoarece nu exista garnituri. Axul care conecteaza turbina de compresor este fixat in carcasa cu ajutorul unor rulmenti fluizi, ce functioneaza pe perna de ulei si au rolul de a reduce frecarile. Pentru lubrifierea si racirea lor se utilizeaza uleiul de motor care este mentinut in zona lagarelor datorita presiunii exercitate de catre gazele de evacuare si de catre aerul absorbit. Circuitul lubrifiantului este vital pentru buna functionare a turbocompresorului.

Defectiunile care pot aparea sunt determinate de:

· filtrul de aer incarcat, care va obstructiona admisia normala a aerului. Apare astfel un dezechilibru al fortelor ce actioneaza in turbina, uleiul fiind absorbit in turbina si ars, aparand depuneri pe pale. Acestea dezechilibreaza turbina si determina iesirea ei din uz

· uleiul cu durata de serviciu depasita, intrucat nu poate asigura ungerea corecta a axului turbinei si impuritatile prezente pot distruge lagarul

· nivelul scazut al uleiului in baie

· corpurile straine care pot ajunge la turbina, fiind vorba de reziduuri mecanice sau particule de nisip aspirate impreuna cu aerul. Acestea pot distruge sau toci palele, pana la uzura completa

· tuning-ul extrem care va duce la deformarea palelor turbinei, acestea putand lovi carcasa

In masura in care se realizeaza o reparatie a turbocompresorului este important sa fie verificate si eliminate toate cauzele care l-ar putea afecta din nou, cum ar fi obstructii in alimentarea cu ulei sau pe traseul de curgere a acestuia, blocarea sau diminuarea fluxului de aer, etc.

Pentru a prelungi durata de serviciu a turbocompresorului este indicat sa avem in vedere urmatoarele aspecte:

Ø odata pornit motorul, nu turati inainte ca presiunea uleiului sa fie stabilizata, pentru a nu forta turbocompresorul sa functioneze la viteza maxima in conditii precare de ungere. Plecati cu masina intr-un interval de 0,5 - 1 minut de la pornirea motorului. Functionarea indelungata in regim de relanti sau turarea nejustificata cu masina stationata vor produce efecte negative asupra propulsorului.

In masura in care ati inceput deplasarea, incercati sa nu turati brusc sau excesiv motorul si sa mentineti turatia in intervalul 2.000 - 2.500 rotatii pe minut, pana la atingerea temperaturii optime de functionare.

Ø pe toata durata de functionare a motorului, turbina este actionata, dar este resimtita (supraalimenteaza) doar intr-un interval de turatie. Subturarea, respectiv utilizarea frecventa a unui regim de turatie mai mic decat cel de cuplu maxim (de obicei, in trafic urban), va determina depuneri de funingine pe paletii turbinei, dezechilibrand ansamblul. Ca urmare, turbina poate ceda.

Ø o alta situatie nociva pentru turbina este fenomenul cunoscut sub denumirea de “surge”. Acesta apare atunci cand motorul este subturat (1.000 – 1.500 rpm), turbina nu se afla in zona de lucru si pedala de acceleratie este apasata la maxim. Rezultatul va fi ca motorul primeste, prin supraalimentare, mai mult aer decat poate utiliza in acel moment. Surplusul de aer din admisie se va intoarce catre turbina afectand palele si axul, distrugerea turbinei devenind doar o problema de timp. Unele modele de turbine, dispun de o supapa intre turbocompresor si admisie pentru a permite eliminarea presiunilor formate.


Ø in masura in care deplasarea a presupus utilizarea unor regimuri de turatie ridicate (rulaj pe autostrada) sau a inclus opriri-porniri frecvente (trafic urban aglomerat) este bine ca oprirea motorului sa nu se faca imediat. De fiecare data cand supunem turbina la o incalzire accentuata, respectiv lucreaza in plina sarcina (in medie, o turbina atinge 5000 rpm la relanti si 160.000 - 170.000 rpm in sarcina maxima) va trebui racita gradual. Aceasta inseamna ca motorul sa fie lasat in relanti un interval de 3 - 4 minute dupa ajungerea la destinatie, astfel turbina fiind racita de uleiul care unge presurizat lagarul. Totodata se realizeaza si gresarea pentru urmatoarea pornire.

Oprirea imediata face ca temperaturile ridicate ale turbinei sa radieze catre lagar si se poate ajunge pana la deformarea axului central al turbocompresorului sau la carbonizarea uleiului si blocarea axului. Tot in situatia decuplarii contactului imediat dupa un regim de sarcina, turbina continua sa se roteasca din inertie, fara a mai beneficia de ungere. Uzura care se inregistreaza astfel poate scoate prematur turbina din serviciu.

La aceeasi capacitate cilindrica, motoarele supraalimentate au o serie de avantaje fata de motoarele aspirate:

· valori mai mari ale puterii si cuplului motor, precum si un randament mai bun

· cuplul maxim este obtinut de la turatii joase si este constant pe o plaja mai larga de turatii

Desigur, exista si dezavantaje care tin de faptul ca un motor turbo este mai complex, cu un cost de productie mai ridicat si cu un mod specific de exploatare fata de un propulsor aspirat.

Realizarea la timp a vizitelor pentru reviziile periodice este vitala pentru autovehiculele echipate cu motoare supraalimentate, fiind necesara utilizarea unor uleiuri de motor si filtre de calitate, conforme recomandarilor producatorului auto. Nu uitati ca si modul de exploatare al acestor propulsoare este foarte important pentru ca fiabilitatea si comportamentul lor sa se ridice la nivelul asteptarilor.

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO VII
Mesaje: 931
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Mar Ian 21, 2020 9:02 am

🧒🏼 Copii in masina - cum ii protejam



Buna ziua



Siguranta copiilor in masina se afla intotdeauna pe primul plan, iar alegerea unui scaun auto potrivit este esentiala pentru prevenirea si/sau reducerea consecintelor eventualelor accidente. Eficienta acestor dispozitive este demonstrata de statistica, care indica o diminuare cu pana la 75% a riscului de ranire grava sau deces in cazul utilizarii lor. In procesul de selectie al scaunului auto ideal este bine sa tineti cont de cateva aspecte:

Varsta copilulului. Scaunele auto sunt diferentiate in functie de varsta si greutatea copilului. Exista 4 grupe:

Ø grupa 0: nou-nascut - 12 luni, cu greutate intre 0 kg si 13 kg

Ø grupa 1: 6 luni - 4 ani, cu greutate intre 9 kg si 18 kg

Ø grupa 2: 3 ani - 8 ani, cu greutate intre 15 kg si 25 kg

Ø grupa 3: 6 ani - 12 ani, cu greutate intre 22 kg si 36 kg

De asemenea, exista si grupe combinate, care asigura utilizarea scaunului un timp mai indelungat:

Ø grupa 0/1: nou-nascut - 4 ani, cu greutate intre 0 kg si 18 kg

Ø grupa 1/2: 6 luni - 8 ani, cu greutate intre 9 kg si 25 kg

Ø grupa 2/3: 3 ani - 12 ani, cu greutate intre 15 kg si 36 kg

Ø grupa 1/2/3: 6 luni - 12 ani, cu greutate intre 9 kg si 36 kg

In cazul nou-nascutilor, se utilizeaza scaune care se aseaza cu spatele la directia de mers, pentru a fi protejata coloana vertebrala. Verificati ca centurile cu care este prevazut scaunul sa nu fie rasucite, iar strangerea lor sa fie optima. Atunci cand copilul creste si depaseste greutatea de 20 kg, se poate utiliza un inaltator, insa acesta nu beneficiaza de centuri de siguranta proprii si va fi necesara utilizarea centurilor autovehiculului. Pozitionati centura astfel incat sa nu treaca peste gatul copilului si nici peste abdomen. Va rog sa accesati acest videoclip.

Materialele utilizate la constructia scaunului. Este bine sa optati pentru un scaun construit cu materiale ignifuge, care sa impiedice alunecarea si fara compusi toxici sau alergeni. De asemenea, materialul care imbraca scaunul ar trebui sa poata fi detasat usor si curatarea lui sa nu ridice probleme deosebite.

Sistemul de ancorare in masina. Fortele suportate in cazul unui accident sunt foarte mari, greutatea multiplicandu-se de aproape 30 de ori. Consecintele unui impact la o viteza de 50 km/h sunt comparabile cu cele ale caderii de la o inaltime de aproximativ 15 metri. Ca atare, este indicat un scaun care sa poata absorbi cat mai mult din aceste forte. In cazul scaunelor ancorate cu centura de siguranta a masinii, dupa montare scaunul nu ar trebui sa se miste mai mult de 1-2 cm in lateral.

Ca alternativa, puteti opta pentru un scaun care beneficiaza de tehnologia ISOFIX - prescurtare de la “International Standards Organization FIX”. Acesta este un standard devenit obligatoriu pentru producatorii auto, in SUA din 2002 iar in Europa din 2011, si face referire la modul de conectare a scaunului auto la autovehicul. Mai exact, este vorba despre doua sisteme de prindere fixe, montate in bancheta din spate a autoturismului si doua sine atasate scaunului auto. Sinele scaunului se conecteaza la cele doua carlige din bancheta si ansamblul beneficiaza de acelasi grad de rigiditate ca si cand ar face parte din structura autovehiculului. Exista modele de scaune auto cu ISOFIX care sunt prevazute cu un suport rigid sau un picior, pentru a preveni riscul de rasturnare in fata si/sau ancora in spate pentru prevenirea oricarei forme de rotire, cadere sau rostogolire in cazul franarii bruste sau al unui accident. Astfel, socul resimtit de copil va fi redus considerabil.
Siguranta oferita copilului in caz de accident este mai mare decat la scaunele clasice, in primul rand datorita standardizarii sistemului de prindere. Conform statisticilor, numai 30% din scaunele clasice sunt montate corect, in timp ce la cele cu sistem ISOFIX procentul ajunge la 90%.

Montarea scaunului pentru copil trebuie sa se faca pe bancheta din spate, daca este posibil pe centru, pentru a reduce riscurile in cazul unui impact lateral. In cazul in care nu poate fi pozitionat decat pe scaunul din dreapta, asigurati-va ca ati dezactivat airbag-ul aferent acestuia. Deschiderea airbag-ului poate rani puternic un copil si il poate chiar sufoca, deoarece umflarea pernei de aer se produce cu viteza foarte mare si cu o forta apreciabila.

Nu este indicat sa tineti copilul in brate. In cazul unui impact, forta de inertie dezvoltata este mai mare decat forta bratelor, iar in situatia in care cuplati centura si peste copil, greutatea dumneavoastra il va strivi pe cel mic.

Scaunele second-hand. In cazul in care veti opta pentru aceasta solutie, verificati istoricul scaunului. Eventualele evenimente rutiere suferite de acesta pot avea repercusiuni, structura scaunului poate fi deformata iar siguranta copilului va fi afectata. Varsta scaunului este, de asemenea, importanta. Aceasta nu ar trebui sa fie mai mare de 6 ani. Inspectati cu atentie scaunul, eventualele inchizatori defecte, componente lipsa, crapaturi sau indoituri fiind semne ca trebuie sa evitati acel scaun.

Odata scaunul achizitionat, consultati manualul de utilizare. Este foarte important ca scaunul sa fie montat corect si pozitiile de ajustare sa fie in conformitate cu varsta si greutatea copilului. De exemplu, unghiul de inclinare al spatarului trebuie setat astfel incat sa determine o presiune minima asupra coloanei cervicale a copilului in cazul unui accident.

In sezonul de iarna, incercati sa imbracati copilul cu haine calduroase, dar nu foarte groase, acestea putand diminua eficienta centurilor de siguranta. Aveti in vedere si faptul ca obiectele din masina trebuiesc securizate pe timpul deplasarii, intrucat pot deveni adevarate proiectile in cazul unui accident si pot provoca rani grave.

Nu uitati sa conduceti preventiv si incercati sa anticipati reactiile celorlalti participanti la trafic. Siguranta copiilor transportati in masina primeaza. Adoptarea filosofiei "mie nu mi se poate intampla" este nociva si poate avea efecte dintre cele mai sumbre.

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO VII
Mesaje: 931
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Joi Ian 23, 2020 10:45 am

Tehnologii de propulsie alternative - autovehicule electrice



Buna ziua
In articolul anterior am dezvoltat tema autovehiculelor hibride, acum venind randul celor electrice sa treaca in lumina reflectoarelor. Daca cele hibride sunt considerate a fi o etapa tranzitorie, de la cele complet electrice se asteapta o revolutie a transportului terestru. De inteles aceasta abordare, intrucat propulsia electrica are multe avantaje, incepand de la costuri de deplasare mai mici, zero emisii de noxe in trafic, silentiozitate in deplasare si, cel mai important, faptul ca energia electrica se poate obtine din surse regenerabile.

Hello
Autovehiculele propulsate electric se impart in doua categorii:

· Autovehicule alimentate exclusiv cu energie electrica stocata in acumulatori. Motorul electric asigura propulsia, fiind alimentat de bateria de acumulatori. Autonomia este determinata de capacitatea acumulatorilor. Tinand cont de faptul ca acumulatorii reprezinta un procent important din masa totala a autovehiculelor electrice, sunt depuse eforturi de catre producatorii auto pentru reducerea greutatii bateriei, in paralel cu obtinerea unei capacitati cat mai mari de stocare. De asemenea, sunt studiate posibilitatile de reducere a masei caroseriei, in conditiile respectarii normelor de protectie a pasagerilor.

· Autovehicule propulsate cu energie electrica produsa la bord, pe baza pilei de combustie (fuel-cell). Deplasarea este realizata cu ajutorul unui motor electric ce este alimentat cu energie pe baza unei reactii chimice. Sistemul este format din motorul electric, bateria de acumulatori Li-Ion, rezervorul de hidrogen si pila de combustie. Pila de combustie realizeaza reactia chimica dintre hidrogenul comprimat, stocat in unul sau mai multe rezervoare la bordul autovehiculului si oxigenul preluat din aer, rezultatul fiind energie electrica si apa. Mai exact, hidrogenul trece din rezervor intr-un compartiment al pilei de combustie care este separat de celalalt compartiment printr-o membrana. Membrana permite trecerea protonilor de hidrogen, nu si a electronilor. Cel de al doilea compartiment contine aer atmosferic, iar protonii de hidrogen intra in reactie cu oxigenul rezultand apa (H2O). Electronii aflati de cealalta parte a membranei migreaza intre polul pozitiv si cel negativ, atunci cand circuitul este conectat, generand curent electric. Autovehicule bazate pe acest sistem de propulsie se afla deja in productie de serie.

Daca tot am evidentiat avantajele propulsiei complet electrice, este necesar sa luam in calcul si limitarile acesteia: autonomia, timpul de incarcare, costurile de productie ale sistemelor de propulsie, costurile cu infrastructura de incarcare si costurile pentru producerea energiei.

Autonomia. Tehnologia acumulatorilor evolueaza (destul de) rapid. Estimarile actuale ne indica faptul ca este de asteptat ca autonomia reala obtinuta de masinile electrice sa ajunga la 300 - 400 km in urmatorii ani. Constructorii auto anunta faptul ca vor propune mai multe variante ale viitoarelor modele electrice, cu autonomii incepand de la 150 - 200 km pana la 400 - 500 km, diferentiate prin pretul de vanzare. De asemenea, se afla in diverse stagii de dezvoltare tehnologii noi, cum sunt bateriile cu grafen, cele litiu-oxigen sau litiu-sulf, dar și variante low-cost bazate pe sodiu sau potasiu. Acestea ar urma sa ofere capacitati de stocare mai mari si timpi de incarcare redusi substantial.

Autovehiculele propulsate cu energie electrica produsa pe baza pilei de combustie au un avantaj la acest capitol, intrucat depind mult mai putin de capacitatea acumulatorilor. La ora actuala, o masina fuell-cell asigura fara probleme o autonomie de 500 km.

Timpul de incarcare. La acest capitol, masinile electrice au un handicap. Discutam de perioade de 5-8 ore pentru incarcarea normala si de 30-40 minute pentru incarcarea rapida. Exista premisele ca pentru aceasta din urma sa se reduca durata la 10-20 minute. In plus, cercetarea avanseaza rapid pentru incarcarea wireless - doua bobine, apropiate la o distanta calculata, isi pot transfera curent electric de la una la cealalta prin intermediul unui camp magnetic. Aceasta tehnologie se poate aplica atat in cazul in care masina este stationata cat si in timpul deplasarii (autostrazi wireless), eliminandu-se necesitatea statiilor de incarcare.

In cazul autovehiculelor fuell-cell, alimentarea cu hidrogen se realizeaza in cateva minute, timp similar cu cel inregistrat in cazul unei masini conventionale.

Costurile de productie ale sistemelor de propulsie. Acesta este (inca) impedimentul major in calea adoptarii masinilor electrice pe scara larga. In cazul propulsiei strict electrice, valoarea bateriei de acumulatori reprezinta aproximativ 40% din total cost productie si se estimeaza ca va ajunge la aproximativ 20% pana in 2025, o data cu aplicarea noilor tehnologii de productie si al economiilor de scala. Conform studiilor publicate, in urmatorii 5-8 ani, autovehiculele electrice vor ajunge la preturi comparabile cu ale celor conventionale avand caracteristici similare.

Masinile cu pila de combustie pe hidrogen au o complexitate constructiva mai mare, utilizand materiale rare si scumpe. De asemenea, rezervoarele speciale pentru stocarea hidrogenului sunt costisitoare in productie. In plus, au nevoie, la randul lor, de acumulatori si motor electric, fiind, in fapt, niste hibrizi. Toate acestea determina costuri de industrializare mai mari cu 30-40% fata de masinile electrice cu acumulatori.

Costurile cu infrastructura de incarcare. Diferentele estimate intre dezvoltarea retelei de statii de incarcare electrica si a celei de statii de alimentare cu hidrogen sunt foarte mari. Se discuta despre costuri de 30-40 ori mai mari pentru infrastructura de distributie a hidrogenului, intrucat vor fi necesare investitii pentru inlocuirea pompelor si a rezervoarelor din statiile actuale. Este de luat in calcul faptul ca hidrogenul trebuie stocat si distribuit la presiune inalta, fiind necesare masuri speciale de prevenire a exploziilor si incendiilor.

In schimb, reteaua de alimentare cu energie electrica exista deja, aceasta urmand a primi un up-grade pentru a sustine noile puncte de distributie. De asemenea, statiile de incarcare electrica sunt mult mai putin costisitoare, existand chiar si variante casnice ale acestora. Nici eventuala aglomerare a statiilor nu este neaparat un motiv de ingrijorare, intrucat marea majoritate a utilizatorilor isi incarca masinile acasa, pe timpul noptii.
Costurile pentru producerea energiei. Energia electrica se poate obtine din surse regenerabile, cu costuri foarte mici sau din surse conventionale care au costuri mai ridicate, media de cost fiind rezonabila si cu tendinta de scadere. In ceea ce priveste hidrogenul, modalitatea de obtinere a acestuia, fezabila la ora actuala, este reformarea catalitica a hidrocarburilor (in special gaze naturale). Procedeul este complex si costisitor, consumandu-se mai multa energie pentru producerea unui kilogram de H2 decat furnizeaza acesta prin utilizare. In plus, se elibereaza in atmosfera un gaz poluant (metanul) care contribuie intr-o masura mult mai mare decat dioxidul de carbon la incalzirea globala. O varianta alternativa, nepoluanta, de productie a hidrogenului este cracarea apei, insa, cel putin deocamdata, este ne-economica prin costurile pe care le presupune.
Un aspect important de luat in calcul este faptul ca energia electrica poate fi produsa inclusiv de catre utilizator cu ajutorul panourilor fotovoltaice sau a turbinelor eoliene, costurile acestora fiind abordabile. Asadar putem discuta de un grad de independenta a consumatorului. In cazul productiei si distributiei hidrogenului, se reediteaza modelul bazat pe monopol al companiilor petroliere si de distributie. Disponibilitatea resursei si preturile vor putea fi controlate de un numar restrans de corporatii.
Parerile sunt impartite, insa considerentele prezentate mai sus arata ca autovehiculele propulsate cu energie electrica stocata ar trebui sa se impuna in segmentul de utilizare personala, in timp ce propulsia bazata pe pila de combustie cu hidrogen poate deveni o solutie optima pentru transportul greu. Discutam aici nu doar de cel terestru (camioane, autobuze, autoutilitare usoare), ci chiar de cel maritim.
Costul unui kilometru parcurs cu un autovehiculul cu propulsie electrica reprezinta doar o cincime din cel aferent parcurgerii aceleiasi distante cu un autovehicul echipat cu motor pe benzina, iar costurile de intretinere sunt si ele cu mult mai reduse. Este adevarat ca pretul de achizitie este sensibil mai mare in cazul autovehiculelor electrice, dar el se afla pe o panta descendenta si se va putea amortiza in intervale de timp din ce in ce mai scurte.

Estimarile arata faptul ca modelele hibride si electrice vor reprezenta aproximativ 30% din totalul masinilor vandute pana in anul 2025 si 40% pana in 2030. Prin comparatie, in anul 2016, cota lor de piata a fost de numai 1%. Comisia Europeana a adoptat in anul 2011, o ampla strategie denumita “Transporturi 2050” ce prevede eliminarea treptata din circulatia urbana a automobilelor alimentate cu combustibili conventionali pana in 2050 si o reducere totala de 60% a emisiilor din sectorul transporturilor pana la jumatatea secolului.

Industria auto se afla in fata unei schimbari majore, iar noi suntem spectatorii acestei revolutii. Incet, dar sigur, efectele acesteia se vor resimti din ce in ce mai pregnant. Pe masura ce tehnologiile vor evolua si numarul de exemplare produse va creste, costurile de productie se vor reduce si autovehiculele propulsate electric vor fi adoptate pe scara tot mai larga.

Scrie răspuns

Înapoi la “Cafenea”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 10 vizitatori