Laminare Elemente Interior Cu Carbon

How to?
Avatar utilizator
moro
EVO I
Mesaje: 11
Membru din: Mie Mai 07, 2008 3:15 pm

Mesaj de moro » Mar Dec 01, 2009 11:07 am

Foarte importanat:

1. fibra trebuie manevrata cu grija foarte mare pentru ca este foarte sensibila, isr tesatura se agata cu mare usurinta si se poate destrama foarte usor;
2. atunci cand se face amestecul de rasina + intaritor trebuie sa se respecte raportul de concentratie (la rasina epoxi - 3 parti rasina + 1 parte intaritor, iar la rasina pentru interior - 1 parte intaritor + 100 parti rasina); daca se pune prea mult intaritor exista riscul ca amestecul sa ia foc (se autoaprinde); daca se pune prea putin intaritor, amestecul nu se intareste;

Materiale si scule folosite:

1. fibra de carbon (se comercializeaza de catre firmele specializate la aprox. 45 veuro mp);
2. rasina + intaritor (rasina pentru interior: aprox. 150-200 ron bidonul de 5l, rasina epoxidica rezistenta la temperaturi ridicate: aprox. 350-400 ron bidonul de 3l + 1l intaritor);
3. masina de slefuit (cea mai potrivita este o masina care are atat miscare de rotatie, cat si vibratii - eu am gasit la Bricostore la 180 ron; este bine ca masina sa fie cat mai mica pentru a putea fi manevrata cu o singura mana si este indicat sa aiba turatie variabila);
4. freza de slefuit / taiat (ca aceea folosita de medicii stomatologi, cu diferite capete de slefuit si de taiat);
5. hartie de slefuit (smirghel) de diferite granulatii (60, 80, 120, 150, smirghel de apa de 1500-2000);
6. pensuli (multe si ieftine) pentru aplicarea rasinilor;
7. pahare din carton (pentru amestecul rasinilor);
8. seringa (pentru dozarea intaritorului si a rasinilor);
foarfeca (pentru taiatul fibrei) - daca vreti sa taiati o bunata mai mare de fibra, intai se masoara, apoi se trage un fir din tesatura pe toata latimea fibrei si se taie exact pe linia de unde s-a scos firul (astfel se evita destramarea fibrei);
9. polish diferite granulatii (pasta de polish de la Nigrin pentru scos zgarieturile de pe caroseria masinii, polish fin de la 3M pentru luciu).
10 lac incolor (eu am folosit lac la spray de la Iridia, Nigrin, Standox).

Pregatirea suprafetelor:

Piesele ce se vor lamina se slefuiesc cu smirghel de granulatie mare astfel incat sa devina poroase (aspect de plastic crud) pentru ca fibra sa adere la suprafata. Este bine sa se slefuiasca mai mult pentru a se indeparta un strat din materialul piesei, intrucat fibra + rasina vor avea o grosime de 1mm si este de dorit sa se evita ingrosarea piesei cu fibra (evitam astfel neplaceri viitoare).

Laminarea propriu-zisa:

1. peste suprafata pregatita se aplica un strat de rasina si se lasa sa se intareasca (aprox. 1/2 ore) pana ce devine suprafata lipicioasa;
2. se aplica fibra de carbon, avand grija ca fibra sa depaseasca marginile piesei cu aprox 1cm (trebuie avut grija ca la marginea piesei fibra sa nu stea ridicata);
3. se lasa sa se usuce cateva ore;
4. se aplica un strat de rasina, dupa care se lasa se se usuce (cateva ore);
5. se repeta procedeul cu alpicarea resinii pana cand fibra este acoperita in totalitate cu rasina (fibra de carbon va absorbii rasina si de aceea este necesara aplicarea mai multor straturi de rasina) - de obicei se aplice 3-4 straturi de rasina; ca cat se aplica mai multe straturi, cu atat este mai bine pentru ca se poate slefui fara grija ca se intra in fibra atunci cand vom slefui pentru a obtine o suprafata perfect plana; de asemenea, mai multe straturi de rasina vor conferii suprafetei finale un aspect placut de "lupa", iar fibra va avea aspectu 3D specific;
6. se lasa sa se usuce cateva zile (3-4 zile) - acesta este un pas important, pentru ca, daca rasina nu este uscata bine, nu se va putea slefui corespunzator;
7. se tarie marginile tesaturii care depasesc marginile piesei (se foloseste freza de"stomatolog" );
8. dupa uscarea completa se va slefui suprafata cu smirghel de granulatie mare - 60-80 - pana la obtinerea unei suprafete perfect plane (slefuirea se face cu masina de slefuit, NU la turatii mari pentru ca rasina se va incalzi, se va inmuia si se va intinde pe suprafata);
9. se continua slefuirea cu smirghel de granulatie mai mica (120-150) pana cand suprafata va deveni fina si vor disparea imperfectiunile din etapa precenenta a slefuirii) - ATENTIE!!! Este bine sa evitati sa slefuiti pana dati de fibra pentru ca o sa stricati tesatura, iar fibra va avea apoi un aspect "dezordonat";
10. se slefuiesc marginile piesei (tot cu freza de stomatolog) pentru a aduca piesa la dimensiunile initiale si se pot face verificari pe masina sa se vada cum se portiveste piesa; piesa trebuie sa aiba marginile drepte;
11. se continua slefuirea cu smirghel de apa (granulatie 1500-2000) pana se obtine efectul de oglinda al suprafetei;
12. se polisheaza suprafata cu polish granulatie mai mare pentru a se scoate toate imperfectiunile;
13. se aplica lacul (straturi subtiri si multe - avand grija ca lacul sa nu se scurga); posibil ca pe alocuri lacul sa capete o nuanta albicioasa / mata, dar aceasta nuanta va disparea odata ce lacul va incepe sa se usuce; daca lacul s-a scurs pe la colturi, dupa uscarea completa a lacului, alpicati un polish de granulati emare pentru a uniformiza suprafata lacuita, dupa care mai aplicati un star de lac;
14. dupa uscarea completa a lacului se aplica polish de granulatie fina pentru a se obtine luciul uniform si pentru a se indeparta micile imperfectiuni aparute in urma lacuirii.


Posibil sa fi omis cata ceva, dar, in mare, acesta este procedeul de laminare cu fibra de carbon.

Ca parere personala, daca nu aveam ajutorul prietenului George, care a fost pionul principal in toata treaba si care are experienta in lucrul cu fibra, nu ma apucam de asa ceva. Acum am vazut pe pielea mea ca nu este usor sa lucrezi cu carbon.

Pentru laminarea elementelor de la compartimentul motor, procedeul este acelasi, diferentele constand in aceea ca se foloseste rasina epoxidica (rezistenta la temperaturi ridicate), iar timpul de intarire al rasinii este mult mai mare (intarirea completa se face in 20 zile)


Poze pe etape:

Pregatirea suprafetelor si aplicarea fibrei de carbon:
Fişiere ataşate
IMG_0093crop.jpg
IMG_0093crop.jpg (305.7 KiB) Vizualizat de 6655 ori
IMG_0091crop.jpg
IMG_0091crop.jpg (62.99 KiB) Vizualizat de 6684 ori
IMG_0091.JPG
IMG_0091.JPG (97.12 KiB) Vizualizat de 6702 ori

Avatar utilizator
moro
EVO I
Mesaje: 11
Membru din: Mie Mai 07, 2008 3:15 pm

Mesaj de moro » Mar Dec 01, 2009 11:17 am

Aplicarea straturilor de rasina pana cand se acopera in totalitate fibra:

Si acum trec la Imageshack.....

http://img20.imageshack.us/img20/7701/dsc02043p.jpg
http://img20.imageshack.us/img20/3839/dsc02045ft.jpg
Fişiere ataşate
DSC02028.JPG
DSC02028.JPG (86.43 KiB) Vizualizat de 6658 ori
DSC02026.JPG
DSC02026.JPG (89 KiB) Vizualizat de 6573 ori
DSC02022.JPG
DSC02022.JPG (119.64 KiB) Vizualizat de 6587 ori
DSC02021.JPG
DSC02021.JPG (90.42 KiB) Vizualizat de 6534 ori
DSC02092.JPG
DSC02092.JPG (543.46 KiB) Vizualizat de 6506 ori
DSC02060.JPG
DSC02060.JPG (499.72 KiB) Vizualizat de 6511 ori
DSC02018.JPG
DSC02018.JPG (163.24 KiB) Vizualizat de 6566 ori
DSC02017.JPG
DSC02017.JPG (105.46 KiB) Vizualizat de 6554 ori
DSC02015.JPG
DSC02015.JPG (125.02 KiB) Vizualizat de 6574 ori
DSC02013.JPG
DSC02013.JPG (132.12 KiB) Vizualizat de 6597 ori



Avatar utilizator
cix
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Mar Mar 18, 2008 10:24 am

Mesaj de cix » Mar Dec 01, 2009 1:20 pm

Foarte util tutorialul si rezultatul este pe masura. Din cate socotesc, distractia asta te-a dus undeva intre 1000 si 1500 ron.
Nu imi dau seama de ce ai luat rasina aia epoxidica pentru piesele de la motor. Adica, oricum unde e plastic la motor nu sunt temperaturi mari. Chiar si capacul motorului nu e din plastic special rezistent la temperaturi mari. Cred ca pe la 100 de grade se prelinge pe motor Temperaturi mari sunt in zona blocului motor si a galeriei de evacuare si nu cred ca iti imbraci ceva in carbon in zona aia.
Felicitari pentru lucrare.

Avatar utilizator
moro
EVO I
Mesaje: 11
Membru din: Mie Mai 07, 2008 3:15 pm

Mesaj de moro » Mar Dec 01, 2009 1:29 pm

Costul materialelor 1100 ron (2.6 mp de fibra, rasina epoxi si rasina de interior) + masina de slefuit 180 ron.
Cu rasina epoxidica am urmat sfatul celor care se pricep si anume nu are rost sa risc si sa ma trezesc in timp ca o sa curga rasina. Oricum, rasina pentru interior s-a incalzit cand am taiat cu freza surplusul de fibra de pe marginile pieselor si s-a inmuiat, cu toate ca era uscata bine (dupa 3-4 zile de stat la uscat)...asa ca nu cred ca rasina de interior se preteaza pentru laminat elemente din compartimentul motor.

Avatar utilizator
gabitzu
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Mar Apr 24, 2007 4:04 pm

Mesaj de gabitzu » Mar Dec 01, 2009 3:11 pm

Interesanta lucrare, insa ai avut de munca pana peste cap. Sa nu mai zic de scule, pricepere, materiale. Eu unul nu m-as apuca singur de asa ceva nici in ruptul capului, insa rezultatul la tine este pe masura.
Felicitari pentru tot interiorul !

Avatar utilizator
moro
EVO I
Mesaje: 11
Membru din: Mie Mai 07, 2008 3:15 pm

Mesaj de moro » Mar Dec 01, 2009 5:05 pm

Multumesc mult pentru apreciere gabitzu.

Asa este, a fost mult de munca, nopti nedormite, mult praf, vaporii de rasina care te fac sa te simti high si inca nu s-a terminat...am facut abia o treime din tot ce mi-am propus in ceea ce priveste laminarea cu carbon. Daca ar fi sa ma apuc din nou de lucrul cu carbonul, in mod sigur as sta potolit . Am avut mare noroc cu prietenul care ma ajuta si care se pricepe la asa ceva.

Avatar utilizator
conchistadorul
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Mar Mai 05, 2009 11:00 am

Mesaj de conchistadorul » Mar Dec 01, 2009 5:49 pm

poate nu stiu eu bine, dar nu este si ceva folie de carbon, sau care imita carbonul si este autoadeziva???mai trebuia facut intreg procedeul asta dificil???cel putin mie asa mi se pare.....nu se poate cu autoadeziva???

Avatar utilizator
moro
EVO I
Mesaje: 11
Membru din: Mie Mai 07, 2008 3:15 pm

Mesaj de moro » Mar Dec 01, 2009 6:02 pm

exista si folie care imita carbonul...folia DI-NOC de la 3M sau folia facuta de Interdesign (care arata in proportie de 90% ca fibra de carbon - lipseste efectul de lupa), dar nici una dintre aceste folii nu se compara cu fibra de carbon

mai exista si un material textil care seamana cu carbonul, dar nici acela nu se ridica la nivelul carbonului

in toata treaba cu fibra de carbon este vorba de nebunia fiecaruia si de "piticii de pe creier" ...puteam, bineinteles, sa aleg varianta cu folia, dar am ales fibra de carbon pentru ca si satisfactia finala o sa fie pe masura chinului

Scrie răspuns

Înapoi la “Tutoriale”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori