Lichid De Frana

Discutii de ordin tehnic. Pe categorii.
Avatar utilizator
biku
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Lun Apr 06, 2009 7:29 pm

Mesaj de biku » Vin Ian 15, 2010 10:05 am

Hai Adriancar.

Avatar utilizator
Adriancar
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Vin Feb 15, 2008 3:38 pm

Mesaj de Adriancar » Vin Ian 15, 2010 10:55 am

Iata-ma-s :

Lichidele de frana sunt clasificate de Department of Transportation (DOT) cu un numar DOT. Aceste numere au la baza atat componenta chimica cat si performantele pe care trebuie sa le aiba lichidul de frana. Acest numar DOT mentioneaza caracteristicile minime pe care trebuie sa le aiba lichidul (asta inseamna ca un lichid DOT 3 de la o firma sa corespunda la caracteristicile DOT 4)
Din punct de vedere chimic, lichidele de frana se impart in doua categorii:

1. DOT 3, 4 si 5.1 sunt bazate pe Glycol. Rezistenta la caldura a lichidelor pe baza de glycol scade dramatic odata cu absorbtia de apa, chiar si in cantitate f. mica.
Lichidele pe baza de Glycol sunt higroscopice. Ele atrag apa si din surse putin vizibile (ca de ex., odata ce capacul a fost desigilat, lichidul incepe sa absoarba apa. De aceea nu este indicat utilizarea unui lichid de frana aflat intr-un recipient la care nu se stie de cand este deschis; sau abssoarbe prin garniturile sistemului de franare, pe care daca nu se depune apa de la ploaie, se condenseaza din atmosfera)
Procentul de apa din lichidul de frana creste cu ca. 1-2% in fiecare an de utilizare
Apa in lichidul de frana scade punctul de fierbere a lichidului si mareste capacitatea de compresie a lichidului (lucru de evitat).
Acesta este motivul principal pentru are la cca. 2 ani lichidul de frana trebuie schimbat.

2. DOT 5 sunt bazate pe silicon.

Lichidele bazate pe silicon nu sunt higroscopice si nu absorb apa din aer, insa apa tot poate ajunge in instalatia de franare. Aceste molecule de apa conduc la scadere punctului de fierbere a lichidului si la coroziune (apa nu se amesteca cu lichidul si circula sub forma de "bule" prin circuit)

A. Lichide bazate pe Glycol (DOT 3, 4, 5.1)

Acestea sunt lichidele folosite in mod normal in sistemele de franare. culoarea lichidului atunci cand este "curat" este o culoare usor galbuie sau transparenta. Daca lichidul capata o culoare maronie sau negra, ar trebui schimbat.
DOT 3 - are punct de fierbere la cca. 205 C,
DOT 4 - punct de fierbere la cca. 230 C. Lichidele DOT 4 sunt mai higroscopice decat cele DOT 3, si de aceea pot ajuge destul de repede sa aiba aceleasi caracteristici cu cele DOT 3
DOT 5.1 - punct de fierbere la cc. 260 C. Este conceput pentru sistemele de franare cu ABS care au modulatoare (valve de control) si care au cerinte suplimentare fata de cele DOT 3, 4.
Mai este cunoscut si ca DOT 4 plus.
Niciodata sa nu se foloseasca lichide bazate pe silicon (DOT 5) in locul celor bazate pe Glycol (DOT 3, 4 sau 5.1)

B. Lichidele bazate pe silicon (DOT 5)
Lichidele bazate pe silicon nu absorb apa, deci isi pastreaza mai mult caracteristicile de fierbere decat cele bazate pe Glycol.
Utilizarea lichidelor pe silicon nu inseamna ca nu trebuie schimbate regulat. Astfel, desi nu absoarbe apa, totusi aceasta isi gaseste loc de intrare in sistem, scazand astfel punctul de fierbere, si formand picaturi si bule care corodeaza elementele de metal ale sistemului de
Acestea se folosesc cu precadere la masinile de expozitie (nu ataca si strica vopseaua), karturi, motociclete, vehicule militare si la bicicletele cu frane hidraulice.

Atentie :
1. Pentru ca lichidele de franare pe baza de glicol (DOT 3, 4, 5.1) nu sunt compatibile cu cele pe baza de silicon (DOT 5) (formeaza la amestecarea lor niste "gume" care nu fac bine circuitului sub presiune, si devine extrem depericuloasa franarea cu acei compusi in circuit). Cele doua nu se amesteca ,nu sunt miscibile , intre ele si astfel ramane pe circuit lichid glicolic, care atrage umezeala, si care va creste astfel inevitabil compresibilitatea lichidului si va scadea punctul de ferbere.
2 . Pentru ca lichidele bazate pe silicon nu sunt compatibile cu piesele de "cauciuc" pe baza de siliconi
3. Lichidele de franare pe baza de silicon se "lipesc" de rezidurile din circuitul de franre (murdarie, resturi de la garnituri rezultate in urma uzurii) si pot crea niste "gelatine" care pot infunda circuitul.
4. Lichidele DOT 5 sunt scumpe
5. Lichidele DOT 5 sunt mai expuse la aer mai mult in instalatie (nu se poate face aerisirea complet).

Avatar utilizator
Mawsynram
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Mie Iul 23, 2008 10:06 am
Contact:

Mesaj de Mawsynram » Vin Ian 15, 2010 6:00 pm

Ai putea recomanda si niste producatori...?
Multumesc.

Avatar utilizator
Adriancar
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Vin Feb 15, 2008 3:38 pm

Mesaj de Adriancar » Vin Ian 15, 2010 7:03 pm

In general trebuie respectate si urmatoarele conditii :
- specificatia tehnica recomandata de constructor ;
- eventuala completare sa fie facuta cu acelasi tip ,inclusiv producator, de fluid ;
- in cazulul unei pierderi masive , dupa eliminarea cauzei este recomandabil inlocuirea intregii cantitati de fluid de lucru ;
- nu este foarte important brand-ul , dar este recomandabil achizitionarea lui de la un service sau magazin de specilitate ;
- exista fluide specifice fiecarei marci : Opel, Ford , etc.
- mai putem enumera : Castrol , Ferodo , Aral , Valvoline , Motul , Yacco , chiar ...Lifrom .

Inca cateva precizari :
Clasificarea lichidelor de frana a fost elaborata de catre SAE (Society of Automotive Engineers) .De asemenea, mai exista doua norme adiacente recunoscute international FMVSS (Federal Vehicle Safety Standard) si ISO( International Standardization Organization).
Intervalul de aplicare a unui lichid de franare se extinde intre - 45 si + 300 grade Celsius.
O alta consecinta a umiditatii este corodarea diverselor componente metalice ale sistemului si chiar afectarea garniturilor de etansare. In urma acestui proces pot aparea pierderi de lichid de frana, iar atunci cand nivelul scade sub limita minima, poate patrunde aer in instalatie cu efectul reducerii drastice a eficientei franarii. Astfel, devine indispensabila inlocuirea periodica a lichidului de frana. Constructorii recomanda intervale de schimbare a lichidului de frana intre 1 si 3 ani.
Pentru inlocuirea sau completare trebuie sa respectati prescrierile constructorului autoturismului ?DOT3? sau ?DOT4?, indicative care reprezinta respectarea normelor fixate de Departament of Transportation.
DOT 3 are un punct de de fierbere minim de 205 grade Celsius, cand este nou, si 140 grade Celsius cand este imbatranit.
Pentru lichidul DOT 4 valorile sunt de 230, respectiv 155 cand lichidul este degradat.
Mare atentie in situatia in care doriti completarea cu lichid de frana deoarece o diminuare lenta este normala din cauza uzarii placutelor, insa una repetata este simptomul caracteristic al unei pierderi care trebuie eliminata cat mai repede posibil.

Cu riscul de a ma repeta :
-apelati la un service autorizat pentru inlocuirea periodica a lichidului de frana;
-daca doriti sa schimbati lichidul singuri, este indicat sa o faceti cu echipament adecvat si in prezenta unui specialist;
-cand alegeti un lichid de frana trebuie sa luati in calcul urmatoarele caracteristici : compatibilitatea cu componentele de metal sau plastic ale sistemului de franare, comportament adecvat vascozitate-temperatura, tendinta scazuta de formare a bulelor de abur, bune proprieteti anticoroziune si rezistenta la imbatranire, lubrifiere buna in conditii extreme si compresibilitate scazuta;
-trebuie sa aveti in vedere ca lichidul de frana este hygroscopic si astfel se micsoreaza punctul de fierbere/evaporare;
-punctul de fierbere/evaporare la umed se situeaza la un continut de apa de pana la 3%.

Avatar utilizator
COObra
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Mar Mai 15, 2007 10:12 am

Mesaj de COObra » Vin Ian 15, 2010 9:11 pm

excelente informatiile, multumim Adrian

Avatar utilizator
Adriancar
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Vin Feb 15, 2008 3:38 pm

Mesaj de Adriancar » Sâm Ian 16, 2010 7:26 pm

Oricand cu placere !
Va rog sa va exprimati dorintele si in limita competentelor voi incerca sa ma conformez .

Avatar utilizator
Flipper
EVO I
Mesaje: 2
Membru din: Mar Mar 10, 2009 10:21 am

Mesaj de Flipper » Mie Oct 07, 2015 8:15 pm

Se apropie revizia si vreau sa schimb si lichidul de frana la Lancerul meu. Stie cineva ce cantitate trebuie sa cumpar?

Avatar utilizator
Malakai
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Dum Apr 18, 2010 9:48 pm

Mesaj de Malakai » Joi Oct 08, 2015 12:39 pm

In jur de 1 litru.

Avatar utilizator
Flipper
EVO I
Mesaje: 2
Membru din: Mar Mar 10, 2009 10:21 am

Mesaj de Flipper » Joi Oct 08, 2015 9:00 pm

Am cumparat 1 litru de lichid de frana Bosch DOT 4 Super sper sa fie ok. Masina are 78300km si inca are lichidul de frana din fabrica. In carte scrie ca se schimba la fiecare 60.000km.

Avatar utilizator
Malakai
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Dum Apr 18, 2010 9:48 pm

Mesaj de Malakai » Vin Oct 09, 2015 9:33 am

L-am schimbat si eu conf. specificatiilor din cartea tehnica.
Eu am 110k. Ai sa vezi ca la 100k trebuiesc schimbate si bujiile.

Scrie răspuns

Înapoi la “Tehnica si Service”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori