Cat De Bine Va Cunoasteti Masina?
Lumea e plina de "oameni". Fie ei oameni cu capul pe umeri, fie oameni cu capul in nori.
Chiar daca tu ai conduce perfect, va exista mereu un nenorocit care nu se va asigura, nu va semnaliza, va avea becurile de la stopul de frana arse sau va fi beat. De astia nu vom scapa niciodata, oricata civilizatie ar aparea peste noapte pe meleagurile mioritice.
Insa te-a interesat vreodata ce poate masina ta sa faca si care-i sunt limitele de siguranta? Ai incercat vreodata sa vezi in ce distanta franeaza si cum se manifesta? Sau macar te-ai interesat?
Am intrebat 12 consultanti de vanzari, de la diverse marci, mecanici din service-uri. Mi-au raspuns franc ca, din 10 clienti, maxim 2 intreaba cum reactioneaza masina in cazul unei franari la limita, care sunt distantele de franare, cum se manifesta ESP/ABS pe carosabil umed cand pui frana si vrei sa faci si o manevra de evitare.
Nu-s lupul moralist. Doar vreau sa vad care-s procentele la raspunsurile voastre. Poate ma insel eu atunci cand am impresia ca marea majoritate a soferilor nu vede decat ce putere are, in cat timp face suta, cat consuma si cum suna bass-ul.
Chiar daca tu ai conduce perfect, va exista mereu un nenorocit care nu se va asigura, nu va semnaliza, va avea becurile de la stopul de frana arse sau va fi beat. De astia nu vom scapa niciodata, oricata civilizatie ar aparea peste noapte pe meleagurile mioritice.
Insa te-a interesat vreodata ce poate masina ta sa faca si care-i sunt limitele de siguranta? Ai incercat vreodata sa vezi in ce distanta franeaza si cum se manifesta? Sau macar te-ai interesat?
Am intrebat 12 consultanti de vanzari, de la diverse marci, mecanici din service-uri. Mi-au raspuns franc ca, din 10 clienti, maxim 2 intreaba cum reactioneaza masina in cazul unei franari la limita, care sunt distantele de franare, cum se manifesta ESP/ABS pe carosabil umed cand pui frana si vrei sa faci si o manevra de evitare.
Nu-s lupul moralist. Doar vreau sa vad care-s procentele la raspunsurile voastre. Poate ma insel eu atunci cand am impresia ca marea majoritate a soferilor nu vede decat ce putere are, in cat timp face suta, cat consuma si cum suna bass-ul.
Intrebarea din titlu nu poate avea un raspuns obiectiv pur si simplu pentru ca majoritatea habar nu avem ce poate masina si ce putem noi face cu ea. As reformula in "Cat de bine CREDETI ca va cunoasteti masina?", sunt convins ca nu multi au fost nevoiti sa impinga masina la limita si mai putini curiosi sa o faca. Daca faci un curs de defensive driving sau o scoala de pilotaj pe masina proprie poate te apropii de idee, si nici atunci nu stii cum ai reactiona TU intr-o situatie de criza pana nu treci efectiv prin ea. Sper pentru toti sa nu fie nevoie niciodata!
Pai legat de matza mea, am facut acvaplanari controlate la limita iesirii de pe carosabil (evident treptat, nu din prima), am franta violent pe zapda, gheata, m-am intors 540 de grade (pe bune) cu ea pe polei intr-o curba larga. Am incercat mereu sa vad ce poate sa ii stiu limitele, am virat brusc la 120 kmh (nu recomand, era cat pe aici sa ma rastorn)...insa am ajuns la niste limite pe care nu le voi depasi, stiind cam unde se incadreaza masina si cam ce poate. Asta legat de control ei sau de frana.
Legat de viteza/cai putere, banuiesc ca toti si-au testat si isi cunosc masina...
Sper sa nu inceapa lupii moralisti sa imi tina teroria sigurantei, testele s-au realizat fara alte masini in zona, exceptand situatiile cand am "testat-o" de nevoie, din cauza altora. Oricum, eu sunt multumit de comportamentul ei, si mai mult decat stiu EU ca duce nu am chef sa o incerc.
Legat de viteza/cai putere, banuiesc ca toti si-au testat si isi cunosc masina...
Sper sa nu inceapa lupii moralisti sa imi tina teroria sigurantei, testele s-au realizat fara alte masini in zona, exceptand situatiile cand am "testat-o" de nevoie, din cauza altora. Oricum, eu sunt multumit de comportamentul ei, si mai mult decat stiu EU ca duce nu am chef sa o incerc.
Eu vin de pe un 307. Cu masina aia eram absolut sigur ca ma descurcam in orice situatie.
Outlanderul se apleaca mai mult pe curbe ceea ce imi tempereaza condusul sportiv. M-a surprins in bine de mai multe ori, dar nu imi inspira aceeasi incredere in comportamentul la limita precum compacta. Prefer sa merg mai linistit si doar din cand in cand sa imi mai dezmortesc aptitudinile pe curbe. Nu pot spune ca ma simt 100% in siguranta cu masina. Prefer sa nu ajung acolo.
PS. N-am testat viteza maxima. (nu situ daca o sa o fac, dar pentru mine nu e relevant; motocicleta am vandut-o si nu am avut curiozitatea sa vad cat se duce)
Outlanderul se apleaca mai mult pe curbe ceea ce imi tempereaza condusul sportiv. M-a surprins in bine de mai multe ori, dar nu imi inspira aceeasi incredere in comportamentul la limita precum compacta. Prefer sa merg mai linistit si doar din cand in cand sa imi mai dezmortesc aptitudinile pe curbe. Nu pot spune ca ma simt 100% in siguranta cu masina. Prefer sa nu ajung acolo.
PS. N-am testat viteza maxima. (nu situ daca o sa o fac, dar pentru mine nu e relevant; motocicleta am vandut-o si nu am avut curiozitatea sa vad cat se duce)
consider ca intrebarile ar trebui revizuite. nu e vorba de chestii tehnice (alea tin mai mult de motor, piese, etc) ci mai mult de exploatarea masinii. din cele 4 intrebari in momentul de fata nu cred ca pot aleg vreo una.
stiu ce inseamna acceleratie, putere si franare la masina mea dar mai am de lucrat la partea cu limita superioara de viteza pentru a aborda un viraj
stiu ce inseamna acceleratie, putere si franare la masina mea dar mai am de lucrat la partea cu limita superioara de viteza pentru a aborda un viraj
In cazul oricarei masini cu care stiu ca voi "convietui" un timp efectuez mici teste care sa cuprinda distanta relativa de franare(normal / cu ajutorul motorului in retrogradari succesive plaja 4500-3500rpm la benzina si chiar mai sus), comportament in timpul franarii si bruscarii (in anumite limite) directiei, comportament in viraje (cand prind zone virajate si libere o duc chiar pana la ruperea aderentei), si, obligatoriu se testeaza comportamentul in reprize pe mai toata plaja de turatii(treptele 2/3 la 5 trepte sau 2/3/4 la 6 trepte - astea fiind folosite cu preponderenta in depasiri mai in scurt si in care e posibil sa se ajunga spre limitare ) si modul in care se comporta cutia la retrogradari rapide(cum intra, daca are tendinta sa agate, etc...). Cam asta vreau sa stiu cu siguranta vis a vis de comportamentul unei masini cu care urmeaza sa fac un numar mai semnificativ de km mai ales in afara orasului. E important sa stii dinainte raspunsul masinii in diverse situatii, pentru a nu avea surprize neplacute in cazul unei situatii de urgenta(balans, intarziere raspuns directie, rupere aderenta, intrat in limitare, etc...). Duse spre limita masinile se comporta diferit si trebuie tratate diferit pentru a scoate tot ce pot da atunci cand situatia o cere(sau cand pur si simplu tu vrei.. ). Asa procedez de cand am permisul(de 19 ani) si nu am avut surprize neplacute(pana acum). Si in afara de a cunoaste masina, e foarte important sa te educi ca sofer si sa nu faci rabat niciodata sau, ma rog, pe cat posibil, de la anumite principii de raspuns la semnalele traficului.
@Apple - Interesant topic.
@Apple - Interesant topic.
inclin sa cred ca Apple a pus intrebarile oarecum gresit, tocmai pentru a-i vedea si pe cei care sesizeaza greselile. aia sunt si cei care au facut cu adevarat lucrurile astea (acvaplanari, franari violente de la viteze mari, curbe luate la limita pierderii controlului, etc - eu repet chestiile astea inclusiv la schimbarea anvelopelor sau ca si verificare a lor pe masura ce se tocesc/imbatranesc)
nu de alta, dar intr-un pool de genul asta, e usor sa stai la taste si sa zici "da-o dreku ca bifez ce vrea muschiuletu meu....cine o sa stie"
pe de alta parte am facut destule testdriveuri cu baieti care vroiau sa bage spaima in mine (si sunt genul care imi e frica cand conduce altcineva) si nu le-a iesit. deci povestitori avem destui. (corect, si eu pot fi unul dintre ei )
nu de alta, dar intr-un pool de genul asta, e usor sa stai la taste si sa zici "da-o dreku ca bifez ce vrea muschiuletu meu....cine o sa stie"
pe de alta parte am facut destule testdriveuri cu baieti care vroiau sa bage spaima in mine (si sunt genul care imi e frica cand conduce altcineva) si nu le-a iesit. deci povestitori avem destui. (corect, si eu pot fi unul dintre ei )
Cine este conectat
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 13 vizitatori