Relantiul Lui Driverx

Discutii in contradictoriu. Pana la un anumit punct. Prin aceasta rubrica nu intrigam la discutii in contradictoriu, ci doar oferim un loc in care aceste dispute sa se desfasoare fara a perturba alte subiecte. A nu se depasi limita bunului simt! Nu se vor tolera jignirile si insultele.
Avatar utilizator
COObra
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Mar Mai 15, 2007 10:12 am

Mesaj de COObra » Mie Iun 10, 2009 9:46 pm

QUOTE sa imi bag piciorul in toata garantia si in toata MCAR-imea

de ce iti bagi picioarele in toata MCAR-imea?
eu lucrez la m car si nu imi amintesc sa iti fi gresit cu ceva cu atat mai putin sa iti fi adus vreun prejudiciu.
deci? de ce iti bagi picioarele si in mine?

Avatar utilizator
driverx
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Sâm Sep 20, 2008 8:35 pm

Mesaj de driverx » Mie Iun 10, 2009 10:34 pm

Eh, hai sa nu ne luam iar la hart(z)a. Cand am spus aia nu am privit-o ca o multimea tuturor oamenilor care au pe cartea de munca MCAR. Ci in societatile MCAR. Si la seful de la receptie de aici din CJ i-am explicat treaba asta. Si i-am spus ca daca urlu pe acolo NU am nimic personal cu el si tipul a inteles bine treaba si acum, cel putin la suprafata putem comunica bine, e amabil cu mine, sunt amabil cu el.

Sistemul. Sistemul e asa de infect de nu ai habar. Cel putin din perspectiva clientului. Probabil tu ca si angajat, inevitabil te lovesti de alte probleme imposibile, sau cel putin de unele cu care tu personal nu esti de acord.

De ce injur sistemul? Pentru ca m-a lovit urat de la bun inceput. Adica, m-am dus frumos cu masina in service pentru prima data, le-am explicat frumos si detailat ce acuz la masina, au zis ca se uita, unu de la receptie s-a urcat in masina sa o bage in service, dupa ce l-a bruscat masina imi zice "intradevar domle, e ceva ciudat la masina, ne uitam pe laptop sa vedem...", sa afirme ca ISC e dus, sa demareze toate cele necesare pentru shcimbarea lui, iar dupa doua saptamani il schimba, eu ma intorc a doua zi la ei spunand ca modificarile sunt aproape inexistente, dupa o noua diagnoza sa stea 2 ore sa ma convinga ca problema NU exista dat fiind ca nu e nici o eroare pe laptop?

Adica cum? Pentru simplul fapt ca schimbi o piesa care nu rezolva o problema RECUNOSCUTA, automat problema nu mai e problema si masina e PERFECTA?

Avatar utilizator
LAV77
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Mar Mai 01, 2007 6:51 pm

Mesaj de LAV77 » Joi Iun 11, 2009 10:14 am

Hai cu ea in Oradea....te duc eu la service aici si se uita un priete de-al meu, care mi-a facut mie mai multe "smecherii" la masina, la senzorul ala intr-o dupa masa.

Avatar utilizator
driverx
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Sâm Sep 20, 2008 8:35 pm

Mesaj de driverx » Joi Iun 11, 2009 12:08 pm

Se lucreaza sambata pe acolo?

Avatar utilizator
LAV77
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Mar Mai 01, 2007 6:51 pm

Mesaj de LAV77 » Joi Iun 11, 2009 5:04 pm

Ai PM

Avatar utilizator
Apple
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Vin Iun 13, 2008 4:57 pm
Contact:

Mesaj de Apple » Mie Iun 24, 2009 12:01 am

ai verificat ce ti-am zis eu?

Avatar utilizator
driverx
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Sâm Sep 20, 2008 8:35 pm

Mesaj de driverx » Mie Iun 24, 2009 3:29 am

Nu. Nu m-am mai ocupat deloc de masina. Oricum, nu stiu cum as putea verifica acea abatere....

Avatar utilizator
Eurofighter
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Joi Feb 05, 2009 12:02 pm

Mesaj de Eurofighter » Joi Iun 25, 2009 8:04 am

driverx, imi poti da vreun sfat cu privire la ce trebuie sa verific atunci cand ridic masina de la dealer sa nu ma lovesc de problema ta?
merci

Avatar utilizator
driverx
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Sâm Sep 20, 2008 8:35 pm

Mesaj de driverx » Joi Iun 25, 2009 8:41 am

0. ... Da. ZERO . Ar trebui sa ai o masina care nu a mers in ultimele 2-3 ore. O pornesti. Daca sta mai mult de cateva secunde peste 1500 rot/min e candidata buna pentru clasarea ei ca ... rabla.
1. Le spui clar ca vrei sa iti prezinte ca lumea masina. Pe cat posibil, sa incalzesti motorul in timpul asta sa ai relantiu la 750 rot/min. Cand porniti AC-ul nu prea trebuie sa sara de 850 rot/min. Hai..900. Daca atinge linia de 1000 sau trece o idee peste ea, deja ceva e suspect. Eu mai patesc sa scada turatia pe la 500. Doar masina stie de ce face asta. A mea uneori urca si peste 1500 rot/min. Dar acum, ca e vara si e cald, foarte rar imi face asta. Dar la 1100-1300 tot mai urca in unele cazuri.
2. Cu motorul pornit, masina pe loc te pui pe invartit serios de volan. Turatia trebuie sa creasca cam ca si in cazul AC-ului. La mine urca si la 1400-1500. Din pacate fenomenul NU se comporta in 100% din cazuri. Aparent n-ar fi o problema grava, DAR cand mergi incet in trafic si sa zicem ca iesi pe o straduta laterala unde trebuie sa iei o curba de 90 grade la dreapta, masina iti va accelera brusc si destul de tare. Acuma sa nu iti inchipui ca rupe aderenta, DESI eu am patit si asta intr-o panta pe zapada depusa de o ora. Si nu era gheata, ca era trafic mare pe acea strada, deci era multa fleasca.
3. Test-drive cu masina. De facut de 4-5 ori urmatorul test. Mers in a doua (sau si treapta superioara, dar nu asta conteaza) pe la 2000 si ceva turatii. Dupa care incepi sa franezi. Undeva intre 1500 si 2000 rot apasa ambreiajul. Daca relantiul ramane dea binelea peste 1000 rot/min (la mine de obicei sta in jurul a 1400) atunci treaba e clara. Cateodata sta putin la acea turatie, in alte situatii sta asa pana masina nu mai are deloc viteza.

Ar fi multe teste de facut, dar nu stiu ce relevanta au. Tot ce ti-am zis aici is cunostinte culese in timp, pe o masina care a suferit schimbari de piese si reglaje peste reglaje facute de expertii din service-uri. Tot ce stiu e ca masina mea nu este un caz izolat din pacate, doar ca e printre cele mai grave. NU e cea mai grava, ca am condus una in iarna in bucuresti si era mai prastie ca a mea. Aici in CJ am condus alte 3 lansatoare care pareau normale. Spun doar pareau ca totusi faceau o faza care nu stiu daca e ok 100%. N-are rost sa iti zic ce, ca acuma nu prea ai sanse sa ridici masina la 0 grade sau mai putin.

Poate iti suna ciudat turatiile care ti le-am dat, mai ales ca sunt putin greu de dedus dupa pozitia acului, dar eu am prins experienta deja

Ei pot sa iti vanda cate bullshituri vor, manualul de service sustine foarte clar limitele de care pomenesc eu la punctul 1 si 2. DE FAPT, is limite date ca acceptate dupa ce se fac niste teste. Orice in afara acestor limite este anormal. NU are rost sa te iei in gura cu ei, ca eu am trecut prin ceva ce nu credeam ca o sa trec. Am pornit lancerul meu la -10 grade si statea la 2000 rot/min, am pornit un lancer expus in fata showroomului, ala statea la 1500 FIX si ei ziceau ca nu e mare diferenta de....100-150 rotatii/minut. Deci.....no further comments.

Oricum, ca sa fac o glumita proasta, vara NU e anotimp bun pentru cumparat Lancere Classic.

Avatar utilizator
chacha
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Sâm Mar 22, 2008 11:12 am

Mesaj de chacha » Joi Iun 25, 2009 12:41 pm

driverx, uite sapand ce am gasit (stiam ca exista undeva). Arunca un ochi la zona inrosita sau citeste tot si cauta o sursa mai "legala", un articol clar de lege.

LEGEA ŞI CONSUMATORUL

Pentru a vă putea proteja şi apăra interesele, ?n calitate de beneficiari ai unor piese şi componente auto, autoturisme şi prestări de service auto, important este să cunoaşteţi at?t drepturile consumatorilor c?t şi obligaţiile agenţilor economici.

?nsuşirea acestor cunoştinţe vă transformă ?ntr-un consumator avizat, informat şi activ social care nu mai este ?n pericol de a deveni o victimă a acelor agenţi economici care utilizează practici comerciale incorecte.

Vă prezentăm ?n cele ce urmează principalele drepturi ale consumatorilor şi obligaţiile de ordin general ale agenţilor economici rezultate din Ordonanţa Guvernului 21/1992 aprobată prin legea 11/1994.

Principalele drepturi ale consumatorilor sunt:

* de a fi protejaţi ?mpotriva riscului de a achiziţiona un produs sau de a li se presta un serviciu care ar putea să le prejudicieze viaţa, sănătatea sau securitatea ori să le afecteze drepturile şi interesele legitime;
* de a fi informaţi complet, corect şi precis asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor şi serviciilor, astfel ?nc?t decizia pe care o adopta ?n legătură cu acestea să corespundă c?t mai bine nevoilor lor, precum şi de a fi educaţi ?n calitatea lor de consumatori;
* de a avea acces la pieţe care le asigură o gamă variată de produse şi servicii de calitate;
* de a fi despăgubiţi pentru prejudiciile generale de calitatea necorespunzătoare a produselor şi serviciilor, folosind ?n acest scop mijloacele prevăzute de lege;
* de a se organiza ?n asociaţii pentru protecţia consumatorilor ?n scopul apărării intereselor lor.

Drepturile consumatorilor la ?ncheierea de contracte:

* libertatea de a lua decizii, la achiziţionarea de produse şi servicii,fără a li se impune ?n contracte clauze care pot favoriza folosirea unor practici abuzive ?n v?nzare, de natură a influenţa opţiunea acestora;
* de a beneficia de o redactare clară şi precisă a clauzelor contractuale, inclusiv a celor privind caracteristicile calitative şi condiţiile de garanţie, indicarea exactă a preţului sau tarifului, precum şi stabilirea cu exactitate a condiţiilor de credit şi a dob?nzilor;
* de a fi exoneraţi de plata produselor şi serviciilor care nu au fost solicitate şi acceptate;
* de a fi despăgubiţi pentru daunele provocate de produsele sau serviciile care nu corespund clauzelor contractuale;
* de a li se asigura service-ul necesar şi piese de schimb pe toată durata medie de utilizare a produsului, stabilită ?n documentele tehnice normative sau declarată de către producător ori convenită ?ntre părţi;
* de a plăti, pentru produsele sau serviciile de care beneficiază, sume stabilite cu exactitate, ?n prealabil; majorarea preţului stabilit iniţial numai cu acordul consumatorului.

Protecţia intereselor economice ale consumatorilor

* consumatorii au dreptul de a pretinde agenţilor economici remedierea sau ?nlocuirea gratuită a produselor şi serviciilor obţinute, precum şi despăgubiri pentru pierderile suferite ca urmare a deficienţelor constatate ?n cadrul termenului de garanţie. După expirarea acestui termen, consumatorii pot pretinde remedierea sau ?nlocuirea produselor care au fost realizate, ca urmare a unor vicii ascunse apărute pe durata medie de utilizare a acestora;
* remedierea deficienţelor apărute ?n cadrul termenului de garanţie la produsele de larg consum, inclusiv a celor de folosinţă ?ndelungată, şi care nu sunt imputabile consumatorilor, se fac ?ntr-un termen maxim stabilit de către organul administraţiei publice abilitat să ?ndeplinească politica de protecţie a consumatorilor; pentru celelalte produse, termenul de remediere va fi cel stabilit ?n contract;
* ?n cazul unor vicii ascunse, termenul maxim stabilit la alineatul precedent curge de la data finalizării expertizei tehnice efectuată de un organism tehnic neutru;
* ?n cazul produselor la care termenul de nefuncţionare din cauza deficienţelor apărute ?n cadrul termenului de garanţie, depăşeşte 10% din acest etrmen, v?nzătorul este obligat, la cererea consumatorului, să le ?nlocuiască sau să restituie contravaloarea acestora. Timpul de nefuncţionare, menţionat la alineatul precedent, prelungeşte ?n mod corespunzător termenul de garanţie şi curge din momentul sesizării v?nzătorului, p?nă la aducerea produsului ?n stare de utilizare normală;
* restituirea contravalorii sau ?nlocuirea produsului achiziţionat sau serviciului prestat se face imediat după constatarea imposibilităţii folosirii acestuia, dacă această situaţie nu este imputabilă consumatorului;
* consumatorul poate solicita plata unor despăgubiri, potrivit clauzelor contractuale sau dispoziţiilor legale, ?n cazul remedierii ori a ?nlocuirii produselor sau serviciilor necorespunzătoare.

Informarea şi educarea consumatorilor :

* consumatorii au dreptul de a fi informaţi ?n mod complet, corect şi precis asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor şi serviciilor oferite de către agenţii economici, astfel ?nc?t să aibe posibilitatea de a face o alegere raţională, ?n conformitate cu interesele lor, ?ntre produsele şi serviciile oferite şi să fie ?n măsură să le utilizeze, potrivit destinaţiei acestora, ?n deplină securitate;
* informarea consumatorilor despre produsele oferite se realizează, ?n mod obligatoriu, prin elemente de identificare şi caracterizare ale acestora, care se ?nscriu la vedere, după caz, pe produs, etichetă, ambalaj de v?nzare sau ?n cartea tehnică, instrucţiunile de folosire ori altele asemenea, ce ?nsoţesc produsul, ?n funcţie de natura acestuia;
* informaţiile trebuie să fie ?nscrise ?n limba rom?nă, indiferent de ţara de origine a produsului;
* informaţiile trebuie să fie complete, corecte, precise şi explicite şi să cuprindă denumirea produsului, marca producătorului, cantitatea, preţul, termenul de garanţie sau de valabilitate şi, după caz, principalele caracteristici tehnice şi calitative, eventualele riscuri previzibile, contraindicaţii şi modul de utilizare, de manipulare, de conservare sau de păstrare, precum şi alte caracteristici ale diferitelor categorii de produse. Produsele de folosinţă ?ndelungată sunt ?nsoţite şi de "declaraţia de conformitate", "certificat de garanţie" şi după caz "carte tehnică" sau "instrucţiuni de folosire", redactate ?n limba rom?nă, care cuprind principalele caracteristici ale produsului, condiţiile de instalare, exploatare, ?ntreţinere, data fabricaţiei, termenul de garanţie şi eventualele riscuri ce pot apărea ?n urma nerespectării instrucţiunilor;

Agenţii economici sunt obligaţi:

* să comercializeze numai produse şi servicii testate şi certificate conform normelor legale şi care respectă condiţiile calitative prevăzute ?n contracte, astfel ?nc?t acestea să nu afecteze viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor;
* să oprească livrările respectiv să retragă de pe piaţă sau de la beneficiari produsele la care organismele abilitate de lege sau specialiştii proprii au constatat ne?ndeplinirea caracteristicilor calitative prescrise sau care ar putea afecta viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor;
* să anunţe imediat, existenţa pe piaţă a oricărui produs de care au cunoţtinţă că a afectat sau poate afecta viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor;
* ?n relaţiile cu consumatorii, agenţii economici au obligaţia de a se comporta ?n mod corect şi de a nu folosi practici comerciale abuzive;
* v?nzătorul asigură toate operaţiunile necesare repunerii ?n funcţiune, ?nlocuirii produselor ori remedierii serviciilor reclamate ?n cadrul termenului de garanţie sau de valabilitate, respectiv pentru vicii ascunse ?n cadrul duratei medii de utilizare, precum şi a celor ocazionate de transportul, manipularea, diagnosticarea, expertizarea, demontarea, montarea, ambalarea acestora; v?nzătorul suportă şi cheltuielile legate de acestea, situaţie care nu ?l exonerează de răspundere pe producător;
* agenţii economici sunt obligaţi să demonstreze consumatorilor, la cererea acestora, cu ocazia cumpărării, modul de utilizare şi funcţionalitatea produselor ce urmează a fi v?ndute; la lansarea pe piaţă a produselor, aceştia sunt obligaţi să efectueze demonstraţii de utilizare.

Obligaţiile specifice ale agenţilor economici privind producerea, comercializarea şi servisarea produselor de folosinţă ?ndelungată sunt prezentate şi ?n HG 394/1995 completată cu HG 876/1996, astfel:

- producătorii bunurilor de folosinţă ?ndelungată şi ai pieselor de schimb aferente sunt obligaţi să asigure cel puţin termenele de garanţie minime pe grupe de produse, conform listei prevăzute ?n anexa la actul normativ menţionat;

* producătorii sunt obligaţi să stabilească ?n documentele tehnice normative şi să declare, ?n documentele de ?nsoţire a produselor ?n circuitul comercial, durata medie de utilizare a produselor ?n circuitul comercial, durata medie de utilizare a produselor de folosinţă ?ndelungată destinate consumatorilor;
* producătorii vor asigura unităţilor service autorizate documentaţia de remedieri, catalogul pieselor de schimb, lista utilajelor şi mijloacelor de măsurare corespunzătoare, precum şi instruirea depanatorilor;
* producătorii au obligaţia de a asigura, at?t pe durata de fabricaţie, c?t şi după ?ncetarea acesteia, pentru o perioadă cel puţin egală cu durata medie de utilizare, calculată de la data v?nzării ultimului lot de produse, direct sau prin terţi abilitaţi, piesele de schimb aferente şi service-ul necesar produselor de folosinţă ?ndelungată;
* producătorii pieselor de schimb, precum şi unităţile service care execută reparaţii ?n termen de garanţie pentru produsele de folosinţă ?ndelungată sunt obligaţi să obţină abilitarea de la producătorul produsului final. Abilitarea se face după o procedură stabilită de producătorul produsului de folosinţă ?ndelungată. Piesele de schimb vor fi fabricate şi omologate numai după documentaţia tehnică a fabricantului produsului de folosinţă ?ndelungată, sau care a fost vizată de acesta;
* producătorii produselor de folosinţă ?ndelungată au obligaţia să supravegheze respectarea condiţiilor ?n care au fost abilitaţi producătorii pieselor de schimb ţi unităţile service.

Certificatul de garanţie ce va fi predat consumatorului trebuie să menţioneze după caz, numărul certificatului de conformitate, să fie semnat şi ştampilat de producător şi de v?nzător. Certificatul de garanţie trebuie să precizeze elementele de identificare a produsului, durata medie de utilizare, termenul de garanţie, modalitatea de asigurare a garanţiei (?ntreţinere, reparaţii, ?nlocuire), inclusiv denumirea şi adresa unităţii specializate cu care există ?ncheiat contractul de service, precum şi rubrici pentru evidenţa activităţilor de service prestate asupra produsului respectiv.

V?nzătorul este obligat faţă de consumator (cumpărător) ca, pentru produsele reclamate ?n cadrul termenului de garanţie, să asigure şi să suporte toate cheltuielile pentru punerea ?n funcţiune, ?ntreţinerea, repararea sau ?nlocuirea acestora, precum şi cheltuielile de manipulare, diagnosticare, expertizare, montare, ambalare şi transport aferente (se exceptează asigurarea transportului pentru produsele cu o greutate brută mai mică de 10 kg.

V?nzătorul este obligat să asigure repararea sau ?nlocuirea gratuită a produselor şi după expirarea termenului de garanţie, ?n cazul ?n care defecţiunea s-a datorat unor vicii ascunse apărute ?n cadrul duratei medii de utilizare a acestora şi confirmate prin expertize tehnice efectuate de un organism tehnic neutru. Durata termenului de garanţie se prelungeşte cu timpul scurs de la data la care consumatorul a reclamat produsul şi p?nă la data repunerii acestuia ?n stare de funcţionare; prelungirea termenului de garanţie se ?nscrie ?n certificatul de garanţie de către unităţile service abilitate.

V?nzătorul este exonerat de obligaţiile privind garanţia, dacă defectarea s-a produs din vina consumatorului (cumpărătorului).

Produsele defectate ?n cadrul termenului de garanţie, atunci c?nd nu pot fi reparate sau c?nd perioada de nefuncţionare din cauza deficienţelor apărute ?n termenul de garanţie depăşeşte 10% din termenul de garanţie, la cererea consumatorului, vor fi ?nlocuite de v?nzător sau acesta va restitui consumatorului contravaloarea actualizată a produsului respectiv; restituirea contravalorii actualizate a produsului se va face, la cererea consumatorului şi ?n cazul unor defecţiuni repetate (cel puţin 3 defecte ?n prima jumătate a perioadei de garanţie) sau ?n cazul defectării produsului care a fost deja ?nlocuit.

Produsele care ?nlocuiesc produsele defecte ?n cadrul termenului de garanţie vor beneficia de un nou termen de garanţie, care curge de la data preschimbării produsului.

Pentru bunurile de folosinţă ?ndelungată noi, obţinute prin tragere la sorţi, la tombole, c?ştigate la concursuri, c?ştiguri la CEC, Loto Prono şi similare, sau acordate cu reducere de preţ ori gratuite de către agenţii economici, termenul de garanţie curge de la data intrării bunului respectiv ?n posesia c?ştigătorului.

Prestatorii vor asigura consumatorilor servicii de ?ntreţinere sau reparare a produselor de folosinţă ?ndelungată numai pe bază de contract, care trebuie să cuprindă toate elementele de identificare şi caracterizare necesare derulării corecte a acestor activităţi; pentru produsele aflate ?n perioada de garanţie, certificatul de garanţie ţine loc de contract, ?n care prestatorii vor face menţiuni cu privire la repararea sau ?ntreţinerea acestora.

Prestatorii de servicii au obilgaţia de a utiliza, la efectuarea lucrărilor de service, numai piese de schimb ?nsoţite de documente de atestare a calităţii şi certificate de garanţie acordate de producătorii acestora; ?n cazul pieselor de schimb, prestatorii au obligaţia să se asigure că acestea sunt fabricate de agenţii economici abilitaţi ?n acest scop de producătorii bunurilor de folosinţă ?ndelungată.

Prestatorii de servicii sunt obligaţi să acorde şi să ?nscrie pe nota de comandă sau pe orice alte acte termenul de garanţie pentru lucrările de service efectuate, după cum urmează:

* ?n cazult lucrărilor de service care impun utilizarea unor piese de schimb, prestatorii de servicii vor acorda termene de garanţie a căror durată va fi egală cu durata de garanţie acordată de furnizorii pieselor de schimb respective;
* ?n cazul lucrărilor de service care nu necesită utilizarea unor piese de schimb, prestatorii de servicii vor acorda obligatoriu garanţie pentru lucrările de service, care va fi de cel puţin 3 luni.

Prestatorii de servicii au obligaţia de a afişa ?n unitate lista lucrărilor de servicce pe care le pot efectua asupra produselor de folosinţă ?ndelungată, cu menţionarea termenului de garanţie, precum şi a tarifelor aferente.

Prestatorii de servicii au obligaţia să efectueze operaţinuile de service asupra produselor de folosinţă ?ndelungată aflate ?n perioada de garanţie, ?n cel mult 10 zile de la data ?nregistrării reclamaţiei consumatorului.

Prevederile prezentei hotăr?ri se aplică şi pentru produsele cumpărate pentru nevoi proprii de către instituţii şi organizaţii, persoane juridice (cămine, creşe, grădiniţe, şcoli, spitale, cluburi, unităţi militare, sindicate, asociaţii de locatari), care reprezintă interesul unor colectivităţi e consumatori de persoane fizice, precum şi de către agenţii economici care procură produsele prevăzute ?n anexa pentru nevoi proprii.

Orice reclamaţie a consumatorilor, făcută ?n cadrul termenului de garanţie, ?n legătură cu modul de efectuare a lucrărilor de service, nesoluţionată de unitatea prestatoare ?n termen de 10 zile de la data ?nregistrării, va fi adresată v?nzătorului care a comercializat produsul sau, după caz, organului teritorial al Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor.

NOI REGLEMENTĂRI ?N DOMENIUL PROTECŢIEI CONSUMATORILOR

Prima jumătate a anului 1998 a fost parcă mai dinamică dec?t oric?nd pentru piaţa auto rom?nească.

?ncepem ?nsă tot mai mult să depăşim coordonatele subiectivităţii şi aceste r?nduri apar ?ntr-o perioadă de radicală redimensionare a calităţilor tehnice ale automobilului care circulă ?n Rom?nia.

At?t de comentatele reguli EURO 2 au intrat ?n vigoare la data de 1 iulie 1998, av?nd darul mai ?nt?i să producă nelinişte şi fiind cu timpul acceptate sub starea de normalitate pe care o impun şi care nu potae fi acceptată dec?t cu entuziasm, at?ta vreme c?t nu implică numai o calitate superioară a automobilului comercializat, ci şi o preocupare pentru ?mbunătăţirea calităţii aerului, esenţa reglementărilor ţin?nd de reducerea emisiilor poluante.

?n acest context, apariţia Ordonanţei Guvernului nr. 44/1997, a Ordinului Ministrului Transporturilor nr. 536 din 02.12.1997, reglementează normele metodologice privind certificare şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor utilizate de vehicule rutiere şi autorizarea agenţilor economici care prestează servicii de reparaţii sau desfăşoară activităţi de reconstrucţie a vehiculelor rutiere.

Reglementările cuprinse ?n normele metodologice au intrat ?n vigoare ?ncep?nd cu data de 09.03.1998 pentru certificarea şi/sau omologarea pieselor şi componentelor auto, motiv pentru care pentru informarea cumpărătorilor ?n domeniu exemplificăm cele mai importante aspecte.

Condiţii tehnice privind producţia şi importul pieselor de schimb.

Componentele produse ?n ţară sau importate, destinate comercializării ca piese de schimb şi utilizării pentru vehicule rutiere pot fi comercializate numai dacă sunt certificate şi/sau omologate. Certificarea şi/sau omologarea se solicită de către producători, importatori sau reprezentaţii autorizaţi ai acestora.

Nu este obligatorie certificarea şi/sau omologarea ?n cazul componentelor de origine, livrate sub controlul producătorului final de vehicul rutier, destinate comercializării sau utilizării ?n unităţile service din reţeaua acestuia sau a reprezentantului său autorizat.

Componentele de origine care sunt comercializate sub controlul producătorului vehiculului rutier sau a reprezentantului său autorizat (cu excepţia componentelor de origine utilizate ?n unităţile service din reţeaua acestora), trebuie ?nsoţite de declaraţie de conformitate. Componentele de origine vor fi atestate ca atare şi prin marcaj pe piesă sau, după caz, prin inscripţionare pe ambalajul acestora.

Certificarea şi/sau omologarea pieselor de schimb, pentru vehicule rutiere, altele dec?t componentele de origine, implicate ?n asigurarea siguranţei circulaţiei şi protecţia mediului ambiant, se realizează de către Registrul Auto Rom?n. Lista acestor categorii de piese de schimb este menţionată ?n anexa nr. 1. Pentru piesele de schimb care nu sunt incluse ?n anexa 1, certificarea şi/sau omologarea de către Registrul Auto Rom?n este opţională.

Pentru fiecare tip de componenţă destinată comercializării ca piesă de schimb, la care este obligatorie certificarea şi/sau omologarea, Registrul Auto Rom?n va desfăşura activităţile necesare eliberării certificatului de conformitate şi/sau omologare. Acest document atestă că produsul respectă toate cerinţele din documentaţia constructivă şi documentele normative, iar producătorul are stabilite măsurile adecvate pentru ca procesul de fabricaţie să asigure menţinerea caracteristicilor ?n fabricaţie de serie.

La comercializarea de piese de schimb pentru vehicule rutiere producătorul acestora va elibera următoarele documente:

* declaraţia de conformitate (pe baza certificatului de conformitate);
* certificatul de garanţie.

Piesele de schimb certificate trebuie să poată fi identificate, ?n aşa fel ?nc?t să fie posibil să se stabilească:

* producătorul;
* tipul şi denumirea componentei;
* seria de fabricaţie (dacă este cazul);
* marca de omologare/certificare (dacă este cazul);

Autorizarea agenţilor economici care prestează servicii de reparaţii sau desfăşoară activitatea de reconstrucţie a vehiculelor rutiere.

Agenţii economici pot presta servicii de reparaţii pentru vehicule rutiere, numai ?n ateliere specializate, ?n baza autorizaţiei de funcţionare, care este documentul prin care se atestă capacitatea agentului economic de a presta ?n conformitate cu legislaţia ?n vigoare, servicii de reparaţii de calitate, care să asigure siguranţa circulaţiei şi protecţiei mediului.

Agenţii economici care prestează servicii de reparaţii ?n termen de garanţie, trebuie să aibă şi abilitatea din partea reprezentantului autorizat al acestuia.

Activitatea de reconstrucţie a vehiculelor rutiere se poate efectua numai de către agenţii economici care au o activitate de producţie industrială ?n domeniu, pe baza unei tehnologii elaborate sau avizate de producătorul iniţial al vehiculelor respective.

Verificarea calităţii lucrărilor de reparaţii se efectuează cu echipamente şi aparatură omologată, ?n conformitate cu "Reglementările privind inspecţia tehnică periodică a autovehiculelor şi remorcilor" (RNTR - 1) sau ?n cadrul staţiilor de inspecşie tehnică, autorizate de Ministerul Transporturilor.

Agenţii economici care prestează servicii de reparaţii pentru vehicule rutiere vor utiliza numai echipamente, piese de schimb şi materiale de origine, certificate şi/sau omologate, care concură la siguranţa circulaţiei şi la protecţia mediului şi sunt obligaţi să elibereze beneficiarilor documente de atestare calitativă şi garanţie pentru lucrările executate.

RECOMANDĂRI ŞI SFATURI PRACTICE PRIVIND ACHIZIŢIONAREA UNUI AUTOTURISM SAU A PIESELOR ŞI COMPONENTELOR AUTO

Produsele de folosinţă ?ndelungată, cum ar fi autoturismele, reprezintă de obicei achiziţii importante, care presupun o implicare deosebită din partea consumatorului.

Achiziţia unui autoturism, produs ce ?nglobează o ?naltă tehnologie, presupune dob?ndirea de către consumator (cumpărător) a unor cunoştinţe extensive.

?n cele ce urmează sunt prezentaţi c?ţiva factori incluşi ?n procesul de luare a deciziei, ?nainte de a cumpăra un autoturism sau anumite piese şi componente auto.

Consideraţii legate de informare - cumpărătorii vor căuta obţinerea a c?t mai multe informaţii, deoarece periodicitatea achiziţiilor este mare, iar evoluţia echipamenelor de ?naltă tehnologie este rapidă, iar sursele personale de informare vor fi astfel, probabil, perimate.

Consideraţii legate de produs - care este durata de viaţă a produsului, cunosc?nd că achiziţionarea unui autoturism are o periodicitate destul de mare şi deoarece acesta intră ?n proprietatea consumatorului pentru o bună perioadă de timp, există o motivaţie puternică, corespunzătoare scopului.

Preţul şi calitatea - acestea pot varia mult, motiv pentru care trebuie să alegeţi fără grabă şi să solicitaţi sftaul v?nzătorului (agenţii economici sunt obligaţi să demonstreze consumatorilor, la cererea acestora, cu ocazia cumpărării modul de utilizare şi ?ntreţinere al produselor).

Nu vă lăsaţi influenţaţi - de reclamă, deoarece reclama poate fi uneori ?nşelătoare, iar ambalajul mai atrăgător (?n cazul pieselor auto şi ?n special al pieselor din import), nu conţine ?ntotdeauna un produs bun.

Cereţi document de v?nzare - (factura sau chitanţa fiscală, ?nsoţite de bon de casă) cu data cumpărării, denumirea agentului economic, denumirea produsului, valoarea ca şi garanţia şi condiţiile de garanţie conform legilaţiei ?n vigoare.

Pentru autoturisme - solicitaţi instrucţiuni de folosire şi certificatul de garanţie (?n limba rom?nă chiar dacă este din import) şi solicitaţi v?nzătorului să efectueze demonstraţii de funcţionare şi utilizare a acestora.

Verificaţi - dacă instrucţiunile sunt clare şi dacă certificatul de garanţie este completat de v?nzător la toate rubricile (numele şi adresa cumpărătorului, serii motor şi caroserie, tipul şi data fabricaţiei acumulatorului, tipul şi seriile anvelopelor, etc.) şi nu ?n ultimul r?nd dacă a fost efectuată pregătirea de v?nzare a automobilului.

Nu vă lăsaţi impresionaţi - de anunţul "marfa v?ndută nu se mai schimbă" (?n special ?n cazul pieselor şi componentelor auto) ?ntruc?t, aveţi dreptul legal la schimbarea produsului necorespunzător sau restituirea contravalorii acestuia, şi după caz, la despăgubire.

ATENŢIE CONSUMATORI !!!

* nu cumpăraţi piese şi componente auto dec?t de la agenţii economici autorizaţi şi din magazinele de specialitate;
* nu cumpăraţi piese şi componente auto de securitate şi cu rol funcţional ?n siguranţa circulaţiei rutiere (rotule suspensie - pivoiţi bielete de de direcţie, capete de bară, rezervoare combustibil, etc.) dec?t fabricate de producători agreaţi ?n acest scop de producătorul produsului final.

DUPĂ CUMPĂRARE - dacă s-a constatat că produsul este necorespunzător calitativ:

* nu mai folosiţi produsul şi acţionaţi imediat pentru rezolvarea nemulţumirii;
* pentru autoturismul defectat ?n perioada de garanţie se va acţiona prezentării detaliate de la capitolul 5;
* pentru piesele şi componentele auto defecte se vor prezenta documentele de cumpărare (factura sau chitanţa fiscală ?nsoţite de bon de casă), constatarea tehnică de la o uniitate service autorizată (c?nd este cazul), produsul reclamat şi solicitaţi agentului economic (magazinului) să ?l ?nlocuiască sau să vă restituie contravaloarea acestuia.

RECOMANDĂRI ŞI SFATURI PRACTICE PRIVIND EFECTUAREA PRESTĂRILOR SERVICE AUTO

?n cazul efectuării unor remedieri ale deficienţelor apărute ?n perioada de garanţie a autoturismelor, consumatorii se vor adresa unităţilor service de specialitate evidenţiate ?n cărţile de garanţie, obligaţiile prestatorilor fiind comentate la capitolul 2 din prezentul ghid.

Urmare efectuării remedierilor apărute ?n termenul de garanţie, prestatorul de service auto este obligat să evidenţieze ?n cartea de garanţie intervenţiile efectuate, iar ?n cazul imobilizării autoturismului din motive bine ?ntemeiate (efectuarea reparaţiei a durat o perioadă mai mare, lipsa pieselor de schimb, etc.), acesta va prelungi perioada de garanţie conform art. 13 din HG 394/1995.

La efectuarea reviziilor tehnice periodice evidenţiate ?n cărţile de garanţie, este indicat ca proprietarul autoturismului (consumatorul), să urmărească efectuarea tuturor operaţiilor indicate de producătorul bunului de folosinţă ?ndelungată, prestatorul ştampil?nd cupoanele de revizii efectuate.

?n cazul efectuării prestaţiilor service auto se vor urmări etapele evidenţiate ?n schema din anexa nr. 2, plec?nd de la recepţia informaţiei de la client asupra deficienţelor constatate de acesta ?n timpul utilizării autoturismului şi p?nă la recepţia finală a acestuia.

Cumpărarea unui serviciu diferă sensibil de cumpărarea unui produs fizic, iar faptul că serviciul nu este plătit, de regulă, dec?t furnizarea şi consumarea lui, oferă consumatorului un grad considerabil de siguranţă.

SITUAŢIILE ?N CARE CUMPĂRĂTORII SE POT ADRESA OFICIILOR TERITORIALE PENTRU PROTECŢIA CONSUAMTORILOR

Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor, ca organ de specialitate al Guvernului Rom?niei, asigură:

* controlul calităţii produselor şi serviciilor pentru populaţie, la producători, la angrosişti, la comercianţi şi prestatori, c?t şi ?n umităţile vamale;
* rezolvarea reclamaţiilor şi sesizărilor privind deficienţele calitative ale produselor şi serviciilor;
* educarea şi informarea consumatorilor.

Pentru apărarea drepturilor şi intereselor legitime consumatorii pot deveni membrii unei asociaţii de consumatori existente ?n fiecare judeţ, solicit?nd informaţii la adresele oficiilor teritoriale din anexa nr. 3.

Asociaţiile pentru Protecţia Consumatorilor sunt sprijinite logistic de POC, av?nd ?n principal următoarele drepturi:

* de a introduce acţiuni ?n justiţie pentru apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale consumatorilor;
* de a informa opinia publică, prin mass-media, asupra deficienţelor de calitate ale produselor şi serviciilor, precum şi asupra consecinţelor vătămătoare ale acestora pentru consumatori;
* de a solicita pe cheltuiala lor, laboratoarelor acreditate efectuarea de analize şi ?ncercări ale produselor destinate consumatorilor;
* de a iniţia acţiuni proprii ?n vederea identificării cazurilor ?n care agenţii economici nu respectă drepturile consumatorilor prevăzute de lege şi de a sesiza, ?n cazul unei proceduri de urgenţă, organele de specialitate ale administraţiei publice abilitate să acţioneze ?n domeniul protecţiei consumatorilor.

ATENŢIE stimaţi consumatori - dacă sunteţi nemulţumiţi de:

* calitatea autoturismului achiziţionat;
* modul cum au fost remediate deficienţele apărute ?n cadrul termenului de garanţie al autoturismului de către unitatea prestatoare de service auto;
* modul ?n care agenţii economici asigură serviciul şi piesele de schimb pe toată durata de utilizare a autoturismului ?n cauză;
* comportarea agenţilor economici şi practicile comerciale ale acestora (informare, eliberare de documente de ?nsoţire, acordarea garanţiei, etc.);
* modul ?n care sunt respectate obligaţiile agenţilor economiciprivind ?nlocuirea sau restituirea contravaloarea pieselor şi componentelor auto care prezintă deficienţe de calitate, constatate după v?nzarea acestora şi care nu pot fi imputate consumatorilor.

ATENŢIE, VĂ PUTEŢI ADRESA - organelor teritoriale ale Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor ?n două moduri:

* RECLAMAŢIA - care poate fi formulată numai ?n scris ?n cazul ?n care pretindeţi ?nlocuirea produsului (autoturism, piesă auto, etc.) sau restituirea contravalorii acestuia;
* SESIZAREA - care poate fi verbală (telefonci, direct) sau scrisă, este caracterizată prin absenţa revendicărilor materiale, fiind doar sesizarea comercializării de produse sau servicii necorespunţătoare.

FOARTE IMPORTANT - puteţi acţiona ?n justiţie agenţii economici care v-au prejudiciat drepturile şi interesele legitime prin intermediul unei asociaţii pentru protecţia consumatorilor, acţiunea fiind ?n acest caz, scutită de taxa de timbru. Asemenea situaţii se pot ?nt?lni c?nd soluţionarea reclamaţiei depăşeşete competenţe Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor, exemplific?nd ?n acest sens: pretinderea unor despăgubiri de la agenţii economici pentru pierderile suferite ca urmare a deficienţelor constatate ?n cadrul termenului de garanţie, remedierea sau ?nlocuirea produselor care nu pot fi folosite după expirarea temenului de garanţie ca urmare a apariţiei unor vicii ascunse apărute ?n cadrul duratei medii de utilizare a acestora, etc.

REGULI POSIBILE DE COMPORTARE A UNUI CONSUMATOR DE SERVICII

* consumatorii caută şi se bazează mai ales pe informaţii orale, ?nainte de a alege serviciul;
* ei caută mai multe informaţii asupra serviciilor, ?n fazele pre şi post cumpărare;
* ei evaluează mai atent ofertele;
* ei utilizează preţul şi prezentarea fizică e prestatorului de servicii ca indicatori de calitate ai acestora;
* ansamblul de alternative de cumpărare este mai redus ?n servicii dec?t la produse;
* ?n alternativele de cumpărare a unui serviciu există şi posibilitatea de a şi le rezolva singur (de exemplu spălarea autoturismului);
* consumatorii adoptă mai lent serviciile noi faţă de produsele noi;
* schimbarea mărcii sau furnizorului este mai puţin frecvenţă pentru servicii;
* consumatorii atribuie unele din insatisfacţiile lor propriei lor incapacităţi de a-şi preciza rolul ?n realizarea serviciilor, de unde o rată de reclamaţii mai scăzute.

COMPORTAMENTUL COMPLEX DE CUMPĂRARE

* implicarea reprezintă importanţa pe care consumatorul o acordă actului de luare a deciziei;
* consumatorii puternic implicaţi sunt greu de convins;
* implicarea este str?ns reglată de imaginea de sine şi respectul de sine;
* implicarea puternică nu este neapărat determinată de un preţ ridicat.

GRIJA FAŢĂ DE CLIENT ŞI NIVELUL SERVICIILOR

?n final, consumatorul devine rege. Agenţii economici care nu au grijă de proprii clienţi, precum şi firmele de modă veche care credeau că sarcina lor este numai fabricarea unui produs la un preţ c?t mai mic, nu vor supravieţui ?n secolul XXI.

?n acest sens le oferim c?teva sfaturi:

* dacă nu vă protejaţi consumatorii, atunci o vor face concurenţii dumeavoastră;
* este mai ieftin să pstraţi un client dec?t să atrageţi unul nou;
* manevrarea cu pricepere a pl?ngerii consumatorilor va determin creşterea loialităţii acestora;
* toată lumea ar fi dorit să aibe un prieten ?n lumea afacerilor; ?ncercaţi să fiţi dumeavoastră acest prieten;
* nimeni nu cumpără un produs de care nu are nevoie;
* fără clienţi nu există afaceri.


Sursa: MuresInfo

Scrie răspuns

Înapoi la “Combat Zone”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 8 vizitatori