Automotive World by Ciprian Nimu

La un pahar de vorba..
Avatar utilizator
radu-lancer
EVO VII
Mesaje: 910
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Lun Sep 06, 2021 10:33 am

Martorii luminosi


Buna ziua


Calculatoarele si electronica avansata se regasesc din ce in ce mai mult pe autovehiculele actuale. De fiecare data cand activati contactul, martorii de bord trebuie sa se ilumineze, acesta fiind un lucru perfect normal pentru a dovedi functionalitatea lor, ulterior acestia stingandu-se. Daca iluminarea unuia sau a mai multor martori survine in timpul functionarii motorului, inseamna ca a intervenit o defectiune sau o functionare eronata a unui subansamblu al autovehiculului. Iata care sunt cele mai importante avertizari ale martorilor luminosi din bord:

Martorul pentru motor. Martorul galben pentru motor se poate ilumina din mai multe cauze, dar cu siguranta este o problema. Este posibil sa constatati o diminuare a performantelor motorului, dar va puteti continua deplasarea. Reduceti viteza de deplasare, pe cat posibil, si nu mai folositi frana de motor. De asemenea, evitati turatiile ridicate. In general, este recomandat sa ajungeti la service cat mai urgent.

Martorul pentru presiunea uleiului avertizeaza asupra faptului ca nivelul din baia de ulei este prea scazut sau a aparut o problema de ungere a motorului. Este recomandat sa opriti imediat motorul si sa verificati nivelul pe joja de ulei. Completati, daca este cazul. Ulterior, verificati inca o data nivelul cu motorul rece si masina stationata pe teren drept.
Daca la momentul verificarii, nivelul de ulei este cel solicitat de producator, nu mai porniti motorul si adresati-va unui service specializat.

Martorul pentru temperatura lichidului de racire se ilumineaza in timpul functionarii motorului pentru a indica cresterea temperaturii peste nivelul considerat normal. Opriti functionarea motorului. Asteptati ca acesta sa se raceasca partial si verificati nivelul lichidului de racire. Completati numai cu apa distilata. Apa din reteaua de alimentare poate cauza coroziuni sau depuneri in sistemul de racire. Ulterior, verificati inca o data nivelul, cu motorul rece.
Daca iluminarea martorului reapare, este necesara o vizita in service.

Martorul pentru sistemul ESP. Acesta trebuie sa se aprinda numai atunci cand sistemul intra in functiune sau atunci cand decuplati ESP-ul. Daca martorul se ilumineaza in timpul deplasarii, inseamna ca exista tendinte de derapaj si atunci viteza si/sau stilul de conducere trebuiesc adaptate la conditiile de trafic. In cazul in care martorul ramane aprins, sistemul nu mai functioneaza. Atentie: la unele modele, in aceste momente nu mai functioneaza nici sistemul ABS. Este necesara verificarea intr-o unitate service.

Martorul pentru sistemul ABS. Defectiunile care pot aparea la ansamblul ABS tin, in principal, de senzorii montati la roti. In cazul in care computerul central detecteaza faptul ca unul sau multi senzori furnizeaza date eronate, va informa prin iluminarea martorului din bord, va stoca un cod de eroare pentru determinarea ulterioara a cauzei si va dezactiva sistemul pana la remedierea defectiunii. Capacitatea masinii de a frana, fara acest sistem, ramane nealterata. Recomandarea este, insa, sa ajungeti cat mai curand posibil la service.
Un alt motiv pentru semnalarea unei erori in sistemul ABS este utilizarea unor anvelope cu diametre diferite sau aparitia unei pene, vitezele de rotatie masurate de senzori, in acest caz, inregistrand valori net diferite.

Martorul pentru airbag-uri. In cazul aparitiei unei erori in sistemul airbag, aceasta va fi semnalizata soferului in bord si sistemul va fi dezactivat sau, in unele cazuri, va declansa toate airbag-urile, indiferent de zona de impact. Cea mai frecventa cauza de aparitie a erorilor este reprezentata de contactele imperfecte ale mufelor. Acest lucru se poate intampla atunci cand scaunele fata sunt deplasate maxim in fata sau in spate. In orice situatie, chiar si dupa remedierea problemei, martorul luminos din bord care a anuntat eroarea va ramane activ pana cand va fi sters codul de eroare din memoria ECU, acest lucru putandu-se realiza in service. De cele mai multe ori, prezenta martorului luminos blocheaza, in continuare, functionarea sistemului airbag.

Martorul luminos incarcare acumulator va semnalizeaza, cel mai probabil, o defectiune a alternatorului sau a acumulatorului masinii. Este necesara o verificare a sistemului electric al autovehiculului intr-un service specializat, pentru a determina daca acumulatorul trebuie inlocuit sau problema este generata de un alt subansamblu.

Martorul luminos pentru filtrul de particule se ilumineaza atunci cand filtrul de particule este incarcat cu funingine si nu mai permite evacuarea corecta. Pentru a fi evitata blocarea filtrului, funinginea trebuie arsa prin cresterea temperaturii gazelor de evacuare. Intrucat motorul diesel are randament mai bun decat cel pe benzina, temperatura gazelor de evacuare este mai redusa. Ca urmare, este prevazuta o procedura automata de regenerare a filtrului de particule, care este conditionata de utilizarea unui regim de turatie mai ridicat. In masura in care operatiunea de auto-curatare a filtrului de particule nu reuseste, va fi necesara regenerarea acestuia in service.

Martorul pentru sistemul automat de oprire si repornire a motorului. In cazul in care autoturismul dumneavoastra este echipat cu un sistem automat de oprire si repornire a motorului, functionarea sau decuplarea acestuia va fi semnalizata printr-un martor luminos.

Martorul pentru centura de siguranta. Acesta ramane aprins cat timp nu este cuplata centura de siguranta pentru sofer si/sau pasager. Multe dintre masinile actuale avertizeaza si sonor asupra acestui aspect.

Martorul pentru frana de mana se ilumineaza atunci cand nu a fost decuplata complet frana de mana.

Este de mentionat faptul ca iluminarea martorilor din bord poate fi cauzata si de o functionare eronata a subansamblelor electronice. Atunci cand datele nu sunt transmise, receptionate si procesate corect de catre acestea, pot fi semnalate probleme, in realitate inexistente. Recomandarea este ca orice problema semnalata in bord, care nu poate fi corectata prin interventia directa a soferului, sa fie verificata si remediata intr-o unitate service specializata.

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO VII
Mesaje: 910
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Mar Sep 14, 2021 11:12 am

Lubrifiantii auto


Buna ziua

Motoarele cu ardere interna nu pot functiona in absenta lubrifierii asigurate de uleiurile special concepute. Acestea creeaza o pelicula foarte subtire intre componentele aflate in miscare, prevenind uzura prematura si asigurand eficienta si performanta motorului.

Uleiul de motor este realizat din doua componente principale: fluidul de baza si aditivi. Uleiul de baza asigura lubrifierea diferitelor subansamble ale motorului, protejandu-le impotriva uzurii si deteriorarilor ce pot aparea datorita frictiunii. Aditivii imbunatatesc calitatile fluidului de baza asigurand protectie impotriva coroziunii, neutralizarea acizilor, mentinerea vascozitatii si incetinesc deteriorarea uleiului in timp, ca urmare a temperaturilor ridicate. Fluidele de baza pot fi:

- uleiuri minerale

- uleiuri semisintetice

- uleiuri sintetice

Uleiul mineral este obtinut prin prelucrarea petrolului brut, in urma procesului de distilare in vid a pacurei. In functie de cerintele pe care urmeaza sa le indeplineasca, uleiurile minerale vor avea compozitii diferite, aspect ce va influenta si costul de productie. Acest tip de uleiuri sunt folosite inca de la primele motoare cu ardere interna.

Uleiul semisintetic este un amestec de ulei mineral si compusi chimici si petrochimici in diferite proportii, avand proprietati superioare uleiului mineral, fiind, insa, mai putin performant decat uleiul sintetic.

Uleiul sintetic se poate obtine in laboratoare specializate, prin procedee avansate de sinteza chimica din esteri sintetici sau polialfaolefine, sau din petrol, prin hidrocracare si reformare catalitica. In cazul celui de al doilea procedeu, se elimina impuritatile din petrol si se obtine o modelare a moleculelor individuale similara cu cea realizata prin sinteza si care raspunde in mod adecvat cerintelor motoarelor moderne. Spre deosebire de uleiurile produse prin sinteza chimica, cele obtinute prin prelucrarea superioara a petrolului pot fi amestecate cu uleiuri minerale, schimburile de ulei putandu-se efectua alternativ.

Uleiurile sintetice sunt produse cu puritate ridicata si calitate superioara, special concepute pentru a rezista unor conditii severe, carora uleiurile conventionale nu le-ar putea face fata. Lubrifiantii sintetici dispun de caracteristici de vascozitate superioare uleiurilor minerale. Astfel, acestia raman stabili la temperaturi mari si isi pastreaza fluiditatea la temperaturi scazute, asigurand conditii optime de ungere, economie crescuta de combustibil si o viata mai lunga a motorului. Nu in ultimul rand, intervalele de schimb sunt mai lungi decat pentru uleiurile minerale.

Este necesar ca uleiul de motor sa asigure lubrifierea pieselor mobile, prevenind uzura prematura a acestora, sa contribuie la reducerea consumului de combustibil prin reducerea frecarilor, sa ofere protectie impotriva coroziunii, sa curete si sa raceasca componentele motorului, sa asigure ungerea eficienta la pornire. De aceea este recomandat sa utilizati lubrifianti de calitate, conformi cu specificatiile solicitate de producator si mentionate in manualul de utilizare sub forma unor coduri. Aceste coduri, inscrise si pe eticheta flacoanelor de ulei, sunt expresia unor standarde stabilite de catre Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) sau de catre Institutul American de Petrol (API).

Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a stabilit patru clase:

· A - pentru motoare cu aprindere prin scanteie

· B - pentru motoare cu aprindere prin compresie (Diesel) ce echipeaza autoturisme si autoutilitare usoare

· C - pentru motoare cu aprindere prin compresie (Diesel) dotate cu filtru de particule

· D - pentru motoare cu aprindere prin compresie (Diesel) ce echipeaza autovehicule comerciale si camioane

Institutul American de Petrol (API) a stabilit doua categorii:

· S - pentru motoare cu aprindere prin scanteie

· C - pentru motoare cu aprindere prin compresie (Diesel)

Literele mentionate dupa indicele clasei (SC, SD sau CD, CE) arata nivelul de performanta, acesta fiind cu atat mai ridicat, cu cat literele sunt mai avansate in alfabet.

In unele cazuri, pe eticheta sunt mentionate si alte coduri (de exemplu Porsche C30). Acestea indica faptul ca uleiul respectiv este recomandat de acel producator.

Caracteristicile principale ale lubrifiantilor sunt:

- vascozitatea - indica consistenta fluidului, respectiv rezistenta la curgere a acestuia. Vascozitatea nu este intotdeauna constanta , modificandu-se in functie de temperatura. Uleiurile de calitate asigura o variatie redusa a vascozitatii, ramanand suficient de dense la temperaturi ridicate pentru a forma pelicula protectiva, dar si suficient de subtiri la temperaturi joase pentru a ajunge rapid catre partile importante ale motorului.

- onctuozitatea - arata modul cum adera uleiul, la nivel molecular, la suprafata de contact, asigurand o pelicula protectoare. Rezistenta peliculei face referire la capacitatea lubrifiantului de a mentine o pelicula intre doua componente ale motorului, in conditii de presiune si de temperatura extreme.

Clasele de vascozitate pentru lubrifiantii auto sunt stabilite de catre Societatea Inginerilor de Automobile (SAE), uleiurile putand fi monograde sau multigrade.

· uleiurile monograde intrunesc cerintele unei singure clase (vara sau iarna) si sunt intalnite din ce in ce mai rar.

· uleiurile multigrade sunt cele mai des intalnite, caracteristicile de consistenta ale acestora fiind prezentate prin doua desemnari de grad SAE sub forma “cifra W (Winter - iarna) cifra”. Prima cifra indica comportamentul la temperatura de -17,8o C (0o F). Cu cat valoarea acesteia este mai mica, uleiul va avea un debit mai bun de curgere la temperaturi scazute si va asigura o pornire mai usoara. Cea de a doua cifra arata cum se comporta uleiul la temperatura de 98,9o C (210o F), acesta fiind mai performant cu cat cifra este mai mare.

Clase de uleiuri mai des intalnite sunt:

§ 0W40 - uleiuri complet sintetice care pot fi utilizate la temperaturi de pana la -35o C, asigurand comportament foarte bun si la temperaturi ridicate.

§ 5W40 - uleiuri care pot fi utilizate la temperaturi de pana la -30o C.

§ 5W30 - uleiuri obtinute prin tehnologii avansate si care asigura performante ridicate. Sunt utilizate si pentru motoarele Diesel echipate cu filtru de particule, intrucat reduc acumularea de reziduuri provenite de la motor in filtrul de particule. In plus, aceste uleiuri ard producand o cantitate redusa de cenusa.

§ 10W40 - lubrifianti a caror temperatura de utilizare coboara la -25o C.

§ 15W40 - uleiuri recomandate pentru motoarele cu uzura avansata. Pot fi utilizate la temperaturi de pana la -20o C

Gradul de vascozitate al uleiului va influenta intr-o anumita masura si consumul de combustibil. Lubrifiantii de inalta performanta vor reduce frecarile si, implicit, consumul. De asemenea, acestia vor asigura protectie adecvata la temperaturi ridicate. Producatorii de uleiuri nu recomanda adaugarea de aditivi suplimentari, acestea fiind deja aditivate.

La fel ca si in cazul multor altor produse, uleiurile de motor au termen de valabilitate. Acesta este de 60 de luni de la data productiei daca recipientul nu a fost desigilat, respectiv de 12 luni daca recipientul a fost deschis. In cazul depasirii acestor perioade, lubrifiantul nu mai asigura calitatile de ungere.

Lubrifiantii evolueaza in ritm cu tehnologiile aplicate in proiectarea si construirea motoarelor. Acestia trebuie sa lucreze eficient la temperaturi tot mai mari oferind protectie impotriva uzurii, sa asigure neutralizarea acizilor care pot produce coroziunea pieselor, sa atenueze efectele contaminarii cu impuritati datorate combustiei si condensarii vaporilor de apa. De aceea este foarte important ca uleiul pe care il utilizati sa respecte cerintele producatorului autovehiculului si schimburile sa fie efectuate la intervalele indicate. Costurile pentru schimbul de ulei sunt cu mult mai mici decat cele implicate de o reparatie majora a motorului.

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO VII
Mesaje: 910
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Lun Oct 04, 2021 11:15 am

Instalatia de ungere a motorului



Buna ziua


Instalatia de ungere a motorului asigura indeplinirea cerintelor cu privire la circulatia, filtrarea si racirea uleiului. Respectarea intervalelor de revizie indicate de catre producator si utilizarea unor lubrifianti de calitate si cu specificatii conforme reprezinta cea mai importanta modalitate de prelungire a duratei de serviciu pentru motorul masinii.

Este necesar ca uleiul de motor sa fie inlocuit cu regularitate, intrucat isi pierde calitatile in timp. In ulei se acumuleaza praf din aerul atmosferic, combustibil nears si particule de metal. De asemenea, in timp, aditivii se depun, reducand capacitatea uleiului de a proteja componentele in miscare, la temperaturi extreme. In plus, ca urmare a combustiei, rezulta vapori de apa si gaze acide care vor condensa atunci cand temperatura motorului scade, contaminand uleiul si reducand proprietatile de lubrifiere ale acestuia, fiind favorizata aparitia coroziunii.

Este indicat ca schimbul de ulei sa fie efectuat cu motorul inca cald. In acest mod se va evacua o cantitate cat mai mare din lubrifiantul uzat, impreuna cu impuritatile rezultate din exploatare.

Schimbul de ulei este bine sa fie insotit si de inlocuirea filtrului de ulei. Uleiul de motor curata si antreneaza impuritatile din motor pana cand sunt retinute in filtrul de ulei. Ca atare, este necesar ca acesta sa poata acumula contaminantii fara a obstructiona fluxul de ulei in motor, sa reziste la presiuni mari si sa asigure eficienta de filtrare constanta in diferite conditii de exploatare.

Motoarele cu ardere interna care echipau primele autovehicule nu dispuneau de filtru de ulei, fiind necesare schimburi dese de ulei. Initial, au fost utilizate filtre de tip sita, insa in a doua decada a secolului trecut a fost prezentat un filtru asemanator cu solutiile actuale, atat din punct de vedere constructiv cat si functional.



La inceput, elementul filtrant, respectiv piesa din material textil sau hartie, se inlocuia separat, recipientul in care era montata fiind fix in compartimentul motor. Apoi au fost introduse filtrele capsulate la care recipientul de suport si elementul filtrant formeaza corp comun si care se inlocuiesc mai usor. Prima solutie se utilizeaza in continuare la anumite categorii de vehicule, inlocuirea filtrelor producand o cantitate mai mica de deseuri in acest caz.

Aditional, in sistemul de ungere poate fi montata o piesa cu magnet sau electromagnet care sa atraga si sa capteze particulele metalice rezultate din functionarea motorului.

In cazul utilizarii in conditii severe, motorul nu reuseste sa functioneze la parametri optimi, acestia fiind atinsi doar in cazul deplasarilor lungi, cu viteza constanta . Conditiile severe includ traficul aglomerat, cu multe opriri, calatoriile scurte frecvente (distante mai mici de 10 kilometri), deplasarile in conditii de temperaturi extreme (peste 30° C sau sub 0° C) sau tractarea unui alt autovehicul sau a unei remorci/rulote. In perioada imediat urmatoare pornirii motorului, o parte din combustibilul nears va contamina uleiul, acumularea acestor reziduuri afectand buna functionare a propulsorului pe termen lung. In cazul motoarele cu aprindere prin compresie (Diesel), uleiul isi mareste vascozitatea ca urmare a acumularii de funingine.

Gradul de contaminare al uleiului de motor este greu de apreciat cu ochiul liber, insa am putea constata unele dintre aspectele urmatoare:

- in cazul in care observam o spuma alba pe suprafata interioara a busonului de ulei inseamna ca in circuitul de ungere s-au acumulat vapori de apa, care pot neutraliza aditivii din lubrifiant. In plus, in cazul unor temperaturi extrem de scazute, particulele de apa pot ingheta, ducand la deteriorarea motorului.

- reziduurile de carburant care au ajuns in ulei pot fi detectate prin mirosul specific de combustibil prezent la lubrifiantul de pe joja.

In mod uzual, cantitatile de contaminanti din ulei sunt reduse si acumularea lor este normala, fiind determinata de pornirile repetate la rece si de formarea condensului. Totusi, daca se constata o contaminare puternica, este recomandata inlocuirea cat mai rapida a uleiului.


Este bine sa verificam nivelul de ulei la intervale regulate si sa completam, daca este cazul, intrucat, in mod normal, motorul poate sa inregistreze un consum de ulei. Verificarea este necesara in special in cazul autovehiculelor cu rulaje mari, motoarele acestora avand un grad de uzura avansat.
Pentru a realiza o citire corecta, parcati autovehiculul pe teren drept si asteptati 15-20 minute dupa ce ati oprit motorul. Daca este necesara completare si aceasta nu se poate realiza cu acelasi tip de ulei existent in motor, adaugati numai ulei cu specificatii superioare. Aveti grija sa nu depasiti nivelul maxim deoarece pompa de ulei va fi suprasolicitata, iar catalizatorul se poate deteriora. Chiar si in cazul in care se realizeaza mai multe completari succesive, acestea nu suplinesc schimbul de ulei care trebuie efectuat la intervalele solicitate de constructor.

In cazul in care martorul pentru presiunea uleiului se ilumineaza in timpul functionarii motorului inseamna ca nivelul din baia de ulei este prea scazut sau a aparut o disfunctionalitate in instalatia de ungere. Este recomandat sa opriti imediat motorul si sa verificati nivelul pe joja de ulei. Completati, daca este cazul. Ulterior, verificati inca o data nivelul cu motorul rece.

Diminuarea rapida a nivelului in baia de ulei poate fi cauzata de spargerea baii de ulei, de montarea gresita a filtrului de ulei, deteriorarea garniturilor sau un grad foarte avansat de uzura a motorului.

Daca la momentul verificarii, nivelul de ulei este cel solicitat de producator, nu mai porniti motorul si adresati-va unui service specializat. In cazul in care ungerea nu se realizeaza corect, motorul se poate gripa (bloca).

Circulatia corecta a uleiului este vitala pentru motor. In cazul aparitiei unor disfunctionalitati in instalatia de ungere, propulsorul poate inregistra uzura accentuata si chiar poate iesi din serviciu. Pentru a preveni astfel de situatii este recomandat sa verificam periodic starea uleiului si sa completam nivelul acestuia in functie de necesitati, sa respectam intervalele de revizie comunicate de catre producator si sa limitam, pe cat posibil, deplasarile rapide, pe distante scurte.

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO VII
Mesaje: 910
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Joi Iul 07, 2022 1:07 pm

Diferentialul

Diferentialul este un angrenaj mecanic ce este montat la puntea/puntile motoare ale unui autovehicul pentru a permite viteze de rotatie diferite ale rotilor, atunci cand sunt parcurse viraje sau terenuri accidentate. In timpul virarii, roata aflata in interiorul curbei parcurge o distanta mai scurta, rotindu-se cu o viteza mai mica, decat cea aflata in exterior, care se va roti cu viteza mai mare. In cazul in care nu ar exista diferentialul, rotile ar fi solidare si s-ar roti cu aceeasi viteza. Ca urmare, ar patina sau ar aluneca, determinand solicitari suplimentare pentru subansamblele mecanice si anvelope. Autovehiculul ar tinde sa mearga drept, devenind greu de controlat.


In cazul autovehiculelor cu tractiune pe aceeasi punte cu motorul, diferentialul este montat in cutia de viteze. Daca tractiunea se realizeaza pe alta punte decat cea pe care se afla motorul, diferentialul se va regasi la mijlocul axei motrice. Pentru masinile cu tractiune integrala sunt montate diferentiale pe ambele axe si este prevazuta o cutie de distributie care are rolul de a repartiza cuplul intre cele doua punti. In cutia de distributie este montat si un diferential interaxial care va compensa diferentele de viteze de rotatie intre punti. Aceste diferente pot aparea atunci cand puntea fata ruleaza peste o denivelare iar puntea spate ruleaza pe suprafata neteda. Rotile puntii fata vor trebui sa se roteasca mai repede pentru ca au de parcurs un drum mai lung.

Este de mentionat faptul ca puntea care nu este antrenata de catre motor nu are nevoie de diferential, rotile rotindu-se in mod liber.

Din punct de vedere constructiv, diferentialul este montat intr-o carcasa si este alcatuit din:

§ coroana principala de antrenare care transmite rotatia de la motor catre suportul satelitilor, fiind antrenata prin pinionul de atac.

§ pinioane satelit care sunt montate liber pe suport si primesc miscarea de la coroana diferentialului prin intermediul axului satelitilor

§ pinioane planetare care sunt angrenate permanent de pinioanele satelit. In acest mod este controlat gradul de libertate dintre pinioanele planetare.

§ arbori planetari care transmit momentul motor de la diferential la rotile propulsoare
In timpul rulajului, vom intalni urmatoarele situatii:

· Deplasare in linie dreapta. Carcasa satelitilor are o miscare de rostogolire, dar pinioanele satelit nu se rotesc in jurul propriului ax si imping pinioanele planetare, actionand ca niste pene. Miscarea de rotatie se transmite de la coroana principala la pinioanele planetare, si apoi, prin arborii planetari, la roti.





· Virare. In timpul parcurgerii unui viraj, coroana principala antreneaza in continuare miscarea de rostogolire a carcasei satelitilor, insa rotile vor transmite pinioanelor satelit turatii diferite, determinand rotatia acestora in jurul propriilor axe. In acest mod sunt permise viteze de rotatie diferite pentru cele doua roti.

Este de mentionat faptul ca functionarea diferentialului presupune forte de frecare destul de mari intre danturile pinioanelor satelit si cele planetare. In situatia in care, pe rotile motrice, sunt montate anvelope cu diametre diferite sau cu diferente sensibile de presiune, acestea vor avea turatii diferite si vor determina rotatia satelitilor si in timpul deplasarii in linie dreapta. Ca urmare, uzura danturii acestora va fi accentuata si poate determina iesirea lor prematura din uz.





Pe langa avantajele prezentate, diferentialul comporta si un dezavantaj determinat de faptul ca suma vitezelor de rotatie ale rotilor va fi intotdeauna constanta si direct proportionala cu viteza de rotatie a pinionului de atac. Mai exact, atunci cand una dintre rotile motrice se afla pe o suprafata cu aderenta scazuta, aceasta se va roti cu viteza mare, iar cealalta roata va sta pe loc. Cuplul maxim care poate fi transmis unei roti este direct proportional cu valoarea maxima de cuplu pe care cealalta roata il poate transfera caii de rulare. Cu alte cuvinte, diferentialul standard va irosi cuplul transmis de catre motor, prin rotirea in gol a rotii fara aderenta, iar autovehiculul nu va putea inainta.



Este de mentionat faptul ca diferentialul standard este un mecanism eficient si adecvat pentru marea majoritate a masinilor, in conditii de aderenta buna si de solicitari rezonabile in ceea ce priveste comportamentul dinamic. In ultima perioada de timp, constructorii auto monteaza dispozitive electronice care gestioneaza “limitarile” diferentialului.
Fişiere ataşate
4.jpg
4.jpg (9.38 KiB) Vizualizat de 715 ori
3.jpg
3.jpg (8.59 KiB) Vizualizat de 715 ori
2.jpg
2.jpg (7.81 KiB) Vizualizat de 715 ori
1.jpg
1.jpg (6.53 KiB) Vizualizat de 715 ori

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO VII
Mesaje: 910
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Joi Aug 18, 2022 9:43 am

Diferentiale blocabile
Buna ziua


Reluand ideea din mesajul anterior, putem afirma faptul ca diferentialul standard este un mecanism eficient si adecvat pentru marea majoritate a masinilor, in conditii de aderenta buna si de solicitari rezonabile in ceea ce priveste comportamentul dinamic. Constructorii auto monteaza diverse dispozitive care gestioneaza “limitarile” diferentialului. Pentru autoturismele sport si pentru autovehiculele cu tractiune integrala se utilizeaza subansamble specifice:

- diferentiale auto-blocabile

- diferentiale blocabile la comanda soferului



In cazul unui sistem echipat numai cu diferentiale simple, daca cel puţin o roata patineaza, vehiculul va ramane imobilizat. In situatia in care este montat un diferential central blocabil, rotile puntii cu aderenta vor primi cuplu motor, permitand vehiculului sa se deplaseze.


In situatii particulare, chiar si vehiculele prevazute cu diferential central blocabil pot sa ramana imobilizate, intrucat, daca o roata fata si o roata spate patineaza, vehiculul nu poate inainta. In masura in care vehiculul este echipat si cu un diferential blocabil pe puntea spate, acesta va directiona cuplul motor catre roata care are aderenta.


Diferentialele auto-blocabile sunt utilizate pe masinile cu performante dinamice ridicate, cele de competitie si multe dintre vehiculele 4x4. In situatia in care una dintre roti are aderenta redusa sau nu are aderenta deloc, diferentialul auto-blocabil intervine si transmite cuplul asigurat de motor catre roata cu aderenta buna, permitand in acelasi timp virarea normala. Acest lucru este realizat prin intermediul unor sisteme hidraulice, pneumatice sau mecanice care asigura blocarea pinioanelor satelit.

Exista mai multe variante constructive:

Diferentialul cu alunecare limitata (L.S.D. - Limited Slip Differential) presupune montarea unor arcuri in interiorul carcasei satelitilor care sa preseze pinioanele planetare spre carcasa. Datorita fortelor de frecare, cuplul motor va putea fi transmis catre roata cu aderenta. In plus, pot fi montate discuri de frictiune in spatele fiecarui pinion. Eficienta acestui sistem este redusa, deoarece cuplul transferat va depinde de forta elementelor elastice si vor exista pierderi prin frecare atunci cand turatia rotilor motoare este, chiar si putin, diferita.
Diferentialul autoblocant cu lamele Acest model de diferential transmite cuplul de la carcasa satelitilor la axul acestora, prin intermediul a doua inele de presiune care se rotesc impreuna cu carcasa. In acest mod este imbunatatit timpul de reactie si eficienta. In functie de prelucrarea mecanica a componentelor, poate fi stabilita, cu precizie ridicata, diferenta intre vitezele de rotatie ale rotilor la care sa se realizeze blocarea diferentialului. Este folosit cu precadere pentru masinile sport si cele pregatite pentru competitii.
Cuplajul Haldex este utilizat, in general, ca diferential central la autovehicule cu tractiune integrala nepermanenta. Din punct de vedere constructiv, acesta este un ambreiaj multidisc, montat in baie de ulei. Actionarea lui se realizeaza de catre o unitate electronica dedicata, prin intermediul unui element de actionare hidraulic sau electric. Ambreiajul va asigura cuplarea arborilor de intrare si de iesire.
Acest tip de cuplaj este utilizat pe modelele MITSUBISHI Lancer Evolution, atat ca diferential interaxial cat si sub o forma evoluata, denumita AYC (Active Yaw Control - sistem de control activ al momentului de giratie) montat pe puntea spate. AYC transmite o valoare mai mare de cuplu catre roata spate din exteriorul virajului pentru a spori stabilitatea si viteza de trecere.

Vascocuplajul Ferguson este format dintr-un pachet de discuri perforate, montate la distante foarte mici unele de altele. Intre aceste discuri se afla un fluid siliconic care isi mareste temperatura si, implicit, gradul de vascozitate, atunci cand apare o diferenta notabila intre vitezele de rotatie ale discurilor. Ca urmare a fortei suplimentare de frecare ce apare, va fi redusa viteza relativa dintre arborele de intrare si cel de iesire, cuplul putand fi transmis. In general, acest sistem se foloseste ca diferential central la modelele 4x4 tip SUV sau impreuna cu un diferential deschis pe puntea motoare sau interaxial. In cazul solicitarii de lunga durata, fluidul se poate incalzi peste limita normala si isi va reduce vascozitatea. In aceasta situatie forta de frecare nu va fi suficienta, iar cuplul nu va mai putea fi transmis catre arborele de iesire. Din acest motiv, autovehiculele dotate cu acest vascocuplaj (marea majoritate a modelelor 4x4 “de strada”) nu pot face fata la suprasolicitari in teren accidentat.
Diferentialul Torsen Denumirea acestui tip de diferential este o compactare a expresiei “torque sensitive” (sensibil la cuplu) si descrie extrem de fidel modul sau de operare. Este compus din trei grupuri de angrenaje cu pinioane cu dantura dreapta sau elicoidala. In situatia in care apare un dezechilibru de cuplu intre cele doua roti motoare, diferentialul Torsen reactioneaza rapid si transmite momentul motor catre roata care are aderenta mai buna, datorita fortelor axiale si radiale care apar intre pinioane. Acest tip de diferential are un raport de multiplicare a cuplului, in general de 1:4 sau 1:5. Cu alte cuvinte, daca roata cu aderenta scazuta primeste un cuplu de 20 Nm, cea cu aderenta buna va primi 80 Nm sau 100 Nm.


Diferentialele blocabile la comanda soferului sunt montate pe autovehiculele 4x4 off-road. In cazul acestora, cuplarea puntii fata se face de catre sofer prin actionarea cutiei de transfer cu ajutorul levierului dedicat. De asemenea, sunt montate diferentiale pe ambele punti, acestea putand fi libere, auto-blocabile sau blocabile de catre sofer. In marea majoritate a cazurilor, diferentialele blocabile manual sunt montate pe puntea spate si interaxial, in putine cazuri si pe puntea fata.

In ceea ce priveste rularea pe teren accidentat sunt de mentionat urmatoarele aspecte:

- sistemele electronice sunt reactive si vor incerca sa restabileasca tractiunea dupa ce una dintre roti incepe sa patineze. Poate fi prea tarziu pentru a putea scoate masina din blocaj. Adoptati un comportament proactiv si realizati blocarea diferentialelor inainte de a intra in zona dificila. Daca ati uitat sa realizati blocarea, o puteti face si in mers, dar numai la turatii reduse. Nu uitati sa dezactivati sistemul de control al tractiunii.

- blocarea diferentialelor se va efectua numai pentru a depasi situatiile dificile (noroi, zapada, nisip, etc.). Virarea cu diferentialul spate blocat se va realiza greoi, fiind transmise socuri, iar virarea cu diferentialul fata blocat poate determina ruperea planetarelor. Nu este recomandat sa rulati permanent cu diferentialele blocate, atunci cand va aflati in off-road. Este indicat sa folositi blocarea in mod punctual pentru a pastra sau recastiga tractiunea, pastrand nealterata capacitatea de virare.

- in masura in care nu se realizeaza deblocarea la revenirea pe carosabil, diferentialele pot fi distruse in interval de cativa kilometri. Nu blocati diferentialul spate sau fata cat timp rulati pe asfalt.

- cuplarea reductorului va determina o multiplicare a cuplului motor transmis catre roti. Este utila la urcarea pantelor, in teren foarte dificil (noroi sau zapada mare). Nu vom putea rula cu viteza mare (maxim 40 km/h), dar cuplul motor este livrat mai eficient si frana de motor este mai puternica.

- este necesar ca pantele sa fie coborate in frana de motor. Daca ambreiajul este actionat, rotile franate vor patina si masina va aluneca fara a putea fi controlata.
Fişiere ataşate
2.jpg
2.jpg (10.02 KiB) Vizualizat de 449 ori
1.jpg
1.jpg (8.25 KiB) Vizualizat de 449 ori

Scrie răspuns

Înapoi la “Cafenea”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator