Automotive World by Ciprian Nimu

La un pahar de vorba..
Avatar utilizator
radu-lancer
EVO X
Mesaje: 2737
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Mar Dec 08, 2020 8:57 am

Oboseala la volan
Buna ziua



Oboseala este definita ca fiind o stare de slabiciune generala datorata unui efort fizic sau intelectual intens si isi spune cuvantul in toate activitatile, insa atunci cand se manifesta in timp ce ne aflam la volan poate deveni extrem de periculoasa. Exista o serie de asistenti electronici propusi de catre industria auto, insa aria lor de actiune este inca destul de limitata si accentul cade, in special, asupra constientizarii aparitiei oboselii si a unei culturi a sigurantei rutiere.

Cauzele care determina oboseala sunt multiple:

· deficit de somn - cantitativ sau calitativ (somn prea putin sau calitate redusa a somnului)

· deficit de fier (anemie)

· deficit de vitamine

· boli infectioase

· boli metabolice

· consum de medicamente

· cauze psihice

· factori externi - zgomot, temperatura, rutina in desfasurarea activitatii



In ceea ce priveste durata si calitatea somnului este de mentionat faptul ca necesarul de somn este de 8 ore pentru fiecare ciclu de 24 ore, importanta fiind si perioada din zi in care dormim. De asemenea, calitatea somnului este un factor determinant, influentatori importanti fiind apneea de somn, mediul inconfortabil de odihna (lumina, temperatura, zgomot), starea de sanatate, alimentatia. Apneea de somn este o intrerupere repetata a respiratiei pentru intervale cuprinse intre 1-2 secunde si pana la 1 minut. Ca urmare, cantitatea de oxigen care ajunge la creier este insuficienta, determinand o trezire partiala. Aceste “microtreziri” nu sunt constientizate, dar duc la refacerea insuficienta a organismului si la oboseala si somnolenta.

In decursul unei zile sunt cateva momente in care suntem mai predispusi la somn, respectiv in intervalul 02:00 - 04:00 (vizibilitatea si bioritmul sunt la cote reduse) si 14:00 - 16:00 (oboseala acumulata in timpul zilei favorizeaza atipirea). De asemenea, in perioadele de crepuscul, dimineata devreme si seara tarziu, senzatia de somnolenta este mai pregnanta. Studiile efectuate arata faptul ca, de multe ori, nu este necesara o perioada lunga de timp in care sa ne aflam la volan pentru a resimti un grad ridicat de oboseala. In mod surprinzator, cercetatorii au stabilit faptul ca, atunci cand ne trezim dimineata mai devreme decat de obicei, chiar si cu 1 ora, sunt suficiente 40-50 de minute de condus pentru ca oboseala resimtita sa fie accentuata. In cazul in care, in aceste perioade, ne aflam singuri in masina, pe un drum monoton, tendinta de atipire sau “microsomn” va aparea foarte des. Acesta reprezinta o perioada scurta de timp (5-10 secunde) in care o persoana adoarme, creierul cedand in mod involuntar oboselii, mai ales atunci cand interesul fata de ceea se intampla in jur scade. Trezirea survine brusc si nu constientizam ce s-a intamplat, intrucat somnul ar trebui sa dureze cel putin 1 minut pentru a fi procesat de creier. Trezirea brusca poate determina reactii fizice neprevazute, extrem de periculoase atunci cand ne aflam la volan.
Perioadele lungi de conducere, fara pauze de refacere pot determina adevarate tragedii, intrucat soferul poate atipi si masina va intra pe contrasens sau va iesi in decor, intrand in coliziune cu vehicule de pe sensul opus sau cu arbori, stalpi, capete de pod, cladiri. Factorul agravant este faptul ca franarea se produce tarziu sau deloc si viteza de impact este mare.


In general, oboseala se manifesta prin procesare intarziata si cu eficienta redusa a informatiilor, viteza de reactie diminuata, atentie scazuta si micsorare a coordonarii psihomotorii. In plus, creste gradul de iritabilitate si agresivitate. Toate acestea influenteaza in mod negativ stilul de conducere. Soferii obositi au dificultati in a mentine masina incadrata pe banda de mers, realizeaza corectii dese ale directiei si reactioneaza mai tarziu la reducerea vitezei de deplasare a autovehiculului antemergator. In fazele incipiente ale oboselii, cei aflati la volan au tendinta de a creste ritmul deplasarii, marind viteza si adoptand un stil mai incisiv de conducere. Apoi, pe masura ce se acumuleaza din ce in ce mai multa oboseala si scade gradul de acuratete al actiunilor, soferii incep sa reduca viteza si sa mareasca distanta fata de ceilalti participanti la trafic.

Putem preveni starile de oboseala accentuata luand in considerare o serie de recomandari:

§ in cazul in care planificati plecarea dimineata, incercati sa dormiti minimum 6-7 ore in noaptea de dinainte. Daca drumul va fi parcurs noaptea, este bine sa dormiti pe parcursul zilei

§ luati masa cu 1-2 ore inainte de culcare

§ pastrati o temperatura optima in camera in care va odihniti

§ in timpul deplasarii, nu incalziti excesiv habitaclul autovehiculului

§ evitati folosirea unor surse puternice de lumina in masina, care distrag atentia si forteaza o acomodare repetata lumina - intuneric a ochilor

§ porniti sistemul audio si alegeti melodii antrenante

§ pozitionati scaunul astfel incat sa nu va imbie la somn

§ faceti pauze, in timpul carora sa efectuati scurte exercitii fizice

§ ca masura suplimentara, puteti consuma cafea sau bauturi energizante care stimuleaza sistemul nervos central si reduc senzatia de oboseala, insa efectul acestora este limitat in timp


Studiile de specialitate si statisticile releva cifre ingrijoratoare: aproximativ 30% dintre persoanele intervievate se declara foarte obosite si aproximativ 10% sufera de tulburari de somn. In ceea ce priveste segmentul populatiei cu drept de conducere autovehicule, aproximativ 20% declara ca au atipit la volan. Dintre acestia, 60% afirma ca motivul atipirii au fost drumurile monotone, 20% indica alte motive si doar 20% isi asuma vina, pe baza oboselii acumulate.

Din numarul total de accidente raportate in decursul unui an, numai aproximativ 5% sunt catalogate ca fiind determinate strict sau in mod primordial de oboseala. In realitate, procentul ar putea fi mult mai mare, intrucat soferii nu recunosc, decat in foarte putine cazuri, ca erau obositi sau au atipit in momentul producerii accidentului. In plus, oboseala dispare brusc dupa ce accidentul a avut loc.

In ceea ce priveste preventia, in cazul soferilor profesionisti exista prevederi legale cu privire la timpul maxim pe care il pot petrece la volan, fiind reglementat, de asemenea, si timpul de odihna necesar. Pentru soferii amatori nu exista astfel de impuneri, accentul fiind pus pe prezentarea unor studii de specialitate cu privire la cauze si efecte, modalitati de constientizare a simptomelor oboselii si sfaturi privitoare la conduita de adoptat. Aditional, la nivel de infrastructura, sunt din ce in ce mai multe drumuri care dispun de dispozitive care avertizeaza soferul atunci cand tinde sa paraseasca banda de mers (asa-numitele “vibratoare”). La randul lor, constructorii auto au dezvoltat si continua sa dezvolte diverse sisteme care sa monitorizeze actiunile soferului si sa il avertizeze sau chiar sa intervina in cazul devierilor de la traiectorie. Sistemul Lane Departure Warning este deja prezent pe multe modele auto. Acesta monitorizeaza, cu ajutorul unei camere, traiectoria autovehiculului si avertizeaza sonor si luminos in cazul unei devieri. De asemenea, tinde sa se generalizeze sistemul de franare autonoma (AEB - Autonomous Emergency Braking) care utilizeaza un radar, un fascicul laser sau o camera video pentru a detecta o posibila coliziune cu masina din fata. Modulul de control electronic proceseaza informatiile, atentioneaza soferul si pregateste sistemul de franare. In cazul in care nu exista reactie din partea conducatorului auto, computerul comanda actionarea sistemului de franare. Ca o evolutie a acestora, sunt preconizate sisteme care sa monitorizeze mai multi parametri de conducere si sa poata lua decizii care sa asigure siguranta deplasarii.

Faptul ca oboseala afecteaza atat soferii profesionisti cat si pe cei amatori, reducand capacitatea de concentrare si de reactie este un lucru cert. Pe acest fond, producerea accidentelor de circulatie devine iminenta, intrebarea devenind cand si nu daca. Nimeni nu ar trebui sa isi asume responsabilitatea conducerii unui autovehicul, daca nu este suficient de odihnit.
**********************************************************************
**********************************************************************
Mitsu.ro= index.php

https://www.facebook.com/MitsubishiClubRomania/

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO X
Mesaje: 2737
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Lun Dec 28, 2020 8:54 am

Sistemele de siguranta activa ale autoturismului



Buna ziua

Traficul din ce in ce mai aglomerat si cerintele de siguranta din ce in ce mai stricte au impus aparitia sistemelor electronice care sa permita schimbarea traiectoriei autovehiculului in timpul franarilor de urgenta, sa previna si sa corecteze, in timp real, orice abatere de la traiectoria stabilita de catre sofer si sa asigure decelerari rapide si eficiente. Acestea sunt grupate sub denumirea de sisteme de siguranta activa si sunt reprezentate de ABS, ESP, LDW - Lane Departure Warning, AFL - Adaptive Forward Lighting, BSM - Blind Spot Monitoring, TSR - Traffic Sign Recognition, AEB - Autonomous Emergency Braking.


Sistemul ABS (acronim pentru termenul german Antiblockiersystem - Sistem Anti Blocare) previne blocarea rotilor in cazul franarii puternice, permitand bracarea in timpul franarii. In cazul in care rotile fata sunt blocate, autovehiculul se va deplasa inertial in directia stabilita in momentul blocarii, fara posibilitatea de a evita un eventual obstacol, indiferent de sensul si unghiul sub care este rotit volanul. Mai exact, masina se va comporta ca o sanie atunci cand are rotile directoare blocate, indiferent de conditiile atmosferice si de starea carosabilului.

Exista o serie de controverse cu privire la cresterea distantei de franare atunci cand masina este echipata cu ABS. Aceasta situatie se intalneste atunci cand suprafata carosabila este umeda, acoperita cu zapada, gheata sau cu nisip, pietris. Daca suprafata pe care se ruleaza este uscata si prezinta aderenta buna, prezenta sistemului ABS determina reducerea distantei de franare. Scopul principal pentru care ABS a fost dezvoltat si oferit in productia de serie este acela de a permite controlul autovehiculului in cazul franarii puternice, putand evita un obstacol pe care l-am fi lovit daca rotile erau blocate, distanta de franare devenind un factor secundar. Este bine ca aceste aspecte sa fie cunoscute, astfel incat sa putem anticipa comportamentul masinii, mai ales atunci cand rulam in conditii de iarna sau conditii meteo nefavorabile. Metoda optima de franare, atunci cand masina este dotata cu sistem ABS, este apasarea ferma si continua a pedalei de frana, concomitent cu efectuarea manevrelor de evitare, daca este cazul.


Initial, sistemul de prevenire a blocarii rotilor a fost dezvoltat de catre industria aeronautica, insa acesta era un sistem exclusiv mecanic. In cursul anilor ’60 s-a incercat adaptarea acestui sistem pe autoturisme, dar rezultatele nu au fost incurajatoare. Principiul de functionare se baza pe masurarea diferentei vitezei de rotatie intre roti, astfel fiind sesizata blocarea. In situatia in care una dintre roti decelera mai mult decat celelalte, intervenea sistemul hidraulic care micsora presiunea la roata respectiva. In practica, rotile se invart cu viteze diferite in viraje si era necesara stabilirea unui interval in care sistemul sa intervina. Insa acest prag nu poate fi fix, variaza in functie de mai multi factori. Intrucat, la acel moment, nu exista suportul electronicii pentru a fi luate in calcul situatiile particulare, sistemul intervenea prea devreme, franarea devenind ineficienta sau prea tarziu si atunci rotile se blocau.

Primul sistem ABS functional a fost produs de catre Bendix in 1971, fiind montat pe modelul Chrysler Imperial, urmat apoi de catre Bosch in 1978, unitatea fiind propusa pe Mercedes S-Klasse. Ansamblul ABS este format din senzori montati pe fiecare roata care trimit constant informatii catre ECU (Electronic Control Unit). Unitatea electronica compara intre ele informatiile primite de la cei 4 senzori - pentru a stabili daca exista diferente de viteza de rotatie intre roti si le compara cu datele primite anterior - pentru a determina daca exista tendinte de blocare a rotilor. In functie de rezultatul acestor comparatii si de valorile stocate in memorie, ECU poate stabili daca franarea este normala sau de urgenta si apoi, daca este cazul, comanda deschiderea si inchiderea rapida si repetata a valvelor din instalatia de franare pentru a reduce ritmic presiunea din sistem. Frecventa actionarii valvelor este foarte mare, astfel incat rotile sa nu se blocheze, soferul percepand aceasta interventie sub forma unor vibratii in pedala de frana si un sunet caracteristic. Forta de franare aplicata va fi cea care sa aduca rotile la limita de blocare, dar fara sa se intample aceasta situatie. O valoare mai mare va bloca rotile, iar o valoare mai mica reduce eficienta franarii.

La ora actuala sunt propuse sisteme ABS cu 3 si 4 canale, diferenta constand in modul de distribuire a presiunii in instalatia de franare. In cazul celor cu 3 canale, actionarea se face independent pe rotile fata prin doua valve separate si unitar asupra rotilor spate, printr-o singura valva. Sistemul cu 4 canale actioneaza independent pe toate cele patru roti prin valve separate.

Defectiunile care pot aparea la ansamblul ABS tin, in principal, de senzorii montati la roti. In cazul in care ECU detecteaza faptul ca unul sau multi senzori furnizeaza date eronate, va informa prin iluminarea martorului din bord, va stoca un cod de eroare pentru determinarea ulterioara a cauzei si va dezactiva sistemul pana la remedierea defectiunii. Un alt motiv pentru semnalarea unei erori in sistemul ABS este utilizarea unor anvelope cu diametre diferite sau aparitia unei pene, vitezele de rotatie masurate de senzori in acest caz inregistrand valori net diferite.


In mod normal, la fiecare pornire a motorului este activat martorul luminos din bord si sistemul ABS testeaza daca functionarea se face corect. In caz contrar, martorul luminos va ramane activ in bord. La unele modele, imediat dupa inceperea deplasarii, sunt actionate valvele din sistemul hidraulic de franare pentru a fi testata functionarea lor, producandu-se un sunet specific.

In cazul autovehiculelor dotate cu sistem ABS, lichidul de frana este supus unor solicitari mai mari iar temperaturile la care lucreaza sunt mai ridicate. Pe de alta parte, normele ecologice sunt din ce in ce mai drastice si impun o anumita compozitie pentru acest fluid. In general, lichidul de frana absoarbe umiditate din atmosfera. Atunci cand utilizarea este intensiva - decelerari repetate, temperatura poate creste pana la nivelul la care apa acumulata sa fiarba si sa determine aparitia bulelor de gaz in lichidul de frana. Efectul va fi deprecierea performantei sistemului de franare, cu repercusiuni asupra sigurantei. De aceea este imperios necesar sa fie utilizat numai lichid de frana agreat de producator, iar inlocuirea sa se faca conform planului de revizie, chiar daca rulajele inregistrate intre vizitele de mentenanta solicitate sunt mici. Alterarea proprietatilor lichidului de frana se produce si atunci cand masina stationeaza.

Conform statisticilor, echiparea autovehiculelor cu sisteme ABS a redus substantial numarul de accidente grave si, ca urmare, legislatia anumitor tari prevede obligativitatea existentei acestuia in dotarea masinilor noi vandute.


Pe baza ansamblului ABS au fost dezvoltate si alte sisteme de siguranta activa:

§ EBD (Electronic Brakeforce Distribution) - distribuie forta de franare in mod independent catre fiecare roata, in functie de gradul de incarcare pe punti si de suprafata de rulare. Ca urmare, eficienta franarii creste in mod semnificativ.

§ EBA (Emergency Brake Assist) - mareste presiunea in instalatia de franare atunci cand este detectata intentia de decelerare puternica. Acest sistem asigura forta maxima de franare atunci cand este necesar si reduce distanta in care este oprit autovehiculul in caz de urgenta.

§ ESC (Electronic Stability Control) cunoscut sub denumirea comerciala de ESP - Program Electronic de asigurare a Stabilitatii. Acest sistem detecteaza si compenseaza automat pierderea controlului asupra autovehiculului, prin modularea puterii motorului si franarea individuala a rotilor.



Sistemul de control al stabilitatii a fost propus in productia de serie incepand din 1995 si este oferit sub diverse denumiri (DSC, VDC, MASTC) de catre constructorii auto, functiile indeplinite fiind, in esenta, aceleasi. Unitatea electronica supravegheaza comportamentul masinii aflate in mers pe baza datelor furnizate de senzorul giroscopic, senzorul unghiului de rotatie al volanului si senzorii ABS cu privire la acceleratia laterala, unghiul de bracare al volanului si viteza de rotatie a fiecarei roti. Prin procesarea acestor informatii, sistemul ESP constata un eventual derapaj determinat de o manevra de evitare, de acvaplanare, supra si subvirare si aplica masurile de redresare in interval foarte scurt de timp, cu mult mai devreme decat ar fi putut reactiona soferul. De asemenea, este inglobat si controlul tractiunii, care asigura motricitate optima, indiferent de suprafata pe care se ruleaza.

Practic, in cazul derapajului puntii spate, forta de franare este aplicata pe roata fata de pe exteriorul virajului pentru a preveni rotirea in jurul axei. In cazul derapajului puntii fata, forta de franare este aplicata pe roata spate de pe interiorul virajului pentru a preveni devierea de la traiectorie a puntii spate. Actionarea sistemului de franare este insotita si de reducerea turatiei motorului, astfel incat stabilizarea masinii sa se faca cat mai rapid.



In cazul anumitor modele, indeosebi cele cu vocatie sportiva, este folosit un sistem ESP perfectionat care imbunatateste atat siguranta cat si performantele, dar presupune costuri mai mari de productie. Din punct de vedere constructiv, acesta se bazeaza pe diferentiale active si controleaza masina prin transmiterea unei valori mai mari de cuplu la roata spate din interiorul virajului, in cazul supravirarii (derapaj al puntii spate) sau la roata spate din exteriorul virajului, in cazul subvirarii.

Absenta sistemului ESP nu poate fi suplinita integral de catre sofer, indiferent de acuitatea reflexelor si de experienta acumulata. Aceasta deoarece nu poate reactiona la fel de rapid si nu are la dispozitie comenzi pentru actionarea separata a franelor pe fiecare roata. In cazul majoritatii autoturismelor echipate cu ESP, este prevazuta posibilitatea decuplarii acestuia pentru a permite pilotajul in stil sportiv, in unele cazuri existand si o decuplare partiala, derapajele fiind ingaduite, in anumite limite. De asemenea, prin decuplarea ESP se realizeaza si deconectarea sistemului de control al tractiunii, actiune necesara atunci cand rulam pe suprafete afanate, necompacte (zapada, noroi, nisip) sau atunci cand incercam sa urcam o rampa acoperita cu gheata.



Intrarea in actiune a ESP este semnalizata printr-un martor luminos in bord, pentru ca soferul sa constientizeze faptul ca masina ar fi putut intra in derapaj si sa poata adapta stilul de conducere la conditiile existente. Sistemul de control al stabilitatii functioneaza, de obicei, in situatiile extreme si atunci cand o face este foarte important sa nu bruscam comenzile masinii prin franari sau schimbari de traiectorie, ci sa permitem unitatii electronice sa stabilizeze autovehiculul. Altfel, prin interventia soferului, senzorii vor incarca magistrala de date cu mai multe informatii decat poate prelucra computerul, rezultatul fiind intarzierea sau imposibilitatea readucerii masinii pe trasa initiala. De asemenea, in multe cazuri, unitatea electronica va opri actiunea ABS atunci cand este necesara interventia ESP si o eventuala decelerare brusca din partea soferului ar putea bloca rotile. Trebuie sa tinem cont de faptul ca ESP incepe procedura de redresare imediat ce primeste informatiile, dar pot trece cateva fractiuni de secunda pana cand efectele incep sa fie resimtite.

Desigur, conduita preventiva ramane foarte importanta pentru ca sistemul ESP nu poate anula legile fizicii. Exista situatii cand va fi necesar ca soferul sa intervina si atunci isi vor spune cuvantul experienta si gradul de cunoastere al masinii. Este bine ca, in masura in care conduceti o masina echipata cu sistem de control al stabilitatii, sa testati, in locuri sigure si fara circulatie, modul de reactie al acestuia in diferite situatii si pe diferite suprafete, pentru a sti la ce sa va asteptati si cum puteti interveni.



Sistemul de avertizare a parasirii benzii de mers (LDW - Lane Departure Warning) monitorizeaza, cu ajutorul unei camere video, traiectoria autovehiculului si avertizeaza, sonor si luminos, in cazul in care sesizeaza tendinta de parasire involuntara a benzii de mers.



Sistemul de iluminare adaptiva (AFL - Adaptive Forward Lighting) utilizeaza o unitate electronica de comanda care primeste informatii de la o camera video, de la sistemul de navigatie si de la un set de senzori care monitorizeaza anumiti parametri de deplasare. In cazul in care un vehicul este detectat de camera video, sistemul restrange raza de lumina pe zona respectiva. De asemenea, AFL seteaza fascicolul de lumina in functie de traiectoria de urmat, inainte ca soferul sa vireze, in functie de informatiile furnizate de sistemul de navigatie.


Sistemul de monitorizare a unghiului mort (BSM - Blind Spot Monitoring) indica printr-un martor luminos in oglinda exterioara prezenta unor autovehicule in unghiul mort. Pentru anumite modele acest sistem poate comanda si decelerarea in cazul in care detecteaza un pericol iminent (de exemplu, la schimbarea benzii).


Sistemul de recunoastere a semnelor de circulatie (TSR - Traffic Sign Recognition) se bazeaza tot pe o camera video, care inregistrează imagini de pe traseul parcurs, acestea fiind comparate cu cele stocate in memoria sistemului. In cazul in care imaginile coincid, semnele de circulatie sunt afisate pe ecranul computerului de bord. Daca autovehiculul este dotat cu sistem de navigatie, TSR va putea afisa limitarile de viteza chiar daca indicatoarele nu au fost observate sau nu exista.

Sistemul de franare autonoma de urgenta (AEB - Autonomous Emergency Braking) utilizeaza o suita de senzori pentru a monitoriza viteza de deplasare si distanta fata de vehiculul din fata. In cazul in care este detectat un pericol iminent de coliziune, sistemul avertizeaza optic si acustic si pregateste sistemul de franare. Daca soferul nu reactioneaza, va initia autonom secventa de franare pentru a evita impactul sau pentru a reduce, intr-o proportie cat mai mare, daunele.


Chiar daca sistemele electronice de asistenta montate pe autovehicule au avansat foarte mult in ultima perioada, creierul uman ramane, in continuare, cel mai important sistem de siguranta, fiind supus, in conditiile actuale de trafic, unor presiuni tot mai mari cu privire la cantitatea de informatii ce trebuiesc procesate si la timpul de raspuns. De aceea, sistemele electronice reprezinta un sprijin si nu un inlocuitor pentru atentie, prudenta, discernamant si experienta.
**********************************************************************
**********************************************************************
Mitsu.ro= index.php

https://www.facebook.com/MitsubishiClubRomania/

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO X
Mesaje: 2737
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Joi Ian 07, 2021 9:02 am

Neatentia la volan




Buna ziua



Zilnic vedem sau auzim despre accidente usoare sau grave care au fost cauzate de neatentie. Tamponari usoare pana la adevarate drame se pot intampla atunci cand atentia celui aflat la volan este disturbata. Conform statisticilor, persoanele tinere, cu varste cuprinse intre 18 - 22 ani sunt cele mai predispuse spre a fi implicate in accidente determinate de neatentie. Se disting o serie de factori care va pot distrage atentia si va pot pune in pericol viata dumneavoastra si a celorlalti ocupanti ai autovehiculului:

Ø utilizarea telefonului mobil - in cazul in care nu exista un dispozitiv “maini libere”, se realizeaza o contraventie ce este sanctionata cu 2 puncte de penalizare si amenda. Chiar daca avem un astfel de dispozitiv, convorbirea ne va acapara intreaga atentie. Cu siguranta ati experimentat situatii in care, aflandu-va la volan, ati preluat un apel, iar la incheierea acestuia nu va puteati reaminti toate situatiile pe care le-ati intampinat in trafic pe parcursul convorbirii telefonice. In cazul in care este imperativ necesar sa raspundeti la un anumit apel, opriti masina intr-un loc sigur sau, daca nu este posibil, incercati sa amanati convorbirea.

Chiar daca pare incredibil, exista persoane, si se pare ca nu chiar putine, care citesc si scriu SMS-uri in timp ce conduc. Este clar faptul ca, in aceasta situatie, producerea unui accident este doar o chestiune de timp.

Ø butonarea sistemelor auxiliare (audio, navigatie, computer de bord, etc.) - este indicat ca setarile sa fie efectuate inainte de a pleca la drum. La fel ca si in cazul telefonului mobil, opriti masina daca trebuie sa acordati atentie prelungita acestor dispozitive.

Ø fumatul si mancatul la volan - momentele in care soferul se apleaca dupa bricheta sau isi alege o tigara din pachet sunt printre cele mai periculoase. Ce sa mai spunem despre situatia in care tigara cade in masina, pe tapiterie sau pe mocheta.

In ceea ce priveste mancatul, oprirea autovehicolului si relaxarea in timpul ingerarii alimentelor vor aduce beneficii in ceea ce priveste digestia si, nu in ultumul rand, vor evita accidentele.

Ø muzica ascultata la volum maxim - soferul este distras de nivelul ridicat de decibeli, putand efectua manevre gresite si/sau riscante ca efect al euforiei. In plus, nu va putea auzi sirenele unor masini de interventie sau claxoanele participantilor la trafic.
Ø citirea hartilor in timpul mersului - in cazul in care preferati ghidarea pe baza hartilor in locul unui sistem de navigatie este bine sa va opriti pentru consultarea acestora sau sa apelati la pasager/i daca sunteti insotit. In timpul deplasarii, fiecare moment in care atentia este canalizata catre harta poate provoca o tragedie. Daca va deplasati singur, incercati sa localizati destinatia si sa vizualizati locul in care trebuie sa ajungeti inainte de a porni la drum.

Ø nervozitate - in unele cazuri consideram ca ne putem calma plecand cu masina dupa o cearta. In realitate, insa, ratiunea este inlocuita de impulsul de moment si putem intreprinde manevre gresite. Evitati sa va suiti la volan in astfel de situatii.

Ø stare de sanatate precara - este indicat sa evitam sa conducem autovehicule atunci cand experimentam situatii de boala. In aceste momente supunem organismul unui efort suplimentar si nivelul de concentrare va fi redus.

Ø machiajul la volan - acesta se adreseaza, bineinteles, doamnelor. Intentia este, probabil, de a castiga timp. In realitate, insa, posibilitatea de producere a unui accident este foarte mare si, in acest caz, consumul de timp este mult mai ridicat. Este recomandabil ca aceasta operatiune sa se desfasoare la ajungerea la destinatie, inainte de a cobori din masina.

Ø discutii cu pasagerii - unele subiecte abordate pot muta atentia soferului de la trafic catre cel care vorbeste. In fiecare moment in care privirea este indreptata catre interlocutor se poate produce un accident. Daca simtiti ca discutia va disturba, solicitati tacerea pasagerilor.

Ø panourile publicitare - reprezinta un factor disturbator important. Sunt create astfel incat sa atraga atentia si sunt tot mai multe si mai dese. Incercati sa le ignorati.



Desi poate parea incredibil, sondajele realizate de societati de asigurari din intreaga lume releva procente de 35-45% dintre soferii intervievati care afirma ca si-au schimbat hainele la volan, 10-15% au citit ziare si reviste, 5-10% afirma ca au jucat jocuri video si 3-5% marturisesc ca s-au barbierit in timp ce conduceau. Sa tinem cont de faptul ca, la o viteza de 50 km/h, in 2 secunde, autovehiculul parcurge 28 m. Ca atare, orice activitate care ne distrage atentia in timp ce ne aflam la volan, chiar si pentru perioade considerate foarte scurte, poate duce la accidente grave.
buna parte dintre accidente se produc la distanta mica fata de casa deoarece intervin relaxarea (cunoastem zona si consideram ca nu pot aparea pericole), oboseala si nerabdarea de a ajunge acasa. Atentia distributiva dispare aproape total si riscurile cresc exponential.



Fiecare dintre conducatorii auto ar trebui sa constientizeze faptul ca autovehiculul la volanul caruia se afla poate deveni extrem de periculos daca este scapat de sub control. O buna organizare va facilita acordarea atentiei catre trafic. Atentia la volan inseamna sa anticipam, sa vedem si sa evitam circumstantele cu potential periculos care pot sa apara. Nu in ultimul rand, un sofer atent oboseste mai tarziu si isi mentine nivelul de alerta la cote ridicate.
**********************************************************************
**********************************************************************
Mitsu.ro= index.php

https://www.facebook.com/MitsubishiClubRomania/

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO X
Mesaje: 2737
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Mie Ian 13, 2021 8:57 am

Tuning - imbunatatirea performantelor



Buna ziua



Cresterea performantelor automobilelor a fost un deziderat pentru utilizatori inca de la aparitia primelor “trasuri cu motor”, fiind aplicate diverse modificari ale motoarelor. De exemplu, modelul Ford A produs intre anii 1927-1931 avea o tija pe coloana de directie cu ajutorul careia soferul putea controla aprinderea. Astfel se realiza optimizarea performantelor motorului prin ajustarea momentului admisiei si obtinerea celui mai bun amestec aer-combustibil.

Cu toate acestea, progresul tehnologic a avut nevoie de o perioada lunga de timp pentru a putea permite imbunatatiri substantiale. Motoarele cu cilindree redusa au putut furniza puteri mari doar o data cu utilizarea de catre producatori a sistemelor electronice de injectie, a celor de aprindere electronica, a injectiei directe si a supraalimentarii. La momentul actual, setarile propulsoarelor sunt controlate si reglate de ECU (Electronic Control Unit), astfel incat sa poata fi obtinute cele mai bune performante. Totusi, este necesar ca soft-ul folosit pentru programarea acestor unitati electronice sa tina cont de anumite limitari:

- normele de poluare ce trebuiesc respectate

- combustibilii disponibili, ce au calitate diferita de la o tara la alta

- necesitatea functionarii corecte a motorului, chiar si atunci cand intervalele de revizie sunt depasite

- temperaturile extreme ce sunt inregistrate pe parcursul anului in diferite tari

- indeplinirea performantelor asumate, indiferent de stilurile de condus ale soferilor

- cuantumul impozitelor anuale si al asigurarilor, care in unele tari depind de puterea motorului

Este posibil sa crestem puterea unui motor fara interventii mecanice si fara a afecta fiabilitatea acestuia? Iata care sunt cele mai importante elemente implicate in aceasta operatiune:

Unitatea de Control Electronic Fiecare masina are un ECU (Electronic Control Unit) care gestioneaza, printre altele, managementul functionarii motorului. Parametri cum ar fi presiunea in turbina, debitul de aer necesar arderii sau cantitatea de carburant injectata sunt controlati pentru ca motorul sa functioneze corect si sa furnizeze puterea specificata de producator. Firmele specializate in operatiunea de chiptuning pot modifica fin acesti parametri pentru ca motorul sa produca mai multa putere.

Tipul motorului Indiferent daca sunt alimentate cu benzina sau motorina, motoarele echipate cu turbina sunt avantajate in mod clar, datorita faptului ca pot avea un castig de putere de circa 20 - 30% si o crestere considerabila pentru valoarea de cuplu. Pentru motoarele aspirate natural cresterea este de 6 - 10%.

Cifra octanica a combustibilului folosit In cazul motoarelor alimentate cu motorina, se poate folosi acelasi combustibil ca si inainte de modificare. In schimb, pentru motoarele alimentate cu benzina este obligatorie folosirea unei benzine cu cifra octanica superioara celei recomandate de producator. Cea mai frecventa este trecerea de la cifra octanica 95 la 98.

Fiabilitatea motorului O firma de tuning cu experienta va recomanda, in general, o crestere de putere moderata, care nu va depasi specificatiile date de producatorii componentelor importante ale masinii. Daca reviziile sunt efectuate conform indicatiilor producatorului si respectand intervalul de timp indicat de acesta, iar stilul de conducere este corect si normal, fiabilitatea masinii nu va fi afectata.

Consumul de combustibil La un stil de conducere similar cu cel anterior modificarii nu ar trebui sa se inregistreze diferente de consum. Pentru anumite motoare, consumul poate chiar sa scada, in special la mersul extraurban, dar nu intr-un procent semnificativ.

Chiptuning si remapare Operatiunea de chiptuning implica interventia directa asupra calculatorului masinii si necesita inlocuirea fizica a chip-urilor care contin informatia originala despre managementul motorului cu altele care contin informatia optimizata. In general, masinile produse inainte de anul 2000 necesita aceasta interventie. Pentru modelele mai noi, producatorii sistemelor electronice ale masinilor au implementat posibilitatea de a suprascrie informatia optimizata peste cea originala, prin intermediul mufei de diagnoza a masinii (OBD - On Board Diagnostic). Aceasta operatiune este mai rapida si mai usor de executat, rezultatul final fiind identic atat pentru remapare cat si pentru chiptuning.

In limbajul uzual, s-a generalizat termenul de chiptuning pentru ambele operatiuni. Totusi, diferentele sunt evidente in ceea ce priveste modul de realizare, riscurile fiind minime in cazul remaparii.

Durata operatiunii Daca este vorba despre remapare, operatiunea poate dura 1-2 ore. Daca se intervine fizic asupra calculatorului masinii (ECU), durata executiei poate ajunge la 4-5 ore sau chiar mai mult.

Reversibilitatea operatiunii Operatiunea de chiptuning sau remapare este complet reversibila, insa este recomandat ca aceasta sa fie facuta doar de firma care a facut initial modificarile.

Garantia In general, producatorii auto interzic aceste modificari in perioada cat masina este in garantie. Eventuala garantie acordata de firma care realizeaza operatiunea de tuning nu va putea fi aplicata in reteaua de unitati service autorizate ale producatorului auto.

Tuning individual O investitie in aparatura profesionista, pentru a face aceste modificari, poate ajunge la zeci de mii de euro. In plus, este extrem de importanta experienta firmei pentru care optati. Anumite firme din Romania colaboreaza cu firme internationale de renume in domeniu, ce au o experienta considerabila. Acest lucru garanteaza executarea unei lucrari de calitate.

Chiptuning-ul/remaparea unei unitati ECU este o operatiune ce necesita un grad ridicat de profesionalism si cunostinte in domeniu, dar si o aparatura care sa poata asigura un nivel ridicat de siguranta in executare. De aceea, recomandarea este sa alegeti o firma cu experienta in domeniu. De multe ori, preturile mici ascund o pregatire de slaba calitate si/sau o aparatura care poate afecta iremediabil sistemul de management al motorului masinii, iar costul acestuia este considerabil. Operatiunea de remapare nu trebuie privita ca fiind destinata exclusiv masinilor sport, aceasta ducand la obtinerea unui plus de putere in limitele motorului, fara riscuri, daca operatiunea este efectuata de firme specializate.

Acest mesaj are scopul de a informa asupra operatiunii de tuning al motorului si nu de a recomanda operarea unor modificari asupra masinii dumneavoastra.
**********************************************************************
**********************************************************************
Mitsu.ro= index.php

https://www.facebook.com/MitsubishiClubRomania/

Scrie răspuns

Înapoi la “Cafenea”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 8 vizitatori