Automotive World by Ciprian Nimu

La un pahar de vorba..
Avatar utilizator
radu-lancer
EVO X
Mesaje: 2649
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Joi Feb 06, 2020 11:46 am

Gheata neagra



Sezonul rece creeaza conditiile pentru aparitia celui mai periculos fenomen meteo, poleiul. Gradul ridicat de risc este determinat de faptul ca, in marea majoritate a cazurilor, acesta nu poate fi detectat in timp util. De cele mai multe ori poleiul apare pe suprafete izolate, sub forma unei pelicule subtiri. Acest strat fin de gheata este incolor, fiind foarte greu de depistat pe asfalt (aspect care determina denumirea de gheata neagra). Poleiul se formeaza cu precadere pe sectoarele de drum care au parte de curenti de aer cu efect de racire accentuat, pe poduri, unde vantul raceste mai mult carosabilul, in zonele cu viraje si diferente de nivel care favorizeaza acumularea umezelii.

Motivele aparitiei poleiului sunt multiple:

· ceata, care aduce mai multa umiditate pe sosea

· temperatura exterioara aflata in jurul punctului de inghet, fapt ce determina topirea partiala a zapezii acumulate pe marginea drumului si, apoi, inghetarea peliculei de apa formate

· fenomenul de ploaie inghetata - stratul de aer rece, mai greu, se afla la suprafata solului, iar cel de aer cald, mai usor in straturile superioare ale atmosferei. Picaturile de apa ingheata doar in momentul in care ating solul sau obiecte cu temperaturi negative de la sol

Este foarte important ca, in momentele in care conditiile meteo pot favoriza aparitia poleiului, sa reduceti viteza de deplasare. Incercati sa urmariti reflexia luminii pe suprafata carosabila. In cazul in care stralucirea este mai puternica decat in mod normal, este foarte probabil sa existe un strat de polei. Noaptea, acest procedeu este mai dificil de aplicat din cauza gradului redus de iluminare.

In cazul in care ati intrat pe o zona cu strat de gheata, este imperativ necesar sa nu bruscati comenzile, sa nu decelerati puternic si sa mentineti directia cu corectii fine din volan. Puteti apela si la frana de motor, dar fara bruscarea autovehiculului. In mod normal, suprafata acoperita cu gheata neagra este de cativa metri, astfel incat ar trebui sa recastigati aderenta in scurt timp. In cazul in care poleiul apare pe suprafete mari (ploi sau lapovite urmate de scaderea brusca a temperaturii) este indicat sa intrerupeti deplasarea si sa asteptati ca suprafata carosabila sa fie tratata cu materiale antiderapante. In caz contrar, continuarea deplasarii poate fi extrem de periculoasa.In general, stratul fin de gheata este mai persistent pe arterele mai putin circulate. Ca atare, acordati atentie sporita rularii pe drumurile putin circulate, mai ales pentru ca valorile reduse de trafic aduc tentatia vitezei. In plus, nu uitati faptul ca trebuie respectata pozitia corecta a mainilor pe volan, si asta nu doar in cazul unor conditii meteo nefavorabile (va rog sa accesati acest link). Manevrarea volanului cu ambele maini, cu prizele corecte, va permite redresarea autovehiculului, in cazul aparitiei unor situatii limita.

De asemenea, perioadele de crepuscul si noaptea sunt cele mai periculoase din punctul de vedere al posibilitatii de a intalni gheata neagra, intrucat temperaturile sunt scazute si favorizeaza inghetul la sol. Este de importanta vitala ca deplasarea sa se faca cu viteze reduse, distanta fata de autovehiculul antecesor sa fie suficienta pentru a permite oprirea in conditii de siguranta si luminile sa fie utilizate corespunzator.
Gheata neagra reprezinta un pericol real si greu de detectat. Adoptarea unei conduite preventive, dublate de o atentie sporita va face sarcina mai usoara si va reduce sansele producerii unor evenimente nedorite.
**********************************************************************
**********************************************************************
Mitsu.ro= index.php

https://www.facebook.com/MitsubishiClubRomania/

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO X
Mesaje: 2649
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Joi Feb 13, 2020 12:20 pm

Evitati neplacerile in sezonul rece



Desi semnele sunt inca modeste, iarna se pregateste sa se instaleze confortabil in zona tarii noastre. Cum si in acest anotimp trebuie sa circulam, este bine sa avem in vedere verificarea unor componente ale masinii pe care o conducem.

Ø Anvelope de iarna Anvelopele de iarna sunt elementul vital de siguranta atunci cand temperaturile scad sub 7 grade Celsius. Indiferent daca aveti sau nu tractiune integrala, pneurile de iarna sunt obligatorii pentru ca inseamna, in primul rand, siguranta si, in al doilea rand, reduc mult posibilitatea sa ramaneti blocat in zapada. Pentru ca un pneu sa asigure o aderenta perfecta, cauciucul trebuie sa fie flexibil. Compozitia pneurilor de vara isi pierde progresiv flexibilitatea atunci cand temperaturile scad sub 7°C. Sub aceasta temperatura, o anvelopa de vara devine o bucata de plastic dur si nu are aderenta corecta nici pe suprafete uscate. Pe zapada sau suprafata inghetata, anvelopele de vara sunt total nefolositoare.

Conform Legii 161/2011, anvelopele de iarna sau all-seson (denumire comerciala) sunt obligatorii atunci cand drumurile sunt acoperite cu gheata, zapada sau polei. Pentru autovehiculele cu masa maxima autorizata de pana la 3,5 tone, este obligatorie echiparea cu anvelope de iarna pentru toate rotile masinii. Pentru cele cu masa maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si cele de transport persoane cu o capacitate mai mare de 8+1 persoane, anvelopele de iarna sunt obligatorii pentru rotile de tractiune. Atat Legea 161/2011 cat si Directiva 92/23 a Consiliului Europei specifica faptul ca sunt acceptate pentru circulatia pe timp de iarna, numai anvelopele de iarna sau all-season care sunt inscriptionate M&S, M+S, M.S, MS (Mud & Snow - noroi si zapada), fara a fi imperativ necesara prezenta altor simboluri.





Reglementarile legale stipuleaza o adancime minima admisa a canalelor de pe anvelope de 1,6 mm. In realitate, incepand de la 4 mm adancime, aderenta scade foarte mult, fiind recomandata inlocuirea pneurilor ce prezinta acest nivel de uzura. De asemenea, este bine sa nu utilizati anvelope mai vechi de 5 ani, dar neuzate. In acest caz, imbatranirea cauciucului il face dur, uneori chiar casant, avand repercusiuni asupra sigurantei la rulare si determinand marirea distantei de franare. Putem afla varsta anvelopei verificand ultimul grup de cifre din numarul DOT, acestea reprezentand saptamana si anul de productie.

Pe cat posibil, incercati sa montati acelasi tip de anvelope pe toate rotile. In cazul in care cele doua punti primesc anvelope cu profiluri diferite puteti experimenta derapaje, deoarece aderenta pneurilor poate fi diferita pe acelasi tip de carosabil, in functie de compozitia si profilul acestora.

Foarte importante sunt si verificarea si ajustarea presiunii in pneuri. Iarna, din cauza frigului si a inghetului, aderenta pe sosea scade foarte mult. De aceea este recomandat sa avem cauciucurile umflate la presiunea corespunzatoare, pentru a beneficia de un comportament optim al pneurilor, atat in timpul deplasarii, cat si in cazul in care suntem nevoiti sa franam de urgenta.

In masura in care conditiile atmosferice impun montarea unui set de lanturi, este bine sa stiti ca utilizarea lor si pe drum uscat duce la uzuri premature ale anvelopelor, ale elementelor suspensiei si directiei.

Incepand din luna Noiembrie 2012, anvelopele vandute in Uniunea Europeana sunt prevazute cu o eticheta care contine informatii despre contributia la economia de combustibil, gradul de eficienta in conditii de carosabil umed si nivelul de zgomot in mers. In acest mod, primim informatii extrem de importante in formularea deciziei de achizitionare.




Sa vedem ce contine eticheta:



1. Contributia anvelopei la economia de carburant, determinata de gradul de rezistenta la rulare. In timpul deplasarii, anvelopa se deformeaza datorita incarcarii vehiculului si contactului cu suprafata drumului. Ca urmare, pneul se incalzeste, iar energia se pierde sub forma de caldura. Cu cat deformarea este mai mare, cu atat si rezistenta la rulare este mai mare, determinand consum si emisii de CO2 ridicate. Anvelopele au o contributie de pana la 20% din consumul total al unui autoturism si de pana la 35% in cazul unui camion. Normele de marcare prevad 7 clase (de la A la G), diferenta de la o clasa la alta semnificand o variatie a consumului intre 2,5% si 4,5%. Mai exact, un autovehicul echipat cu anvelope clasa A va consuma cu 0,5 litri la 100 km mai putin carburant decat unul echipat cu anvelope clasa G, respectiv o diferenta de 100 de litri pe an (la un rulaj de 20.000 km).

2. Aderenta pe carosabil umed. Canalele din profilul anvelopei sunt proiectate pentru a evacua apa existenta pe carosabil, fiind evitata acvaplanarea. De aceea, anvelopele au un rol major in ceea ce priveste tinuta de drum si distanta de franare. Diferenta intre clase reprezinta o crestere sau scadere a distantei de franare cu 3 pana la 6 metri, in cazul unei decelerari complete de la viteza de 80 km/h. De la clasa A la clasa F, distanta de franare creste cu aproximativ 15 metri.

3. Nivelul de zgomot emis in mers. Acest marcaj comunica nivelul de zgomot emis in exterior (nu in habitaclu), masurarea realizandu-se in decibeli. Sunt cuantificate trei niveluri:

· trei unde sonore - anvelopa indeplineste reglementarile actuale

· doua unde sonore - anvelopa indeplineste viitoarele norme europene

· o unda sonora - anvelopa emite cu 3 decibeli mai putin decat impun viitoarele norme europene



Ø Lichid pentru curatare parbriz Este recomandabil sa folositi un lichid special pentru spalarea parbrizului care nu ingheata la temperaturi negative, trebuind sa reziste la o temperatura de cel putin -20o C. Rezervorul de lichid pentru spalat parbrizul este indicat sa fie tinut la un nivel aproape de maxim. Datorita concentratiei destul de mari de alcool, lichidul nu va ingheta, insa exista posibilitatea sa se intample lucrul acesta cu eventualele cantitati mici ce pot ramane pe furtunasele ce duc la duzele de pe capota sau la faruri. Astfel, parbrizul nu mai poate fi curatat corespunzator, iar in cazul deplasarilor pe autostrada sau drumuri nationale, poate fi pusa in pericol siguranta proprie si a celorlati participanti la trafic. De asemenea, pompa si rezervorul de lichid pot fi distruse prin inghetarea acestuia.



Ø Amestecul de antigel Verificati concentratia de antigel din sistemul de racire al masinii in unitatile service. Daca nu este suficient antigel, circuitul de racire al motorului poate ingheta si astfel poate provoca daune importante. Antigelul este necesar si la temperaturi pozitive, deoarece protejeaza de coroziune si creste temperatura de fierbere a lichidului de racire. Atentie la alegerea antigelului, fiind necesar sa respectati indicatiile producatorului. Circuitul de racire poate fi distrus ca urmare a utilizarii unui amestec de substante nepotrivite. In perioada de iarna, este indicat sa verificati periodic punctul de inghet al lichidului de racire si, la nevoie, sa completati cu antigel. Daca limita de inghet este prea ridicata, completati cu antigel pana cand se ajunge la nivelul dorit. Aceasta trebuie sa fie in jurul valorii de -35o C, pentru Romania.



Ø Stergatoare parbriz Daca stergatoarele sunt deteriorate, ele trebuie schimbate, durata medie de viata a acestora fiind de 1 an. In cazul in care acestea nu lucreaza eficient, este greu sa obtineti o vizibilitate buna, iar pe timp de iarna acest lucru este foarte important, conditiile atmosferice fiind mai grele decat in restul anului. Pentru a nu le scurta durata de viata, nu utilizati stergatoarele pe geamul inghetat.

In masura in care stergatoarele sunt blocate din cauza depunerii de gheata, nu actionati comanda electrica intrucat motorul mecanismului va fi activat si va ramane sub tensiune, putand fi deteriorat.



Ø Becurile Verificati daca instalatia de iluminare a masinii functioneaza corect si daca exista becuri arse sau care nu ilumineaza corespunzator. Este util sa aveti un set de becuri de rezerva in masina, pentru cazuri de urgenta. De asemenea, este necesara verificarea unghiului de iluminare a farurilor si, daca este cazul, reglarea acestuia.



Ø Sistemul electric Asigurati-va ca sistemul de dezghetare a lunetei si oglinzilor functioneaza corect. Chiar daca este iarna si temperatura in habitaclu in mod sigur nu este prea mare, este indicat ca macar o data pe luna sa porniti sistemul de aer conditionat sau climatizare timp de 10-15 minute, din motive ce tin de intretinerea acestora.

O problema ce apare in mod constant iarna, atunci cand temperatura exterioara este mult mai mica decat cea interioara, este reprezentata de geamurile aburite. Pentru a scapa de acest impediment, folositi ventilatorul aerotermei pe trepte mai mari decat de obicei, cu sistemul de aer conditionat activ, astfel incat in masina sa se creeze curenti de aer cu rol dezumidificator.



Ø Sistemul de franare Verificati instalatia de franare. Aceasta trebuie sa functioneze ireprosabil si placutele sa nu prezinte uzura avansata. Daca placutele uneia dintre roti sunt foarte uzate, masina nu va frana liniar si puteti avea surpriza unui derapaj lateral la o frana mai puternica pe zapada.

Este bine sa nu folositi frana de mana atunci cand se inregistreaza temperaturi scazute. Cablul care actioneaza sistemul poate ingheta si puteti avea surpriza neplacuta de a nu putea elibera frana. In cazul in care se intampla acest lucru, turnati apa calda pe rotile spate pana cand se deblocheaza. Nu fortati deplasarea cu rotile blocate, intrucat exista riscul de a deteriora sistemul de franare spate si/sau anvelopele.


Ø Curele si furtunuri In mod uzual aceste elemente au o durata lunga de utilizare. Verificati gradul de uzura inainte de sosirea anotimpului hibernal, intrucat temperaturile scazute accelereaza deteriorarea lor.


Ø Acumulatorul Cand temperaturile sunt scazute, puterea unei baterii se reduce. Verificati densitatea si nivelul electrolitului in baterie, precum si gradul de incarcare, in unitatile service. Este necesara si verificarea functionarii alternatorului in vederea utilizarii unei tensiuni de incarcare corecte. Operatiunea se realizeaza in cateva minute si veti avea certitudinea ca masina va porni in decursul sezonului rece.

Iarna, ziua este mai scurta, luminile sunt folosite aproape permanent, aeroterma functioneaza pentru a asigura incalzirea habitaclului, stergatoarele si dezaburirea sunt utilizate mult mai des. Concluzia ar fi ca sunt mai multi consumatori in functiune si, de aceea, este nevoie sa ne asiguram ca acumulatorul este in regula. In plus, daca deplasarile sunt pe distante scurte, bateria nu se incarca suficient. Ca urmare, la un moment dat, acumulatorul nu va mai face fata, iar motorul nu va mai porni. In situatiile extreme, acumulatorul nu mai poate fi recuperat.

Motorul poate fi pornit doar daca primeste curent de la alta masina sau daca acumulatorul este incarcat de la prize, cu ajutorul unui redresor. In situatia in care pornirea se face prin alimentare de la acumulatorul unei alte masini, este recomandat sa procedati astfel:

- cablul rosu se conecteaza la plusul acumulatorului masinii in pana si apoi la plusul acumulatorului masinii care da curent;

- cablul negru se conecteaza la polul minus al acumulatorului masinii care da curent si apoi la o piesa metalica neizolata din compartimentul motor al masinii ramase in pana.

Este de mentionat faptul ca acumulatorul donator ar trebui sa aiba capacitate egala sau mai mare cu a celui care trebuie resuscitat si ca este imperativ necesar ca ambele sa aiba aceeasi tensiune - nu vom utiliza un acumulator de 12 volti pentru reanimarea unuia de 24 de volti sau invers.


Ø Esapamentul Iarna circulam cu geamurile inchise. Este, de asemenea, posibil sa ramaneti inzapeziti, cu esapamentul poate ingropat in zapada, gazele de esapament avand posibilitatea sa patrunda in masina. Pentru a evita acesta situatie foarte periculoasa, verificati toba de esapament si toata coloana dintre aceasta si galeria de evacuare.


Ø Covorase de cauciuc Pentru a proteja mocheta din interiorul masinii, este recomandat sa folositi covorase de cauciuc care sa opreasca apa.


ØUstensile utile pe timp de iarna O racleta pentru curatarea parbrizului si a farurilor, cat si un spray special, care ajuta la topirea ghetii depuse pe geamuri, sunt intotdeauna utile iarna in masina. De asemenea, sunt recomandate cabluri pentru alimentarea bateriei, trusa de lanturi corespunzatoare rotilor masinii, o perie pentru zapada, spray pentru dezghetarea incuietorilor, manusi si rezerva pentru lichidul de spalare a parbrizului.

Inainte de a pleca la un drum lung in afara localitatii, aveti grija de cateva aspecte importante: asigurati-va ca aveti bateria de la telefonul mobil incarcata, incercati sa aveti in masina un sac de nisip si o lopata, alimentati masina de fiecare data cand aveti ocazia, motorul fiind singura sursa de caldura daca va inzapeziti. O lanterna, manusi, haine calduroase, apa si mancare sunt, de asemenea, importante pentru siguranta dumneavoastra.
**********************************************************************
**********************************************************************
Mitsu.ro= index.php

https://www.facebook.com/MitsubishiClubRomania/

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO X
Mesaje: 2649
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Mar Feb 18, 2020 1:59 pm

Cum realizam inmatricularea autovehiculelor in circulatie



Buna ziua

In momentul in care realizam achizitia unui autovehicul, nou sau rulat, apare necesitatea inmatricularii in circulatie sau a transcrierii dreptului de proprietate (in functie de caz), termenul stabilit de catre legiuitor fiind de maximum 90 de zile de la data inscrisa in factura sau in contractul de vanzare-cumparare.

Incepand cu anul 2018, directiile fiscale au obligatia sa instiinteze Serviciile Publice Comunitare Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor din judetul de domiciliu sau Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor Bucuresti cu privire la instrainarea unui autovehicul, in termen de 5 zile lucratoare. La randul lor, acestea vor inregistra mentiunea in REMTII (Registrul de Evidenta a Mijloacelor de Transport Inmatriculate/Inregistrate).

In cazul in care noul proprietar nu se prezinta in termenul legal pentru transcrierea dreptului de proprietate, inmatricularea autovehicului va fi suspendata de drept. Din acest moment, depistarea in trafic va fi sanctionata cu o amenda cuprinsa intre 9 si 20 de puncte de penalizare (1.305 lei - 2.900 lei) si retinerea certificatului de inmatriculare si a placutelor cu numarul de inregistrare, urmand a se elibera dovada fara drept de circulatie.

Suspendarea inmatricularii se aplica si in cazul in care inspectia tehnica periodica (ITP) a expirat sau a fost anulata.



Iata care sunt etapele ce trebuiesc parcurse

1. Registrul Auto Roman (RAR). Aici distingem mai multe situatii:

§ daca autovehiculul este nou, veti primi de la dealer setul complet de documente. Formatul nou de Carte de Identitate a Vehiculului emisa de RAR nu mai necesita aplicarea foliei de securizare

§ daca autovehiculul a mai fost inmatriculat in Romania, nu mai este necesara efectuarea autentificarii de catre RAR, insa va trebui sa va asigurati ca inspectia tehnica periodica (ITP) este in termenul de valabilitate

§ daca autovehiculul a fost adus din afara tarii, va fi necesara realizarea omologarii si autentificarii de catre RAR, plus inspectia tehnica periodica (ITP). Pentru programare puteti apela numarul 021.9672 sau online pe site-ul RAR. De asemenea, va fi necesara traducerea facturii de achizitie si a unuia dintre documentele de provenienta in care sa fie mentionata data primei inmatriculari, prin intermediul unui traducator autorizat

2. Administratia Locala (Directia de Taxe si Impozite). Conform Codului Fiscal, aveti obligatia de a declara dobandirea autovehiculului, in vederea impozitarii, in termen de 30 de zile de la data achizitiei. Obligatia subzista indiferent de modalitatea de dobandire. In cazul in care se intarzie declararea, se aplica amenda, diferentiata pentru persoanele fizice si cele juridice.

Directia de Taxe si Impozite vizeaza factura fiscala (daca fostul proprietar este persoana juridica) sau contractul de vanzare-cumparare (daca fostul proprietar este persoana fizica). De mentionat faptul ca documentul de instrainare a vehiculului va trebui realizat in 5 exemplare, daca autovehiculul a mai fost inmatriculat in Romania.

3. Societate de asigurari. Dupa achizitionarea autovehiculului este necesara incheierea unei asigurari obligatorii de raspundere civila auto (RCA) pe numele noului proprietar. Valoarea acesteia difera in functie de mai multi parametri. Polita RCA trebuie sa fie valabila in momentul in care va prezentati la Serviciul Inmatriculari.
4. Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Aici va trebui sa prezentati un dosar format din:

Ø cerere de inmatriculare (formular tipizat). Este gratuita si o puteti descarca de pe site-ul drpciv.ro sau o gasiti la DRPCIV

Ø carte de identitate (CIV), in original si copie

Ø certificatul de inmatriculare in care fostul proprietar a inscris transmiterea dreptului de proprietate. Obligatoriu, inspectia tehnica periodica (ITP) trebuie sa fie in termenul de valabilitate

Ø documentul care atesta dreptul de proprietate al solicitantului asupra vehiculului, respectiv factura fiscala (daca fostul proprietar este persoana juridica) sau contractul de vanzare-cumparare (daca fostul proprietar este persoana fizica). Este necesar ca acestea sa aibe vizele autoritatilor fiscale atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

Ø fisa de inmatriculare, vizata de organele fiscale teritoriale competente. Fisa de inmatriculare a vehiculului nu se mai solicita in cazul in care transferul dreptului de proprietate asupra vehiculului se realizeaza prin utilizarea contractului prevazut in Anexa 2 la Ordinul 1069/2016. Formatul de contract il puteti descarca de aici.

Ø actul de identitate al solicitantului, in original si copie. Daca solicitantul este persoana juridica, se vor prezenta copie certificat de inmatriculare, copie CI persoana imputernicita si imputernicire

Ø polita RCA pe numele noului proprietar, in original si copie. Este necesar ca polita sa fie in vigoare la momentul prezentarii dosarului

Ø chitantele de plata a taxei de certificat de inmatriculare si a contravalorii placutelor de inmatriculare. Aceasta din urma nu se va plati daca se pot pastra placutele existente pe masina. Plata se poate efectua direct la ghiseul Serviciului Inmatriculari

Ø placutele cu numarul de inmatriculare vechi sau dovada ca fostul proprietar le-a rezervat

Ø certificatul de autenticitate al vehiculului si anexa de verificare tehnica (ITP) eliberate de RAR - doar pentru masinile ce au fost inmatriculate anterior in alt stat

Ø documentele eliberate de autoritatile straine pentru inmatriculare, in original - doar pentru masinile ce au fost inmatriculate anterior in alt stat

Ø placutele de inmatriculare din tara de provenienta. In cazul in care autovehiculul a fost radiat in tara respectiva si a fost transportat pe platforma, este necesar sa prezentati scrisoarea de trasura (CMR)

Ø certificat de atestare a platii TVA, in cazul achizitiei intracomunitare sau document din care sa rezulte ca nu se datoreaza plata TVA in Romania

Ø declaratia vamala de import (DVI) - daca autovehiculul provine din afara spatiului comunitar



Va recomand sa realizati copii pentru toate documentele pe care le obtineti in decursul procesului de inmatriculare si sa aveti intreg dosarul de acte atunci cand va prezentati la institutiile mentionate mai sus. In cazul in care proprietarul autovehiculului nu se poate deplasa personal, va fi necesara procura notariala pentru persoana care il reprezinta.
**********************************************************************
**********************************************************************
Mitsu.ro= index.php

https://www.facebook.com/MitsubishiClubRomania/

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO X
Mesaje: 2649
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Mie Mar 04, 2020 9:07 am

Cum conducem pe timp de noapte


Oboseala la volan este unul dintre factorii care au un impact major asupra numarului de accidente rutiere. Desigur ca oboseala se poate instala oricand pe parcursul zilei, insa conducerea autovehiculului in perioada de noapte aduce dificultate in perceperea distantelor si a vitezelor de deplasare. Ca urmare, organismul este solicitat mai mult si oboseala se instaleaza mai repede. Este indicat sa aplicam masuri de prevenire a situatiilor cu potential de risc, cel mai grav fiind adormirea la volan.

Inainte de a pleca la drum pe timp de noapte este bine sa realizati urmatoarele operatiuni:

§ curatati farurile si lampile spate

§ curatati suprafetele vitrate si oglinzile retrovizoare

§ verificati functionarea corecta a luminilor si a stergatoarelor

§ completati nivelul lichidului pentru spalarea parbrizului

§ verificati functionarea corecta a instalatiei de climatizare si a incalzirii lunetei

§ in masura in care este posibil, planificati ruta de calatorie si plecati din timp

Verificarea periodica si, daca este cazul, inlocuirea becurilor de far, este o operatiune recomandata deoarece acestea isi reduc in timp fluxul de lumina furnizat. Deosebit de importanta este si reglarea corecta a farurilor, astfel incat fasciculul luminos sa acopere cat mai complet carosabilul si sa nu deranjeze ceilalti participanti la trafic. In acest sens, ar trebui ca faza scurta sa aiba o raza de actiune de circa 30 de metri si sa fie indreptata usor spre dreapta.

Folositi luminile de drum (faza lunga) ori de cate ori este posibil pentru a asigura o iluminare cat mai puternica si a observa eventualele obstacole din timp. Nu uitati insa ca utilizarea abuziva a fazei lungi poate duce la orbirea celorlalti participanti la trafic, situatie periculoasa atat pentru acestia cat si pentru dumneavoastra, fiind necesara trecerea pe faza scurta de la o distanta de cel putin 200 metri fata de masina din fata, aflata pe acelasi sens de mers sau pe contrasens. Comutarea pe luminile de drum este necesar a fi realizata dupa ce ati trecut de vehiculul de pe sensul opus si nu in fata acestuia, la cativa metri. Setati oglinda retrovizoare interioara pe pozitia anti-orbire pentru a evita reflectarea deranjanta a farurilor masinilor care vin din spate. In cazul in care ati fost “orbit” de faza lunga a unei masini de pe contrasens, reduceti viteza de deplasare pana cand capacitatea vizuala se restabileste.

Este recomandat ca negocierea virajelor sa se faca cu lumina de intalnire, pentru a putea vedea din timp luminile celorlalti participanti la trafic. De asemenea, incercati sa nu apreciati viteza de deplasare a autovehiculelor de pe sensul opus si distanta la care se afla dupa intensitatea luminilor lor, pentru ca pot aparea surprize neplacute.

Legislatia rutiera actuala interzice utilizarea proiectoarele de ceata si/sau a lampii ceata spate pe timp de noapte, daca nu este ceata. Proiectoarele de ceata sunt construite astfel incat sa difuzeze lumina, fasciculul fiind mai larg, dar mai scurt (aproximativ 3-5 metri), in timp ce farurile realizeaza o concentrare a fasciculului luminos, acoperind o distanta de aproximativ 25-30 metri. In plus, lampile proiector nu sunt prevazute cu posibilitatea de reglare in functie de incarcarea masinii. Lampa ceata spate are intensitate luminoasa mare si produce disconfort pentru soferul aflat in masina din spatele dumneavoastra.

Evitati folosirea unor surse puternice de lumina in masina, care distrag atentia si forteaza o acomodare repetata lumina - intuneric a ochilor. De asemenea, reglati intensitatea iluminarii instrumentelor de bord astfel incat sa nu fie deranjanta.
In masura posibilitatilor, incercati sa va odihniti inainte de a va sui la volan si plecati la drum insotit, astfel incat sa purtati conversatii care sa evite tendinta de atipire. Daca sunteti singur in masina, porniti sistemul audio si alegeti melodii antrenante. Pozitionati scaunul astfel incat sa nu va imbie la somn. Incercati sa nu fixati cu privirea un singur punct din campul vizual, ci sa va ghidati dupa luminile celorlalte autovehicule. Faceti pauze cat mai dese, in timpul carora sa efectuati scurte exercitii fizice. Ca masura suplimentara, puteti consuma cafea sau bauturi energizante care stimuleaza sistemul nervos central si reduc senzatia de oboseala, insa efectul acestora este limitat in timp.

Daca ati aplicat aceste metode, dar constatati ca incepeti sa va deplasati cu viteza inconstanta, este imperativ necesar sa va opriti pentru o repriza de somn.

In timpul deplasarii pe timp de noapte, incercati sa circulati cat mai aproape de axul drumului pentru a evita pietonii si biciclistii. Mentineti o distanta suficienta fata de autovehiculul din fata dumneavoastra, astfel incat sa puteti frana in conditii de siguranta, daca este cazul. In situatia in care trebuie sa va opriti pentru a rezolva o pana, cautati un loc cat mai sigur, porniti luminile de avarie si pozitionati triunghiul reflectorizant la o distanta de 50 de metri in spatele autovehiculului imobilizat.

Sunt imprejurari in care intalnim autovehicule iluminate necorespunzator, ca de exemplu utilaje agricole, fara lumini sau cu un singur far functional, acestea putand fi confundate cu motocicletele. Conduceti prudent si adaptati viteza la conditiile atmosferice si de iluminare, astfel incat sa puteti distinge corect toate detaliile. Este important de stiut faptul ca, odata cu inaintarea in varsta, acuitatea vizuala scade, fiind necesara o cantitate mai mare de lumina pentru a observa eventualele obstacole. Ca masura de prevedere, este recomandabil sa programam o vizita la cabinetul oftalmologic o data pe an, pentru verificarea acuitatii vizuale si aplicarea masurilor de contracarare a scaderii acesteia.

Studiile efectuate de catre organismele de specialitate au aratat faptul ca utilizarea ochelarilor cu lentile galbene sau portocalii, atat de laudati in reclame, reduce capacitatea soferului de a distinge detaliile in zonele intunecate, astfel incat pericolul producerii unui accident devine iminent.
In cazul rularii pe timp de noapte, este deosebit de important sa avem o vizibilitate buna si sa fim vizibili pentru ceilalti participanti la trafic. Astfel, desi in timpul noptii traficul se reduce considerabil, riscul producerii unui accident este de doua pana la trei ori mai mare decat cel inregistrat in timpul zilei. Putem evita evenimentele neplacute conducand preventiv si adaptand viteza la situatiile din trafic.
**********************************************************************
**********************************************************************
Mitsu.ro= index.php

https://www.facebook.com/MitsubishiClubRomania/

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO X
Mesaje: 2649
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Joi Apr 02, 2020 11:56 am

WLTP vs NEDC - Testele de consum se actualizeaza



Data de 1 Septembrie 2018 va marca intrarea in exercitiu a unui nou standard de masurare a consumului autovehiculelor usoare, aflat in vigoare de la 1 Septembrie 2017. Este vorba despre WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure = Procedura armonizata la nivel mondial de testare a autovehiculelor comerciale usoare), ce va inlocui standardul anterior, NEDC (New European Driving Cycle). Acesta a fost elaborat in anii ’80 si a devenit obligatoriu in Uniunea Europeana in 1992, avand drept scop determinarea consumului de combustibil si a emisiilor specifice autovehiculelor. Insa autovehiculele, drumurile si stilurile de conducere s-au schimbat de atunci.

Standardul NEDC sintetiza datele obtinute prin simularea a doua situatii de conducere - urban si extra-urban, in conditii abstracte de laborator, rezultatele servind pentru realizarea unor comparatii intre diferite autovehicule, fara a reflecta in mod realist consumul efectiv. Acest lucru se intampla pentru ca:

Ø profilul teoretic de conducere nu se potriveste cu profilurile reale ale soferilor

Ø nu sunt luate in calcul dotarile optionale

Ø pragurile superioare de viteza (autostrada) nu sunt incluse, viteza medie fiind neverosimil de redusa

Ø fazele de accelerare sunt prea putine, iar cele de oprire, prea multe

WLTP ia in calcul patru serii diferite de testare bazate pe date preluate din traficul real. Testele se vor efectua la viteze diferite (mica, medie, mare si foarte mare), bazandu-se pe etape uzuale in timpul deplasarii cu masina - accelerari, franari, opriri si reporniri de pe loc. Valorile obtinute vor tine cont de diverse stiluri si conditii de condus, luand in considerare si diferentele de echipamente, inclusiv dotarile optionale pentru versiunile modelului testat.

In plus, se vor efectua si masuratori RDE (Real Driving Emissions) prin atasarea unui dispozitiv PEMS (Portable Emission Measurement Systems) la sistemul de evacuare a gazelor de esapament, urmand ca autovehiculul sa ruleze pe drumuri publice si nu pe banc. Limita maxima de emisii de oxizi de azot (NOx) stabilita de catre Comisia Europeana este de 80 mg/km. Este imperativ necesar ca rezultatele masuratorilor RDE sa indice maxim 168 mg/km (factor de conformitate 2,1 x), urmand ca din 2020 factorul de conformitate sa devina 1 x + o marja de eroare de 0,5, respectiv maxim 120 mg/km.

Analiza datelor de mai sus arata faptul ca, in timpul testului WLTP, conditiile luate in calcul sunt mult mai apropiate de realitatea cotidiana. In continuare sunt aspecte care obstructioneaza obtinerea unor date al caror grad de veridicitate sa atinga 100%, cum ar fi faptul ca nu se tine cont de consumul determinat de functionarea sistemului de aer conditionat. Unul dintre beneficiile majore este ca vor putea fi masurate mult mai exact emisiile de noxe in trafic real, inclusiv monoxidul de carbon (CO), hidrocarburile (HC), oxizii de azot (NOx) si pulberile (PM/PN), existand sanse sa respiram un aer mai curat.
**********************************************************************
**********************************************************************
Mitsu.ro= index.php

https://www.facebook.com/MitsubishiClubRomania/

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO X
Mesaje: 2649
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Mie Mai 27, 2020 9:18 am

📧 Cel mai important aspect in pregatirea pentru sezonul cald





Buna ziua

Sistemele de incalzire si climatizare asigura confortul deplasarii cu autovehiculul pe tot parcursul anului, fiind subansamble foarte importante, fara de care nu poate fi conceputa utilizarea acestuia.

Instalatia de incalzire a aparut pentru prima oara pe vehicule in anul 1917, in Statele Unite ale Americii, principiul de baza ramanand nemodificat si pe masinile actuale. Dispozitivul realizeaza incalzirea habitaclului cu ajutorul unui calorifer, tranzitat de lichidul de racire al motorului. Aerul cald rezultat este directionat de catre un ventilator, prin gurile de ventilatie, in interiorul masinii.

Pentru racirea habitaclului nu era prevazuta o instalatie specializata. In perioadele calde, putea fi realizata ventilarea cu aer din exterior, sistemul devenind ineficient la temperaturi mai mari de 24o Celsius. Au fost necesare mai multe decenii pentru ca, in 1955, sa apara primele instalatii de climatizare. Prin utilizarea climatizarii, putem circula cu geamurile inchise si, astfel, accesul zgomotelor si mirosurilor din exterior este diminuat, pastrandu-se o temperatura ideala si un aer sanatos. Instalatia de climatizare realizeaza si dezumidificarea aerului introdus in habitaclu, avand un rol important in dezaburirea rapida a suprafetelor vitrate. In general, sunt intalnite doua categorii:

· Sistemul de aer conditionat cu reglare manuala cuprinde un ansamblu de dispozitive, ce furnizeaza aer rece la comanda, nivelul de temperatura fiind reglat manual. Marea majoritate a instalatiilor de aer conditionat manual ofera si functia de recirculare a aerului, printr-un flaps (comandat mecanic, electric sau vacuumatic) ce obtureaza admisia de aer din exterior.

· Sistemul de aer conditionat cu reglare automata (denumit si climatizare automata) reprezinta un progres semnificativ fata de sistemul clasic. Acesta mentine constanta temperatura selectata, prin intermediul unor senzori de temperatura si umiditate, plasati in puncte cheie din habitaclu, eliminandu-se astfel necesitatea interventiei soferului. Procedura implica selectarea valorii de temperatura dorite si activarea butonului “AUTO”. Sistemul prelucreaza informatiile de la senzori si, controlat de un minicomputer, stabileste functionarea ventilatorului si debitul de aer (cald sau rece) necesar pentru mentinerea temperaturii solicitate. In functie de clasa din care face parte autovehiculul, aerul conditionat poate fi si semiautomat sau cu posibilitatea reglarii temperaturii pe mai multe zone, astfel incat soferul si pasagerii isi pot regla separat temperatura dorita. Si in acest caz este prezenta functia de recirculare.



Principiul de functionare al instalatiei de climatizare se bazeaza pe fenomenul de absorbtie de caldura la trecerea unui gaz de la presiune mare la presiune mica. Fluidul refrigerant absoarbe caldura prin trecerea din starea lichida in starea gazoasa si elibereaza cadura la trecerea din starea gazoasa in starea lichida.


Sistemul de climatizare are in componenta sa urmatoarele elemente:

§ Compresorul are rolul de a comprima si de a impinge agentul de racire prin instalatie. Circulatia continua a agentului de racire prin instalatie se realizeaza prin conducte speciale ce fac legatura intre elementele componente.

§ Condensorul este un schimbator de caldura (radiator) si este montat de obicei impreuna cu radiatorul sistemului de racire a motorului. Aici refrigerantul cedeaza mediului caldura acumulata si, condensandu-se, trece in stare lichida.

§ Valva de expansiune regleaza cantitatea de fluid care tranziteaza mai departe instalatia, ajungand in evaporator

§ Evaporatorul este localizat sub plansa de bord, avand rolul de a raci si usca aerul care il traverseaza. Apa rezultata este colectata si evacuata prin conducte speciale, aceasta fiind explicatia pentru picaturile pe care le putem regasi sub masina.

In evaporator are loc schimbul de caldura astfel: aerul care trece prin evaporator (impins de catre ventilator) cedeaza caldura agentului de racire. In acest fel, aerul isi reduce temperatura, iar agentul de racire se incalzeste si trece in stare de gaz. Apoi, aerul este directionat prin sistemul de ventilatie catre habitaclul masinii. Agentul de racire iese din evaporator sub forma gazoasa si isi continua traseul prin conducte, ajungand la compresor, si astfel, ciclul este reluat.

§ Agentul de racire. La inceput, agentul de racire folosit era R12 (freon), cu efect nociv pentru stratul de ozon. Pentru instalatiile actuale s-a renuntat la R12, fiind inlocuit cu un agent mai ecologic, R-134a. Pentru ca instalatia sa functioneze, este necesar ca agentul de racire sa fie mentinut sub presiune.

§ Filtrul de habitaclu - “filtrul de polen” retine cea mai mare parte a a impuritatilor (praf, fum, gaze esapament, polen, cenusa, etc.). Prin eliminarea acestor impuritati, el imbunatateste calitatea aerului si diminueaza depunerile de pe parbriz.



Sistemele de aer conditionat asigura confortul termic, dar pot determina, insa, si probleme de sanatate, daca nu sunt intretinute corespunzator. Fluctuatiile de temperatura la nivelul evaporatorului si canalelor de ventilatie pot duce la acumularea de umiditate, ceea ce creeaza un mediu propice pentru dezvoltarea bacteriilor, mucegaiurilor si a altor microorganisme. Prezenta acestor musafiri nepoftiti se va face simtita sub forma unor mirosuri neplacute. Persoanele sensibile, si in mod special copiii, pot avea reactii alergice cum ar fi tuse, stranut si ochi inlacrimati.


Pentru o buna functionare, sistemul de climatizare trebuie intretinut si folosit cu regularitate. Este bine sa aveti in vedere urmatoarele aspecte:

· o masina stationata pentru mai mult de 2 ore in soare, poate inregistra o temperatura interioara de peste 70o Celsius, iar riscul unui soc termic este real. Pentru a evita o astfel de situatie, deschideti complet geamurile si, la plecare, rulati scurt timp astfel, pentru a evacua aerul supraincalzit din habitaclu. Porniti apoi sistemul de climatizare, setand o temperatura cu 10-15 grade mai mica decat cea a mediului ambiant si activati functia de recirculare. Astfel, evitati suprasolicitarea sistemului de climatizare si reduceti consumul de combustibil. Cand a fost atinsa temperatura dorita, schimbati de la "recircularea aerului" la " ventilarea cu aer din exterior".

Utilizarea indelungata a aerului din interior (recirculare) duce la deteriorarea rapida a calitatii acestuia, creand disconfort si determinand aburirea geamurilor. Ca urmare, este bine sa fie activata temporar si, mai ales, in anumite situatii (ambuteiaje, tuneluri, pasaje). In acest fel nu va fi permis accesul aerului poluat in interiorul masinii.

· datorita umiditatii care apare in sistemul de ventilatie, determinata de fluctuatiile de temperatura, este foarte probabila dezvoltarea de ciuperci si bacterii. Luati in considerare intreruperea climatizarii cu cateva minute inainte de a ajunge la destinatie, dar nu si ventilatia. In acest mod, diferenta de temperatura intre interior si exterior se va reduce treptat. Uniformizarea graduala a temperaturii si circulatia fluxului de aer vor impiedica formarea condensului in sistemul de ventilatie si, implicit, se va evita acumularea de bacterii. De asemenea, se obtine o reducere a consumului de combustibil.

Intretinerea periodica a instalatiei de climatizare este esentiala pentru mentinerea calitatii aerului furnizat de aceasta. Este vorba despre:

- realizarea unui tratament antiseptic al instalatiei de climatizare, o data pe an;

- schimbarea filtrului de habitaclu (filtrul de polen) anual sau la fiecare 15.000 km. In cazul in care filtrul de polen este imbacsit, volumul de aer introdus in habitaclu va fi redus, iar dezaburirea geamurilor se va realiza cu dificultate.

· instalatia de climatizare poate fi folosita in egala masura pentru racirea aerului din habitaclu in timpul verii, dar si pentru dezaburirea rapida a geamurilor, in timpul iernii. Este bine sa porniti climatizarea cel putin o data la 15 zile. Uleiul din agentul de racire va unge piesele si, astfel, va fi evitata ruginirea si uzura lor prematura. De asemenea, garniturile isi vor pastra elasticitatea, fiind prevenite eventualele scurgeri de fluid. In acest mod, veti evita deteriorarea partilor componente ale sistemului, reparatiile putand fi costisitoare. Atunci cand afara este rece, este bine sa asteptati atingerea temperaturii optime de functionare a motorului si apoi sa porniti aerul conditionat.

· toate sistemele de climatizare pierd anual, in mod natural, 10-15% din cantitatea de refrigerant. Este foarte importanta verificarea si intretinerea regulata a instalatiei de climatizare. Scurgerile de refrigerant si defectele pot fi diagnosticate si reparate inainte de a deveni foarte serioase. Daca problema este tratata necorespunzator, pot fi inregistrate neajunsuri atat din punct de vedere al eficientei sistemului, cat si din punct de vedere al consumului de combustibil. Compresorul este antrenat de catre motor si va functiona mai greu pentru a genera temperatura corecta, atunci cind nivelul refrigerantului este scazut, determinand cresterea consumului de combustibil. Aditional, nivelul scazut al refrigerantului mareste probabilitatea de defectare a componentelor, odata cu prezenta gazelor non-condensabile in instalatie.

Este recomandabil sa faceti o vizita in service la fiecare 12 luni pentru a putea fi efectuate operatiunile de intretinere. Printre acestea se numara si verificarea curelii care antreneaza compresorul. Daca aceasta nu este intinsa suficient, compresorul nu va lucra corect si uzura creste. De asemenea, radiatorul instalatiei de climatizare este necesar a fi curatat la exterior pentru a fi permisa circulatia corecta a aerului si, implicit, racirea adecvata a sistemului.



In curand, temperaturile vor depasi in mod constant 30o Celsius si atunci sistemul de climatizare va fi utilizat intensiv. Este bine sa fim pregatiti si sa intampinam vara cu zambetul pe buze.
**********************************************************************
**********************************************************************
Mitsu.ro= index.php

https://www.facebook.com/MitsubishiClubRomania/

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO X
Mesaje: 2649
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Mar Iun 02, 2020 12:43 pm

Martorii luminosi




Buna ziua



Calculatoarele si electronica avansata se regasesc din ce in ce mai mult pe autovehiculele actuale. De fiecare data cand activati contactul, martorii de bord se vor ilumina sub forma unor pictograme, acesta fiind un lucru perfect normal pentru a dovedi functionalitatea lor, ulterior acestia stingandu-se. Daca iluminarea unuia sau a mai multor martori survine in timpul functionarii motorului, inseamna ca a intervenit o defectiune sau o functionare eronata a unui subansamblu al autovehiculului.

In primul rand este de mentionat faptul ca exista un cod de culori. Martorii de culoare verde sau albastra au numai rol indicativ. Cei de culoare portocalie sau galbena au rol de atentionare si solicitare verificare. Atunci cand culoarea este rosie este anuntat un defect si/sau un pericol de a conduce in continuare.



Iata care sunt cele mai importante avertizari ale martorilor luminosi din bord:

· Martorul pentru presiunea uleiului de culoare galbena indica un nivel scazut al uleiului in baie. Este indicat sa verificati nivelul pe joja de ulei. Completati, daca este cazul. Ulterior, verificati inca o data nivelul cu motorul rece si masina stationata pe teren drept. Daca nivelul de ulei este iarasi scazut, nu mai porniti motorul si adresati-va unui service specializat. Amanarea pe termen lung a remedierii poate produce pagube importante.

Martorul pentru presiunea uleiului de culoare rosie avertizeaza asupra faptului ca a aparut o problema de ungere a motorului, uleiul este degradat sau contaminat cu combustibil. Este recomandat sa opriti imediat motorul si sa va adresati unui service specializat, existand pericol de defectare majora a propulsorului.


· Martorul pentru temperatura lichidului de racire se ilumineaza in timpul functionarii motorului pentru a indica cresterea temperaturii peste nivelul considerat normal. Opriti functionarea motorului. Asteptati ca acesta sa se raceasca partial si verificati nivelul lichidului de racire. Completati numai cu apa distilata. Apa din reteaua de alimentare poate cauza coroziuni sau depuneri in sistemul de racire. Ulterior, verificati inca o data nivelul, cu motorul rece.

Daca iluminarea martorului reapare, este necesara o vizita in service.

Este de luat in calcul faptul ca martorul avertizeaza si asupra altor defectiuni, in afara de pierderea lichidului de racire - functionarea defectuoasa a termostatului, defectarea ventilatorului de racire, ruperea curelei care antreneaza pompa de apa (daca este cazul), probleme cu radiatorul.




· Martorul luminos incarcare acumulator va semnalizeaza, cel mai probabil, o defectiune a alternatorului sau a acumulatorului masinii. Este necesara o verificare a sistemului electric al autovehiculului intr-un service specializat, pentru a determina daca acumulatorul trebuie inlocuit sau problema este generata de o alta componenta a instalatiei electrice. Este de mentionat faptul ca iluminarea martorului in mers nu impune imobilizarea autovehiculului, putandu-se continua deplasarea pana la cel mai apropiat service.



· Martorul pentru motor. Martorul galben pentru motor se poate ilumina din mai multe cauze, dar cu siguranta este o problema. Este posibil sa constatati o diminuare a performantelor motorului, dar va puteti continua deplasarea. Reduceti viteza de deplasare, pe cat posibil, si nu mai folositi frana de motor. De asemenea, evitati turatiile ridicate. In general, este recomandat sa ajungeti la service cat mai urgent.


· Martorul pentru airbag-uri. In cazul aparitiei unei erori in sistemul airbag, aceasta va fi semnalizata soferului in bord si sistemul va fi dezactivat sau, in unele cazuri, va declansa toate airbag-urile, indiferent de zona de impact. Cea mai frecventa cauza de aparitie a erorilor este reprezentata de contactele imperfecte ale mufelor. Acest lucru se poate intampla atunci cand scaunele fata sunt deplasate maxim in fata sau in spate. In orice situatie, chiar si dupa remedierea problemei, martorul luminos din bord care a anuntat eroarea va ramane activ pana cand va fi sters codul de eroare din memoria ECU, acest lucru putandu-se realiza in service. De cele mai multe ori, prezenta martorului luminos blocheaza, in continuare, functionarea sistemului airbag.



· Martorul pentru sistemul ESP. Acesta trebuie sa se aprinda numai atunci cand sistemul intra in functiune sau atunci cand decuplati ESP-ul. Daca martorul se ilumineaza in timpul deplasarii, inseamna ca exista tendinte de derapaj si atunci viteza si/sau stilul de conducere trebuiesc adaptate la conditiile de trafic. In cazul in care martorul ramane aprins, sistemul nu mai functioneaza. Atentie: la unele modele, in aceste momente nu mai functioneaza nici sistemul ABS. Este necesara verificarea intr-o unitate service.


· Martorul pentru sistemul ABS. Defectiunile care pot aparea la ansamblul ABS tin, in principal, de senzorii montati la roti. In cazul in care computerul central detecteaza faptul ca unul sau multi senzori furnizeaza date eronate, va informa prin iluminarea martorului din bord, va stoca un cod de eroare pentru determinarea ulterioara a cauzei si va dezactiva sistemul pana la remedierea defectiunii. Capacitatea masinii de a frana, fara acest sistem, ramane nealterata. Recomandarea este, insa, sa ajungeti cat mai curand posibil la service.

Un alt motiv pentru semnalarea unei erori in sistemul ABS este utilizarea unor anvelope cu diametre diferite sau aparitia unei pene, vitezele de rotatie masurate de senzori, in acest caz, inregistrand valori net diferite.



· Martorul luminos pentru presiunea in pneuri - TPMS (Tire Pressure Monitoring System) Sistemul de monitorizare va afisa pictograma de mai jos in cazul in care sesizeaza reducerea presiunii sub nivelul minim admis. Este indicat sa verificati starea anvelopelor si presiunea de umflare a acestora. Din pacate, acest sistem genereaza destul de multe alarme false.


· Martorul luminos pentru filtrul de particule se ilumineaza atunci cand filtrul de particule este incarcat cu funingine si nu mai permite evacuarea corecta. Pentru a fi evitata blocarea filtrului, funinginea trebuie arsa prin cresterea temperaturii gazelor de evacuare. Intrucat motorul diesel are randament mai bun decat cel pe benzina, temperatura gazelor de evacuare este mai redusa. Ca urmare, este prevazuta o procedura automata de regenerare a filtrului de particule, care este conditionata de utilizarea unui regim de turatie mai ridicat. In masura in care operatiunea de auto-curatare a filtrului de particule nu reuseste, va fi necesara regenerarea acestuia in service.


· Martorul pentru sistemul automat de oprire si repornire a motorului. In cazul in care autoturismul dumneavoastra este echipat cu un sistem automat de oprire si repornire a motorului, functionarea sau decuplarea acestuia va fi semnalizata printr-un martor luminos.


· Martorul pentru centura de siguranta. Acesta ramane aprins cat timp nu este cuplata centura de siguranta pentru sofer si/sau pasager. Marea majoritate a masinilor actuale avertizeaza si sonor asupra acestui aspect.


· Martorul pentru sistemul de franare de culoare galbena avertizeaza asupra faptului ca frana de mana nu a fost decuplata complet sau exista o problema cu aceasta.

In cazul in care pictograma este de culoare rosie inseamna ca nivelul lichidului de frana este scazut sau lipseste presiunea din sistemul de franare. Deplasarea va trebui sa se faca cu viteza redusa si atentie maxima, catre cea mai apropiata unitate service

Este de mentionat faptul ca iluminarea martorilor din bord poate fi cauzata si de o functionare eronata a subansamblelor electronice. Atunci cand datele nu sunt transmise, receptionate si procesate corect de catre acestea, pot fi semnalate probleme, in realitate inexistente. Recomandarea este ca orice problema semnalata in bord, care nu poate fi corectata prin interventia directa a soferului, sa fie verificata si remediata intr-o unitate service specializata.
**********************************************************************
**********************************************************************
Mitsu.ro= index.php

https://www.facebook.com/MitsubishiClubRomania/

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO X
Mesaje: 2649
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Mie Aug 12, 2020 9:30 am

⚙️ Cum functioneaza diferentialele blocabile


Buna ziua

Reluand ideea din mesajul anterior, putem afirma faptul ca diferentialul standard este un mecanism eficient si adecvat pentru marea majoritate a autovehiculelor, in conditii de aderenta buna si de solicitari rezonabile in ceea ce priveste comportamentul dinamic. Constructorii auto monteaza diverse dispozitive care gestioneaza “limitarile” diferentialului. Pentru autoturismele sport si pentru autovehiculele cu tractiune integrala se utilizeaza subansamble specifice:

Ø diferentiale auto-blocabile

Ø diferentiale blocabile la comanda soferului

In cazul unui sistem echipat numai cu diferentiale simple, daca cel puţin o roata patineaza, vehiculul va ramane imobilizat. In situatia in care este montat un diferential central blocabil, rotile puntii cu aderenta vor primi cuplu motor, permitand vehiculului sa se deplaseze.In situatii particulare, chiar si vehiculele prevazute cu diferential central blocabil pot sa ramana imobilizate, intrucat, daca o roata fata si o roata spate patineaza, autovehiculul nu poate inainta. In masura in care vehiculul este echipat si cu un diferential blocabil pe punte, acesta va directiona cuplul motor catre roata care are aderenta.



Diferentialele auto-blocabile sunt utilizate pe masinile cu performante dinamice ridicate, cele de competitie si multe dintre vehiculele 4WD. In situatia in care una dintre roti are aderenta redusa sau nu are aderenta deloc, diferentialul auto-blocabil intervine si transmite cuplul asigurat de motor catre roata cu aderenta buna, permitand in acelasi timp virarea normala. Acest lucru este realizat prin intermediul unor sisteme hidraulice, pneumatice sau mecanice care asigura blocarea pinioanelor satelit.

Exista mai multe variante constructive:

Diferentialul cu alunecare limitata (L.S.D. - Limited Slip Differential) presupune montarea unor arcuri in interiorul carcasei satelitilor care sa preseze pinioanele planetare spre carcasa. Datorita fortelor de frecare, cuplul motor va putea fi transmis catre roata cu aderenta. In plus, pot fi montate discuri de frictiune in spatele fiecarui pinion. Eficienta acestui sistem este redusa, deoarece cuplul transferat va depinde de forta elementelor elastice si vor exista pierderi prin frecare atunci cand turatia rotilor motoare este, chiar si putin, diferita.
Diferentialul autoblocant cu lamele Acest model de diferential transmite cuplul de la carcasa satelitilor la axul acestora, prin intermediul a doua inele de presiune care se rotesc impreuna cu carcasa. In acest mod este imbunatatit timpul de reactie si eficienta. In functie de prelucrarea mecanica a componentelor, poate fi stabilita, cu precizie ridicata, diferenta intre vitezele de rotatie ale rotilor la care sa se realizeze blocarea diferentialului. Este folosit cu precadere pentru masinile sport si cele pregatite pentru competitii.
Cuplajul Haldex este utilizat, in general, ca diferential central la autovehicule cu tractiune integrala nepermanenta. Din punct de vedere constructiv, acesta este un ambreiaj multidisc, montat in baie de ulei. Actionarea lui se realizeaza de catre o unitate electronica dedicata, prin intermediul unui element de actionare hidraulic sau electric. Ambreiajul va asigura cuplarea arborilor de intrare si de iesire.


Vascocuplajul Ferguson este format dintr-un pachet de discuri perforate, montate la distante foarte mici unele de altele. Intre aceste discuri se afla un fluid siliconic care isi mareste temperatura si, implicit, gradul de vascozitate, atunci cand apare o diferenta notabila intre vitezele de rotatie ale discurilor. Ca urmare a fortei suplimentare de frecare ce apare, va fi redusa viteza relativa dintre arborele de intrare si cel de iesire, cuplul putand fi transmis. In general, acest sistem se foloseste ca diferential central la modelele 4WD tip SUV sau impreuna cu un diferential deschis pe puntea motoare sau interaxial. In cazul solicitarii de lunga durata, fluidul se poate incalzi peste limita normala si isi va reduce vascozitatea. In aceasta situatie forta de frecare nu va fi suficienta, iar cuplul nu va mai putea fi transmis catre arborele de iesire. Din acest motiv, autovehiculele dotate cu acest vascocuplaj (marea majoritate a modelelor 4WD “de strada”) nu pot face fata la suprasolicitari in teren accidentat.
Diferentialul Torsen Denumirea acestui tip de diferential este o compactare a expresiei “torque sensitive” (sensibil la cuplu) si descrie extrem de fidel modul sau de operare. Este compus din trei grupuri de angrenaje cu pinioane cu dantura dreapta sau elicoidala. In situatia in care apare un dezechilibru de cuplu intre cele doua roti motoare, diferentialul Torsen reactioneaza rapid si transmite momentul motor catre roata care are aderenta mai buna, datorita fortelor axiale si radiale care apar intre pinioane. Acest tip de diferential are un raport de multiplicare a cuplului, in general de 1:4 sau 1:5. Cu alte cuvinte, daca roata cu aderenta scazuta primeste un cuplu de 20 Nm, cea cu aderenta buna va primi 80 Nm sau 100 Nm.


Diferentialele blocabile la comanda soferului sunt montate pe autovehiculele 4x4 off-road. In cazul acestora, cuplarea puntii fata se face de catre sofer prin actionarea cutiei de transfer cu ajutorul levierului dedicat. De asemenea, sunt montate diferentiale pe ambele punti, acestea putand fi libere, auto-blocabile sau blocabile de catre sofer. In marea majoritate a cazurilor, diferentialele blocabile manual sunt montate pe puntea spate si interaxial, in putine cazuri si pe puntea fata.

In ceea ce priveste rularea pe teren accidentat sunt de mentionat urmatoarele aspecte:

§ sistemele electronice sunt reactive si vor incerca sa restabileasca tractiunea dupa ce una dintre roti incepe sa patineze. Poate fi prea tarziu pentru a putea scoate masina din blocaj. Va recomand sa adoptati un comportament proactiv si sa realizati blocarea diferentialelor inainte de a intra in zona dificila. Daca ati uitat sa realizati blocarea, o puteti face si in mers, dar numai la turatii reduse. Nu uitati sa dezactivati sistemul de control al tractiunii.

§ blocarea diferentialelor se va efectua numai pentru a depasi situatiile dificile (noroi, zapada, nisip, etc.). Virarea cu diferentialul spate blocat se va realiza greoi, fiind transmise socuri, iar virarea cu diferentialul fata blocat poate determina ruperea planetarelor. Nu este recomandat sa rulati permanent cu diferentialele blocate, atunci cand va aflati in off-road. Utilizati blocarea in mod punctual pentru a pastra sau recastiga tractiunea, pastrand nealterata capacitatea de virare in restul timpului.

§ in masura in care nu se realizeaza deblocarea la revenirea pe carosabil, diferentialele pot fi distruse in interval de cativa kilometri. Nu blocati diferentialul spate sau fata cat timp rulati pe asfalt.

§ cuplarea reductorului va determina o multiplicare a valorii cuplului motor transmis catre roti. Este utila la urcarea rampelor cu inclinatie mare, in teren foarte dificil (noroi sau zapada mare), treceri prin vad de apa, etc. Nu vom putea rula cu viteza mare (maxim 40 - 50 km/h), dar cuplul este livrat mai eficient si frana de motor este mai puternica.

§ este necesar ca pantele sa fie coborate in frana de motor. Daca motorul este deconectat de transmisie, rotile franate pot patina si masina va aluneca fara a putea fi controlata.

Diferentialele autoblocante sau blocabile manual sunt indispensabile pentru anumite categorii de autovehicule. Este important sa cunoastem modul lor de functionare si limitele de exploatare, astfel incat asteptarile de pilotaj sa fie armonizate cu posibilitatile tehnice.





Va multumesc
Fişiere ataşate
image022.jpg
image022.jpg (28.18 KiB) Vizualizat de 328 ori
image021.jpg
image021.jpg (15.25 KiB) Vizualizat de 328 ori
**********************************************************************
**********************************************************************
Mitsu.ro= index.php

https://www.facebook.com/MitsubishiClubRomania/

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO X
Mesaje: 2649
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Vin Aug 14, 2020 9:30 am

⚙️ Ce rol indeplineste diferentialul



Buna ziua



Diferentialul este un angrenaj mecanic ce este montat la puntea/puntile motoare ale unui autovehicul pentru a permite viteze de rotatie diferite ale rotilor, atunci cand sunt parcurse viraje sau terenuri accidentate. In timpul virarii, roata aflata in interiorul curbei parcurge o distanta mai scurta, rotindu-se cu o viteza mai mica decat cea aflata in exterior, care se va roti cu viteza mai mare. In cazul in care nu ar exista diferentialul, rotile ar fi solidare si s-ar roti cu aceeasi viteza. Ca urmare, ar patina sau ar aluneca, determinand solicitari suplimentare pentru subansamblele mecanice si anvelope. Autovehiculul ar tinde sa mearga drept, devenind greu de controlat.

In cazul autovehiculelor cu tractiune pe aceeasi punte cu motorul, diferentialul este montat in cutia de viteze. Daca tractiunea se realizeaza pe alta punte decat cea pe care se afla motorul, diferentialul se va regasi la mijlocul axei motrice. Pentru masinile cu tractiune integrala sunt montate diferentiale pe ambele axe si este prevazuta o cutie de distributie care are rolul de a repartiza cuplul intre cele doua punti. In cutia de distributie este montat si un diferential interaxial care va compensa diferentele de viteze de rotatie intre punti. Aceste diferente pot aparea atunci cand puntea fata ruleaza peste o denivelare iar puntea spate pe suprafata neteda. Rotile puntii fata vor trebui sa se roteasca mai repede pentru ca au de parcurs un drum mai lung.

Este de mentionat faptul ca puntea care nu este antrenata de catre motor nu are nevoie de diferential, rotile rotindu-se in mod liber.



Din punct de vedere constructiv, diferentialul este montat intr-o carcasa si este alcatuit din:

§ coroana principala de antrenare care transmite rotatia de la motor catre suportul satelitilor, fiind antrenata prin pinionul de atac

§ pinioane satelit care sunt montate liber pe suport si primesc miscarea de la coroana diferentialului prin intermediul axului satelitilor

§ pinioane planetare care sunt angrenate permanent de pinioanele satelit. In acest mod este controlat gradul de libertate dintre pinioanele planetare

§ arbori planetari care transmit momentul motor de la diferential la rotile propulsoare



Va rog sa accesati acest link si acest link.

In timpul rulajului, vom intalni urmatoarele situatii:

· Deplasare in linie dreapta. Carcasa satelitilor are o miscare de rostogolire, iar pinioanele satelit nu se rotesc in jurul propriului ax si imping pinioanele planetare, actionand ca niste pene. Miscarea de rotatie se transmite de la coroana principala la pinioanele planetare, si apoi, prin arborii planetari, la roti.





· Virare. In timpul parcurgerii unui viraj, coroana principala antreneaza in continuare miscarea de rostogolire a carcasei satelitilor, insa rotile vor transmite pinioanelor satelit turatii diferite, determinand rotatia acestora in jurul propriilor axe. In acest mod sunt permise viteze de rotatie diferite pentru cele doua roti.

Este de mentionat faptul ca functionarea diferentialului presupune forte de frecare destul de mari intre danturile pinioanelor satelit si cele planetare. In situatia in care, pe rotile motrice, sunt montate anvelope cu diametre diferite sau cu diferente sensibile de presiune, acestea vor avea turatii diferite si vor determina rotatia satelitilor si in timpul deplasarii in linie dreapta. Ca urmare, uzura danturii acestora va fi accentuata si poate determina iesirea lor prematura din uz.



Pe langa avantajele prezentate, diferentialul comporta si un dezavantaj determinat de faptul ca suma vitezelor de rotatie ale rotilor va fi intotdeauna constanta si direct proportionala cu viteza de rotatie a pinionului de atac. Mai exact, atunci cand una dintre rotile motrice se afla pe o suprafata cu aderenta scazuta, aceasta se va roti cu viteza mare, iar cealalta roata va sta pe loc. Cuplul maxim care poate fi transmis unei roti este direct proportional cu valoarea maxima de cuplu pe care cealalta roata il poate transfera caii de rulare. Cu alte cuvinte, diferentialul standard va irosi cuplul transmis de catre motor, prin rotirea in gol a rotii fara aderenta, iar autovehiculul nu va putea inainta.

Diferentialul standard este un mecanism eficient si adecvat pentru marea majoritate a masinilor, in conditii de aderenta buna si de solicitari rezonabile in ceea ce priveste comportamentul dinamic. In ultima perioada de timp, constructorii auto monteaza dispozitive electronice care gestioneaza “limitarile” diferentialului.

Asupra acestora voi reveni in mesajul urmator.
Fişiere ataşate
image009.jpg
image009.jpg (9.39 KiB) Vizualizat de 311 ori
image008.jpg
image008.jpg (8.32 KiB) Vizualizat de 311 ori
image007.jpg
image007.jpg (7.58 KiB) Vizualizat de 311 ori
image006.jpg
image006.jpg (6.33 KiB) Vizualizat de 311 ori
image005.jpg
image005.jpg (5.11 KiB) Vizualizat de 311 ori
**********************************************************************
**********************************************************************
Mitsu.ro= index.php

https://www.facebook.com/MitsubishiClubRomania/

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO X
Mesaje: 2649
Membru din: Joi Sep 10, 2009 1:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Lun Sep 21, 2020 1:42 pm

🚘 Pozitia la volan



Buna ziua



Pozitia pe care o adoptam la volan are o influenta majora asupra modului in care conducem si are implicatii medicale importante, in special la nivelul coloanei vertebrale. De foarte multe ori plecam la drum fara a efectua reglajele pentru scaun si oglinzi si asta determina o vizibilitate scazuta si reactii intarziate sau ineficiente. De asemenea, reglajul corect al scaunului ii va permite soferului sa actioneze toate comenzile, fara sa se intinda si fara sa faca efort.

Este bine sa tinem cont de urmatoarele aspecte:

Ø In cazul autoturismelor de generatie noua, scaunul soferului este prevazut si cu reglaj pe inaltime si, eventual, lombar, pe langa clasicele reglaje longitudinal si al spatarului. In ceea ce priveste reglajul longitudinal, este bine sa obtineti o pozitie care sa permita piciorului sa ramana putin flexat atunci cand pedala este apasata la maxim. Acest lucru face posibila actionarea rapida si cu forta maxima a pedalelor in momentul in care situatiile din trafic o cer, intrucat masinile moderne, echipate cu sistem ABS, necesita o forta relativ mare de apasare a pedalei in cazul franarii de urgenta. In plus, in cazul unui accident, forta degajata va fi preluata si distribuita de articulatii, fiind transmisa intr-o mai mica masura catre pelvis, sansele de recuperare medicala rapida devenind mai mari.

Daca spatiul dintre scaun si pedale este prea mic, foarte probabil ca veti lovi cu genunchii plansa de bord si nu veti putea controla eficient masina. In plus, oboseala se instaleaza mult mai repede.

Reglarea pe inaltime a scaunului trebuie sa va ofere o vizibilitate optima, asigurand o perspectiva cat mai larga si o buna lizibilitate a instrumentelor de bord. Din acest motiv este recomandabil sa ridicati scaunul pana la un nivel care sa determine o distanta de aproximativ 10 cm intre cap si plafonul autoturismului.

Spatarul scaunului va fi reglat astfel incat ambii omoplati sa aiba contact cu acesta, spatele fiind sprijinit in intregime iar coloana vertebrala ramanand in pozitie normala. Este indicat ca reglajul sa fie astfel realizat, incat sa nu fie nevoie sa ne desprindem umerii de spatar in momentul rotirii volanului. In acest fel se obtine mai mult confort si, in cazul deplasarilor lungi, se evita aparitia durerilor de spate. De asemenea, in cazul franarilor bruste sau al unui accident, spatele va fi sustinut corect.



Aditional, se va regla coloana de directie pe adancime astfel incat bratele intinse sa atinga volanul in dreptul incheieturii si, in partea de sus, in dreptul podului palmei. Astfel, manevrarea volanului poate fi realizata usor si putem actiona rapid si eficient in situatiile critice. Din punct de vedere al reglajului pe inaltime al coloanei de directie, pozitia adoptata trebuie sa permita rotirea volanului in conditii optime si sa nu obstructioneze vizibilitatea instrumentelor de bord.

Ø Asimiland volanul unui cadran de ceas, ar trebui ca pozitia mainilor sa fie, aproximativ, in dreptul orelor 9 si 3, iar actionarea volanului sa se faca prin tragere si nu prin impingere. Mai exact, la virajul spre stanga, mana stanga sa traga volanul, iar la virajul spre dreapta mana dreapta sa actioneze volanul. Astfel vom adauga forta gravitationala fortei proprii si virarea se va efectua rapid si corect, mai ales in situatii de urgenta. Va rog sa accesati si acest link.

Ø In timpul deplasarii, incercati sa mentineti incheieturile mainilor drepte in raport cu antebratul. Palma ar trebui mentinuta deasupra manetei in timpul schimbarii treptelor de viteza, fara sa modificam unghiul incheieturii mainii. In acest fel evitati suprasolicitarea tendoanelor care, pe termen lung, poate determina afectiuni ireversibile.

Ø Tetierele servesc pentru confort, dar au si un rol deosebit de important in protejarea coloanei cervicale, in cazul unui impact. Ele au fost introduse in productia de serie inca din anii ’60, ca urmare a studiilor privitoare la accidentele auto si la efectele acestora. In cazul unui impact din spate, corpul este impins inainte, in timp ce gatul ramane in pozitia anterioara, fapt de natura sa provoace afectiuni ale vertebrelor cervicale, daca nu exista suportul tetierei. Tetiera este importanta si in cazul franarii puternice sau al unei coliziuni frontale. In situatia din urma, corpul este propulsat spre inainte, iar apoi in spate sus. Din acest motiv, tetiera ar trebui reglata astfel incat marginea superioara a acesteia sa ajunga cel putin pana la nivelul crestetului, sau chiar mai sus.



Ø In masura in care autoturismul este prevazut cu reglaj pentru centurile de siguranta, reglati pozitia acestora astfel incat atunci cand sunt cuplate sa fie bine intinse. Linia orizontala trebuie pozitionata cat mai jos posibil, pe solduri si nu pe abdomen, iar cea diagonala sa treaca, cu aproximatie, prin dreptul umarului dinspre exteriorul masinii. La cuplarea in catarama, asigurati-va ca sunt fixate corect, mai ales in perioada de iarna, atunci cand purtam imbracaminte groasa.

Ø Este indicat ca reglarea oglinzilor sa se faca numai din pozitia corecta a corpului si sa permita observarea partii din spate a autoturismului cu miscari minime ale corpului. Reglajul corect va anula o mare parte din unghiurile moarte, insa nu trebuie sa renuntati complet la intoarcerea capului. Va rog sa accesati si acest link.

Ø In masura in care pozitionarea marginii portierei sau a cotierei nu va permit o sedere confortabila si sunteti nevoiti sa va intindeti prea mult pentru a va sprijini, ar fi bine sa evitati sa le mai folositi, intrucat vor fi o sursa de oboseala si dureri articulare.

Ø In cazul deplasarilor lungi, nu uitati ca este indicat sa faceti pauze pentru relaxare la fiecare 3 ore sau oricand va simtiti obositi, durata lor trebuind sa fie de cel putin 10 minute. Evitati insa stationarile pe banda de urgenta a autostrazii sau pe marginea neamenajata a drumurilor nationale, intrucat pot fi foarte periculoase. Ar fi ideal daca aceste opriri ar include vizitarea unei atractii locale de pe traseu.



Este important sa adoptam pozitia corecta la volan, aceasta influentand vizibilitatea de care dispunem, precizia si rapiditatea manevrelor pe care le efectuam, si, nu in ultimul rand, gradul de oboseala pe care il acumulam. Sa nu uitam ca, in cazul unui accident, reglajul adecvat al scaunului poate reduce gravitatea traumelor suferite sau chiar ne poate salva viata.
Fişiere ataşate
thumbnail.jpg
thumbnail.jpg (7.2 KiB) Vizualizat de 70 ori
image017.jpg
image017.jpg (7.18 KiB) Vizualizat de 70 ori
**********************************************************************
**********************************************************************
Mitsu.ro= index.php

https://www.facebook.com/MitsubishiClubRomania/

Scrie răspuns

Înapoi la “Cafenea”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 12 vizitatori