Scris: Sâm Sep 18, 2010 11:58 pm
Taxa auto 2011 ? primele informaţii oficiale
Va fi mai scumpă, mai extinsă şi tot la fel de uşor de atacat ?n instanţă.
?ntr-un interviu pe care l-am luat ?n urmă cu puţin timp ministrului mediului, Laszlo Borbelyi, am aflat primele informaţii despre taxa auto valabilă de la 1 ianuarie 2011. Ce nu a ?ncăput ?n cele 2 minute de la ştiri, ?ncerc să vă spun acum.
Prima informaţie importantă este că intră la taxare şi automobilele echipate cu catalizator Euro5. Erau scutite p?nă acum, indiferent de cilindree. Logica din spatele deciziei este că deja aproape toate maşinile noi sunt echipate Euro5, iar de la ?nceputul anului viitor, conform legislaţiei rom?neşti şi europene, reprezentanţele auto nu mai au dreptul de a vinde autovehicule cu 0 km, noi, dec?t Euro5. Aşadar nu ar mai avea ce taxa din v?nzările de automobile noi, ci doar pe zona de second hand. Asta ar fi o discriminare prea uşor de combătut ?n instanţă. Unde mai pui că s-ar pierde zeci si sute de milioane de euro la buget din taxare, lucrul pe care nu şi-l permite guvernul ?ntr-o perioadă de recesiune.
Partea dureroasă abia acum vine.
?n cazul maşinilor Euro4, de acum doar la m?na a doua, treaba devine usturătoare. De la doar o sută, două de euro pentru motorizările mici, taxa va sări spre o mie. Pentru motoare mai mari, puneţi c?teva sute şi apoi mii. Ca principiu, grila de taxare degradează maşinile Euro4 la nivelul celor care Euro3 de acum. Adică taxa plătită pentru un motor Euro3 de 2.000 cmc, se va plăti de la anul pentru un Euro4 de 2.000 cmc. La fel ?n cazul maşinilor Euro3 care vor avea taxe ca la Euro2 şi tot aşa.
Răm?n scutite hibridele de toate cilindreele şi maşinile electrice. Pe ultimele nu le-am văzut ?ncă zumzăind pe la noi, dar le aştept cu interes. Problema este că la hibride nu văd cu ce ajută mediul motoare V8 de 4 şi 5.000 cmc cuplate la un mic hibrid, aşa cum sunt pe c?teva SUV-uri şi limuzine premium puternice. Aş ?nţelege rostul derogării ?n cazul unei Toyota Prius sau a unei Honda Civic Hybrid etc. cu motorizări sub 2.000 de cmc. Poate ia cineva aminte la Mediu.
Ministrul vorbea deasemenea despre o idee ?ndrăzneaţă de a premia cumpărătorii de hibride sau maşini electrice cu anumite sume. Adică, dacă ?ţi iei un automobil eco, primeşti spre exemplu o mie, două de euro de la stat. E o chestiune la care şi cei de la Finanţe trebuie să pună umărul şi să ?i ?nţeleagă utilitatea ca să o aprobe. Modelul funcţionează deja cu succes ?n Franţa. Ce se ia de la cei cu catalizatoare inferioare, este oferit ca bonus celor mai ecologişti.
Ca să tragem linie, maşinile mai vechi de 10 ani, redevin inaccesibile, iar cele mai vechi de patru ani, foarte scumpe. Aşadar eu mi-aş face bine calculele dacă aş fi ?n locul unui rom?n cu ceva bani la ciorap pentru o maşină rulată. Mai bine ?n toamna asta, dacă vrei din străinătate. De la anul, doar de pe la noi. Desigur, dacă nu cumva ?i mai ?mbogăţim şi mai tare pe bulgari cu c?te 500 de euro pentru un r?nd de plăcuţe fără taxă, indiferent de categoria de poluare. Ei nu au industrie auto de protejat şi sunt suficient de săraci ?nc?t să ?şi permită luxul de a merge lent cu gioarse obosite.
Revin la ce am mai spus şi ?n alte ocazii. Şi această taxă va răm?ne ilegală şi imorală pentru că nu va afecta dec?t o parte dintre automobilişti. Peste două milioane de dacii vechi obosite, adică jumătate din parcul auto naţional, non-euro pot continua la fel de bine să polueze chiar şi c?nd stau, sau mai ales atunci. Un Euro3 este de 20 de ori mai puţin toxic dec?t o Dacie din 1995. Soluţia corectă este impozitarea de poluare anuală. Numai aşa ?i ?motivăm? pe cei cu maşini vechi să nu le păstreze ca să le lase moştenire.
SURSA
Va fi mai scumpă, mai extinsă şi tot la fel de uşor de atacat ?n instanţă.
?ntr-un interviu pe care l-am luat ?n urmă cu puţin timp ministrului mediului, Laszlo Borbelyi, am aflat primele informaţii despre taxa auto valabilă de la 1 ianuarie 2011. Ce nu a ?ncăput ?n cele 2 minute de la ştiri, ?ncerc să vă spun acum.
Prima informaţie importantă este că intră la taxare şi automobilele echipate cu catalizator Euro5. Erau scutite p?nă acum, indiferent de cilindree. Logica din spatele deciziei este că deja aproape toate maşinile noi sunt echipate Euro5, iar de la ?nceputul anului viitor, conform legislaţiei rom?neşti şi europene, reprezentanţele auto nu mai au dreptul de a vinde autovehicule cu 0 km, noi, dec?t Euro5. Aşadar nu ar mai avea ce taxa din v?nzările de automobile noi, ci doar pe zona de second hand. Asta ar fi o discriminare prea uşor de combătut ?n instanţă. Unde mai pui că s-ar pierde zeci si sute de milioane de euro la buget din taxare, lucrul pe care nu şi-l permite guvernul ?ntr-o perioadă de recesiune.
Partea dureroasă abia acum vine.
?n cazul maşinilor Euro4, de acum doar la m?na a doua, treaba devine usturătoare. De la doar o sută, două de euro pentru motorizările mici, taxa va sări spre o mie. Pentru motoare mai mari, puneţi c?teva sute şi apoi mii. Ca principiu, grila de taxare degradează maşinile Euro4 la nivelul celor care Euro3 de acum. Adică taxa plătită pentru un motor Euro3 de 2.000 cmc, se va plăti de la anul pentru un Euro4 de 2.000 cmc. La fel ?n cazul maşinilor Euro3 care vor avea taxe ca la Euro2 şi tot aşa.
Răm?n scutite hibridele de toate cilindreele şi maşinile electrice. Pe ultimele nu le-am văzut ?ncă zumzăind pe la noi, dar le aştept cu interes. Problema este că la hibride nu văd cu ce ajută mediul motoare V8 de 4 şi 5.000 cmc cuplate la un mic hibrid, aşa cum sunt pe c?teva SUV-uri şi limuzine premium puternice. Aş ?nţelege rostul derogării ?n cazul unei Toyota Prius sau a unei Honda Civic Hybrid etc. cu motorizări sub 2.000 de cmc. Poate ia cineva aminte la Mediu.
Ministrul vorbea deasemenea despre o idee ?ndrăzneaţă de a premia cumpărătorii de hibride sau maşini electrice cu anumite sume. Adică, dacă ?ţi iei un automobil eco, primeşti spre exemplu o mie, două de euro de la stat. E o chestiune la care şi cei de la Finanţe trebuie să pună umărul şi să ?i ?nţeleagă utilitatea ca să o aprobe. Modelul funcţionează deja cu succes ?n Franţa. Ce se ia de la cei cu catalizatoare inferioare, este oferit ca bonus celor mai ecologişti.
Ca să tragem linie, maşinile mai vechi de 10 ani, redevin inaccesibile, iar cele mai vechi de patru ani, foarte scumpe. Aşadar eu mi-aş face bine calculele dacă aş fi ?n locul unui rom?n cu ceva bani la ciorap pentru o maşină rulată. Mai bine ?n toamna asta, dacă vrei din străinătate. De la anul, doar de pe la noi. Desigur, dacă nu cumva ?i mai ?mbogăţim şi mai tare pe bulgari cu c?te 500 de euro pentru un r?nd de plăcuţe fără taxă, indiferent de categoria de poluare. Ei nu au industrie auto de protejat şi sunt suficient de săraci ?nc?t să ?şi permită luxul de a merge lent cu gioarse obosite.
Revin la ce am mai spus şi ?n alte ocazii. Şi această taxă va răm?ne ilegală şi imorală pentru că nu va afecta dec?t o parte dintre automobilişti. Peste două milioane de dacii vechi obosite, adică jumătate din parcul auto naţional, non-euro pot continua la fel de bine să polueze chiar şi c?nd stau, sau mai ales atunci. Un Euro3 este de 20 de ori mai puţin toxic dec?t o Dacie din 1995. Soluţia corectă este impozitarea de poluare anuală. Numai aşa ?i ?motivăm? pe cei cu maşini vechi să nu le păstreze ca să le lase moştenire.
SURSA