4wd Lock - Mod De Folosire

Utilizare, opinii, probleme si reparatii pentru Mitsubishi Outlander
Avatar utilizator
Nebstel
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Mar Feb 16, 2010 2:47 pm

Mesaj de Nebstel » Mar Feb 16, 2010 3:55 pm

Salut
Detin un Outlander Intense 2.0 DI-D.
Am incercat sa ies dintr-un loc cu multa zapada in care erau afundate toate cele 4 roti. Selectand 4WD LOCK, am constatat ca doar roata fata dreapta si cea spate stanga se roteau. Celelalte 2 stateau nemiscate.
De la dealer mi s-a spus ca trebuia dezactivata functiia ASC (butonul ASC OFF) si astfel toate cele 4 roti s-ar fi rotit.
Din cele ce am citit pe forum inteleg ca, data fiind doar blocarea diferentialului intre punti, nu avea cum sa se roteasca toate cele 4 roti. Diferentialele axiale ar fi functionat ca la orice alta masina.
A fost destul de neplacut sa aflu ca tractiunea integrala LOCK nu functioneaza asa cum imi imaginam.
Va rog sa comentati subiectul.

Avatar utilizator
COObra
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Mar Mai 15, 2007 10:12 am

Mesaj de COObra » Mar Feb 16, 2010 4:08 pm

pai depinde cum iti imaginai ca functioneaza.
pe de alta parte are dreptate cine ti-a zis.
daca la cele doua roti pierdeai aderenta, esp-ul detecta lucrul asta si incerca sa le blocheze.
dar mai multe o sa ne zica Bogdan cand intra.

Avatar utilizator
MIB
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Mie Oct 29, 2008 7:40 am
Contact:

Mesaj de MIB » Mar Feb 16, 2010 6:51 pm

Bun topicul!
Sa zic cum imi imaginez eu ca ar treui sa mearga 4WD-Lock: daca cel putin o roata are aderenta si nu aluneca toate rotile se invart asa cum "dicteaza" cea care are tractiune.

Daca nu este asa, sa ne explice cineva cum functioneaza ca sa ne edificam!

Avatar utilizator
fastcarjunkie
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Mar Sep 09, 2008 1:33 pm

Mesaj de fastcarjunkie » Mar Feb 16, 2010 11:39 pm

In 4WD lock ambele punti se invart cu aceeasi viteza. Nu sunt convins dar cred ca diferentialele fata si spate sunt deschise asadar puterea s-ar fi dus la cele 2 roti (una in fata, cealalta in spate) cu aderenta cea mai scazuta cu ASC-ul oprit. Asadar, cu ASC-ul pornit teoretic ar fi ceva mai bine, sistemul franand exact rotile cu aderenta mai scazuta, puterea distribuindu-se automat catre cele cu aderenta mai buna.

Trebuie sa incerci mai pe indelete in ambele moduri, ASC pornit/oprit si vezi cum se comporta. Nu stiu daca la Outlander ASC-ul are 2 moduri: apasare normala, scurta - dezactivare partiala, apasare lunga, ~3sec. - dezactivare totala.

Mai bine iei manualul si te duci sa te lamuresti singur, la dealer e ultimul loc unde ar trebui sa cauti informatii de genul asta.

O ultima intrebare, ce fel de cauciucuri ai? Daca sunt din astea normale all-season atunci e clar, chiar si Pajero are probleme in cazul asta.

Avatar utilizator
Extremero
EVO I
Mesaje: 12
Membru din: Vin Sep 18, 2009 12:26 am

Mesaj de Extremero » Mar Feb 16, 2010 11:41 pm

QUOTE (Nebstel @ Feb 16 2010, 03:55 PM) (...)Am incercat sa ies dintr-un loc cu multa zapada in care erau afundate toate cele 4 roti. Selectand 4WD LOCK, am constatat ca doar roata fata dreapta si cea spate stanga se roteau. Celelalte 2 stateau nemiscate.

Nu esti singurul.... uite aici pe cineva care s-a plans fix de acelasi lucru.

QUOTE (Nebstel @ Feb 16 2010, 03:55 PM) De la dealer mi s-a spus ca trebuia dezactivata functiia ASC (butonul ASC OFF) si astfel toate cele 4 roti s-ar fi rotit.
Din cele ce am citit pe forum inteleg ca, data fiind doar blocarea diferentialului intre punti, nu avea cum sa se roteasca toate cele 4 roti. Diferentialele axiale ar fi functionat ca la orice alta masina.

Da, ASC-ul trebuia decuplat, dar nici asa nu s-ar fi invartit toate 4, cu exceptia cazului in care erai pe o suprafata plana si cu aderenta aproape la fel pe toate rotile.

QUOTE (Nebstel @ Feb 16 2010, 03:55 PM) A fost destul de neplacut sa aflu ca tractiunea integrala LOCK nu functioneaza asa cum imi imaginam.

Acel "Lock", desi inseamna literalmente "blocat", practic - din cate stiu - nu blocheaza fizic nimic, ci pur si simplu schimba "comanda" de transfer a cuplului/tractiunii din max F60-S40 (ca pe Auto) in max F40-S60, cu o medie de F50-S50 %. Dar cu toate astea, diferentialele fata/spate raman deschise, asa ca e posibil sa se invarta doar 2 roti din 4. Mai mult, in cartea masinii scria undeva ca nu se recomanda montarea de diferentiale LSD (Limited Slip), care ar mai reduce acest neajuns.

Outlanderul nu-i un offroader ci o masinuta multifunctionala, ca atare nu prea poti sa faci un "crawler" din el, dar cu ce stie, oricum depaseste "stiinta" in materie de off-road a 90% dintre utilizatorii pe care ii are.

Conditia #1 e sa aibe anvelope adecvate. Fara anvelope poate sa aibe si mama sistemului 4wd, ca stai si te uiti la roti cum se invart. Pe loc.
Conditia #2 e decuplarea ASC-ului pt ca altfel electronica limiteaza cuplul (si turatia) cand simte ca patineaza rotile si soferul nu intelege de ce-i moare motorul.
Conditia #3 punerea masinii in balans si imprimarea unui impuls adecvat obstacolului. Nici halterofilii nu pot ridica greutatile fara un "heeei-ruppp" si nici in groapa cu nisip nu se poate sari - prea departe - fara un minim elan.

Un prieten care are C-Crosser de ceva vreme mi-a recomandat sa nu folosesc niciodata pozitia "Lock" daca vreau sa ma tina ambreiajul dat fiind faptul ca pozitia "Auto" cu ASC decuplat e suficienta in 99% dintre cazuri. Iar in restul de 1% probabil ca nici acel Lock nu ajuta prea mult.
Pana acum a avut dreptate, desi n-am menajat masina si m-am bagat in zapezi si noroaie zdravene, n-a fost nevoie de "Lock". De ASC decuplat a fost insa nevoie.
Am folosit "Lock" doar cand am scos un A6 ramas pe burta in noroi (am rupt 2 shufe pana a iesit) si m-am mai jucat cu "Lock" pe un deal de argila imbibata cu apa pe care l-am coborat in tr 1 alunecand ca sania (cu frana de motor!) si incercand sa-l urc inapoi. N-a mers nici cu Lock si nici fara. Rotile (cu gume de iarna) se invarteau inainte iar masina aluneca inapoi cand se termina elanul.
Alaturi era si drum, dar eu am vrut sa o iau peste deal .

Ce as avea eu sa-i reprosez masinii, este ca are treptele "I." si "R" un pic prea lungi tinand cont de sensibilitatea ambreiajului si lipsa reductorului.
In camp nu-i problema, merge o actionare scurta a ambreiajului si apoi sa invarti rotile pana ametesc, dar parcand peste nameti prin oras e destul de dificil sa misti masina 20cm fata/spate (sau cat mai ai pana la masina vecina) in zapada adanca si fara sa fortezi ambreiajul.

Am tras de zeci de tipuri de masini, sute de mii de km si n-am prajit niciun ambreiaj, dar la Outlander ceva incepe sa puta suspect de repede. Poate nu e ambreiajul (pt ca miroase altfel ca la alte masini) dar atunci ce poate sa fie?

Una peste alta, tare as vrea sa vad un test facut de un pilot de incercare de la Mitsu sau ceva trainer de-al lor, care sa arate ceva de genul: "iata... pe 'Auto' nu mai merge.... punem pe 'Lock' .... si voila ... a mers.


Diverse articole despre sistemul 4wd de la Outlander:
- Wikipedia despre Mitsubishi AWC
- edmunds.com
- "Lock" nu e chiar "Lock"

Avatar utilizator
Extremero
EVO I
Mesaje: 12
Membru din: Vin Sep 18, 2009 12:26 am

Mesaj de Extremero » Mie Feb 17, 2010 1:57 am

Ca o completare la cele de mai sus, colegii rusi spun ca daca masina ramane suspendata pe diagonala, ASC-ul ajuta totusi in cazul in care o acclerezi suficient de mult (40-60% gaz).
Explicatia ar fi ca astfel computerul resuseste sa sesizeze o diferenta majora de rotatie intre rotile de pe aceeasi punte si infraneaza roata descarcata (care patineaza) si cuplul se transfera catre cealalta.

Practic asta e varianta tehnologizata a solutiei "babesti" prin care daca patineaza rau una dintre roti si cealalta sta pe loc, calci usor frana cu piciorul stang, in timp ce cu dreapta accelerezi. (sau tragi usor frana de mana, daca patineaza spatele).

Adevarul e ca singura data cand am incercat trucul asta a fost acum vreo 15 ani cand eram cu un Oltcit la pecuit si am ramas in noroi.
Si cum Oltcitul original (nu cel cu roti de dacie - modernizat de de 'injinerii' lui ceasca) avea frana de mana pe fata, am tras progresiv de ea, pana a inceput sa se invarta si roata cealalata si am reusit sa scot masina din balta.

Avatar utilizator
Nebstel
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Mar Feb 16, 2010 2:47 pm

Mesaj de Nebstel » Mie Feb 17, 2010 10:16 am

Da recunosc ca am amvelope All Season, Yokohama Geolander.
Nu am crezut ca voi avea nevoie de unele de iarna, iar cand am realizat ca sunt intr-adevar necesare n-am mai gasit in stoc.

Relativ la mirosul de fum, mi s-a intamplat de cateva ori cand am folosit 4WD Lock in marche-arriere, pe distante de cativa metri.
Mi s-a parut destul de ciudat fiindca nu era chiar miros de cauciuc ars. Mi-e teama ca e vorba de ambreaj.
Este contraindicat sa utilizam 4WD-Lock la mersul cu spatele?

Mi se intareste convingerea ca 4WD-Lock trebuie folosit doar in cazuri exceptionale, in conditii foarte dificile de rulare.

Avatar utilizator
alex167
EVO I
Mesaje: 3
Membru din: Lun Mar 31, 2008 9:35 am

Mesaj de alex167 » Mie Feb 17, 2010 10:47 am

Luati d-aci:
http://outieclub.com/viewtopic.php?f=8&t=5

Daca cititi cele de mai sus cred ca va lamuriti. Subiectul asta s-a arhidiscutat si pe alte forumuri. Concluzia ce trebuie sa va ramana clar in minte este ca acel 4wd lock nu face 50-50% fix fata-spate cum crede majoritatea, ci este tot un fel de 4wd auto, dar care permite sa ajunga progresiv, pe spate, pana la 60%, atunci cand computerul/electronica crede de cuviinta.
Raportul 50 - 50 constant se obtine doar cu blocare mecanica cum este la 4x4 adevarate (de ex. Jeep Wrangler Rubicon, Nissan Patrol, Defender etc).

Iar treaba cu ambreiajul cred ca este adevarata. E cam slabut. Probabil pt. ca e din ala cu "ferodou" ecologic, fara azbest - cum erau cele de acum cativa ani. La mine da semne de oboseala. In depasiri, in treptele 4 si 5, daca calc acceleratia la maxim imi fuge turometrul inainte, in gol, cateva clipe dar, ca norocul, inca destul de putin - doar vreo 300 rpm, dupa care se recupleaza si duce masina mai departe, fara sa slabesc acceleratia. Treaba asta mi s-a intamplat pt. prima data in noiembrie. Poate si temperaturile scazute conteaza, nu stiu. Sunt dezamagit de ambreiajul asta si ma tem ca este cam subdimensionat fata de cuplul motor care este destul de mare (380). Daca japonezii astia au pus la Outlanderele de 2,2 tot ambreiajul de la 2,0 atunci sunt niste cretini. Nu am obiceiul sa circul cum zic unii - cu piciorul pe ambreiaj - dar, in schimb, circul cam sportiv, cu viteza mare. Poate de aici i se trage ... dar la o masina cu asa pretentii n-ar fi fost cazul.

Avatar utilizator
Klez
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Vin Noi 28, 2008 9:58 am

Mesaj de Klez » Mie Feb 17, 2010 1:00 pm

Un alt exemplu, Pajero MK I (cum am eu), nu are acel buton de "Lock". Odata ce ai cuplat 4x4 Low sau Hi, diferentialul central ramane" blocat". Adica puterea seimparte 50-50. De aici, mie personal mi-a rezultat o mare gaura in cutia de transfer, datorita faptului ca am mers cu 4x4 cuplat, pe asfalt, in contitii de aderenta mare, in timp ce viram. Deci da, nu e indicat sa mergi cu diferentialul central blocat in contitii de aderenta mare, mai ales sa mai faci si viraje. Practic, cand virezi, nici o roata din 4 nu are aceeasi rotatie. Drept urmare, se va frana una pe alta, forta descarcandu-se in principal pe discul de ambreiaj, apoi in CT si mai apoi in motor.

Avatar utilizator
DeBogdan
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Vin Iun 22, 2007 11:59 pm

Mesaj de DeBogdan » Joi Feb 18, 2010 10:17 am

Salut,

Hai sa clarificam un pic modul de functionare. Sper sa reusesc sa raspund la toate intrebarile.
Modul Lock blockeaza in mod sigur cutia de transfer in raport 50-50% de la selectarea acetui mod atat cat timp este nevoie. Dupa ce situatia se normalizeaza incepe sa reduca regimul de blocare, si trece spre un mod 4wd "on-demand". Nu este bine sa se foloseasca excesiv aceasta optiune pentru ca se incalzesc atat circuitul electric de comanda cat si mecanismul mecanic de blocare interaxial. In momentul cand se atinge limita de temperatura sistemul se decupleaza complet pana se raceste si practic cand aveti mai multa nevoie de tractiune 4WD sunteti numai cu tractiune fata.
.
Multi, care nu citesc manualul si nu inteleg functionarea sistemului ASC, se trezesc in postura ingrata de a lupta atat cu situatia neplacuta in care se afla cat si cu sistemul ASC. Sa detaliez - se intra cu masina in zapada mai mare, ceva noroaie pe un drum in rampa sau asa ceva si sistemul ASC incepe sa intervina - franeaza rotile care patineaza si incepe sa reduca puterea si cuplul furnizat de motor. Soferul incearca sa pacaleasca sistemul pentru ca i se pare ca masina nu face fata. Cum face asta - incepe sa patineze ambreiajul, ceea ce conduce la distrugerea acestuia si imobilizarea masinii.
Se intampla de multe ori sa sesizati patinarea rotilor si neinterventia ASC-ului, de obicei la viteze mai micid e 10 Km/h, pentru ca abia dupa aceasta viteza se activeaza ASC.

Toti va plangeti ca ambreiajele sunt slabe. In principiu nu sunt slabe, ele sunt capabile in general sa preia cuplu cam de 1.5 ori cat produce motorul.
TREBUIE SA RETINETI: Rolul ambreiajului este:
1) Sa permita cuplarea treptei 1 la plecare de pe loc;
2) Decuplarea motorului de transmisie pe durata schimbarii treptelor;
2) Sistem de protectie al transmisiei la suprasarcini mecanice
Ambreiajul nu este conceput sa fie folosit in regim tranzitoriu pe perioada lungi, adica sa fie patinat.

Modelele pentru piata ruseasca au o logica diferita a sistemului ASC - "X control".


Din experienta mea, pentru situatii mai dificile - cuplez treapta 1, decuplez ASC, dau drumul complet ambreiajul, accelerez usor si eventual apas usor pe frane pentru a reduce patinarea rotilor fara aderenta.
Ce este important la situatii de aderenta precara este faptul ca nu trebuie folosita pedala de acceleratie cu avant revolutionar.

Alex167,
Ai masurat si verificat ambreiajele pentru cele doua modele? In mod sigur sunt diferite. De cate ori ai patinat ambreiajul in situatii mai grele?

Klez, Tu ai o cutie de transfer clasica - cum este la L200 cu "Easy Select" sau la modelele vechi de L200, Pajero Sport.
Modelele mai noi de Pajero au o cutie de viteze cu diferntial central asistat de vascocuplaj si mecanism de blocare.

Cutia de transfer de la Outlander are un mecanism de cuplare controlat electronic, prin intermediul caruia poate sa moduleze gradul de blocare a acesteia.
Diferenta dintre ambreaijul respectiv si ambreiajul dintre motor si cutie este ca cel de pe cutia de transfer are senzor de temperatura care il protejeaz oarecum de ajungerea in zone de temperatura in care sa se distruga prin ardere, cum se intampla cu celalalt de cele mai multe ori.

Sper ca v-am ajuta.
Daca mai aveti intrebari, reiau punctual.

Scrie răspuns

Înapoi la “Mitsubishi Outlander”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 16 vizitatori