Tipuri de franare si eficienta lor

Generalitati vis-a-vis de automobilele Mitsubishi
Scrie răspuns
Avatar utilizator
COObra
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Mar Mai 15, 2007 10:12 am

Mesaj de COObra » Mie Oct 07, 2009 9:07 pm

QUOTE Da se face economie de combustibil dar nu acesta este scopul franei de motor ci doar o rezultanta .Scopul acestei franari este de a reduce viteza pastrand maniabilitatea vehiculului in conditii de drum dificile
desi nu detin date pe tema asta, inclin sa cred ca ai dreptate aici, si practic la masinile moderne frana de motor a fost inlocuita cu ABS-ul.
mai ramane un singur minus al franelor indelungate, si anume apare fenomenul de fading. ........probabil ca de aia se recomanda cand o iei in jos pe munte, sa ajuti franele cu frana de motor.
la partea cu masina la vale, eu zic sa nu va mai certati, ca depinde de multe variabile luatul asta la vale: unghiul pantei, compresia motorului, treapta de viteza, cat de aderente sunt anvelopele, etc.
una peste alta orice masina lasata in viteza poate fi impinsa (sau trasa), daca exerciti destula forta asupra ei.

Avatar utilizator
driverx
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Sâm Sep 20, 2008 8:35 pm

Mesaj de driverx » Mie Oct 07, 2009 9:39 pm

QUOTE (COObra @ Oct 7 2009, 09:07 PM) desi nu detin date pe tema asta, inclin sa cred ca ai dreptate aici, si practic la masinile moderne frana de motor a fost inlocuita cu ABS-ul.
....

Scuza-ma, dar vorbesti niste prostii colosale. Ar fi grav daca unii ar si lua in serios ce ai scris. NICIODATA un ABS nu va putea face ce face o frana de motor. Dus la extrem, pe polei cu ABS ai avea franare undeva catre 0, pe cand frana de motor te-ar tine cat de cat. Ca sa nu mai zic ca frana de motor impreuna cu o usoara franare evita "din timp" cazuri in care o roata sa inceapa sa se blocheze. DECI, cazuri mai putine in care ABS trebuie sa lucreze, DECI implicit dispar perioadele cand roata respectiva nu participa la franare (cat de mici or fi acele perioade). Bine, nu frana de motor in sine e cea salvatoare in acest caz particular, ci simpla prezenta a motorului cuplat de roti. PENTRU CA, in tot ansamblul acesta avem una bucata diferential, care ii pus el acolo sa ajute in curbe, nu facem teoria diferentialului, dar acesta poate lucra si impotriva ta daca ai diferente mari de aderenta pe stanga respectiv pe dreapta si masina e scoasa din viteza sau ambreiajul e apasat.

Avatar utilizator
florin munteanu
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Dum Aug 09, 2009 3:42 pm

Mesaj de florin munteanu » Mie Oct 07, 2009 11:00 pm

cred ca am deviat cu toti de la subiect. intrebarea era daca e consum zero sau nu cand faci frana de motor. in final care este raspunsul corect?

frana motor vs relanti part2.youtube consum zero . filmat . asa ca sa ne cerem scuze de la cei care au sustinut aceasta teorie. jos palaria.

Avatar utilizator
COObra
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Mar Mai 15, 2007 10:12 am

Mesaj de COObra » Joi Oct 08, 2009 7:57 am

drivere - inainte sa ma faci pe mine prost (printre randuri), mai citeste de 5 ori ce am scris si poate vei reusi sa si intelegi ce am vrut sa zic.
pe de alta parte noi toti stim ca tu esti detinatorul adevarului suprem despre masini.
iar chestia cu roti care nu se blocheaza la frana de motor, bleah.....ia vezi cine spune prostii si fa-ti singur teoria diferentialului fara alunecare limitata, deschis, sau cum vrei tu s-ai spui.

Avatar utilizator
driverx
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Sâm Sep 20, 2008 8:35 pm

Mesaj de driverx » Joi Oct 08, 2009 8:25 am

Vezi nenea ca ti-au scapat niste date din context. Io vorbeam acolo si de o franare pe langa frana de motor. Si daca ai gheata pe partea dreapta a drumului, in stanga ceva asfalt cu o oarecare aderenta si te pui sa franezi incearca tu sa iti inchipui ce se intampla in urmatoarele doua cazuri:
1) masina nu e in viteza sau e doar apasat ambreiajul
2) masina e in viteza si ambreiajul nu e apasat.

Si NU am scris niciunde ca NU se vor bloca niciodata daca masina e in viteza. Eu am reusit sa opresc motorul la Dacia 1300 cu franele, chiar daca masina inca se mai deplasa. A trebuit sa franez tare, eram pe asfalt, dar in timp ce masina frana (frana motor + frana serviciu), fara sa se blocheze initial rotile, am dat de portiune de zapada topita si apoi inghetata. Cum rotile din fata au dat de portiunea asta, a disparut aderenta, rotile nu mai aveau de ce sa se invarta ca era franate tare de discuri, si efectiv toata transmisia a fost "blocata" de catre frane. DAR, cat timp ai ceva aderenta , sigur va ajuta.

Avatar utilizator
florin munteanu
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Dum Aug 09, 2009 3:42 pm

Mesaj de florin munteanu » Joi Oct 08, 2009 8:27 am

coobra . si eu am dato in bara in prima pagina . nu te-am facut pe tine prost in nici un fel . citeste ce am scris in prima pagina . si eu sunt de aceeasi parere ca abs a inlocuit frana de motor , dar am luata peste nas ca dau sfaturi rele pentru incepatori.scuzama . eu nu vreau sa jignesc pe nimeni

Avatar utilizator
Adriancar
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Vin Feb 15, 2008 3:38 pm

Mesaj de Adriancar » Joi Oct 08, 2009 9:08 am

@COObra
"desi nu detin date pe tema asta, inclin sa cred ca ai dreptate aici, si practic la masinile moderne frana de motor a fost inlocuita cu ABS-ul"

1.Consider ca nici aici , nici in alte posturi , nu am furnizat informatii eronate;
2."Inlocuirea franei de motor cu ABS-ul " cred ca este o regretabila confuzie tehnica.Introducerea ABS-ului si ESP-ului sunt evolutii ale sistemelor de franare.Intr-adevar folosirea franei de motor (retrogradarea intr-o treapata inferioara a Cv-ului) nu exclude actiunea ABS-ului dar de aici pana la a spune ca ABS-ul inlocuieste frana de motor ...
Folosirea franei de motor adecvate , o panta se coboara in aceeasi treapta cu care ati urca-o ,mai are avantajul evitarii golului de putere care ar apare ,pe serpentine de exemplu , dupa negocierea unui "ac de par" , vehiculul in treapta a V-a si franare prelungita.

Avatar utilizator
COObra
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Mar Mai 15, 2007 10:12 am

Mesaj de COObra » Joi Oct 08, 2009 9:40 am

sa incerc sa explic in mai multe cuvinte ce am vrut sa spun.
in vremuri de demult, cand ne dadeam noi cu 1300 si nu exista ABS (deci chiar ma refer la perioada in care nu exista abs, nu sariti acum ca nu domle ca la mercedes era si atunci), soferul de rand folosea frana de motor pentru a evita blocarea rotilor in situatii limita (expuse si de voi mai sus). Ce banuiesc eu ca s-a intamplat mai departe (de aia am zis ca nu am date certe), din cauza ca totusi este o manevra destul de complicata pentru unii - sincronizarea turatiei motorului, cu treapta in care reduci si cu viteza de deplasare a masinii pentru a evita socuri in transmisie sau mai rau, pierderea aderentei desi exact asta se doreste a se evita - nenea inginerii s-au gandit la o sorutie mai simpla pentru sofer, dar care sa faca acelasi lucru.....si de acolo zic eu ca aluat nastere abs-ul, bineinteles, inca un avantaj major al pastrarii aderentei, este si controlul asupra directiei la franari violente.

@driverx - iti dau in scris, in bobi, in carti si in ce vrei tu ca pierzi aderenta si doar cu frana de motor, fara a utiliza frana de servici. ....mai ales pe gheata, daca nu stii sa o folosesti, sau mai bine zis daca nu retrogradezi corect.

Avatar utilizator
HarryE
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Mie Noi 05, 2008 3:15 pm

Mesaj de HarryE » Joi Oct 08, 2009 9:49 am

Cred ca se poate concluziona ca:

-Frina de motor este atunci cind rotile misca motorul, nu invers.
-Eficienta frinei de motor creste cu cit treapta de viteza e mai mica.
-Frina de motor la masinile cu motor diesel este mai puternica decit la benzinare.
-Consumul tinde care 0, in modul frina de motor. Probabil ca nu e exact 0, ci 0,001%, de aceea se afiseaza zero pe CB. CB nu e un instrument de masura in adevaratul sens al cuvintului. Depinde de tipul de motor, ECU etc.
-Folosirea frinei de motor duce la economie de combustibil (in functie de stilul initial de condus).
-Frina de motor nu dauneaza masinii, atit timp cit e folosita corect (retrogradarea sa se faca lin, fara socuri de turatie)
-Frina de motor trebuie folosita in functie de situatie, impreuna (sau nu) cu frina de serviciu. Ambele tipuri de frina au rolul lor.
-Frina de motor e mai eficienta daca exista consumatori de energie cuplati la motor (de ex. instalatie de aer conditionat). Toate echipamentele care preiau energie de la motor si il fac sa mearga mai greu, (multiplicate prin lantul cinematic) contribuie la cresterea eficientei frinei de motor.
-Condusul bazat pe frina de motor (accelerare urmata de reducerea lina a vitezei in treapta maxima a cutiei de viteze) ii poate enerva pe participantii la trafic (cei din spate, cu masini puternice).
-In cazul utilizarii unei frine de motor puternice este recomandata atingerea frinei de serviciu, pentru aprinderea lampilor spate, in special iarna.

Frina de motor la masinile electrice e cu totul alta problema. Ele chiar recupereaza energia cinetica a masinii, putind frina "din motor" mult mai eficient.

Mai puneti si voi.

Avatar utilizator
Adriancar
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Vin Feb 15, 2008 3:38 pm

Mesaj de Adriancar » Joi Oct 08, 2009 10:05 am

Nu poti suplini prin ABS efectele franarii cu motorul.
Incerc un exemplu :
1. coborarea pantei in treapta a V-a -> franare -> executare viraj -> retrogradare in a II-a sau a III-a ...
in acest caz rezulta uzura elementelor din sistem (placute discuri) ,pierdere de energie consum de combustibil , etc .
2.coborarea pantei in treapta a V-a -> retrogradare in a II-a sau a III-a -> franare , daca este cazul-> executare viraj ...
in acest caz rezulta uzura mai mica a elementelor din sistem (placute discuri) , la fel si pierdere de energie si consum mai mic de combustibil , etc .
Dupa parere mea cele doua , frana de motor si ABS-ul (ESP) , se completeaza nu se exclud sau inlocuiesc .
Apropos , stiti cum se face franarea la camioane ;prin simpla apasare a unei supape cu piciorul stang .Supapa actioneaza atat cama pompei de injectie mecanice rezultand un debit nul la injectoare dar si o clapeta care obtureaza evacuarea.

@ HarryE
Bravooo...
Cu exceptia afirmatiei despre eficienta la mac comparativ cu mas.Aici pot cred ca pot exista explicatii doar dpdv al etajarii CV-ului.Daca ai si altele te rog sa le explicitezi.

Scrie răspuns

Înapoi la “Generalitati”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: AlexHecy și 12 vizitatori