Folosirea franei de motor scade/creste consumul?
Stiu persoane care la drum intins apasa acceleratia pana ajung la 120 (de ex.) apoi o lasa in frana de motor pana la 100 dupa care iar o calca pana la 120, si tot asa. Personal mi se pare acest mod de a conduce, gresit. Frana de motor renteaza in conditiile in care ai nevoie sa incetinesti, nu faci frana de motor de dragul franei de motor. De ex, cobori o vale sau vezi ca te apropii de un semafor care e rosu. In aceste conditii frana de motor e ideala. Daca vrei sa te opresti si vrei ca pana la punctul de oprire sa parcurgi o distanta cat mai mare poti sa o scoti si pe liber, dar asta nu inseamna ca ai mers mai mult cu benzina putina.
Dupa parerea mea, un stil de condus eficient nu se raporteaza doar la consumul de combustibil. Cand stai cu ochii numai pe ceasul care indica consumul, apar alte fenomene: subturare, frane de motor violente .. etc.
Dupa parerea mea, un stil de condus eficient nu se raporteaza doar la consumul de combustibil. Cand stai cu ochii numai pe ceasul care indica consumul, apar alte fenomene: subturare, frane de motor violente .. etc.
- fastcarjunkie
- EVO I
- Mesaje: 0
- Membru din: Mar Sep 09, 2008 1:33 pm
QUOTE (COObra @ Jun 10 2010, 08:29 AM) chiar asa...nu a zis nimeni de scos cheia din contact. si fie vorba intre noi, la cine trebuie mentionat asa ceva, nu ar trebui sa faca parte din discutia asta.
sunt de acord cu ce zic awbdan si fastcarjunkie, folosesc frana de motor (cateodata chiar mai violent, cu linii rosii la turometru), nu s-a stricat nici o transmisie, merg sportiv si foarte sportiv cu masina (cine ma cunoaste stie) si am si eu consumul la 1.5 bensina - 8 in oras (ca afara consum 12 )
chestia cu 0 consum la mers si spcos din viteza, eu il explic asa: comulterul vede ca masina are viteza, dar nu este in sarcina si considera frana de motor - pentru ca noi avem setat consum / distanta, nu consum / unitate de timp si nestiind ce sa afiseze, zoce ca e frana de motor.
eu cu scangauge pot sa selectez si consum in litrii/ora si nu afiseaza 0 in cazul asta.
Depinde de ECU, sunt situatii in care nu taie complet alimentarea (pentru a reduce socurile, de ex. la hi-speed) insa in general consumul e 0, pentru ca nu e nevoie de combustibil in regimul asta, d-aia am pomenit experimentul cu luat contactul.
Apropo tin minte ca se facusera ceva experimente in vremeea motoarelor cu carburator cu ceva module electronice ce permiteau oprirea completa a debitului de benzina in frana de motor.
QUOTE (koral @ Jun 13 2010, 10:40 PM) pot sa pun si eu o intrebare pe un caz aparte?
precizez de la inceput ca nu sunt un cunoscator, deci daca gresesc undeva, va rog sa ma corectati.
E foarte corect ce spui tu, e o chestiune destul de pertinenta strict dpdv al calculului diferentei de consum intre cele 2 moduri, frana de motor in treapta maxima vs. rulaj liber. Suspectez insa ca diferentele ar fi totusi in favoarea franei de motor (sau cel mult neglijabile) principalul motiv fiind ca rareori ai posibilitatea de-a rula de la o viteza oarecare pana aproape de oprire, pentru a beneficia de micul plus de distanta oferit in modul de rulaj liber.
Totusi consumul 0 in frana de motor e doar un atribut secundar, motivele principale pentru care se foloseste aceasta fiind in primul rand siguranta si in al 2-lea rand evitarea uzurilor inutile in cutia de viteze.
Se poate face un experimentul de inceput, frana de motor in treapta maxima de la 50/h sa zicem, apoi rulaj liber pentru a vedea exact cam despre ce diferente vorbim.
sunt de acord cu ce zic awbdan si fastcarjunkie, folosesc frana de motor (cateodata chiar mai violent, cu linii rosii la turometru), nu s-a stricat nici o transmisie, merg sportiv si foarte sportiv cu masina (cine ma cunoaste stie) si am si eu consumul la 1.5 bensina - 8 in oras (ca afara consum 12 )
chestia cu 0 consum la mers si spcos din viteza, eu il explic asa: comulterul vede ca masina are viteza, dar nu este in sarcina si considera frana de motor - pentru ca noi avem setat consum / distanta, nu consum / unitate de timp si nestiind ce sa afiseze, zoce ca e frana de motor.
eu cu scangauge pot sa selectez si consum in litrii/ora si nu afiseaza 0 in cazul asta.
Depinde de ECU, sunt situatii in care nu taie complet alimentarea (pentru a reduce socurile, de ex. la hi-speed) insa in general consumul e 0, pentru ca nu e nevoie de combustibil in regimul asta, d-aia am pomenit experimentul cu luat contactul.
Apropo tin minte ca se facusera ceva experimente in vremeea motoarelor cu carburator cu ceva module electronice ce permiteau oprirea completa a debitului de benzina in frana de motor.
QUOTE (koral @ Jun 13 2010, 10:40 PM) pot sa pun si eu o intrebare pe un caz aparte?
precizez de la inceput ca nu sunt un cunoscator, deci daca gresesc undeva, va rog sa ma corectati.
E foarte corect ce spui tu, e o chestiune destul de pertinenta strict dpdv al calculului diferentei de consum intre cele 2 moduri, frana de motor in treapta maxima vs. rulaj liber. Suspectez insa ca diferentele ar fi totusi in favoarea franei de motor (sau cel mult neglijabile) principalul motiv fiind ca rareori ai posibilitatea de-a rula de la o viteza oarecare pana aproape de oprire, pentru a beneficia de micul plus de distanta oferit in modul de rulaj liber.
Totusi consumul 0 in frana de motor e doar un atribut secundar, motivele principale pentru care se foloseste aceasta fiind in primul rand siguranta si in al 2-lea rand evitarea uzurilor inutile in cutia de viteze.
Se poate face un experimentul de inceput, frana de motor in treapta maxima de la 50/h sa zicem, apoi rulaj liber pentru a vedea exact cam despre ce diferente vorbim.
Se tot zice de frana de motor aici: din punctul meu de vedere, regimul in care iei piciorul de pe pedala si lasi masina sa ruleze sub actiunea inertiei, s-ar chema, in termeni anglosaxoni, "coasting".
Tot din punctul meu de vedere, frana de motor implica si retrogradare de trepte pentru a spori eficenta fenomenului. Eficienta fenomenului de frana de motor este data de accelerarea partilor in miscare a motorului. Dipa cum stiti, forta consumata este proportionala cu acceleratia, deci cu cat se tureaza mai tare motorul cu atat se consuma mai multa forta de actionare, forta care practic este o forta rezistenta ce se adauga la rezistenta de rulare obisnuita.
Concluzionand, exista doua aspecte:
- coastingul - rularea in reapta x de viteza fara a apasa pe pedala de acceleratie;
- frana de motor - retrogradarea treptelor de viteza fara a apasa pedala de acceleratie.
In privinta gestiunii motoarelor moderne - pe durata regimului de coasting sau de frana de motor de regula injectia de combustibil este oprita pentru simplul motiv ca nu e necesara. In situatia limita cand turatia motorului se apropie de cea de relanti, injectia este reluata pentru a asigura un regim stabil si uniform de functionare a motorului.
Tot din punctul meu de vedere, frana de motor implica si retrogradare de trepte pentru a spori eficenta fenomenului. Eficienta fenomenului de frana de motor este data de accelerarea partilor in miscare a motorului. Dipa cum stiti, forta consumata este proportionala cu acceleratia, deci cu cat se tureaza mai tare motorul cu atat se consuma mai multa forta de actionare, forta care practic este o forta rezistenta ce se adauga la rezistenta de rulare obisnuita.
Concluzionand, exista doua aspecte:
- coastingul - rularea in reapta x de viteza fara a apasa pe pedala de acceleratie;
- frana de motor - retrogradarea treptelor de viteza fara a apasa pedala de acceleratie.
In privinta gestiunii motoarelor moderne - pe durata regimului de coasting sau de frana de motor de regula injectia de combustibil este oprita pentru simplul motiv ca nu e necesara. In situatia limita cand turatia motorului se apropie de cea de relanti, injectia este reluata pentru a asigura un regim stabil si uniform de functionare a motorului.
- fastcarjunkie
- EVO I
- Mesaje: 0
- Membru din: Mar Sep 09, 2008 1:33 pm
Frana de motor e generata de vacuumul creat de inchiderea clapetei la admisie(benzina) sau prin compresia creata de restrictionarea evacuarii la diesel(care are admisia libera, variind doar cantitatea de motorina injectata). Plus alte cateva gadget-uri la motoare mari diesel, la camioane. S-a mai discutat pe larg incepand de aici:
http://mitsu.ro/forum/index.php?s=&sho...ost&p=44863
In clipa in care iei piciorul de pe acc esti in frana de motor(exista o forta ce se opune deplasarii vehiculului si efectul este scaderea vitezei, sau mentinerea vitezei in panta, desi asupra masinii actioneaza componenta greutatii acestuia- adica se anuleaza efectul unei forte care ar fi dus la cresterea vitezei). Pentru a continua sa fii in frana de motor sau pentru a mari intensitatea acesteia, la un moment dat esti NEVOIT sa retrogradezi. Daca esti in coborarea unei pante si este suficient sa ramai intr-o anumita treapta pentru a pastra viteza de coborare dorita inseamna ca frana asigurata de motor in regimul respectiv este suficienta, nu vad de ce trebuie inventati termeni pentru ceva ce deja are nume...
Injectarea de combustibil in acest regim nu e doar inutila ci chiar incurca, reducand eficienta franei de motor.
L.E. Accelerarea partilor in miscare din motor reprezinta extrem de putin din frana de motor, comparat cu vacuumul pe admisie(benzina) sau compresia pe evacuare(diesel).
http://mitsu.ro/forum/index.php?s=&sho...ost&p=44863
In clipa in care iei piciorul de pe acc esti in frana de motor(exista o forta ce se opune deplasarii vehiculului si efectul este scaderea vitezei, sau mentinerea vitezei in panta, desi asupra masinii actioneaza componenta greutatii acestuia- adica se anuleaza efectul unei forte care ar fi dus la cresterea vitezei). Pentru a continua sa fii in frana de motor sau pentru a mari intensitatea acesteia, la un moment dat esti NEVOIT sa retrogradezi. Daca esti in coborarea unei pante si este suficient sa ramai intr-o anumita treapta pentru a pastra viteza de coborare dorita inseamna ca frana asigurata de motor in regimul respectiv este suficienta, nu vad de ce trebuie inventati termeni pentru ceva ce deja are nume...
Injectarea de combustibil in acest regim nu e doar inutila ci chiar incurca, reducand eficienta franei de motor.
L.E. Accelerarea partilor in miscare din motor reprezinta extrem de putin din frana de motor, comparat cu vacuumul pe admisie(benzina) sau compresia pe evacuare(diesel).
Drept sa-ti spun n-am stat sa ma gandesc. Poti sa-i zici rulare inertiala, daca vrei...
In legatura cu comparatia intre fortele de pompaj pentru creerea vacuumului si fortele generate de accelerarea pistoanelor, o sa caut calculele de motoare. Eu inclin tot catre fortele de inertie. Cel mai usor se poate observa lucrul asta la un diesel aspirat - acolo n-ai clapeta de acceleratie. La frana de motor ce vacuum se face?
In legatura cu comparatia intre fortele de pompaj pentru creerea vacuumului si fortele generate de accelerarea pistoanelor, o sa caut calculele de motoare. Eu inclin tot catre fortele de inertie. Cel mai usor se poate observa lucrul asta la un diesel aspirat - acolo n-ai clapeta de acceleratie. La frana de motor ce vacuum se face?
Se foloseste in continuare la dieseluri. Este singura metoda simpla de a avea frana de motor(e vorba de restrictionarea evacuarii). Retarderul este altceva si poate fi hidraulic(cel mai vechi) sau electric(bazat pe inductie electromagnetica). Se foloseste si la trenuri si nu are legatura cu motorul. La camioane exista si jake-brake, ce consta in deschiderea supapelor de evacuare imediat dupa compresie , cu pistonul in pms. Motorul functioneaza ca un compresor, dar e o varianta foarte zgomotoasa.
Cine este conectat
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 62 vizitatori