Mituri? Se Adapteaza Motoarele La Stilul De Condus?
- predaflorincristian
- EVO I
- Mesaje: 0
- Membru din: Sâm Mar 05, 2011 9:56 pm
referitor la intrbarea " se adapteaza motoarele la...." parerea mea de sofer profesionist cu peste 1 milion km este ca motorul nu se "invata" ca sa spun mai in termeni populari cu stilul tau de mers! unii spun ca daca il alergi asa se invata iar daca nu nu prea o sa fuga atunci cand vrei! parerea mea ca motorul nu este animal sa il inveti cu un anume stil ...
Salutari ! Hai sa-mi dau si eu cu parerea, doar de-oi nimeri ceva. Ha, ha ! Nu cred ca se adapteaza motoarele la stilul de condus, cel putin din punct de vedere electronic. Calculatorul pentru injectie nu face statistici si nu-si adapateaza hartile de raport aer/combustibil/turatie in functie de stilul de condus. Cel putin hartile acelea nu sunt alterabile de calculator. El doar le alege in functie de parametrii (debit de aer, temperatura aerului in admisie, pozitia pedalei de acceleratie, turatia motorului). Ce afecteaza performantele motorului direct in legatura cu stilul de condus sunt depozitele de pe sonda lambda. Cand mergi incet si subturat si faci accelerari in treapta a 4-a de la 1200 de ture se cam afuma sonda aceea. E bine uneori sa iesi din monotonia orasului si sa mai tragi de motor (dupa ce-i cald evident ) pana in 5000 de ture pentru reprize scurte si sa conduci mai sportiv. Cu cat temperatura gazelor de evacuare si presiunea lor e mai mare cu atat sonda lambda e mai spalata de funingine. Chestia cu deconectatul bornei de la baterie......intr-adevar, se reseteaza calculatorul de injectie si isi pierde parametrii salvati in RAM, de aceea apar diferente in functionare imediat dupa deconectarea de la baterie. Oricum, ECU nu face statistici....necesarul de memorie ar fi mult prea mare si cand ar mai avea el timp de asa ceva ??? Atunci cand e activ el trebuie ca controleze un motor .....
Nu cred ca am 1 milion de km, dar din experienta personala pot spune ca masina "se da" dupa sofer!
Am avut pe mana de-a lungul anilor, mai multe modele - si cu carburatie si cu injectie (calculator) si toate s-au "adaptat" stilului de condus personal.
Nu cred ca este doar o impresie subiectiva, doarece masinile s-au putut testa si verifica "aptitudinile" ceva mai sportive.
Au fost masini obisnuite, care au ajuns sa-si depaseasca "conditia" - limitarile chiar constructive.
Probabil tendina condusului mai "sportiv" a ramas datorita faptului ca am invatat sa conduc inainte de a sti sa merg cu bicicleta, ucenicia fiind facuta la acele "cluburi ale pionierilor" la "cercurile" de karting, unde faceam pregatire pentru competitii.
Nu stiu cum se petrece acest lucru, dar dupa aproximativ 1000km de mers cu o masina, incep sa se simta diferentele - cel putin asta am constatat eu.
Am avut pe mana de-a lungul anilor, mai multe modele - si cu carburatie si cu injectie (calculator) si toate s-au "adaptat" stilului de condus personal.
Nu cred ca este doar o impresie subiectiva, doarece masinile s-au putut testa si verifica "aptitudinile" ceva mai sportive.
Au fost masini obisnuite, care au ajuns sa-si depaseasca "conditia" - limitarile chiar constructive.
Probabil tendina condusului mai "sportiv" a ramas datorita faptului ca am invatat sa conduc inainte de a sti sa merg cu bicicleta, ucenicia fiind facuta la acele "cluburi ale pionierilor" la "cercurile" de karting, unde faceam pregatire pentru competitii.
Nu stiu cum se petrece acest lucru, dar dupa aproximativ 1000km de mers cu o masina, incep sa se simta diferentele - cel putin asta am constatat eu.
Salut tuturor,
Legat de faptul ca ECU de motor invata sau nu, sau face/nu face statistici de harti si alte alea, pot sa va spun ceva - cel putin la Mitsubishi e 1000% sigur.
Exista in managementul motorului ceea ce se numesc short term fuel compensation si long term fuel compensation.
Aceste doua functii chiar asta fac - adapteaza parametrii de functionare intr-o anumita plaja - mai mare pentru primul si mai mica pentru cel de-al doilea.
Pe baza hartilor de injectie aceste functii fac corectii asupra cantitatii reale de combustibil si a avansului la aprindere. Asa ca putem spune ca ECU de motor "invata" in doua moduri.
Legat de faptul ca ECU de motor invata sau nu, sau face/nu face statistici de harti si alte alea, pot sa va spun ceva - cel putin la Mitsubishi e 1000% sigur.
Exista in managementul motorului ceea ce se numesc short term fuel compensation si long term fuel compensation.
Aceste doua functii chiar asta fac - adapteaza parametrii de functionare intr-o anumita plaja - mai mare pentru primul si mai mica pentru cel de-al doilea.
Pe baza hartilor de injectie aceste functii fac corectii asupra cantitatii reale de combustibil si a avansului la aprindere. Asa ca putem spune ca ECU de motor "invata" in doua moduri.
Toate masinile au asa ceva, pt ca sa poata ajusta parametrii generali, scrisi din fabrica, la particularitatile fiecarui motor si la cum se uzeaza acesta in timp. Ex injectoare infundate care saracesc amestecul, depuneri de carbon care favorizeaza detonatia, compresie diferita pe cilindrii din cauza imperfectiunilor din fabrica etc etc. Apoi el se mai invata si cu benzina pe care i-o dai. Si in final si cu tine.
Buna ziua ,
Cred ca aici sunt doua probleme :
1. cea sustinuta de DeBogdan si Alex44 si anume ca PCM-ul gestioneaza (optimizeaza) , intre anumite limite , performatele vehiculului - perfect valabila ;
2. cea sustinuta de alti colegi , aceea ca performantele unui vehicul sunt in coreletie cu stilul de condus al soferului - mai exact , daca inteleg bine , daca vehiculul a fost condus intr-o maniera de genul turatie/viteza scazute odata cu folosirea unei conduceri '' sportive" acesta , dupa o perioada de '' invatare '' se va adapat noilor cerinte , va raspunde mai repede comenzilor , vor scadea reprizele si demarajele si/sau va creste viteza maxima .
Intrebarea mea este , care ar fi legatura dintre cele doua ''chestiuni " , daca aceasta legatura exista intr-adevar ?
Va multumesc si o zi buna !
Cred ca aici sunt doua probleme :
1. cea sustinuta de DeBogdan si Alex44 si anume ca PCM-ul gestioneaza (optimizeaza) , intre anumite limite , performatele vehiculului - perfect valabila ;
2. cea sustinuta de alti colegi , aceea ca performantele unui vehicul sunt in coreletie cu stilul de condus al soferului - mai exact , daca inteleg bine , daca vehiculul a fost condus intr-o maniera de genul turatie/viteza scazute odata cu folosirea unei conduceri '' sportive" acesta , dupa o perioada de '' invatare '' se va adapat noilor cerinte , va raspunde mai repede comenzilor , vor scadea reprizele si demarajele si/sau va creste viteza maxima .
Intrebarea mea este , care ar fi legatura dintre cele doua ''chestiuni " , daca aceasta legatura exista intr-adevar ?
Va multumesc si o zi buna !
Adriancar,
Cele povestite de mine lucreaza si in situatia in care masina este condusa de un sofer mai sportiv si in cazul in care este condusa de un sofer mai molcom, cam in urmatorul mod:
- pentru soferul care prefera stilul sportiv va impinge limitele de functionare catre maxim - avans cat mai mare, cantitate de combustibil cat mai mare posibila, optimizare performante in zona de turatii ridicate;
- pentru soferul molcom - va optimiza hartile de injectie si aprinderi pentru regimuri de functionare in sarcini paritale si mici in zona de turatii joase si medii.
Viteza maxima nu are cum sa creasca - limitarea de viteza inervine la aceeasi valoare.
Se modifica modul cum raspunde masina - reprize si demaraje mai bune (condus sportiv) sau consum mai scazut si reprize mai bune in plaja mica si medie de turatie (mers economic).
Cele povestite de mine lucreaza si in situatia in care masina este condusa de un sofer mai sportiv si in cazul in care este condusa de un sofer mai molcom, cam in urmatorul mod:
- pentru soferul care prefera stilul sportiv va impinge limitele de functionare catre maxim - avans cat mai mare, cantitate de combustibil cat mai mare posibila, optimizare performante in zona de turatii ridicate;
- pentru soferul molcom - va optimiza hartile de injectie si aprinderi pentru regimuri de functionare in sarcini paritale si mici in zona de turatii joase si medii.
Viteza maxima nu are cum sa creasca - limitarea de viteza inervine la aceeasi valoare.
Se modifica modul cum raspunde masina - reprize si demaraje mai bune (condus sportiv) sau consum mai scazut si reprize mai bune in plaja mica si medie de turatie (mers economic).
Cine este conectat
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: AlexHecy și 21 vizitatori